♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۵۳-۵۰ سوره نمل از تفسیر نور
۱- كيفرهاى الهى، با جُرم انسان متناسب است. «مَكَرُوا- مَكَرْنا»
۲- كسانى كه عليه اولياى خدا توطئه مىكنند، طرف آنها خداست. «مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً»
۲- در برابر نقشههاى كفّار شما نيز بايد اهل تدبير و نقشه باشيد. «مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً»
۳- چوب خدا صدا ندارد. مَكَرْنا ... وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ
۴- زود قضاوت نكنيد؛ از توفيقاتى كه به خاطر مكر، نصيب بعضىها مىشود، فريب نخوريد، بلكه به عاقبت آنان توجّه كنيد. «عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ»
۵- آمادهباش دشمنان براى ارتكاب جنايت، سبب قهر الهى است، گرچه آنان به اهداف پليد خود نرسند. (دشمنان، همقسم شدند تا پيامبر را بكشند و در كمين هم نشستند، ولى حضرت را نكشتند، لكن خودشان هلاك شدند). «دَمَّرْناهُمْ»
۶- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ»
۷- عقوبت،مخصوص آخرت نیست،گاهی ستمگران،در دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً»
۸- قهر الهی،تر و خشک را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
۹- آثار ایمان و تقوا،مخصوص آخرت نیست؛اهل تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
۱۰- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
💐🌹عرضه کتاب «آشنایی با #مفسران و #قرآنپژوهان معاصر» همزمان با هفته #كتاب
🔸🔹در اين كتاب ميتوانيد با مطالعه خلاصه تحقیق انديشوران در چند صفحه ، با مبانی و مهمترین نظرات مفسرین زیر اشنا شوید:
🔻ملاحسین واعظ کاشفی،
🔻سید قطب،
🔻امام موسی صدر،
🔻فضلالرحمان،
🔻محمد طاهر بنعاشور،
🔻شیخ محمد عبده،
🔻آیتالله طالقانی،
🔻علامه طباطبائی،
🔻علامه محمدحسین فضلالله،
🔻آیتالله سیدکمال حیدری،
🔻 آیتالله هاشمی رفسنجانی،
🔻آیتالله معرفت،
🌷این کتاب در 580 صفحه به همت #انجمن_مطالعات_قرآني، در قطع رقعی منتشرشده است.
علاقمندان ميتوانند انرا با #تخفیف به قیمت سال گذشته سفارش دهند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/600797
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت پنجم:
↩️3 ـ #حق_تجمع و #راهپیمایی
یکی دیگر از حقوق اساسی شهروندان این است که با آزادی و رعایت قانون و همچنین با برخورداری از امنیت کامل نسبت به تشکیل راهپیمایی و شرکت در آن اقدام کنند.
🔸آیتالله سیستانی نسبت به این حق تأکید ویژهای دارد و معتقد است شرکت در راهپیماییهای مسالمتآمیز #حق_هرشهروند است.که از طریق آن دیدگاه خود را بیان و حقوق خود را مطالبه کند
👈ایشان به نیروهای امنیتی یادآور میشود که برپایی راهپیمایی مسالمتآمیز در صورتی که مخل نظم عمومی نباشد، حق قانونی شهروندان است و آنان باید از تظاهراتکنندگان حمایت و از #درگیری و برخورد پرهیز کنند، و درعین حال که در چارچوب اجرای قانون و حفظ نظم عمومی، به وظیفه خود عمل میکنند، اجازه هرج و مرج و تجاوز به تأسیسات دولتی و داراییهای افراد را ندهند.
آیتالله سیستانی، مسئولیت به #خشونت کشیده شدن راهپیمایی، #ریختن_خون راهپیماییکنندگان و حتی نیروهای امنیتی و تخریب اموال خصوصی و دولتی را 👈👈متوجه دولت و نیروهای امنیتی دانسته و به آنان هشدار میدهد که نمیتوانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند.
ایشان مسالمتآمیز بودن تظاهرات و دوری از خشونت و تخریب را یک مسئولیت همگانی دانسته تظاهراتکنندگان نیز اجازه ندهند که #خرابکاران به صفوف آنان نفوذ و به نیروهای امنیتی حمله و اموال عمومی و خصوصی را تخریب کنند
♦♦ایشان #بازداشت و #حمله به تظاهراتکنندگان مسالمتآمیز را #حرام و ممنوع میداند
و همچنین حمله به نیروهای امنیتی، آسیب وارد کردن به اموال عمومی و خصوصی را نیز شرعی و قانونی نمیداند .
آیتالله سیستانی از یک سو به تظاهراتکنندگان یادآور میشود که، نیروهای امنیتی، پدر، برادر و فرزندان شما هستند و از شما در برابر داعش دفاع کردند و امروز نیز حافظ نظم عمومی هستند، بنابراین شایسته است که با احترام و تقدیر با آنان را رفتار کنید، و از سوی دیگر به نیروهای امنیتی گوشزد میکند که
👈 تظاهراتکنندگان پدر، برادر و فرزندان شما هستند و خواهان زندگی و آیندهای خوب هستند از اینرو با آنان به نرمی و مهربانی رفتار کنید.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 260 تا 264
📄#صفحه_44
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_44
❇️یکی از علل و اهداف تاكيد به #انفاق تعديل ثروتها و كم كردن فاصله طبقاتی است.
💠مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ (۲۶۱/بقره)
🌱مثل كسانی كه اموال خود را در راه خدا انفاق میكنند، همانند بذری است كه هفت خوشه بروياند و در هر خوشه يكصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر كس بخواهد (و شايستگی داشته باشد،) دو يا چند برابر میكند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست.
🔹غرض اين بوده كه بدينوسيله طبقات پائين را كه نمیتوانند بدون كمك مالی از ناحيه ديگران حوائج زندگی خود را برآورند- مورد حمايت قرار داده تا سطح زندگيشان را بالا ببرند، تا افق زندگی طبقات مختلف را به هم نزديك ساخته و اختلاف ميان آنها را از جهت ثروت و نعمات مادی كم كند.
🔹و از سوی ديگر توانگران و طبقه مرفه جامعه را از تظاهر به ثروت يعنی از تجمل و آرايش مظاهر زندگی، از خانه و لباس و ماشين و غيره نهی فرموده و از مخارجی كه در نظر عموم مردم غير معمولی است و طبقه متوسط جامعه تحمل ديدن آن گونه خرجها را ندارد (تحت عنوان) نهی از اسراف و تبذير و امثال آن، جلوگيری نموده است.
🔹و غرض از اينها ايجاد يك زندگی متوسطی است كه فاصله طبقاتی در آن فاحش و بيش از اندازه نباشد، تا در نتيجه، ناموس وحدت و همبستگی زنده گشته، خواستهای متضاد و كينههای دل و انگيزههای دشمنی بميرند.
🔹چون هدف #قرآن اين است كه زندگی بشر را در شؤون مختلفش نظام ببخشد، و طوری تربيتش دهد كه سعادت انسان را در دنيا و آخرت تضمين نمايد و بشر در سايه اين نظام در معارفی حق و خالی از خرافه زندگی كند، زندگی همه در جامعهای باشد كه جو فضائل اخلاق حاكم بر آن باشد و در نتيجه در عيشی پاك از آنچه خدا ارزانيش داشته استفاده كند، و دادههای خدا برايش نعمت باشد، نه عذاب و بلا، و در چنين جوی، نواقص و مصائب مادی را برطرف كند.
👈و چنين چيزی حاصل نمیشود مگر در محيطی پاك كه زندگی نوع، در پاكی و خوشی و صفا شبيه به هم باشد، و چنين محيطی هم درست نمیشود مگر به اصلاح حال نوع، به اينكه حوائج زندگی تامين گردد، و اين نيز بطور كامل حاصل نمیشود مگر به اصلاح جهات مالی و #تعديل_ثروتها، و به كار انداختن اندوختهها، و راه حصول اين مقصود، انفاق افراد- از اندوختهها و ما زاد آنچه با كد يمين و عرق جبين تحصيل كردهاند- میباشد، چون مؤمنين همه برادر يكديگرند، و زمين و اموال زمين هم از آن يكی است، و او خدای عز و جل است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_44
❇️ادب #انفاق و مواجهه با #سائل
💠قَـوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (بقره:263)
🌱گفتاري به نيكويي شناخته شده [مطابق عُرف نيكوي زمانه] و گذشت [از گفتار يا رفتار نسنجيده ديگران] بهتر از صدقهاي است كه در پي آن آزاري [=مِنَّتي يا برملا كردني] باشد و خداوند بينياز بردبار است.
