eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰 - هر سوره داراى جان و روحى است كه در كالبد آيات آن جريان دارد و اين روح بر مبانى، احكام، توجيهات و اسلوب آن سوره، سلطه و اشراف دارد. - هر سوره قرآن یک كليت است و باید به همین صورت هم مطالعه و درک شود. -يكى از نكات بنيادين در درك هدفمندى سوره اين است كه هدف اصلى سوره¬هاى قرآن «كشف كردنى» است نه «وضع كردنى» و هدف اصلى سوره تنها با توجه به همۀ شواهد و قرائن موجود در محتواى سوره قابل شناسائى است. ✅امين الدين الفراهي برای اثبات وجود نظم و یا انسجام موضوعی / ساختاری در تمام سوره-های قرآن دلایل زیر را ذکر می¬کند: ⭕️اول این که تقسیم مطالب قرآنی به چندین سوره نشان می¬دهد هرسوره دارای موضوعی مشخص و متمایز است؛ و گرنه، کل قرآن در یک سوره جای می¬گرفت . ⭕️دوم، حجم متفاوت و نامساوی سوره¬ها نشان مي¬دهد که حجم هر سوره بر اساس اصل نظم مشخص می¬شود. ⭕️سوم، واژة «سوره» به معنای «دیواری است که در میان شهری واقع شده» است. هر دیوار فقط يك شهر را محاط مي‌كند و به همين ترتيب هر سوره هم فقط مجموعه اي از موضوعات مرتبط را در خود جاي مي دهد. ⭕️چهارم، قرآن، کافران را به چالش فرا می¬خواند (تحدي)که دست كم یک مشابه آن بیاورند، که منظور آن از «سوره» متنی است که از نظر موضوع کامل و از نظر ساختار منسجم است . بخشي از فصل 3 "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" https://t.me/fahmequran
💐💐 همزمان با رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و میلاد امام موسی کاظم ع ،👈فروش ويژه،از 20 تا 25مرداد علاقمندان به در قرآن میتوانند محصولات مورد علاقه خود را از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1-خريد چاپ سوم كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران به مبلغ 15000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-خريد كتاب مباني و روش فهم ساده قران برای موسسات قرانی و جلسات (تعداد بیش از 10 جلد) با 20درصد به مبلغ 12000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062 3- آموزشي "كتاب روش فهم ساده قران به همراه لوح فشرده كلاس حضوري" با 15 درصدی به مبلغ 30000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 4-فایل دیجیتال چاپ سوم مبانی و روش فهم ساده قرآن https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 💐💐 جهت دريافت اطلاعات بيشتر در مورد کتاب به کانال زیر مراجعه نمایید @fahmequran
بنام نامت و باتوڪل به اسم اعظمت میگشایم دفترامـــروزم را باشد ڪہ در پایان روز مُهر تایید بندگی زینت دفترم باشد "به نام خداوند بخشنده مهربان" سلام صبحتون سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
📖‍ ؟ "فَأَدلَی دَلوَهُ قالَ یا بُشرَی هذا غلامٌ" (دَلوَش را انداخت و گفت: بشارت باد که این جوانی بُرناست!) یوسف/۱۹ دَلو، ظرف آب کشیدن از چاه است. ظرف نیاز است. و چون دَلوَت را به چاه وجودت بیندازی، در آنجا یوسف روحت را خواهی دید. روحی زیبا و کارآمد که عمری در اسارت جسم است. روحی که ده حس ظاهر و باطن، او را به تاریکی چاه دنیا انداخته اند. و اکنون "واردی" او را بیرون می کشد. این روح زیبا، عزیز مصر توست، مباد آن را ارزان بفروشی! مباد که نفس ات او را به خود بخواند و ذهنت به اسارتش کِشَد! زیرا این تنها اوست که تو را از قحطیِ حقیقت می رَهانَد و حیات و آگاهی هدیه می دهد. با روح الهی خود رفیق باش و با هدایتش از تاریکیهای مصر مادیّت خلاص شو. خدمتش کن تا خدمتگزاری اش ببینی. چه این تنها اوست که تأویل احادیث می داند و علم و حکمت را به وفور در خود نهان دارد. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره ❓در ماجرای ابراهیم و اسماعیل در قرآن،منظور از چیست؟ آیا قربانی کردن ذبح عظیم است؟ 🛑قسمت سوم : سرانجام، دیدگاه دیگری ذبح عظیم را امام حسین می داند و قربانگاه او عاشورا و کربلا بود. دلیل آن روایتی است که در برخی جوامع روائی آمده است. شیخ صدوق در خصال، روایتی از امام رضا (ع) نقل کرده است، که به نحوی ذبح عظیم، شهادت امام حسین (ع) تاویل شده است. این روایت پس از شیخ صدوق در منابع گوناگون از جمله تفسیر نورالثقلین نوشته حویزی (۱۱ ق) نقل شده است بر اساس روایت، خداوند به ابراهیم می گوید، به جای سوگ فرزندش، بر سوگ امام حسین بگرید. شیخ صدوق، خصال، ص. ۵۶تا ۵۹ و نیز نورالثقلین جلد ۴ ص. ۴۳۰ مکتبه الشیعه. ناگفته نماند که بر این دیدگاه هم نقدهائی صورت پذیرفته است: 🔹الف: اگر شهادت امام حسین فدیه قربانی شدن اسماعیل باشد، بایست شان اسماعیل از امام حسین بالاتر باشد؛ زیرا مفدی عنه- اسماعیل- مرجح بر مفدی به خواهد بود. 🔹ب: قرآن قربانی فدیه را به شکل زمان گذشته روایت کرده است و نه آینده هر دو اشکال ادبی پاسخ های ادبی هم داده شده است که شاید نیازی به ذکر آن نباشد. می توان اشاره کرد چون ذبیح الله بودن از برترین مقامات است کسی باید ذبح شود که مقام برتری داشته باشد و همه اولیای الهی مقام ذبیح الهی دارند زیرا آماده اند جان خود را فدا کنند. ماضی بودن فعل نه تنها آسیبی ندارد بلکه پیامی از قطعی بودن دارد. هم چنین اقبال لاهوری ذبح عظیم را شهادت امام حسین می داند. او شهادت امام حسین را از یک واقعه در زمانی خاص به پیمان انسان با خداوند تاویل می کند که شهادت امام حسین بیانگر همان پیمان بود معنی ذبح عظیم آمد پسر سرّ ابراهیم و اسماعیل بود یعنی ان اجمال را تفصیل بود رمز قران از حسین آموختیم زآتش او شعله ها اندوختیم اقبال، کلیات فارسی، ص. ۷۴و ۷۵ 👈قربانی شدن اسماعیل توسط ابراهیم، نشان از عشق عمیق ابراهیم نسبت به خداوند بوده است. که حقیقت این عشق، در کربلا و عاشورا آشکار می شود. شاید جمله زینب (س)، معرف این عشق بود که فرمود جز زیبایی چیزی ندیدم. ما رایت الا جمیلا البته همه انبیاء و اولیای الهی مظهر چنین عشق و شوری هستند. بیان امام رضا (ع) و تفسیر برخی مفسران ، از ذبح عظیم، دریچه و افقی را می گشاید، که بی تردید تفسیر و تاویل گوسفند قربانی با همه بزرگی که برایش روایت کرده اند، نخواهد داشت. تاویل ذبح عظیم به امام حسین آیه را تا عمق جان انسان نفوذ می دهد و تفسیر و تاویل گوسفند، هم چنان با سوال و چالش جدی مواجه است. ✒دكتر حميد مغربي ادامه دارد https://bit.ly/2CeDdxI کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
✳️ : ❓معناي و چيست؟ و چه تفاوتي با هم دارند؟ 🛑قسمت اول: 👈 لغت‌نامة قرآني «مفردات راغب» حمد را حالتي بين «مدح» و «شکر» شمرده است. با اين توضيح که حمد حالت خاصي از مدح ولي عام‌تر از شکر است زيرا مدح شخص ممکن است به خاطر رفتار پسنديده، يا ظواهر زيبايش باشد، که اولي اختياري و دومي غير‌اختياري است، ولي حمد فقط به موضوعات اختياري تعلق مي‌گيرد. فقط در برابر نعمت انجام مي‌شود و به احساس قلبي نعمت، به زبان آوردن و استفاده عملي از آن در راستاي رضايت نعمت دهنده تعلق مي‌گيرد، 👈در حالي که حمد، هم در ستايش و سپاس نعمت‌هاي خداست، و هم در ستايش صفات و اسماء او. پس هر شکري حمد است، ولي هر حمدي شکر نيست، همچنين هر حمدي مدح است، اما هر مدحي حمد نيست. 👈ما در توجه مي‌کنيم و در او. مقابل ، «ذم» (بد‌گوئي) است و مقابل شکر، کفر (ناسپاسي و ناديده گرفتن نعمت). از آنجائي که همه افعال خدا بي‌عيب و نقص و نيکوست، حمد به طور مطلق و کامل در انحصار اوست. 