May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
قسمت ششم
✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از #تحول_درونی خود بگویم
ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم
و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم
و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست .
با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم.
خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.»
گویی #آرامشی را که گم کرده بودم، یافتم
و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم
تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت .
🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شدهاند نهایت قدر دانی را دارم.
درود خدا بر شما که با این #روش_ساده به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم
در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم
ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم
برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم
♦️الحمدلله علی کل نعمه :
با شرکت دراین کلاس توفیق انس بیشتر با کلام خدا حاصل شد. ان شاالله که زمینه ای برای عمل بشه برامون.
#وسعت_دیدم هنگام قرائت و خواندن ترجمه بیشترشد با #لذت بیشتری قرآن رومیخونم، پاراگراف بندی و روش فکرمیکنم.
خیلی برام #جالبه این روش.
راستش من خیلی حریص به یادگیری عمیق قرآن و معارف دین هستم .
قبلا اینقدر به ارتباط بین آیات دقت نمیکردم.
ان شاالله که همه قدر این گنجینه با ارزش روبدونیم و درقیامت قرآن ازما شاکی نباشن.
✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود :۱
الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ
الف، لام، راء؛ ۱ [اين] کتابي است که آياتش [نزد خدا در اُمّ الکتاب= مخزن اصلي علم و اطلاعات هستي] وحدتي يکپارچه يافته، سپس از جانب [خداوند] حکيمِ آگاه [به تدريج در طول ۲۳ سال براي فهم مخاطبين] تفصيل داده شده است ۲ [به اجزاء و آياتي تقسيم و تفريق شده است].
۱- به پاورقي شماره ۱ سورة «حجر» (۱۵:۱) مراجعه شود.
۲- حقايق هدايتي در مقام مقايسه و مثال، همچون مواد غذائي براي هضم بدن، بايد به عناصر قابل جذبي تجزيه شوند و از موقعيت حکيم [محکم و يکپارچه] در حد درک و فهم بشر، «نازل» يعني قابل فهم و درک گردند. اين حقيقت را در آغاز سوره دخان [إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ] به وضوح ميتوان فهميد. با اين توضيح به نظر ميرسد ترجمه محکم و يکپارچه در اين مورد خاص، مناسب باشد.
هود : ۲
أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ
ـ [با اين پيام] که جز خداي يکتا را عبادت نکنيد، ۳
[بگو] به راستي من از جانب او بيمدهنده و بشارت دهندهاي [نسبت به عواقب بد و خوب اعمالتان] هستم.
۳- هر مسلماني كه اهل نماز باشد، حداقل ده بار در نيايشهاي روزانه خود جمله «اياك نعبد و اياك نستعين» را تكرار ميكند. از اين نظر ضروري است بدانيم دقيقاً چه چيزي را از خدا درخواست ميكنيم. بيشتر مردم عبادت را همين نماز و روزه و ساير احكام شرعي ميدانند. در ترجمههاي فارسي قرآن، كلمات: بندگي كردن، پرستش، و اطاعت را جايگزين كلمه عبادت مييابيد. البته اين معادلها از جهاتي قابل قبول است، ولي بيانگر روح مطلب و رساننده همه بار معنائي كلمه عبادت نميباشد. معناي لغوي عبادت، هموار کردن نفس خود براي کسب و جذب صفات و اسماء الهي است. يعني شخصيت خدائي پيدا کردن و به کمال رسيدن. هدف از آفرينش همين است که آدمي در دوراهي: شيطان و رحمن، به نيروي تقوا، خود را از جاذبه شيطاني رهانيده و به سمت رحمن سوق پيدا کند. در اين چالش و نبرد دائمي حق و باطل است که آدمي ساخته و پرداخته ميشود.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
⭕️شماره 13:
#حكومت و انتخابات، #امانت_مردم است. #خيانت ممنوع⛔
🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «27»انفال
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر #خيانت نكنيد و در #امانات خود نیز خیانت نکنید در حالی که میدانید.
✳ "در نهج البلاغه ، امام و حكمران، #امانتدار و #پاسبان_حقوق_مردم و #مسئول در برابر آنها است.
👈👈از اين دو- حكمران و مردم- اگر بناست يكی برای ديگری باشد اين #حكمران است كه برای توده #مردم محكوم است، نه توده محكوم برای حكمران .
♦ان اللّه يأمركم ان تؤدوا الأمانات الی اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل
قرآن كريم حاكم و سرپرست اجتماع را به عنوان امين و نگهبان اجتماع میشناسد، حكومت عادلانه را نوعی #امانت كه به او سپرده شده است و بايد ادا نمايد، تلقی میكند."
شهيد مطهري، سيری در نهج البلاغه، ص 89 و 91
✳ صيانت از #جمهوريت و #حق_انتخابمردم در تمام مراحل انتخابات از بررسي صلاحيتها تا پايان انتخابات و نيز عمل به وعده هاي فرد منتخب و نيز فراهم بودن امكان انجام وظايف رييس جمهور طبق قانون اساسي، امانتي است در دست حاكميت.
لذا هر اقدامي، اگر بر خلاف مفاد و روح قانون اساسي و ميثاق مردم باشد #خيانت در امانت مردم است.
💫کانال قران پویان
@quranpuyan
🔰 تعريف #مردم از نگاه #حاكمان .
🛑قسمت سوم:
مردم در نگاه اميرالمومنين #علي ع
در قسمت قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد.
در اين پست كه مقارن با عيدسعيد #غدير هم است به تعريف مردم در نگاه حضرت علي ع مي پردازيم.
ايا ايشان مردم را شامل كارگزاران حكومت و يا طرفداران حكومت خود مي دانستند و امكانات و مزاياي مادي و معنوي را براي همين مردم ميخواستند يا براي همه مردم به معناي واقعي كلمه؟
🛑لذا مروري بر برخي قسمتهاي فرمان ايشان به مالك اشتر داريم:
✳تعريف #رعيت از نگاه مولا
"بدان، که رعیت را صنف هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی نیاز نباشند.
صنفی از ایشان لشکرهای خدای اند و صنفی، دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت گسترند و صنفی، کارگزاران اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزارانند، چه #ذمی و چه #مسلمان و صنفی بازرگانان اند و صنعتگران و صنفی فرودین که حاجتمندان و مستمندان باشند.
✳حقوق رعيت و وظيفه #حاكم در برابر رعيت در نگاه مولا
🌹"بدان، بهترین چیزی که حسن ظن والی را نسبت به رعیتش سبب می شود،
نیکی کردن والی است در حق #رعیت و کاستن است از بار رنج آنان
و به اکراه وادار نکردنشان به انجام دادن کارهایی که بدان ملزم نیستند.
و تو باید در این باره چنان باشی که حسن ظن رعیت برای تو فراهم آید. زیرا حسن ظن آنان، رنج بسیاری را از تو دور می سازد
🌹اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده ای و با رعیت #مدارا نموده ای. عذری که می آوری سبب می شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند.
🌹 زنهار از این که به احسان خود بر رعیت #منت گذاری یا آنچه برای آن ها کرده ای، بزرگش شماری
یا وعده دهی و خلاف آن کنی.
زیرا منت نهادن احسان را باطل کند و بزرگ شمردن کار، نور حق را خاموش گرداند و خلف وعده، سبب برانگیختن خشم خدا و مردم شود.
🌹 #مهربانی به رعیت و دوست داشتن آن ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز.
چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش
🌹باید که محبوب ترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با #میانهروی سازگارتر بود و با #عدالت دم سازتر و #خشنودی_رعیت را در پی داشته باشد
باید که بهترین مایه شادمانی والیان برپای داشتن #عدالت در بلاد باشد و پدید آمدن دوستی در میان افراد رعیت."
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟
قالوا: الله و رَسُولُهُ .
فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ
💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست!
🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد.
💫فرازی از #خطبه_غدیر
علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲».
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 94 تا 99
📄#صفحـہ_202
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan