eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹اَللَّهُمَّ اجْعَلْ صالِحَ ما نَقُولُ بِأَلْسِنَتِنا نِيَّةً في قُلُوبِنا🌹 ☘پروردگارا ! بهترين چيزى كه بر زبانمان جارى مى‏شود را نيّات قلبى ما قرار ده https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ ، نشانه ی الهی بسم الله الرحمن الرحیم وَآیَهٌ لَهُمُ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُمْ مُظْلِمُونَ و نشانه‌اى [دیگر] براى آنها شب است که روز را [مانند پوست‌] از آن برمى‌کنیم و بناگاه آنان در تاریکى فرو مى‌روند. سوره یس ، آیه ۳۷ شب، از نشانه‌هاى قدرت و حکمت الهى است، یک برنامه ثابت در طول تاریخ، آن هم بدون خلل نشانه‌ى وجود حسابگرى حکیم و علیم است، قطعا پیدایش شب و روز تصادفى نیست، کار خداست، مدار حرکت خورشید و ماه طورى طراحى شده که هرگز به یکدیگر برخورد نمى‌کنند و در ایجاد شب و روز خللى وارد نمى‌شود، کافی است به علل پیدایش شب و روز مراجعه کنیم و به اینکه بعد از این همه سال، در این سیستم خللی وارد نشده است، پس براحتی می‌توانیم به وجود یک خالق و ناظم پی ببریم و به اینکه وجود جهان هستی قطعا اتفاقی نیست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰🔰 - هر سوره داراى جان و روحى است كه در كالبد آيات آن جريان دارد و اين روح بر مبانى، احكام، توجيهات و اسلوب آن سوره، سلطه و اشراف دارد. - هر سوره قرآن یک كليت است و باید به همین صورت هم مطالعه و درک شود. -يكى از نكات بنيادين در درك هدفمندى سوره اين است كه هدف اصلى سوره¬هاى قرآن «كشف كردنى» است نه «وضع كردنى» و هدف اصلى سوره تنها با توجه به همۀ شواهد و قرائن موجود در محتواى سوره قابل شناسائى است. ✅امين الدين الفراهي برای اثبات وجود نظم و یا انسجام موضوعی / ساختاری در تمام سوره-های قرآن دلایل زیر را ذکر می¬کند: ⭕️اول این که تقسیم مطالب قرآنی به چندین سوره نشان می¬دهد هرسوره دارای موضوعی مشخص و متمایز است؛ و گرنه، کل قرآن در یک سوره جای می¬گرفت . ⭕️دوم، حجم متفاوت و نامساوی سوره¬ها نشان مي¬دهد که حجم هر سوره بر اساس اصل نظم مشخص می¬شود. ⭕️سوم، واژة «سوره» به معنای «دیواری است که در میان شهری واقع شده» است. هر دیوار فقط يك شهر را محاط مي‌كند و به همين ترتيب هر سوره هم فقط مجموعه اي از موضوعات مرتبط را در خود جاي مي دهد. ⭕️چهارم، قرآن، کافران را به چالش فرا می¬خواند (تحدي)که دست كم یک مشابه آن بیاورند، که منظور آن از «سوره» متنی است که از نظر موضوع کامل و از نظر ساختار منسجم است . بخشي از فصل 3 "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" https://t.me/fahmequran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون و نور ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 🎤 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون مراسم هفتمین روز درگذشت اندیشمند فرزانه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی پنجشنبه 29 آبان 99 ساعت 15 پخش زنده از صفحه اینستاگرام پژوهشکده اندیشه دینی معاصر: https://instagram.com/andishedinimoaser به اطلاع می‌رساند مراسم بصورت مجازی برگزار می‌گردد.
✴️ آشنايي با انديشه هاي علامه طباطبايي 🛑قسمت پنجم : ✅ ورای پیامبر . ✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟ مسأله جدی در این باره این است که غیر از قرآن کریم که قطعا وحی است، آیا دیگر سخنان رسول خدا و دستورات و تصمیمات حضرت هم به استناد وحی صورت گرفته ویا ممکن است برخی از آن ها مثل نماز و اذان از راه وحی دریافت شده باشد، و برخی دیگر به خصوص در مسائل اجتماعی، نظر خود حضرت باشد؟ 👈غالب علما، قلمرو وحی راخیلی وسیع می دانند و بر اساس آیه لاینطق عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی همه تصمیمات حضرت را به وحی متصل می کنند، ولی علّامه طباطبائی در این باره نظر متفاوتی دارد. 👈از نظر علّامه این آیه که در سوره والنجم نازل شده است به قرینه آن که درمقام نفی و رد سخنان مشرکان است که پیامبر را دروغگو می دانستند و اصل رسالت و وحی را قبول نمی کردند، در صدد دفاع از پیامبر است که او اهل افترا به خداوند نیست و آن چه را که در دعوت به اسلام و یا تلاوت آیات قرآن ارائه می کند، به استناد وحی است. از نظر ایشان این آیه چنان اطلاقی ندارد که همه سخنان پیامبر را شامل شود و همگی را مستند به وحی بداند. 🔸*ایشان هم در جلد نوزدهم تفسیر المیزان در ذیل همان آیه مطرح نموده اند و هم در مصاحباتی که مرحوم حسینی طهرانی با ایشان داشته اند آمده است. آقای حسینی طهرانی پرسیده اند که آیا مفاد آیه وما ینطق عن الهوی این است که تمام کلمات رسول خدا وحی بوده یا آیاتی که حضرت به عنوان قرآن تلاوت فرموده، وحی بوده است؟ و علّامه در آن جا هم فرموده اند ان هو الّا وحی یوحی علّمه شدید القوی، راجع به قرآن کریم است. این مصاحبات به نام مهر تابان چاپ و منتشر شده است.البته شیخ طوسی هم در تفسیر تبیان چنین نظری دارد وان هو الّا وحی یوحی را اینگونه معنی کرده است: ای لیس الذی یتلوه علیکم من القرآن الاوحی اوحاه الله الیه، همان طور که شما هم اشاره کردید، با توجه به این که ممکن است برخی از سخنان و دستورات پیامبر که عینا در قرآن هم نیامده مثل جزئیات احکام نماز یا حج، مستند به وحی باشد، پس چطور می شود وحی را از غیر وحی در سخنان حضرت جدا کرد؟ منظورم این است که از کجا تشخیص بدهیم که حکمی وحی است یا وحی نیست؟ ⬅️ ج: علّامه هم مثل بقیه علما، سه شأن و سه مسئولیت برای پیامبر قائل است، یکی بیان احکام الهی که از حق تعالی دریافت می کند و به مردم ارائه می کند، و دیگری شأن رهبری و زعامت و مدیریت مسلمان ها که همان ولایت است، و سوم هم شأن قضاوت و فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی. علّامه قلمرو دوم و سوم را خارج از وحی می داند و نظرات رسول خدا را دراین دو قلمرو «رأیِ» حضرت می داند، نه «وحیِ» خداوند. بار ها علّامه در بحث های خود، در این گونه موارد، از واژه رأی در برابر وحی استفاده می کند. 👌روشن ترین بحث ایشان در این باره در همان جلد چهارم تفسیر المیزان است که میفرماید پیامبر دارای دو حیثیّت و دو جایگاه متفاوت است، اول آنکه بر طبق وحی تفصیل احکام را ارائه می کند: "تبین للناس ما نزّل الیهم " و حیثیّت دوم مربوط به ارائه نظر و رأی خود حضرت است. که مربوط به ولایت حضرت در حکومت و قضاوت می باشد. عین عبارت ایشان را برایتان می خوانم: والحیثیته الثانیه: ما یراه من صواب الرأی و هو الذی یرتبط بولایته الحکومه و القضاء، قال الله تعالی لتحکم بین الناس و هو الذی کان (ص) یحکم به فی عزائم الامور. 👈👌 پس پیامبر در دو قلمرو نظر خودش را و تشخیص و رأی خودش را اعلام و اعمال می کرده است، یکی در احکام قضائی که برطبق ظاهر حکم می کرده، یعنی طبق موازین قضا مثل بیّنه و قسم که قضات دیگر هم قضاوت می کردند، نه براساس واقع و نفس الامر، و دیگر هم در مسائل مهم اداره جامعه مثل تصمیم به جنگ یا صلح، این ها هم وحی نبود است. 💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28 💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! هاى ما را به او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
