🌷تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
قسمت سوم: #ميقات موسي و ابراهيم و حاجيان
اين ۱۰ شب اضافه شده به ٣٠ شب ،در دهه اول ذيحجه بوده است،پس زمان پايان ميقات روز #عيدقربان بوده است. واين يعني كه عيد قريان فقط منحصر به زندگي #ابراهيم نبوده و اين روز در سرنوشت #موسي نيز مهم بوده است.
مطابق مناسك حج، حاجيان پس از وقوف در #عرفه وكسب معرفت در روز نهم ذيحجه ،شب دهم به صحراي #مشعر ميروند (بدون هيچ منزلگاه معيني -اجتماعي از سفيد پوشان منتظر) تا تصوير كوچكي از قيامت را در ذهن مجسم كنند.
روز دهم به منا ميروند تا شيطان بزرگ را رمي جمره كنند واز ان تبري بجويند.
سپس به ياد #ابراهيم خليل در اطاعت از اوامر معبود گوسفندي #قرباني مي كنند .
پس از مراحل با لاست كه تمام #محرمات احرام (بجز ۲ مورد ) برانها حلال ميشود و اجازه ورود به حريم وخانه معبود را پيدا مي كند.و بايد به طواف بيت اله برود.👉
👈پس هم موسي وهم حاجي بايد #مناسكي وادابي را رعايت كنند تا ظرفيت تعالي ورسيدن به مرتبه اي بالاتر (بسته به هدف ) را پيدا كنند.
براي رضاي معبود و رسيدن باو ،بايد نقشه راه را همانطور كه او گفته طي كرد.
https://v.ht/vaadna
@quranpuyan
🕋 #حج در قرآن
قسمت سوم
#کعبه،سرزمین #امن و محل رجوع همه مردم
خداوند در آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره بقره به ویژگیهای دیگری از شهر #مکه و خانه خدا اشاره میکند:
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۱۲۵﴾
و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] #امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۱۲۶﴾
و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را #شهرىامن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ها روزى بخش
فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶)
به برخی توضیحات تفسیر المیزان در خصوص این دو آیه اشاره می کنیم:
👈اين آيه اشاره به تشريع حج ، و نيز ماءمن بودن خانه خدا و مثابت ، يعنى مرجع بودن آن دارد، چون كلمه (مثابه ) از ماده (ث - و - ب ) است ، كه بمعناى برگشتن است .
👈واذ قال ابراهيم رب اجعل ) الخ ، اين جمله حكايت دعائى است كه ابراهيم (عليه السلام ) كرد، و از پروردگارش درخواست نمود: كه به اهل مكه #امنيت و رزق ارزانى بدارد، و خداوند دعايش را مستجاب كرد، چون خدا بزرگتر از آنست كه در كلام حقش دعائى را نقل كند، كه مستجاب نكرده باشد.
خداوند در سوره تین به شهر امن مکه سوگند خورده است.
وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾
مکارم: و قسم به اين شهر امن (مكه).
و يا در سوره نمل آیه 91به حرمت خاص اين شهر اشاره كرده است
انَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿۹۱﴾
مکارم: (بگو) من مامورم پروردگار اين شهر (مقدس مكه) را عبادت كنم همان كسي كه اين شهر را #حرمت بخشيده و همه چيز از آن اوست و من مامورم كه از مسلمين باشم.
https://v.ht/alhaj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹فراز آیات ۸۲-۷۵
وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ {75}
و نوح ما را ندا داد و چه نيك اجابت كننده بوديم {75}
وَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ {76}
و او و كسانش را از اندوه بزرگ رهانيديم {76}
وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمْ الْبَاقِينَ {77}
و [تنها] نسل او را باقى گذاشتيم {77}
وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ {78}
و در ميان آيندگان [آوازه نيك] او را بر جاى گذاشتيم {78}
سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ {79}
درود بر نوح در ميان جهانيان {79}
إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {80}
ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مىدهيم {80}
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ {81}
به راستى او از بندگان مؤمن ما بود {81}
ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ {82}
سپس ديگران را غرق كرديم {82}
♻️ عصاره فراز آیات 75-82 : پاداش خدا به بندگان محسن قطعی است:نوح كه بنده ای مومن و محسن بود دعایش را اجابت کردیم ،خودش و پیروانش را از اندوه نجات داديم. مخالفانش را غرق كرديم و نامي نيك از او برجا گذاشتيم.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #پرسشوپاسخقرآني:
#جن در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟
🛑قسمت هفتم:
❓ آیا خلقت همه جن ها از آتش است؟ آیا جان با جن متفاوت است؟ آیا جن ،قابل رویت است؟
👈 #جن_در_قرآن
ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ در ﺷﺎﻧﺰده ﺳﻮره، از ﺟﻦ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ اﺳﺖ ّ. در آﻳﺎت ﻗﺮآن ﺑﺎ ﺳﻪ واژه ،«اﻟﺠﻦ» «ﺟﺎن» و «ﺟنه » ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ درﺑﺎره ﺟﻦ اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ .
#خلقت_جن
قرآن كريم خلقت جن را چنين بيان فرموده است:
ولَقد خَلقنا اْلانسانَ من صلصلٍ من حماء مسنونٍ و الجانَّ خلقنه من قَبلُ من نّار السمومِ».(حجر، 26 و 27 )
«سموم» باد داغي است كه اثر سمي دارد و علت اينكه آن را سموم ميگويند اين است كه در مام بدن يعني در منفذهاي بدن وارد ميشـود
در آياتي ديگر ميخوانيم: «... خلق الانسان من صلصلٍ كَالفَخّار َّ * و خَلَقَ الجان من مارجٍ من نّارٍ .» ( رحمن، 14و15 )
كلمه «مارج» به معناي زبانهاي خالص و بدون دود از آتش است.تفسير روح البيان مي گويد: مذكور است كه مارج، آتش است ممتزج به هوا كه آن را هواي مشتعل گويند.
🔷 پس جان مخلوقي است از دو عنصر آتش و هوا، آدم آفريده شده از دو عنصر آب و خاك. چون آب و خاك به هم شوند آن را #طين گويند و چون هوا و آتش مختلط گردد آن را #مارج خوانند.
🔶 درباره اينكه آيا #جانّ، همان جنّ است، اقوالي مطرح شده است:
1-ابن عباس مي گويد: منظور از #جانّ، پدر جنّ است، همانطور كه آدم ع پـدر بشـر است.
.2 منظور از جانّ نسل جنّي ابليس و يا نوع مخصوصي از جن است. (راغب ،اصفهاني )
.3 جان همان ابليس است. (رازي، 1417 :19 ،180 )
با استناد به آيات قرآن چنين به نظر ميرسد كه مقصود از جنّ و جانّ يكي است، زيرا در برخي آيات (حجر، 27؛ رحمن، 15 )به خلقت جانّ اشاره شده و اين خلقت، همانند خلقت جنّ در مقابل خلقت انسان قرار گرفته است و برخي از مفسرين نيز مانند علامه طباطبايي با تأكيد بر نوعي ارتباط ميان خلقت جنّ و خلقت جانّ، جانّ را همان جنّ و يا نوعي از انواع جنّ ميدانند.
🔶#ديدن جن
جن از موجودات مجردي است كه در جهان مادي از چشم انسان پنهان است، امامشاهده آنها براي برخي به اذن الاهي امكانپذير است. در قرآن نيز به طور صريح به رؤيت جن اشاره نشده، اما طبق ظاهر برخي از آيات، جنها ما را ميبيند ولي ما آنها را نميبينيم. خداوند متعال درباره بر حذر داشتن بني آدم از شيطان و اتباع او ميفرمايد: «انه يراكم هو و قبيلُه من حيثُ لا تَرَونَهم». ( اعراف، 27 )
👈 #جن_از_نظر_قرآن مانند فرشته، موجودي نامرئي است ولي گاهي به صورتي ممثّل و قابل رؤيت ميشود. داستان حضرت سليمان در قرآن و خدمت جنّها به آن حضرت، از قبيل ساختن كاخها و تمثالها (سبأ، 12و13 (و همچنين جريان لشكركشي او به مملكت سبأ كه عفريتي از جن به وي گفت: «من تخت ملكه سبأ
را قبل از آنكه از جاي خود حركت كني نزد تو ميآورم» (نمل، 17ـ39 ) نمايانگر تجسم #جنّ به صورتهاي ديگر است، زيرا جن از صور مثالي است كه به اذن خداوند ميتواند به هيأت انسان يا به هر شكل ديگري از جمله حيوانات درآيد. "
🔸نقل از مقاله وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي #ﺧﻠﻘﺖ_ﺟﻦ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن و رواﻳﺎت ،اﻟﻬﻪ وﻛﻴﻠﻲ
ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺪﻳﺸﺔ ﻧﻮﻳﻦ دﻳﻨﻲ
💫ادامه دارد
💫برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید
https://v.ht/aljenn
https://eitaa.com/quranpuyan
امام باقر (ع)
«هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد»
ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹
◾️سالروز شهادت نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد
@quranpuyan
توکل برخدایت کن
کفایت میکندحتما
به لطفش شک نکن
اگردنیاحقیرت کرد
تورسم بندگی آموز
حمایت میکندحتما
اگرغمگین اگرشادی
خدایی راپرستش کن
که هردم بهترینهارا
عطایت میکندحتما
✨سلام روزتان بخیر
@quranpuyan