🔹تقاضاي مستمندان ممكن است موجب آزردگي كسي كه از او درخواست شده گردد و پاسخي سرد و نوميد كننده بدهد.
▪️اولين توصية اين آيه به كساني است كه ندارند، يا نميخواهند بدهند. در اين صورت بهتر است با حفظ حرمت متقاضي سخني پسنديده بگويند.
در آية 28 سورة اسراء (17:28) نيز در چنين مواردي توصيه به وعده اميدوار كننده دادن، در صورت فراهم شدن امكانات، كرده است.
▪️توصية دوم «مَغْفِرَهٌ» [گذشت] است.
🔹ممكن است سوء رفتار درخواست كننده عاملي براي امتناع از كمك به او گردد، اما اگر انفاق به قصد قربت باشد، اهميتي ندارد كه چه رفتاري با ما داشته است. اين كار براي رضايت خداست و چه بهتر كه به نيروي تقوا آن را خالص گردانيم.
🔹نكتة ديگر، انتظار تشكر و تقدير از كسي است كه انفاقي به او كردهايم، اين نيز خلاف اخلاص در عمل و نوعي شرك در خودبيني است. بدتر آن كه اگر گيرنده قدر ناشناسي كرد و كمك ما را ناديده گرفت يا حرفي زد و كاري كرد كه نميپسنديم، با تفرعن و زخم زبان تحقيرش كنيم.
👈رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ «بذل يسير او رد جميل» «.تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.»
يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز شايستهاى او را ردّ نماييد.
همچنين فرمود:
👈اگر با مال نمىتوانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد. «تفسيركاشف، ج 1، ص 272.»
🔹آبرو و شخصيّت فقير، با ارزشتر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
🔹فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ»
🔹انفاق بايد همراه با اخلاق باشد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
🔹گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
🔹اگر فقيرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروايى گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ»
📚تفاسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۴۷
قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ قَالَ طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ
گفتند: ما اين سرنوشت شوم [=مشکلات و نابسامانيهای پيش آمده در جامعه] را ناشی از تو و پیروانت ميدانيم ۶۳
[که با ادعای رسالتت موجب اين دو دستگيها شدهای]. گفت: سرنوشت [نيک و بد] شما نزد خداست [=مطابق نظامات و قوانين او رقم ميخورد]، بلکه شما مردمی تحت آزمون هستيد [=اين مشکلات امتحان شماست].
۶۳- «تطیّر» باب تفعّل طير [پرنده] است. اعرابِ جاهليت به فال و جادو و بختآزمائی و سعد و نحس اشخاص و اوقات بسيار باور داشتند و برای تصميمگيری در ترديدها، پرنده دستآموزی را به هوا ميفرستادند. اگر در بازگشت بر شانه راست مينشست، بر آن کار اقدام ميکردند و اگر بر شانه چپ مينشست، آن را به فال بد ميگرفتند. به تدريج پرنده به هوا انداختن [تطیّر] معنای سرنوشت يا شومی آن را يافت. معاصرين صالح، مشکلات اجتماعی پيش آمده از عملکرد منحرفانه خويش را با فرافکنی خودفريبانهای به حساب صالح و نظريات موحّدانهاش ميگذاشتند.
آيات ۱۸ (۳۶:۱۸) و ۱۹ سوره ياسين نيز همين فرافکنی را از ناحية مردمانی ديگر نسبت به رسولان الهی نشان ميدهد.
نمل : ۴۸
وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ
و در آن شهر نُه گروه بودند ۶۴
که يکسره به تباهی ميپرداختند و هيچ اصلاحی نميکردند [=هرگز نقش مفيد و مثبتی نداشتند].
۶۴- «رهط» به تيرهها و طائفههای درونی يک شهر و قبيله گفته ميشود که معمولا به سرسلسله و خانواده معينی ختم ميشدند. در روزگار ما عنوانهاي: باند، دسته و گَنگ قابل فهمتر است، باند تبهکاران و دسته اراذل و اوباش و چاقوکشانی که معمولا در خدمت منافع قدرتمندان حاکم و مزدور آنان برای ساکت کردن مخالفين قرار ميگيرند. عدد ده در قرآن معنای سمبليک «تمام» دارد. آيا ذکر نُه دسته بودن آنان نشانی از نقصان ندارد؟ [والله اعلم]
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت ششم :
↩️4 ـ #حق_اداره #شایسته_کشور.
👈از دیگر حقوق شهروندان این است که، #مسئولان و کارگزاران دولتی بر اساس اموری چون؛ قانونمداری، #شایستهسالاری، کارآمدی، پاسخگویی و شفافیت به اداره امور کشور بپردازند.
↩️الف ـ #حق_اصلاحات
هنگامی کشور به شکل مناسب اداره میشود که ساختار سیاسی و سیستم اداری آن اصلاح شده باشد، از اینرو آیتالله سیستانی، معتقد است مطالبه اصلاحات از حقوق شهروندان است.
🔻و اصلاحات را نبرد سرنوشتسازی میداند که به فساد و ناکارآمدی دولت در اداره امور کشور پایان میدهد،
و باور دارد اصلاحات ضرورتی اجتنابناپذیر است و باید به انتخاب همه مردم واگذار گردد.
ایشان حضور گسترده و فراگیر مردم را ابزاری کارآمد برای فشار بر حکمرانان در راستای اصلاحات واقعی در مدیریت کشور میداند
🔻و ضمن پشتیبانی و حمایت از مطالبات بر حق اصلاحطلبان تأکید میکند بین فرزندان عراق که خواهان اصلاح هستند 🔻علیرغم اختلاف دیدگاههای آنان هیچگونه تفاوتی قائل نیست
و به مسئولان هشدار میدهد که کاهش فشار شهروندان برای اصلاحات بهمعنای فراموشی و انصراف نیست، و اگر به خواست مردم عمل نشود آنان پس از مدتی دوباره و با قدرت و گستره بیشتری باز خواهند گشت
↩️ب ـ حق #مبارزه_با_فساد
یکی از مؤلفههای اداره شایسته کشور، کاهش شاخصهای فساد است،
👈 از همینرو آیتالله سیستانی ضمن هشدار نسبت به خطرات ناشی از افزایش #فساد_مالی و اداری، مهمترین خواست اصلاحی همه شهروندان عراقی را مبارزه با فساد دانسته و به مسئولان کشور مبارزه جدی با فساد را گوشزد کرده
🔻و مسئولیت مبارزه با فساد، پیگرد #مفسدان و بازپسگیری اموال ملت از آنان را بر عهده قوه قضائیه و نهادهای نظارتی دانسته است.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ
لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلهِ جُنُودُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
او كسى است كه آرامش را در دلهاى مؤمنان
نازل كرد تا ايمانى بر ايمانشان بيفزايند؛
لشكريان آسمانها و زمين از آن خداست،
و خداوند دانا و حكيم است.
🌸 سوره فتح ، آیه ۴
🍃
🌸🍃
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 265 تا 269
📄#صفحه_45
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_45
❇️رهايي از اسارت مال *،* گامي در #ثبات_نفس
💠 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "بقره/265"
🌱 مَثَل كساني كه اموال خود را در طلب خشنودي خدا و استوار داشتن نفس خويش [از لغزشهاي حُبّ مال و تزلزل در برابر جاذبههاي مادّي] ميدهند،همچون مَثَل باغي در تپهاي بلند است كه [اگر] باراني تند برآن ببارد، ميوهاش را دوچندان ميدهد، و اگر هم باراني درشت [=تند] بر آن نبارد، [حداقل به دليل قرار گرفتن در ارتفاعات] شبنمي [ريزه باران و رطوبتي براي طراوات خواهد داشت] و خدا به آنچه عمل ميكنيد بس بيناست.
🔷 تثبيتي كه از درون نفس «تَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ» باشد، نوعي خودجوشي و درونزايي معنوي است كه حاصل به فعليت رساندن استعدادهاي بالقوه ميباشد.
به قول مولوي:
آب كم جوي تشنگي آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
👈چنين تثبيتي نتيجه و محصول همان ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله» و تغيير مسير از خودخواهي و رياكاري به خداخواهي و خدمت است.
🔷به ميزاني كه آدمي وابسته و اسير دنيا و مادّيات باشد، به همان نسبت روحيه و شخصيتش در ناپايداري و تزلزل و نوسانات اعصاب و روان گرفتار ميشود و رقابتهاي بر سر خانه و زندگي و حساب بانكي كه حدّ و مرزي ندارد، او را بيشتر ناپايدار و نگران ميسازد.
🔷 همين كه از اسارت مال آزاد و رها شد و به جاي رضايت نفس رضايت ربّ را برگزيد، به ثبات و آرامش ميرسد و با تولدي ديگر بيرون از رحم ماديات، به استقلال و خودكفايي و رشد واقعي نائل ميشود.
🔷تفاوت قارچ با درختان ريشهدار در همين نسبت ثبات در زمين است [ابراهيم 24 تا 26]، انسانها را نيز طوفانهاي سختي در زندگي به چپ و راست ميگرداند و در معرض شكستن قرار ميدهد؛
باد خشم و باد شهوت، باد آز برد او را كه نبود اهلِ نماز .
🔷قرآن بيش از همه از تثبيت اقدام [گامها و اقدامات عملي]، كه معناي مخالف لغزش دارد، سخن گفته است [بقره 250، آلعمران 147 ، نحل 94 ، محمد 7].
پس از آن از تثبيت فؤاد [هود 12و فرقان 32 ]، همچنين ثبات در قول [ابراهيم 27]، ثبات در جنگ [انفال 45]، ثبات در برابر بيگانگان [اسراء 74].
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_45
❇️اجتناب از #سوزاندن_اعمال با مثالی زیبا
💠أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَن تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ "بقره/266"
🌱آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه باغي از [انواع] خرما و انگور با نهرهايي روان از زير آن داشته باشد و در آن [باغ] هر نوع ميوه در اختيارش باشد و [در اين حالت راحت و رفاه] در حالي كه فرزنداني خردسال دارد [كه همچنان نيازمند سرپرستي و ثروت او هستند] به پيري برسد و [ناگهان] گردبادي آتشافروز برآن [باغ] برخورد كند و آن را بسوزاند؟ خدا بدينگونه آيات [=نشانهها و علامات] را به روشني براي شما بيان ميكند، باشد تا تفكر كنيد.
🔹انفاق و بخشش در راه خدا و کمک به نیازمندان همچون باغ خرمى است که هم خود انسان از ثمرات آن بهره مند مى شود و هم فرزندان او، در حالى که ریاکارى و منت و آزار، هم سبب محرومیت خود او مى شود و هم نسل هاى آینده که باید از ثمرات و برکات اعمال نیک او بهره مند گردند، محروم خواهند شد، و این خود دلیل بر آن است که نسل هاى آینده در نتایج اعمال نیک نسل هاى گذشته سهیم هستند.
🔷از نظر اجتماعى نیز چنین است; زیرا محبوبیت و اعتمادى که پدران بر اثر کار نیک در افکار عمومى پیدا مى کنند، سرمایه بزرگى براى فرزندان آنها خواهد بود.
🔷انسان هنگامى كه پير و عيالمند شد، توان توليدش از بين مىرود، ولى نياز و مصرفش شديد مىشود. حال اگر منبع درآمدش نيز نابود شود، به ذلّت كشيده مىشود. انسان در قيامت، از يكسو توان عمل صالح ندارد و از سوى ديگر نيازش شديد است. در اين حال اگر كارهاى صالحش با منّت وريا محو شده باشد، به چه ذلّتى مىرسد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
👈هركس «لا اله الا الله» بگويد به واسطه آن كار، درختى در بهشت براى او كاشته مىشود و همچنين است هركس «الله اكبر» بگويد.
شخصى به پيامبر گفت: پس درختان ما در بهشت بسيار است! حضرت فرمودند: آرى، به شرط آنكه آتشى به دنبال آن نفرستيد و آن را نسوزانيد.
👈رشد يافتن، تدريجى است، ولى تخريب و حبط عمل در يك لحظه است.
📚تفاسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan