eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره65 ❇ را از بياموزيم 👈 پیامبر گوش شنوا برای همه جامعه حتی منافقان بود.قران در سوره توبه وقتی که منافقان او را گوش خطاب میکردند؛از این رفتار پیامبر دفاع می کند. 💠وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ "61/توبه" 🌱برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى‏دهند ومى‏گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‏دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى‏كند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایه‏ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مى‏دهند، عذابى دردناك دارند. 📚👈در تفسیر المیزان چنین امده است: 🔷✨و اگر منافقين رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را (گوش ) ناميده اند، منظورشان اين بود كه هر حرفى را مى پذيرد و به حرف هر كس گوش مى دهد. معنای جمله اذن خیرلکم آن است که استماع آنجناب استماع خيرى باشد يعنى به پاره اى از حرفهائى كه براى مسلمانان خير نيست گوش مى دهد، و ليكن صرفا به منظور احترام از گوينده گوش مى دهد و كلام او را حمل بر صحت مى كند تا هتك حرمت او را نكرده و خود نيز گمان بد به مردم نبرده باشد، و ليكن اثر خبر صادق و مطابق با واقع را هم بر آن بار نمى كند، يعنى اگر در سعايت كسى باشد آن شخص را مواخذه نمى كند، در نتيجه هم به حرفهاى گوينده گوش داده و او را احترام كرده، و هم ايمان آن مومنى را كه وى در باره او بدگوئى و سعايت كرده محترم شمرده است. 📚👈در تفسیر نور نیز پیام های زیر در خصوص ایه فوق درج شده است: 🔹 به همه مردم اجازه‏ ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده‏ لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن» ↩️ از ، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمه‏ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 🔹 گاهى به ‏خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ‏ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم» ↩️ گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 🔹 از صفات یك رهبر آگاه، سعه ‏ى صدر، گوش دادن به حرف همه ‏ى گروهها، برخورد محبّت‏ آمیز با آنان، عیب‏پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه‏ى مردم است. «قل هو اُذن خیر» ↩️ با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم» 🔹 سكوت در برابر شنیده‏ها، همیشه نشانه‏ى رضایت نیست. «اذن خیر لكم» ↩️ اگر مؤمنى خبرى داد، او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین» 💫 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران پویان
#محمد ص به‌مثابه #اسوه_اخلاقی جلسه ششم: راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ✅ایا حضرت محمد ص قب
محمد(ص) به مثابه اسوه اخلاقی ۱ : چیستی و چرایی اخلاق و اسوه اخلاقی ۲ : اسوه‌های اخلاقی، انسان‌های ارشادگر ۳ : تقدم اخلاق بر دین، شرط استفاده درست از اسوه‌ها ۴ : مطلق بودن ارزش‌های اخلاقی، شرط جهانی و جاودانه بودن اسوه‌های اخلاقی ۵ : راه شناخت سیره صحیح پیامبر ص ۶ : راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ۷ : اخلاق عامل بعثت محمد ۸ : جایگاه شریعت و اخلاق در سیره پیامبر ۹ : عفو و گذشت در سیره پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۰ : رفق و مدارا ، روش همیشگی پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۱ : انتخاب وسیله‌ای متناسب با هدف ۱۲ : شکیبایی در راه هدف و پرداخت هزینه حق‌پرستی ۱۳ : مشورت به‌مثابه یک اصل اخلاقی ۱۴ : ساده‌زیستی و همدردی با تهی‌دستان https://t.me/soleimanisaa
⭕️نکند که ما با محشور نشویم!! ❇دعوت قرآن به نظر افکندن در شخصیت و اوصاف رسول الله (ص)‌ است . این دعوت حکایت از دیدن او و او و او و همه لحظات عمر او در خانه و جامعه دارد . سپس آنان که او را دیدند وقتی از شخصیت او و رفتار بهرمند نشدند را توبیخ میکند آنجا که فرمود: “تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ/ میبینی آنان را که به شما نگاه میکنند ولی شما را نمیبینند !” (اعراف / ۱۹۸) ❌نشود که ما پیامبر را نبینیم !! ❇استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی (ره) میفرمود؛ افرادی در زمان پیامبر بودند که هر روز با ایشان بودند و نماز سه وقت را با حضرت بودند اما محشور با ایشان نبودند! ❇ دعوت او بر وزان شخصیت او معنا می شود ساختار شخصیتی او بر محور و و محبت و اخلاق و گذشت بود‌ لذا در زندگی پیامبرانه او همه چیز براساس “دعوت به ” و زندگی و همزیستی استوار بر “ و مسالمت آمیز” معنا و تفسیر می شود. (اعراف/۱۹۹) ♻ ثبات روحیه او بر “صلح” رفتارهای او بر یک اصل کلیِ قرآنی استوار بود آن این بود؛ “ ” ( نساء / ۱۲۸) او اولا ؛ به دشمن فرصت میداد ، وثانیا ؛ اگر آنان پناه می خواستند به انان پناه میداد ، و ثالثا ؛ در مکان امن به آن مشرکین جای میداد تا کلام الهی را بشنوند و قبول و باور کنند.. (توبه/۱۰) بله ، وقتی مواجه با “ ” می شد که بر حریم انسان و دین خدا تجاوز داشت ، مبارزه میکرد و مبارزه خود را صرف مبارزه با ریشه ظلم میکرد ؛ وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ (توبه/۱۲) ♻ زندگی خصوصی او مثال زدنی است رسول الله (ص) خانه ش محل رفت و آمد و انس مسلمین بود تا جاییکه خدا به مردم هشدار میدهد که بیش از حد مزاحم ایشان نشوید؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ(احزاب/۵۳) اینکه میبینید در تاریخ اسلام هر آنچه دشمنان دیروز و امروز تلاش کرده اند بر زندگی خصوصی او خُرده گیرند و او در زندگی خود نقطه خاکستری و پر ابهام معرفی کنند ولی نشد و نتوانستند چون چیزی را از مردم مخفی و نمیکرد . استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِۦ مُلۡتَحَدٗا هرگز پناهگاهی جز او نمی یابی. الكهف/۲۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5958481668170847725.mp3
2.84M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan