✴️ #پرسشوپاسخقرآني
سن #بلوغ_دختران :
🔶👌يكي از نظرات متمايز آيت الله صانعي در خصوص سن #بلوغ_دختران
است .بنا بر فتواي ايشان چنانچه هیچ یک از علایم بلوغ آشکار نشود، سن تکلیف دختر از 13 سالگی خواهد بود.
🔸توضيحات ايشان در اين خصوص را مرور نماييم:
"این مطلب با توجه به روایات و با توجه به فتاوای اصحاب ذکر شده است . خطمستند این فتوا همانهایی است که در بقیه احکام است. مستند، موثقه عمار است(1). تمام روایاتی که 9 سال را آورده است همه قید دارد، یعنی منظور 9 ساله ای است که خانه شوهر رفته است و زن شده است.
🔶در روایت عبداللّه بن سنان آمده است که دختر 9 ساله بالغه است، برای اینکه حیض می شود. در خود همان موثقه عمار نیز گفته است که اگر قبلاً حیض شده بالغه است و اگر نشده 13 ساله. یعنی سنی که می تواند بلوغ را تثبیت کند 13 ساله است.
👈من بحث مرحوم کاشف الغطاء را به تازگی نگاه می کردم. ایشان در بحث بلوغ کتاب کشف الغطاء می فرماید: بلوغ عبارت از این است که پسر و دختر به جایی برسند که منی از آنها به وجود آید که قابلیت به وجود آوردن انسان را داشته باشد. بلوغ دختر و پسر اینجاست. خوب اگر ما این را بلوغ گرفتیم که ایشان می فرماید، سن، اماره و نشانه آن است. بعد چگونه ممکن است که 9 سال «اماره غالبیه» باشد با اینکه امروز طبق تحقیقاتی که شده و آماری که دانشمندان می دهند، هفتاد درصد دخترها در سن 13 سالگی به این حالت حیض و عادت زنانه می رسند. چگونه شارع آمده این را علامت قرار داده در حالی که هفتاد درصد برخلاف این علامت هستند. علامت و اماره باید با غالب و اکثر بخواند.
🔹این مطلب در موثقه عمار هم هست که اگر دختر در یک محیطی است که آب و هوای گرمسیری دارد و مادرش در سن 9 یا 10 سالگی عادت زنانه شده او بالغ است. حضرت زهرا(س) 9 ساله زن بوده است برای اینکه از طایفه قریش است. هر جا این طور باشد ما هم می گوییم بالغه شده است.
🔶عرض می کنم تمام روایاتی که به 9 سال اشاره کرده، می گوید 9 ساله ای که رفته خانه شوهر، یعنی زن شده، یعنی در حدی رسیده که زن شده نه اینکه هر 9 ساله ای.
👈به هر حال این هم چیزی است که ما عرض کردیم و امیدواریم که ان شاءاللّه در فقه مورد تعمق بیشتری قرار گیرد و مورد وفاق واقع شود و بعضی از مشکلاتی که خواهرها و زنها نسبت به #بلوغ_دخترها دارند ان شاءاللّه حل بشود."
1ـ وسایل الشیعه، ج1، ص45، کتاب الطهاره، باب چهارم از ابواب مقدمات عبادات، حدیث12، عن عمار الساباطی، عن ابی عبداللّه (ع) قال: سألته عن الغلام متی تجب علیه الصلوة؟ فقال: اذا أتی علیه ثلاث عشرة سنة، فإن احتلم قبل ذلک فقد وجبت علیه الصلوة و جری علیه القلم، و الجاریة مثل ذلک إن أتی لها ثلاث عشرة سنة، أو حاضت قبل ذلک، فقد وجبت علیها الصلوة، و جری علیها القلم.
💫نقل از پايگاه اطلاع رساني حوزه
https://v.ht/bolough
@quranpuyan
چشم زیبابین
منتظر منظره ای زیبا نمی ماند
هرچه را که ببیند حتما زیبایی دارد
همه را زیبا می بیند
آخر او خالق زیبارا می بیند
سلام
روزتان زیبا..
@quranpuyan
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
امام #سجاد علیه السلام :
«آياتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَكلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ ينْبَغِي لَك أَنْ تَنْظُرَ مَا فِيهَا»
آیه های #قرآن گنجینه هایی هستند، پس هرگاه که گنجینه ای باز شد، شایسته است که به آن چه در آن است بنگری.
📚 الكافي، ج۲،ص۶۰۹.
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
به مناسبت سالروز شهادت امام #سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران 👇
👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر
آيت الله مرعشي نجفي مينویسد: نسخهاي از #صحيفه را براي مطالعه علّامه طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي اسکندريّه فرستادم. وی خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديهی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت:
نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانهی مصطفي رسيد. ...
👈آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمتهایي است که در غير آن يافت نميشود. از بدبختیهای ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراثهای نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... 👉
علامه طنطاوی در ادامه تصمیم میگیرد که خود شرحی بر این کتاب گرانسنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
از امام سجاد علیهالسلام پرسیدند:
ارزشمندترين مردم كيست؟
فرمودند: كسي كه دنيا را براي خود با ارزش نداند.
🏴شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت امام زین العابدین (ع) تسلیت باد
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #بروج
✅ نکات فراز آیات ۹-۱ سوره بروج
بخش دوم
منظور از شاهد و مشهود چیست؟
شاهد به معنای گواه و ناظر یک رخداد است و مشهود بروزن مفعول،همان رخداد مشاهده شده است.در این ایه ،شاهد و شمهود کلی است و بر هر گواه و هر پدیده مشاهده شده دلالت دارد اما با توجه به آیات بعد که به رخداد و مشهود خاص سوزاندن مومنان توسط اصحاب اخدود اشاره دارد،علاوه بر خدا،ملائکه،و سایر ناظران این کار، خود اصحاب اخدود نیز جزو شاهدان هستند(ایه 7) یعنی که مجرمین در هر زمان و حادثه ای ،بعنوان شاهد و اقرارکننده باین جنایت نیز در قیامت حضور خواهند داشت. البته در سوره هود ایه 103،روزقیامت با ذلک یوم مشهود توصیف شده است.ولی در اینجا باین معنا نیست.
نکته:قسم به "مشهود"چه بطور کلی و چه مصداق خاص ان در این سوره ،نشان میدهد که مقسم به ها در قران لزوما اشیا و پدیده های خوب و مقدس نیستند .پیش از این در سوره عادیات نیز بطور مفصل بحث شد.
ادامه دارد....
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #پرسشوپاسخقرآني:
❓#شهادت_زنان در #قران: آيا هميشه و در همه جا گواهي دو زن معادل يك مرد است؟
🛑قسمت اول:
🔶🔸نظر متفاوت آيت الله صانعي در خصوص #شهادت_زنان:
گفتگوي اقاي دكتر مهرپور از حقوقدانان اسبق شوراي نگهبان با آيت الله صانعي در موضوع شهادت زنان:
دکتر مهرپور: در مورد اعتبار شهادت هم، زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. قانون مجازات در باب شهادت، به موارد متفاوتي اشاره دارد که در میان همة این موارد، فقط قتل خطایی با شهادت دو زن و یک مرد ثابت می شود. در فقه هم در اکثر امور کیفری، شهادت زن پذیرفته نیست و فقط در امور مالی است که شهادت دو زن عادل با شهادت یک مرد پذیرفته شده است.
🔸البته در این زمینه مستند قرآنی هم داریم: ( وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ ) .
در روایات و احادیث هم اعتبار شهادت دو زن برابر یک مرد مطرح است.
🔶در سطح بین المللی سؤال است و خود من چند سال پیش در کمیتة حقوق بشر مورد خطاب واقع شدم که: چرا شما اعتبار #شهادت_زن را نصف مرد میدانید؟! آنجا چند حقوقدان زن حضور داشتند، یکی از آقایان از من پرسید: این خانمها به اندازه من تحصیل کردهاند، میفهمند و درک دارند. چرا شما برای شهادت آنان ارزشی نصف من قائل هستید؟!
👌آيت الله صانعی: بحث کلی این است که نباید نژاد، جنسیت و مانند آن، در ارزش افراد تأثیر بگذارد چرا که: ( إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى )،(خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَة) ، ( أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی )، « لَا فَضْلَ لِلْعَرَبِيِّ عَلَى الْعَجَمِيِّ وَ لَا لِلْأَحْمَرِ عَلَى الْأَسْوَدِ إِلَّا بِالتَّقْوَى ». با توجه به این آیات و روایات تفاوتی میان مرد و زن نیست.
👈اما در مورد اعتبار شهادت؛ اولاً باید بگویم: شهادت امتیاز نیست؛ بلکه یک دردسر است. ثانیاً: امروزه در دنیا شهادت مطرح نیست، آنچه مطرح است قرائن است در واقع امروزه شهادت از آن جهت که شهادت است، معتبر نیست، بلکه از آن جهت که اماره و نشانه است، معتبر است. آیا کسی تا به حال گفته میان زن و مرد در اماره و قرائن تفاوت وجود دارد؟
🔸مسألۀ دیگر در مورد خود شاهد است. مگر ما هر شاهدی را برای شهادت دادن قبول میکنیم؟ شاهد باید عادل باشد؛ یعنی باید ملکة عدالت داشته باشد و مرتکب گناهان کبیره نشده و اصرار بر صغیره نداشته باشد؛ حتی خلاف مروّت هم انجام نداده باشد. بعد هم کسی که میخواهد شهادت بدهد، باید تمام خصوصیات جرم را بگوید. در کل تاریخ قضای اسلامی، شما به ندرت یک حکم جزایی خواهید دید که قاضی فقط با حکم دو شاهد عادل، حکمی صادر کرده باشد. چنین مواردی بسیار نادر است.
🔶اصولاً #شهادت به عنوان یک اماره نه یک دلیل ـ امروزه در دنیا متعارف است ـ بین زن و مرد دراسلام تفاوتی ندارد؛ و هر اماره و قرینهای به قدر اماره بودنش معتبر است. و اما شهادت در اسلام که به عنوان یک دلیل حجت است در غیر مورد مالی که در قرآن آمده ـ آن هم با توجه به عدم آشنایی کامل زن به مسائل مالی که شهادت دو نفر از آنان به جای یک نفر مرد است ـ به نظر فقهی اینجانب در بقیه موارد همانند مرد است، و یک #زن_عادله با یک مرد_عادل همانند میباشد ».
💫💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postsm12956_shhdt-znndr-qrn--brrsy-ry-mkhtlf-dr-bb-lzwm-grwhy-dw-zn-bjy-yk-mrd.aspx#post12956
@quranpuyan