eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۱۶۱.mp3
23.2M
ص به‌مثابه جلسه ششم: راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ✅ایا حضرت محمد ص قبل از بعثت اسوه است یا محمد بعد از بعثت؟ در 25 سال بعد از بلوغ و قبل از بعثت چه را انتخاب کرد؟ ایا در بین همه ادیان، تحقیق کرد و بهترینش  را انتخاب کرد؟ یا بر همان دین مرسوم ابا و اجدادی بود؟ یا با معیارهای انسانی و عقلانی، خودش دین اجدادی را پیرایش کرد؟ ✅اشاره به برخی معیارها در انتخاب دین و رفتارهای اجتماعی دانشگاه مفید، زمستان ۴۰۲ دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
شماره65 ❇ را از بياموزيم 👈 پیامبر گوش شنوا برای همه جامعه حتی منافقان بود.قران در سوره توبه وقتی که منافقان او را گوش خطاب میکردند؛از این رفتار پیامبر دفاع می کند. 💠وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ "61/توبه" 🌱برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى‏دهند ومى‏گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‏دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى‏كند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایه‏ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مى‏دهند، عذابى دردناك دارند. 📚👈در تفسیر المیزان چنین امده است: 🔷✨و اگر منافقين رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را (گوش ) ناميده اند، منظورشان اين بود كه هر حرفى را مى پذيرد و به حرف هر كس گوش مى دهد. معنای جمله اذن خیرلکم آن است که استماع آنجناب استماع خيرى باشد يعنى به پاره اى از حرفهائى كه براى مسلمانان خير نيست گوش مى دهد، و ليكن صرفا به منظور احترام از گوينده گوش مى دهد و كلام او را حمل بر صحت مى كند تا هتك حرمت او را نكرده و خود نيز گمان بد به مردم نبرده باشد، و ليكن اثر خبر صادق و مطابق با واقع را هم بر آن بار نمى كند، يعنى اگر در سعايت كسى باشد آن شخص را مواخذه نمى كند، در نتيجه هم به حرفهاى گوينده گوش داده و او را احترام كرده، و هم ايمان آن مومنى را كه وى در باره او بدگوئى و سعايت كرده محترم شمرده است. 📚👈در تفسیر نور نیز پیام های زیر در خصوص ایه فوق درج شده است: 🔹 به همه مردم اجازه‏ ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده‏ لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن» ↩️ از ، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمه‏ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 🔹 گاهى به ‏خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ‏ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم» ↩️ گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 🔹 از صفات یك رهبر آگاه، سعه ‏ى صدر، گوش دادن به حرف همه ‏ى گروهها، برخورد محبّت‏ آمیز با آنان، عیب‏پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه‏ى مردم است. «قل هو اُذن خیر» ↩️ با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم» 🔹 سكوت در برابر شنیده‏ها، همیشه نشانه‏ى رضایت نیست. «اذن خیر لكم» ↩️ اگر مؤمنى خبرى داد، او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین» 💫 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محمد(ص) به مثابه اسوه اخلاقی ۱ : چیستی و چرایی اخلاق و اسوه اخلاقی ۲ : اسوه‌های اخلاقی، انسان‌های ارشادگر ۳ : تقدم اخلاق بر دین، شرط استفاده درست از اسوه‌ها ۴ : مطلق بودن ارزش‌های اخلاقی، شرط جهانی و جاودانه بودن اسوه‌های اخلاقی ۵ : راه شناخت سیره صحیح پیامبر ص ۶ : راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ۷ : اخلاق عامل بعثت محمد ۸ : جایگاه شریعت و اخلاق در سیره پیامبر ۹ : عفو و گذشت در سیره پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۰ : رفق و مدارا ، روش همیشگی پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۱ : انتخاب وسیله‌ای متناسب با هدف ۱۲ : شکیبایی در راه هدف و پرداخت هزینه حق‌پرستی ۱۳ : مشورت به‌مثابه یک اصل اخلاقی ۱۴ : ساده‌زیستی و همدردی با تهی‌دستان https://t.me/soleimanisaa
⭕️نکند که ما با محشور نشویم!! ❇دعوت قرآن به نظر افکندن در شخصیت و اوصاف رسول الله (ص)‌ است . این دعوت حکایت از دیدن او و او و او و همه لحظات عمر او در خانه و جامعه دارد . سپس آنان که او را دیدند وقتی از شخصیت او و رفتار بهرمند نشدند را توبیخ میکند آنجا که فرمود: “تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ/ میبینی آنان را که به شما نگاه میکنند ولی شما را نمیبینند !” (اعراف / ۱۹۸) ❌نشود که ما پیامبر را نبینیم !! ❇استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی (ره) میفرمود؛ افرادی در زمان پیامبر بودند که هر روز با ایشان بودند و نماز سه وقت را با حضرت بودند اما محشور با ایشان نبودند! ❇ دعوت او بر وزان شخصیت او معنا می شود ساختار شخصیتی او بر محور و و محبت و اخلاق و گذشت بود‌ لذا در زندگی پیامبرانه او همه چیز براساس “دعوت به ” و زندگی و همزیستی استوار بر “ و مسالمت آمیز” معنا و تفسیر می شود. (اعراف/۱۹۹) ♻ ثبات روحیه او بر “صلح” رفتارهای او بر یک اصل کلیِ قرآنی استوار بود آن این بود؛ “ ” ( نساء / ۱۲۸) او اولا ؛ به دشمن فرصت میداد ، وثانیا ؛ اگر آنان پناه می خواستند به انان پناه میداد ، و ثالثا ؛ در مکان امن به آن مشرکین جای میداد تا کلام الهی را بشنوند و قبول و باور کنند.. (توبه/۱۰) بله ، وقتی مواجه با “ ” می شد که بر حریم انسان و دین خدا تجاوز داشت ، مبارزه میکرد و مبارزه خود را صرف مبارزه با ریشه ظلم میکرد ؛ وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ (توبه/۱۲) ♻ زندگی خصوصی او مثال زدنی است رسول الله (ص) خانه ش محل رفت و آمد و انس مسلمین بود تا جاییکه خدا به مردم هشدار میدهد که بیش از حد مزاحم ایشان نشوید؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ(احزاب/۵۳) اینکه میبینید در تاریخ اسلام هر آنچه دشمنان دیروز و امروز تلاش کرده اند بر زندگی خصوصی او خُرده گیرند و او در زندگی خود نقطه خاکستری و پر ابهام معرفی کنند ولی نشد و نتوانستند چون چیزی را از مردم مخفی و نمیکرد . استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِۦ مُلۡتَحَدٗا هرگز پناهگاهی جز او نمی یابی. الكهف/۲۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5958481668170847725.mp3
2.84M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و بدست خداست 💠ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ (۵) ‏هيچ امّتی از اجل خود نه پيش می‌افتد و نه پس می‌ماند. ‏🔹‏اجَل و حوادثی كه پيش می‌آيد دو نوع است: حتمی و غيرحتمی. اجَل غيرحتمی با دعا و صدقه و كارهای خير قابل تغيير است، امّا اجَل حتمی قابل تغيير نيست. ‏🔹نه تنها افراد بلكه امّت‌ها و تاريخ آنان زمان‌بندی واجَل دارند. «اجلا» ‏ 🔹بقا و ثبات افراد وامّت‌ها به دست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه‌های حتمی الهی، نقشی ندارد. ما تَسْبِقُ‌ ... وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حفظ از دستبردها! 💠إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ 🌱ما خود، قرآن را نازل کردیم و بی‌شک از آن محافظت خواهیم کرد. حجر - ۹ 🔷✨‏به دنبال بهانه‌جوئيهای كفار و حتی استهزای آنها نسبت به پيامبر ص و قرآن كه در آيات گذشته آمده بود، در آيه مورد بحث يك واقعيت بزرگ و پر اهميت را به عنوان دلداری به پيامبر از يك سو و اطمينان خاطر همه مؤمنان راستين از سوی ديگر بيان می‌كند و آن اينكه: 👈‏" ما اين قرآن را كه مايه تذكر است نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهيم كرد" (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ‌). 🔷✨‏چنان نيست كه اين قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را با گل بپوشانند و يا نور و شعاعش را با پف كردن خاموش كنند كه اين چراغی است كه ايزد آن را برافروخته است، و اين آفتابی است كه غروب و افول نخواهد داشت.‏اين گروه اندك و ناتوان كه سهل است، اگر همه جباران و زورمندان و سياستمداران ستمگر و انديشمندان منحرف و رزم‌آوران جهان دست به دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنند، توانايی نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسداری از آن را به عهده گرفته است. 🔷✨‏در اينكه منظور از محافظت و پاسداری قرآن در برابر چه اموری است، باز مفسران تفسيرهای گوناگونی دارند: ‏🔹بعضی گفته‌اند در برابر تحريف و تغيير و زياده و نقصان است. ‏🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر فنا و نابودی تا آخر جهان.  🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر منطقهای گمراه كننده ضد قرآنی. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5877388343410429273.mp3
11.1M
♦️موضوع: امام و کناره گیری از 🔹جلسه سوم:     مشروعیت کناره گیری بر اساس :         الف)خواست مردم         ب) جلوگیری از امام حسن ع یکی از دلایل کناره گیری خود بعنوان حاکم مشروع و قانونی را جلوگیری از خونریزی طرفین عنوان کرده است. پس حکومت و شهادت، ارزشهای مطلق نیستند. تفاوت ان با کربلا چیست؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
4_5875196527110000327.mp3
10.49M
♦️موضوع: امام و 🔹جلسه دوم:     مشروعیت کناره گیری بر اساس :         الف) چرا امام حسن که امام منصوص است، و مردم هم با او بیعت کرده اند، پس از 6 ماه از تصدی حکومت کناره گیری میکند؟ ایا، جایز بوده است؟ ایا خواست مردم، مشروعیت دارد که ایشان، حکومت را رها کند؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
شماره 66 ايه 157 ❇️ ماهم بايد مانند ، جامعه را از تحميلات فكري و طبقاتي و محدوديتهاي باسم دين آزاد كنيم. 🔸الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. سوره اعراف 🔷امر به معروف، نهی از منکر، تحلیل طیبات، تحریم خبائث، برداشتن اصرها و غل‌ها. اصر یعنی چه؟ یعنی بار سنگین، باری که محکم بسته شده است، آن تحمیلات فکری و اندیشه‌ای و عقیده‌ای که دنیای شرک و کفر بر افکار و اندیشه‌های مردم تحمیل کرده بود. آن نظام طبقاتی که بر توده مردم تحمیل و بسته شده بود، آن غل‌هایی که دست و پای فکر و حرکت مردم را بسته بود. ❇پیامبر آمد را بگشاید. این هدف پیامبر بود. یعنی مردم، آزاد کردن از تحمیلات طبقاتی، آزاد کردن از اندیشه‌های شرکی که تحمیل شده، آزاد کردن از احکام و قوانینی که به سود یک گروه و یک طبقه بر دیگران تحمیل شده. این رسالت پیامبر شما بود. 🔷ما هم باید دنبال این همین رسالت باشیم، این شهدای ما هم دنبال همین رسالت بودند. در مقابل فرهنگ تحمیلی، در برابر اقتصاد تحمیلی، در برابر قوانین تحمیلی، در برابر پلیسی، که گاهی بر مردم تحمیل می‌شد که از همه خطرناک‌تر است. یعنی آنچه را که احبار و رهبان و همکاری آنها با طبقات ممتاز بر مردم تحمیل کرده بودند به نام دین. 👈 این است. یعنی آنچه که از خدا نیست، از جانب حق نیست، آن‌ها را به اسم خدا به دست و پای مردم ببندند و مردم را از حرکت حیاتی باز دارند، حق اعتراص به کسی ندهند، حق انتقاد ندهند. حق فعالیت آزاد به مردم و مسلمانان و مردم آزاده دنیا ندهند. این همان اصراست، این همان اغلال است. این اغلالی است که پیامبر مبعوث شد و بشر دچار شده به این همه غل‌ها را نجات داد تا ما دنبال این پیامبر، هم خودمان را نجات بدهیم، هم دیگران را نجات بدهیم. 📚آیت الله طالقانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
امام حسن (ع) و دو جام زهر امام‌حسن‌مجتبی (ع) در طول عمر شریف خود دو بار جام زهر نوشید، که یکی از این دو جام جانش گرفت و دیگری آبرویش. جام اول را از دست باطل‌پر ستانی نوشید که حق‌پرستی مانند او را تحمل نمی‌کردند. دادن هزینه حق‌پرستی است و شخصی بزرگ مانند امام‌حسن (ع) از دادن هزینه حق‌پرستی خود دریغ ندارد. اما جام دیگر جامی است که نه جان، بلکه می‌ستاند. برای انسان والا، دادن جان، بالاترین و مهم‌ترین و مشکل‌ترین هزینه نیست. ⭕این مهمتر و بالاتر بودن را حضرت امام‌حسین (ع) در میدان کربلا در قالب رجزی این‌گونه بیان می‌فرماید: (مرگ و شهادت برتر و بهتر از این است که انسان زیر بار ننگ و عار برود اما زیر بار ننگ و عار رفتن، برتر و بالاتر از آن است که انسان به دوزخ غضب الهی وارد شود.) (منتهی‌الآمال، ص 534) برای امام‌حسین (ع) میدان حق‌پرستی اقتضای جانبازی را داشت ولی برای امام‌حسن اقتضای این را داشت که از آبرو مایه بگذارد و مورد طعن و توهین یاران خود قرار بگیرد، اما امتی و ملتی را از نابودی نجات دهد. ⭕ یکی از اصحاب آن حضرت به نام بُشر همدانی، که به صلح امام با معاویه معترض بود، به آن حضرت عرض می‌کند: «سلام بر تو ای خوارکننده مؤمنان»؛ امام جواب سلام را می‌دهد و می‌فرماید: «من مؤمنان را خوار نکردم، بلکه به آنان عزت بخشیدم، قصدم از صلح این بود که شما را از مرگ برهانم، زیرا دیدم یارانم آماده جنگ نیستند» (اخبار الطوال، ص 221). ♦یکی دیگر از اصحاب، به نام مالک ابن ضمره، اعتراض می‌کند و آن حضرت در پاسخ او می‌فرماید: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند، از این رو خواستم با مصالحه‌ای که صورت گرفت حافظ و نگهداری برای دین خدا باقی بماند» (حیاة الا مام ال حسن ابن علی، ج 2، ص 276). امام (ع) در وضعیتی بسیار دشوار قرار دارد. او باید تصمیمی بگیرد که بسیار سخت است. او برای مصلحت امت مجبور است که به صلح با شخصی مثل معاویه تن دهد تا جلوی جنگ و خونریزی وسیع و نابودی امت را بگیرد. اما مشکل این است که این تصمیم حتی برای یاران بزرگ آن حضرت قابل هضم نیست. مردان بزرگی مانند حجر ابن عدی و عدی ابن حاتم به آن حضرت اعتراض می‌کنند. ♦آن حضرت مجبور است برای یار با وفایی مثل قسم یاد کند که امت در همین است: «ای حجر... به خدا قسم من صلح را نپذیرفتم مگر به‌خاطر بقای شما؛ تکلیف الهی و خواست او در هر روز یک‌چیز است» (بحار الانوار، ج 44، ص 57) ♦و در جواب عدی ابن حاتم می‌فرماید : «من دیدم مردم اشتیاق فراوانی به صلح دارند و از جنگ بیزارند، بنابراین نخواستم جنگ را بر آنان تحمیل کنم و بهتر دانستم به روزی که موعد آن خواهد رسید موکول نمایم، زیرا خواست الهی در هر روز یک‌چیز است» (زمانی، احمد، حقایق پنهان، ص 216). اینها یاران با وفای حضرت بودند. آن حضرت علاوه بر یاران خود از طعن و نیش خوارج ظاهربین مانند عبد الله ابن زبیر در امان نبود. ابن زبیر حضرت را ترسو و زبون می‌خواند ♦ و حضرت می‌فرماید:«گمان می‌کنی صلح من با معاویه به‌خاطر ترس بوده است؟ وای بر تو! چه می‌گویی؟ مگر ممکن است؟ من فرزند شجاع‌ترین مردان عربم و فاطمه سرور زنان عالم مرا به دنیا آورده‌است. وای بر تو! علت صلح من نه ترس و نه ضعف، بلکه وجود یارانی چون تو بود که ادعای دوستی با من داشتید و در دل نابودی مرا آرزو می‌کردید. چگونه به یاری شما می‌توان اعتماد کرد» (زمانی، احمد، حقایق پنهان، ص 213). 🔶امام (ع) در خطبه‌ای که پس از امضای صلح به درخواست خواند، می‌فرماید: «معاویه با من در مورد حقی منازعه می‌کند که از آن من است و برای صلاح امت و قطع فتنه و آشوب آن را رها کردم... من به این عقیده رسیده‌ام که با معاویه سازش کنم و خطر جنگ بین خود و او را پایان دهم و با او بیعت نمودم و دیدم که جلوگیری از خونریزی بهتر از ریختن آن است و قصدم از این کار صلاح و بقای شماست» (جواد قیومی، صحیفه الحسن، ص 195). ❇ برخي جام زهرها از سقوط به اسفل سافلین جلوگیری می‌کنند.برخی را به‌جای می‌نشاند و برخی خوب را به‌جای بد. امام‌حسن‌مجتبی، همان طور که خود فرموده (شُبّر، جلاء العیون، ج 1، ص 345)، حکومت معاویه را برای ملت و ناخوشایند می‌خواند. اما با این حال با خوردن جام زهر این حکومت را بر فاجعه‌ی نابودی امت و قتل و کشتار وسیع ترجیح می‌دهد. عبدالرحیم سلیمانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
~~~~~~~~~~~~~~~~ فقير و خسته به درگاهت آمدم رحمی كه جز ولای توأم نيست هيچ دستاويز ~~~~~~~~~~~~~~~~ 🏴شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا (ع) 🔸 سخن خداست ، از مرز آن مگذرید و و را در غیر آن مجویید که گمراه می شوید . روضه الواعضین / جلد ۱ / ص ۲۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا