🔰 تعريف #مردم از نگاه #حاكمان .
🛑قسمت دوم:
🔻امام علی ع فرمود: "ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما ان ادناهم منزله لیاکل البر و یجلس فی الظل و یشرب من ماء الفرات" "در کوفه همه مردم به زندگی آبرومند دست یافته اند: پایین ترین طبقات جامعه از نان گندم استفاده می کنند؛ همگی سرپناه دارند؛ آنان از آب آشامیدنی گوارا برخوردارند" 📚بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۷
🔖 وقتی واژه مردم از زبان #سیاست_مداران شنیده می شود، باید توجه داشت که به هیچ وجه آنان یک معنای مشترک از این واژه اراده نمی کنند. واژه "مردم"، در زبان حکمرانان، ممکن است معناهای مختلف زیر را بدهد:
📍۱. منظور از "مردم" همه مقامات سیاسی کشور، کارگزاران، کارمندان، و در یک کلام همه کسانی که بخشی از نیروی دولت هستند. به این جمع می توان محفل ها و حلقه های مشاوران، صاحبان نفوذ و چاکران را افزود. همچنین خانواده های این جمع نیز در ذیل مفهوم مردم قرار می گیرند.
📍۲. منظور از #مردم افرادی هستند که در بالا اشاره شد؛ اما به این جمع یک حلقه دیگر را نیز می توان افزود. آن حلقه کسانی از عموم مردم اند که هر چند سمتی در حکومت ندارند و از مردمان عادی هستند، اما حامی پروپا قرص حکومت و نیروهای سیاسی و مقامات بلند پایه به حساب می آیند. اینها کسانی هستند که به عنوان سیاهی لشگر، حکومت گران، در هنگام نیاز، از آنان استفاده ابزاری می کنند.
📍۳. منظور از مردم همه کسانی هستند که در یک کشور و در یک سرزمین زندگی مشترکی دارند. این مردم ممکن است بخشی از حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند حامی پروپا قرص حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند موافق دولت، سیاستمداران، سیاستهای داخلی و خارجی حکومت باشند یا مخالف آنها. مردم وقتی گفته می شود، همه طبقات، همه زبانها، همه صاحبان عقاید گوناگون، همه جنسیت ها، مردمان نیک کردار یا بد کردار، مرکز نشینان یا حاشیه نشینان، همه را دربر می گیرد.
🔖 وقتی یک سیاستمدار دم از مردم می زند، باید دید کدام یک از سه معنای فوق را در نظر دارد. باید گفته آنان را، با گفته های دیگر آنان، با اعمال آنان، و با اقدامات آنان سنجید. در یک بازه زمانی طولانی مدت به تدریج می توان فهمید که منظور هر سیاستمدار از "مردم" چیست.۰
🔖با کمال تاسف باید گفت که اکثر سیاستمداران وقتی صحبت از مردم می کنند، یکی از دو معنای اول یا دوم را مد نظر دارند. فقط در نظامهای به لحاظ سیاسی توسعه یافته است که معنای سوم از مردم در زبان سیاستمداران رایج می گردد.
👈👈در چارچوب فکر دینی هم، حکومت امانتی است که مردم در معنی سوم به حاکمان داده اند و شرط مشروعیت حکومت این است که حکمران #امانتدار_همه_مردم باشد.
🔸نتیجه گیری: باید در این ایام انتخابات دقت کرد، که کاندیداها کدام معنا از مردم را در سینه دارند و تا چه اندازه به مردم به عنوان صاحبان حقوق سیاسی اعتقاد دارند و دغدغه استیفای حقوق آنان را دارند.
آنکه در این میدان تزویر نمی کند کسی است که مردم در معنای سوم را، که بی تردید معنای واقعی این واژه است، در ذهن دارد و دلش به عشق مردم می تپد.
✍حجت الاسلام دكتر محمودشفیعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
آل عمران/۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 87 تا 93
📄#صفحـہ_201
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_201
❇️#تكاليف الهی به قدر توان بشر است
💠لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی و لا علی الذین لا یجدون ماینفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علی المحسنین من سبیل و الله غفوررحیم 91/توبه
🌱بر ضعفاء و بیماران و بر کسانی که چیزی برای خرج کردن ندارند، درصورتی که برای خدا و رسولش خیرخواهی نمایند، تکلیف و حرجی نیست ، برنیکوکاران طریقی برای شماتت وجود ندارد و خدا آمرزنده و مهربان است.
🔹(ضعفاء)در اینجا، یعنی کسانی که نیرو و توانایی جهاد ندارند، مانند اشخاص زمین گیرو (مرضی ) افراد بیماری هستند که موقتا به بیماری مبتلا شده اند وتوانایی جهاد ندارند و (الذین لا یجدون ما ینفقون )یعنی افرادی که نیروی مالی برای سفر و تدارک اسلحه ندارند، خداوند از این افراد، حکم وجوب جهاد رابرداشته ، چون جهاد برای آنان مستلزم حرج و مشقت است.
🔹و همچنین لوازم وتوابع آن یعنی ، مذمت در دنیا و عقوبت در آخرت را نیز از آنها برداشته ، چون درواقع مخالفت در مورد آنها صدق نمی کند، اما اینکه شرط آن را خیرخواهی برای خدا و رسول قرار داد به جهت آن بود که دلهایشان از خیانت و فریب به دورباشدو نخواسته باشند مانند منافقان فاسد در امر خدا کارشکنی کنند و اجتماع اسلامی را به فساد بکشانند، که اگر چنین باشد مستحق مذمت و عقاب هستند.
🔹و در آخر در مقام بیان علت رفع تکلیف از آنها می فرماید: برنیکوکاران مؤاخذه ای نیست و کسی نمی تواند آنها را مذمت کرده و آسیب رساند، وخداوند آمرزنده و مهربان است و آنها را از هر مکروهی ایمن می کند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_201
❇️شانهخالی كردن از #مسئوليّت، موجب بدفرجامیست
💠إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۹۳/توبه)
🌱راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانی است كه در عينِ توانگری و ثروتمندی، از تو اذن میخواهند (كه به جبهه نروند) و راضی شدهاند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمیدانند.
🔹(انما) در آیه افاده حصر می نماید و می فرماید: ملامت تنهامتوجه چنین کسانی است که از روی نفاق و به جهت مهمور بودن دلهایشان ازفهم حقیقت عاجزند و در عین توانگری و قدرت جسمی ، راضی شدند که بازنان و کودکان و افراد زمینگیر در شهر مانده و عازم جهاد نشوند و اینها فاقدشعور و درک درست هستند و نمی دانند که با این تقاعد چه خیری از آنها فوت شده و از چه سعادتی محروم گشته اند.
🔹تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيهی قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيلهای برای رفتن به جبهه ندارد گريه میكند و اشك میريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولی در اين آيه میخوانيم كه منافقانِ ثروتمند، برای ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه میخواهند!!
🔹فقير و غنی، در رفتن به جبهه يكساناند و ثروت، نه امتيازی برای ترك جبهه است و نه عذر و بهانهای برای آن .... عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ
🔹شانهخالی كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامی و از دست دادن شناختِ صحيح میشود. «طَبَعَ، لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan