eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 مولا امیرالمومنین علیه السلام در واپسین دم حیات بسم الله الرحمن الرحيم اين آن چيزى است كه على پسر ابوطالب وصيت مى‎كند: به وحدانيت و يگانگى خدا گواهى مى‎دهد و اقرار مى‎كند كه محمد بنده و پيغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دين خود را بر ديگر اديان پيروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حيات و زندگانى من از آن خداست. شريكى براى او نيست، من به اين امر شده‎ام و از تسليم شدگان اويم . ✅فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بيتم و هر كس را كه اين نوشته من به او رسد را به امور ذيل توصيه و سفارش مى‎كنم : ✅تقواي الهى را هرگز از ياد نبريد، كوشش كنيد تا دم مرگ بر دين خدا باقى بمانيد. ✅همه با هم به ريسمان خدا چنگ بزنيد، و بر مبناى ايمان و خداشناسى متفق و متحد باشيد و از تفرقه بپرهيزيد، پيغمبر فرمود: اصلاح ميان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چيزى كه دين را محو مى‎كند، فساد و اختلاف است . ✅ارحام و خويشاوندان را از ياد نبريد، صله رحم كنيد كه صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مى‎كند. ✅خدا را! خدا را! درباره يتيمان، مبادا گرسنه و بى سرپرست بمانند. ✅خدا را! خدا را! درباره همسايگان، پيغمبر آن قدر سفارش همسايگان را فرمود كه ما گمان كرديم مى‎خواهند آنها را در ارث شريك كند. ✅خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا ديگران در عمل كردن، بر شما پيشى گيرند. ✅خدا را! خدا را! درباره نماز؛ نماز پايه دين شماست . ✅خدا را! خدا را! درباره كعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطيل شود كه اگر حج متروك بماند، مهلت داده نخواهد شد و ديگران شما را طعمه خود خواهند كرد. ✅خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در اين راه مضايقه نكنيد. ✅خدا را! خدا را! درباره زكات؛ زكات آتش خشم الهى را خاموش مى‎كند. ✅خدا را! خدا را! درباره ذريه پيغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گيرند. ✅خدا را! خدا را! درباره صحابه و ياران پيغمبر، رسول خدا (صلى الله عليه و آله) درباره آنها سفارش كرده است . ✅خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهيدستان، آنها را در زندگى شريك خود سازيد. ✅خدا را! خدا را! درباه بردگان، كه آخرين سفارش پيغمبر درباره اينها بود. ✅در انجام كارى كه رضاى خدا در آن است بكوشيد و به سخن مردم (در صورتي كه مخالف آن هستند) ترتيب اثر ندهيد. ✅با مردم به خوشى و نيكى رفتار كنيد چنانكه قرآن دستور داده است . ✅امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد؛ نتيجه ترك آن اين است كه بدان و ناپاكان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند كرد، آنگاه هر چه نيكان شما دعا كنند، دعاى آنها برآورده نخواهد شد. ✅بر شما باد كه بر روابط دوستانه ما بين خويش بيفزاييد، به يكديگر نيكى كنيد، از كناره‎گيرى و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهيزيد. ✅كارهاى خير را به مدد يكديگر و به اتفاق هم انجام دهيد، از همكارى در مورد گناهان و چيزهايى كه موجب كدورت و دشمنى مى‎شود، بپرهيزيد. در انجام كارى كه رضاى خدا در آن است بكوشيد و به سخن مردم (در صورتي كه مخالف آن هستند) ترتيب اثر ندهيد. ✅از خدا بترسيد كه جزا و كيفر خدا شديد است . ✅خداوند همه شما را در كنف حمايت خود محفوظ بدارد و به امت پيغمبر توفيق دهد كه احترام شما (اهل بيت) و احترام پيغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا مى‎سپارم . سلام و دورد حق بر همه شما ... . 📚مقاتل الطالبین، صص 44 – 28، ابن اثیر، ج 3، صص 197 – 194، مروج الذهب، ج 2، صص ‍ 44 –40 . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 حضرت علی(ع) وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْ‏ءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ فَالْكِتَابُ يَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ طَرِيدَانِ مَنْفِيَّانِ 👌 پس از من بر شما روزگارى آید كه چیزى از حق پنهان‏تر نباشد،و از باطل آشكارتر. و از دروغ بستن بر خدا و رسول او بیشتر. و نزد مردم آن زمان كالائى از قرآن نیست اگر آن چنانكه باید بخوانند و نه از قرآن، اگر معنى كلماتش را برگردانند و در شهرها چیزى از معروف ناشناخته‏ تر نباشد، و شناخته ‏تر از منكر. كتاب خدا آن را واگذارند و آن را به فراموشى بسپارند. 👈پس در آن روزگار قرآن و قرآنیان از جمع مردم دورند.👉 خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ قسمت سوم: نظرات امام موسي صدر در خصوص شب قدر 1-آنچه‌ به‌طور قطع‌ از قرآن‌ كريم‌ استفاده‌ مي‌شود و قدر متقین از آن است،‌ اينكه‌ شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ است. چرا اين‌ شب‌ شب‌ بزرگي‌ است؟‌ چون‌ بشر از قرآن‌ كريم‌ بيشتر از هر چيز يا هر كتاب‌ و يا هر تقدير ديگري‌ بهره‌ برده‌ و سعادتمند شده‌ است. بنابراين‌، شب‌ قدر شب‌ و تفصيل‌ و شرح‌ همه‌چيز است،‌ يعني‌ به‌ اصطلاح‌ ما، شب‌ قانون‌ اساسي‌ است.نزديك‌ به‌ تواتر است،‌ دلالت‌ دارد كه‌ شب‌ قدر در امت‌ پيامبر ادامه‌ دارد و بقاي‌ قرآن‌ به‌ استمرار اين‌ شب‌ بستگي‌ دارد. 2-با توجه‌ به‌ اينكه‌ قرآن‌ بر پيامبر قبلاً‌ نازل‌ شده‌، پس‌ معناي‌ استمرار و بقاي‌ شب‌ قدر چيست؟ ما در قرآن‌ مي‌خوانيم‌: «كُتِبَ‌ عَلَيكُمُ‌ الصِّيامُ‌ كَما كُتِبَ‌ عَلَي الَّذِينَ‌ مِن‌ قَبلِكُم‌.سپس،‌ در آيه بعد مي‌فرمايد: «أَيّاماً‌ مَعدُوداتٍ‌.»آية‌ بعدي‌ مي‌فرمايد: «شَهرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي‌ أُنزِلَ‌ فِيهِ‌ القُرآنُ‌ هَديً‌ لِلّناسِ‌ وَ بَيِّناتٍ‌ مِن‌ الهُدي‌ وَ الفُرقانِ.»‌اين‌ قسمت‌ شاهد سخن ماست:‌ ❓ آيا ارتباطي‌ ميان‌ روزه‌ و نزول‌ در ماه‌ رمضان‌ وجود دارد؟ ما با روزه‌ گرفتن‌ مي‌خواهيم‌ وابستگي‌ خويش‌ را به‌ نيازها و تمايل‌هاي‌ زميني‌ كمتر كنيم‌ و هر قدر كه‌ وابستگي‌ خود را كم‌ و يا محدود كنيم‌ و ملاكمان‌ را رضای‌ خدا قرار دهيم، به‌ همان‌ قدر اعتلا پيدا مي‌كنيم‌ و به‌ خدا تقرب‌ مي‌جوييم. قرآن‌ كريم‌ تأكيد دارد كه‌ ارتباطي‌ قوي‌ در زمينه هدايت‌ و روشنگري، ميان‌ روزه‌ و قرآن‌ و نزول‌ آن‌ وجود دارد. ميان‌ ادراك‌ معاني‌ قرآن‌ و آمادگي‌ نفس‌ براي‌ درك‌ مفاهيم‌ آن‌ از يك‌ طرف،‌ و روزه‌ از طرف ديگر، پيوند وجود دارد؛ ارتباطي‌ محكم‌ و قطعي. اين‌ نكتۀ دوم است. 3-ما در ماه‌ رمضان‌ آمادگي‌ مي‌يابيم‌ تا قرآن‌ و آموزه‌هاي‌ آن را بپذيريم، در اين‌ شب، ما، امت‌ محمد، از اين‌ مفاهيم‌ الهام‌ مي‌گيريم‌ و ما، امت‌ محمد، با بزرگداشت‌ هرسالۀ معاني‌ آن‌ را در مي‌يابيم، تا شب‌ قدر در زندگي‌ ما، شب‌ نزول‌ قرآن‌ بر قلب‌ ما و جا گرفتن‌ تعاليم‌ قرآن‌ در نفْس‌ ما باشد، و تا قرآن‌ و معاني‌ آن‌ سبب پويايي تن و روان ما باشد. بنابراين،‌ شب‌ قدر و نزول‌ قرآن‌ به‌ اين‌ معنا كه‌ ذكر كردم،‌ استمرار دارد 4- شب قدر شب‌ سرنوشت‌ و مشخص‌ شدن‌ وضعيت‌ عمر انسان‌ها و روزي‌ ايشان‌ است‌. در اين‌ شب‌ خوشبختي‌ و بدبختي‌ انسان‌ها مشخص‌ مي‌شود. در منطق‌ قرآن‌ خوشبختي‌ و بدبختي‌ به دست‌ انسان‌ است‌ و انسان‌ مقهور و مجبور نيست. ماه‌ رمضان‌ فرصتي براي‌ پاك‌سازي‌ نفْس‌ است‌. در اين‌ ماه‌ مي‌توانيم‌ بر هواي‌ نفْس خويش‌ غلبه‌ و آن را پاك‌ كنيم. زماني‌كه‌ بر هواي‌ نفْس‌ خود مسلط‌ شويم‌ و آن را تزكيه‌ كنيم،‌ آن‌گاه مي‌توانيم‌ سرنوشت‌ خويش‌ را تعيين‌ كنيم. روزه‌ راهي‌ براي‌ تقوا و است. كسي كه‌ نفْس‌ خويش‌ را پاك‌ كرد، رستگار شده‌ است. بنابراين‌ سرنوشت‌ آيندۀ انسان‌ در ماه‌ رمضان‌ تعيين مي‌شود و اين حاصل تلاش‌ و روزه‌ و جهاد و تمرين‌ اوست.‌ البته،‌ اگر روزة‌ وي‌ روزة‌ كامل‌ باشد، نه‌ اينكه‌ چون روزۀ افرادي‌ باشد كه‌ دربارۀ ايشان‌ گفته‌ شده‌: «رُبَّ‌ صائِمٍ‌ لَيسَ‌ لَهُ‌ مِن‌ صِيامِهِ‌ إلا الجُوعُ‌ وَ العَطَشُ.» (بسيار روزه‌داراني‌ كه‌ از روزه‌ جز گرسنگي‌ و تشنگي‌ بهره ندارند.) 5-در آيات مربوط به ماه رمضان معناي‌ سومي‌ نيز مي‌توان استنباط کرد: «كُتِبَ‌ عَلَيكُمُ‌ الصِّيامُ‌ كَما كُتِبَ‌ عَلَي‌ الَّذينَ‌ مِن‌ قَبلِكُم‌ لَعَلَكُم‌ تَتَقُون.» آيه چهارم‌ بعد از اين‌ آيه‌ اين است‌: «وَ إذا سأَلَکَ‌ عِبادِي‌ عَنَّي‌ فَإِنّي‌ قَرِيبٌ‌ أُجِيبُ‌ دَعوَةَ‌ الدّاعِ إذا دَعان.‌» آيا ذكر مسئلۀ دعا و استجابت‌ آن‌ ضمن‌ آيات‌ روزه‌ تصادفي‌ است؟ گمان‌ نمي‌كنم‌ چنين‌ باشد سخن‌ پيامبر نيز بر اين‌ مطلب‌ دلالت‌ دارد. ايشان‌ مي‌فرمايند: ماه‌ دعا و استجابت‌ آن‌ و ماه‌ آمرزش‌ است؛‌ ماهي‌ است‌ كه‌ توبه‌ در آن‌ پذيرفته‌ مي‌شود و حساب‌ها تصفيه‌ مي‌شود. بدون‌ شك،‌ انسان‌ روزه‌دار كه‌ در اين‌ ماه‌ به‌ عبادت‌ مشغول‌ است‌، مي‌تواند به‌ خداوند نزديك‌ شود و از خداوند بخواهد كه‌ امور وي را اصلاح‌ كند. 👈 ما مي‌توانيم‌ شب‌ قدر را اين‌گونه‌ تفسير كنيم:‌ شبي‌ كه‌ انسان‌ با و نزديكي‌ به‌ خداوند مي‌تواند سعادت‌ و شقاوت‌ خويش‌ را رقم‌ زند. خداوند مي‌فرمايد: «من‌ نزديكم و به دعاي‌ کسي که مرا بخواند پاسخ مي‌دهم.»خداوند به‌ صراحت‌ وعده‌ مي‌دهد كه‌ دعا را در اين‌ شب‌ و در اين‌ ماه‌ مبارك‌ اجابت‌ مي‌كند. براي مطالعه ساير آرا به لينك زير مراجعه نماييد: https://v.ht/shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر چه منقرض شده اند ولی افکار ایشان در میان مسلمانان ریشه دوانید و روح این تفکر در میان بسیاری از مقدس نماها وجود داشته و مزاحمی برای پیشرفت اسلام و مسلمانان بوده است. امام علی ( ع)مخالف فکر بودند.شخص آنها و فکر آنها در هر زمانی که باشد مورد انتقاد علی (ع) است. 👉 مجموعه آثار .ج 16.ص 293.309و 611 یکی از مشخصات که در حال حاضر هم میان مسلمانان وجود دارد و تشخیص حق و باطل به اعتبار شخصیت ها و چهره های تاثیر گذار در جامعه است. ایشان در قضیه ای ظاهر را دیده و معتقد بودند اکثریت که بزرگان صحابه هم در میان آنها هستند، ملاک حقیقت اند.در حالی که در اندیشه امیر مومنان(ع)حق و باطل مقیاس شخصیت ها است نه اینکه اشخاص مقیاس حق و باطل باشند. 👌👌 مجموعه آثار .ج 16.ص306 تنگ نظری نیز از دیگر ویژگی است که امروز در جامعه اسلامی مشاهده میشود.امروزه برخی ، همه مردم جهان، جز عده کمی مانند خود را ، به دیده الحاد و کفر مینگرند و دایره اسلام و هدایت را بسیار محدود می پندارند.😔😔 این تفکر که سایر فرق مسلمانان مخلد در عذاب هستند از خوارج به مسلمانان رسیده است. مجموعه آثار استاد مطهری ج16 ص293 یا ج 3 ص371 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا ✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ قسمت چهارم: شب قدر از نگاه شهید "از منظر قرآن کریم و روایات نمی‌توانیم بفهمیم که شب قدر، شبی است که «مقدرات اشخاص و مردم» معین می‌شود. در تفسیر آیه سوره دخان «در این شب هر امری به صورت محکم مشخص می‌شود و به صورت قاطع معین می‌گردد» آیه به این معنی نیست که مقدرات اشخاص و مردم برای یک سال تعیین شود، بلکه آن تفسیر و تعبیری که ما می‌توانیم برای این مطلب بکنیم؛ این است که آدمی در دوره زندگی یکساله‌اش خوب است یک شب، دو شب، سه شب را به جنبه‌های معنوی خودش و به رسیدگی به اعمال خود اختصاص بدهد. «اگر من چند شب را به این اختصاص دادم که به حساب خود برسم و ببینم چه کار خیری کرده‌ام و بعد از گناهی که کرده‌ام از خدا طلب مغفرت و آمرزش کنم، توبه کنم، برگردم و خواه ناخواه تصمیم بگیرم نسبت به سال آینده و نسبت به آینده‌ام بهتر شوم و دیگر این گناهان را مرتکب نشوم، این دو، سه شب تأثیر به‌سزایی در تعیین سرنوشت و رفتار و مقدرات یک‌ساله من خواهد داشت. این مفهومِ معقولِ دل‌چسبی است که من برای شب قدر برای خود دارم؛ حال خواهران و برادران آن را می‌پسندند یا نه، نمی دانم». در واقع هر چند انسان می‌تواند در روزهای دیگر نیز این عمل را انجام بدهد، اما به خاطر اینکه قول خود را در یک زمان با ارزش مثل شب قدر که قران نازل شده است،می‌گذارد، تأثیرپذیری آن بیشتر و فراموش پذیری‌اش کمتر است و در پایبندی به عهد و قرارش استوارتر است. منبع:بهشتی، محمد، شب قدر، ۱۳۸۶، نشر بقعه، تهران جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔷 امام (ع) در برابر خداوند متواضع بود و در حالى كه امام معصوم بود از مردم مى خواست كه او را نقد و ارزيابى كنند. او مى خواست امت اسلامى را عادت دهد كه مسولان خود را مورد نقد و بررسى قرار دهند. زمانى كه مردم در اين باره با امام(ع) سخن مى گفتند وى با صراحت مى فرمود: از اينكه سخن حق را بگوييد يا عدالت را بر من عرضه كنيد اِبا نداشته باشيد و گمان نكنيد كه اين كار شما بر من ناگوار است؛ 👉 چون كسى كه شنيدن سخن حق و كلام عادلانه بر او دشوار باشد، عمل به حق و بر او دشوارتر خواهد بود. 🔺🔺 سيره اهل بيت(ع)، ص١٩٧ علامه سید محمد حسین فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔸سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّا بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضا عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ [الْكَذَّابِينَ‏] فَرَفَضْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَک رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي ، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي ، أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي، 🔸 فَإِنْ عَفَوْتيَا رَبِّ فَطَالَمَا عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبِينَ قَبْلِي لِأَنَّ كَرَمَك، 🔸َ أَيْ رَبِّ يَجِلُّ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ وَ أَنَا عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ [مُنْتَجِزٌ] مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا ، 🔸إِلَهِي أَنْتَ أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِعَمَلِي أَوْ أَنْ تَسْتَزِلَّنِي بِخَطِيئَتِي وَ مَا أَنَا يَا سَيِّدِي وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ سَيِّدِي ، 💫سرور من شايد مرا از درگاهت رانده اى،و از خدمتت عز نموده اى ،💫يا مرا ديده اى كه حقّت را سبك‏ می شمارم پس از پيشگاهت دورم ساختى 💫،يا شايد مرا روى‏گردان از خود مشاهده كردى،پس مرا مورد خشم قرار دادى، 💫 يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان يافتى،پس به دورم انداختى، 💫،يا شايد مرا نسبت به نعمتهايت ناسپاس ديدى،پس محرومم نمودى، 💫،يا شايد مرا از همنشينى دانشمندان غايب يافتى،پس خوارم نمودى، 💫،يا شايد مرا در گروه غافلان ديدى،پس از رحمتت‏ نااميدم كردى، 💫،يا شايد مرا انس يافته با مجالس بيكاره ها ديدى.پس مرا به آنان واگذاشتى، 💫،يا شدى دوست نداشتى دعايم را بشنوى پس دورم نمودى، 💫،يا شايد به خاطر جرم و جنايتم كيفرم نمودى، 💫يا شايد براى كمى‏ حيايم از تو مجازاتم نمودى، 💫،پس اگر پروردگارا عفو كنى،سابقه اينكه از گناهكاران پيش ار من گذشته اى طولانى است، 💫،زيرا كرمت‏ پروردگارا از مجازات اهل تقصير بسيار بزرگ‏تر است،و من پناهنده به فضل توام،از تو به تو گريزانم، خواهان چيزى هستم كه وعده داده اى.و آن چشم‏پوشى از كسانى است كه به تو گمان نيك برده اند، 💫خدايا فضل تو گسترده‏تر،و بردباری ات‏ بزرگ‏تر از آن است كه مرا به كردارم بسنجى،يا به خطايم بلغزانى،اى آقايم من چيستم،و چه ارزشى دارم، سرور من مرا به فضلت ببخش، 🔶🔶 @quranpuyan
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و دوم جزء قسمت اول ✅ جزء 22 شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و 27 ایه اول سوره یس است. ✅ مبارزه با و ، یکی از رسالتهای دشوار پیامبران (ای پیامبر) آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى‏كنيد آگاه است {2} و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست {3} خداوند آن همسرانتان را كه مورد ظهار قرار مى‏دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران [واقعى] شما قرار نداده است اين گفتار شما به زبان شماست و[لى] خدا حقيقت را مى‏گويد و او[ست كه] به راه راست هدايت مى‏كند {4} ای پیامبر به یاد آر هنگامی که به فرزندخوانده ات-زید- توصیه میکردی همسرش را نگه دارد (طلاق ندهد و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند) و چیزی را که بعدا خداوند اشکار نمود بخاطر ترس از واکنش و حرف مردم(شماتت در ازدواج با زن زید)، در درون خود نگاه داشتی و حال انکه خداوند شایسته تر است برای ترس. اما با تصمیم آنها (زید و زینب) به طلاق، خداوند زینب را به ازدواج تو درآورد تا از این پس برای مومنان در ازدواج با همسرانِ قبلی پسر خواندگانشان، منع و حرجی نباشد و فرمان خدا انجام شدنی است.{37} (انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39} این آیات نشانگر آن است که نفی آداب و رسوم و تفکرات و باطل از جمله حرام کردن حلال ها، از یک سو نزد افکار عمومی چقدر سخت و باعث ترور شخصیتی مبارزین با خرافات است و از سوی دیگر در نزد خداوند هم از چنان اهمیتی برخوردار است که رسولش را مامور به صف شکنی میکند و به پیامبرش در نترسیدن از حرف مردم ،تذکر و قوت قلب میدهد. ✅ دیگران با نابجا ممنوع وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند. در ایه 57 اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در ایه 58 میفرماید این نکوهش از ازار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است. ✅ ای کاش از و اطاعت نمیکردیم يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68 روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت مي‌کرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] مي‌گويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محروم‌شان کن، محروميتی بزرگ. در آیات قران، بارها تاکید شده است که عقاید و باورها و رسوم ابا و اجداد و سران و بزرگان و روسا و زعمای قوم نزد خدا حجیت ندارد و اعمال و عقاید تنها باید مبتنی بر علم و وحی باشد. ✒ سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و دوم جزء قسمت دوم ✅ تاثیر افراد و منسوبانشان در تشدید و تنبیه یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم. (۳۱- احزاب) منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود. در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف. زیرا کاری که آنها می کنند در واقع در دو بعد تاثیر داردیکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد. ✅ بَد مكن كه بد افتى‌ چَه مَكَن كه خود افتى‌ اجتناب از و نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمى‌گردد. وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر43) "مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه‌های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله‌ای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت‌ترین رذائل به حساب می‌آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می‌رود." جامع السعادات جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و دوم جزء قسمت سوم ✅ دشمن انسانهاست. از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد. إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾ در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست‏ شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى‏ خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند. أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8) آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏ بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى ‏راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏ كند ✅ روزی با خداست. هرچه کنید خدا عوضش را میدهد. قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39) سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است ، براى اينكه او اگر روزى مى دهد، بلا عوض و صرفا از در جود و سخا مى دهد، ولى ديگران اگر روزى مى دهند، به عنوان قرض و معامله مى دهند، آرى مى دهند تا روزى پس بگيرند، علاوه بر اينكه او رازق حقيقى است ، و ديگران واسطه وصول رزق اويند. از تفسیر المیزان ✅ از نظر قران، چه کسانی هستند؟ خداوند متعال فرموده:از بندگان خدا ،تنها علما از او خشیت دارند. (فاطر۲۸) در مجمع البيان در ذيل جمله «انما يخشى اللّه من عباده العلموا...» مى گويد: از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: منظور خداى تعالى از علما، آن كسى است كه عملش مصدق قولش باشد، كسى كه عملش مصدق قولش نباشد، او عالم نيست ، و نيز در حديثى آمده كه فرمودند: از همه شما عالم تر به خدا، ترسنده تر از خدا است. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ 🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ 🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ 🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. 🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را 🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را 🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت 🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت 🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان 🆔 @quranpuyan
کیفیت در شب قدر سؤال: چگونه نزول قرآن در شب انجام گرفته است در حالى كه قرآن در مدت بيست سال، تدریجا يعنى قطعه قطعه و در مناسبتهاى مختلف و پيشامدهاى گوناگون، نازل شده است؟ قسمت دوم: پاسخ: در قسمت اول به پنج نظر مختلف که در پاسخ به این سوال مطرح شده است، اشاره گردید. در آیه 185 سوره بقره بیان شده است که قران در ماه رمضان نازل شده است (شهر رمضان الذی انزل فیه القران ) از انجا که در داخل قران، لفظ "" بر همین کتاب خواندنی عربی موجود در دست مردم دلالت دارد ( کتاب فصلت ایاته قرانا عربیا(سوره فصلت) اوحی الی هذا القران لانذرکم به و من بلغ (انعام)، تلک ایات القران و کتب مبین (نحل) انا انزلناه قرانا عربیا لعلکم تعقلون(یوسف)) و نه بر کتابی مرموز و مجمل در لوح محفوظ یا قلب پیامبر یا بیت معمور یا سایر مکانهای غیر مشهود _که برخی مفسران ذکر کرده اند_ و از آنجا که این قران هم در طول 23 سال بعثت پیامبر و در ماههای مختلف سال بتدریج نازل شده است، 👈 لذا این ایه همانند آیه سوره دخان که بر نزول کتاب مبین در لیله مبارکه دلالت دارد، بر قرآن در ماه رمضان دلالت دارد. یعنی همان نظریه نخست که شب قدر را آغاز نزول قران میداند، ارحج است. سئوال: مگر اغاز نزول قران در 27 رجب ٰ همزمان با پیامبر اكرم نبوده است؟ اولا در تاریخ بعثت پیامبر نقل های متفاوتی وجود دارد از جمله ماه رمضان . در کتاب تاریخ پیامبر اسلام تالیف دکتر ابراهیم آیتی و دکتر ابوالقاسم گرجی آمده است: " قول مشهور شیعیان در ماه رجب و قول مشهور فرق دیگر در ماه رمضان است. البته ماه ربیع الاول هم را مسعودی ذکر کرده است. از قول علامه مجلسی هم نقل شده که عامه در تاریخ بعثت رسول خدا بر 5 قول اختلاف دارند: 17 یا 18 یا 24 رمضان،12 ربیع الاول،و 27 رجب، اما امامیه بر قول اخیر اتقاق کرده اند" ثانیا" درصورت پذیرش همان تاریخ 27 رجب بعنوان مبعث پیامبر ، میتوان نزول مستمر قرآن را از شب قدر در نظر گرفت. چنانچه آیت الله معرفت نيز كه شب قدر را آغاز نزول قران ميداند، در كتاب تاريخ قران بر این رای است که "آغاز وحى رسالى (بعثت) در 27 ماه رجب، 13 سال پيش از هجرت (609 ميلادى) بود. ولى نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانى، تأخير داشت." ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/nozulequran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ قسمت پنجم: 1-آیا شب قدر دارد یا بخاطر نزول قرآن است؟ مجموع آیات 2-5 سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک و با هدف تعظیم قران بیان کند 👈 لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است. مشابه سوره قدر که با اشاره کوتاه به نزول قران در شب قدر ، غالب محتوای سوره در بیان فضایل شب قدر است و نزول ملایکه و روح هم بعنوان عامل خیر بودن این شب نسبت به هزار ماه معرفی شده است . ثالثا با توجه به شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در ایه 4 ( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود. 2-در نزول و از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ -ملائکه در قران بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. -در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شده است که با توجه به سایر ایات مرتبط(از جمله: یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده ، وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا،فارسلنا الیها روحنا ) روح، مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است. ودر نزول به همراه ملائک، روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل و مدیریت فرشتگان را داراست. -کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های قران چنین است: یوم یقوم الروح و الملائکه صفا ،سوره نبا، ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا، نحل تعرج الملائکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه،معارج تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل ،سوره قدر -در آیه 5 سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در شب قدر ، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور عام آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود. 3-در شب قدری که نزول قرآن اغاز شده است، چه اتفاقی افتاده است؟ با توجه به توضیحات قبلی در خصوص نزول ملائکه و روح برای تحقق اوامر و تدابیر مختلف الهی ،و نیز جمله وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا در سوره شوری خطاب به پیامبر اسلام ص، و نیز آیاتی که به محافظت آسمانها از استراق سمع شیاطیان و جنیان بعداز بعثت پیامبر خاتم و نزول اخرین کتاب اسمانی اشاره دارد (ازجمله آیات 8 و9 سوره جن) 👈 می توان دریافت که نزول مستمر ، بموقع و مراقبت شده آیات قرآن به پیامبر اسلام در طول 23 سال ،مستلزم تمهید مقدمات و ایجاد مکانیزمی مطمئن بین آسمان و زمین بوده است که این کار در شب قدر توسط فرشتگان و روح باذن خداوند انجام شده است. ایات ابتدای سوره صافات به این مکانیزم و تقسیم کار فرشتگان، اشاره کوتاهی دارد. سوگند به صف بستگان ( فرشتگان وحی رسان)كه صفى [با شكوه] بسته ‏اند {1}پس دفع كنندگانِ (شیاطین ) دفع کردنی {2}پس تلاوت‏ كنندگانِ ذکر (وحی){3}كه قطعا معبود شما يگانه است {4} ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/shabeqadr