🌸👌در قرآن جمعاً 5 سوره با «الْحَمْدُ لِلَّهِ» آغاز شده است كه هر كدام از زاويه و منظري خاص شايستگي خدا را براي ستايش بيان مي‌كند: 🔸سورة حمد: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَـمِينَ (از منظر ربوبيّت و تدبير و اداره) 🔹سورة انعام: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ (از منظر آفرينندگي) 🔸سورة كهف: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ (از منظر ارسال رُسُل و انزال كتاب) 🔹سورة سبا: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ (از منظر مالكيّت و پادشاهي و فرمان) 🔸سورة فاطر: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (از منظر نوآفريني و نقش نيروها- فرشتگان) 💫💫از تفسير سوره انعام اقاي عبدالعلي بازرگان http://quranpuyan.com/yaf_postst5200_tfwt-Hmd-b-shkr-chyst.aspx @quranpuyan
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى اَخْشاکَ کَانّى اَراکَ وَاَسْعِدْنى بِتَقويکَ وَلا تُشْقِنى بِمَعْصِيَتِکَ خدایا چنانم کن که از تو بترسم گویا که تو را میبینم، و با پرهیزگارى مرا خوشبخت گردان، و به نافرمانى ات بدبختم مکن بخشی از دعای امام حسین (ع) در روز عرفه 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✳️بالاتر از هر دانشمندی؛دانشمند دیگری وجود دارد. خداوند در سوره در آیه ای که یوسف (ع) به فرمان خدا ،پیمانه ای را در بار شتر برادرش می گذارد تا اورا پیش خود نگه دارد،جمله جالبی بیان نموده است: 💠 كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ﴿۷۶﴾ 🔸خرمشاهی:بدين ‏سان به يوسف تدبير و ترفند آموختيم [زيرا] نمى ‏توانست برادرش را طبق رسم و آيين پادشاه، بازداشت كند، مگر آنكه خداوند بخواهد، كه درجات هر كس را كه بخواهيم بلند مى‏ گردانيم و برتر از هر داننده‏ اى ،داناترى هست‏ 🔹در در توضیح این جمله گفته شده که از اموری است که توقف و حد معینی ندارد. بی انتهاست. بالاتر از هر صاحب علمی که فرض شود،کسانی هستند که از او عالم ترند. https://goo.gl/ZczzqP کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره بر حسب آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات اسماعیل در عوض یک قربانی بزرگ از کشته شدن آزاد شده. آن قربانی بزرگ چه بود ؟ ⭕️ قسمت چهارم 🔹 «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» 🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.» بجاى کشتن اسماعیل قربانى دیگرى به میان آمد که اینجا" ذبح عظیم" خوانده شده، و آیا- چنانکه در روایاتى آمده این ذبح عظیم که بجاى ذبح اسماعیل بوده درباره حضرت حسین بن على علیه السلام است؟ هرگز! زیرا اولًا ذبح حضرتش به فرمان ربانى نبوده ، وانگهى حضرت حسین بن على علیه السلام بسیار برتر و والاتر از اسماعیل علیه السلام است، پس چگونه بجاى او فدا و ذبح مى گردد؟! یا مقصود گوسفندى بوده که بجاى حضرتش فدا و قربانى شده؟ ولى این هم که عظیم نیست. اسماعیل کجا و گوسفندى کجا که به هر مناسبتى ذبح مى شود، بلکه در این میان مى توان گفت: این ذبح عظیم استمرار و تداوم قربانى هاى حج براى خداست در منى و غیر آن که بسى از نظر ظاهر و باطن پر معناست. ظاهرش سیر کردن گرسنگانى از میهمانان درمانده خداست، و نیز نگریستن سیلهاى خون در این میان که قربانى کنندگان با دیدن این سیل خون در راه خدا از خون دادن و خونریزى در راه او هرگز نهراسند، و معناى معنوى دومینش این است که خدایا من خود را در راه تو آماده کشته شدن کرده ام، که همه چیزم را در راهت فدا کنم، چنانکه ابراهیم اینگونه مأموریت یافت، ولى چنانکه جریان ابراهیم خود امتحانى عمیق بود و نه کشتن اسماعیل، من هم بجاى خودکشى در راهت که در شریعت تو ممنوع است - آنچه در امکان دارم از حیوانات حلال گوشت در راه تو ذبح مى کنم که در جمع قربانیها در این مثلث ذبح عظیم است، البته بزرگتر از ذبح امتحانى اسماعیل نیست، بلکه استمرارهایى با عظمت است که در طول خط تکلیف این قربانى حلال در بُعد اخیرش به چهره ذبح حیواناتى حلال گوشت صورت گیرد، و در ابعادى قوى تر جهات معنوى این قربانى مراعات شود، و بالاخره در نقطه آخرینش در جهاد فى سبیل اللَّه براى جانبازى در راه خدا آماده شود. 📙 منبع : تفسیر ترجمان فرقان نوشته آیت الله محمد صادقی تهرانی https://bit.ly/2CeDdxI کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های : حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _رعد_ ابراهیم و حجر ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇 ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در https://t.me/fahmequran
💐💐 همزمان با رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و میلاد امام موسی کاظم ع ،👈فروش ويژه،از 20 تا 25مرداد علاقمندان به در قرآن میتوانند محصولات مورد علاقه خود را از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1-خريد چاپ سوم كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران به مبلغ 15000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-خريد كتاب مباني و روش فهم ساده قران برای موسسات قرانی و جلسات (تعداد بیش از 10 جلد) با 20درصد به مبلغ 12000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062 3- آموزشي "كتاب روش فهم ساده قران به همراه لوح فشرده كلاس حضوري" با 15 درصدی به مبلغ 30000 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 4-فایل دیجیتال چاپ سوم مبانی و روش فهم ساده قرآن https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 💐💐 جهت دريافت اطلاعات بيشتر در مورد کتاب به کانال زیر مراجعه نمایید @fahmequran
: ❓معناي و چيست؟ و چه تفاوتي با هم دارند؟ 🛑قسمت دوم: ✅ حمد، سپاس و ستایشی است که با پرستش همراه است، لذا فرمود: «الحَمد‌لله»، یعنی مخصوص خداست. 🔶حمد در لغت به معنای ستایش کردن و نقیض ذم (مذمت کردن) است . 👈ستایش کردن نوعی عمل است و نه نوعی سخن. آدمی چیزی یا کسی و یا عملی و واقعه ای را ستایش می کند که از آن خوشنود و راضی شده باشد. پس ستایش حاصل خشنودی و رضایت و یک عمل وجودی است. وقتی که از کسی راضی می شویم او رادوست می داریم و همین دوستی است که ما را به مجموعه واحدی از اعمال و گفتار و حالات و صفات نسبت به آن فرد می رساند که سراسر تصدیق و احترام و تسلیم است و این حمد کامل است. » به معنای «سپاسگزاری» است و در قبال نعمت یا خدمتی که به انسان می شود، انجام می گیرد. بنابراین سپاسگزاری و شکر، نوعی جبران و واکنش انسان در قبال خدمت، نعمت، عطا یا احسانی است که به او شده است. شکر یعنی اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمت ظاهریه یا معنویه که از منعم به شاکر می‌رسد و در مقابل آن کفران است که به معنای پوشاندن نعمت و تقدیر نکردن در مقابل انعام منعم است. ✅ "از نظر اطلاق و استناد در حمد ظاهراً یک ظرافتی است که در شکر آن ظرافت نیست. در یک کرنشی است که حامد نسبت به محمود دارد که در شکر این کرنش نیست. 👈لذا خدای سبحان از کسی حمد نمی‌کند. کسی محمود خدا نشد. که خدا بشود حامد و دیگران بشوند محمود. اما این ظرافت حمد را ندارد. لذا خدا شاکر هست در مقام فعل و دیگران که مؤمنند سعیشان مشکور. اما را خدای سبحان به خود نسبت نداد. 🌸👌در آیهٔ سورهٔ‌ اسراء‌ که رسولش را (علیه آلاف التحیه و الثناء‌) وعده داد،‌ فرمود:‌ اگر نماز شب را خواندی به مقام محمود می‌رسی. ببینید این محمود یعنی خدا حامد است یا دیگران." 💫ايت الله جوادي املي 💫تفسير سوره حمد http://quranpuyan.com/yaf_postst5200_tfwt-Hmd-b-shkr-chyst.aspx @quranpuyan