💐💐 بسم الله الرحمن الرحيم 🔰🔰كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب». ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند. ❇️❇️قرآن چه مي گويد؟ ⁉️در اين سالها كه ختم قرآن كرديم، چندبار آيات را مطالعه كرديم؟ 💐💐به لطف خداوند، پیرو استقبال علاقه مندان در تلگرام و واتساپ ✳️✳️هر روز یک صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل، با و گزیده نکات تفسیری میخوانيم. 👈شما هم اگر مايليد بدانيد خداوند در كتاب خود با انسانها چه گفته است، و دوست داريد در ترجمه آيات قرآن هم تامل كنيد به گروه " " ملحق شويد تا در يك كار جمعي قرآني سهيم شويد. انشالله از روز شنبه 1 آذر سوره *سباء* را شروع میکنیم 🟢لطفا براي ساير علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نماييد.🙏 لينك گروه تقرب 1 https://chat.whatsapp.com/Fu5LoJ685Zp6h3l90aiQNE لینک گروه تقرب 2 https://chat.whatsapp.com/EUs11h47PolFguGFPlSE9F لینک گروه در تلگرام https://t.me/taqarrob99
🌹🍃میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی بر همه شیعیان مبارک باد🍃🌹 ✴️ مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی می‌رسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان می‌نویسد: هنگامی‌که جنازه او را برای غسل برهنه می‌کردند، در جیب لباس وی نوشته‌ای یافت شد که در آن، نسبش، این‌گونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم ‌بن عبدالله ‌بن علی‌ بن حسن‌ بن زید‌ بن علی‌ بن حسن‌ بن علی ‌بن ابی‌ طالب هستم. ولی در کتاب‌های دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست. در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده‌اند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقل‌شده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب می‌شود. 🔹بزرگی و مقام والای ایشان: ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی می‌گفت: خدمت امام هادی (ع) در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسش‌های من پاسخ داد و هنگامی‌که خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود: یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شی‏ء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام. ای ابو حماد! هنگامی‌که چیزی از امور دینی در منطقه‌ات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان. این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نه‌تنها محدث و شاگرد مکتب اهل‌بیت بوده‌اند، بلکه در فقه و مسائل علمی آن‌قدر مورد اعتماد بوده‌اند که امام هادی (ع) ایشان را تائید کرده‌اند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع می‌دهند. همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی (ع) عرضه می‌دارند و امام عقاید ایشان را تایید می‌کنند. برگرفته از کانال تقویم شیعه http://kbbl.ir/or @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹«حقوق شهروندی در حکومت علوی»، زنجان، مسجد عباسقلی خان، شب نوزدهم رمضان 96 @Davood_Feirahi
☘️حقوق در حکومت علوی:سخنراني دكتر داود فيرحي 🔹شهرها متشکل از انسان های متفاوتی هستند که در آن ها کثرت و اختلاف سلایق وجود دارد. کوفه نیز چنین شهری است. کوفه متشکل از قبایل مختلفی بود و در آن ایرانی ها، قبایلی از یمن، حجاز، شامات، و مصر حضور داشتند. 🔹در شهر متکثر کوفه، سه نوع کنش و رفتار از سوی گروه های مختلف وجود داشت: اعراض و دوری از مسائل سیاسی و اجتماعی که توسط عده ای دنبال می شد. اعتراض: عده ای نظر و طرح خاصی در مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و در پی اعلام آن بودند. تعرض: عده ای هم اهل تعرض و خشونت بوده و جزء مخالفان و یا معاندان محسوب می شدند. 🔹سیاست حکمرانی امام علی علیه السلام به عنوان حاکم در برخورد و تعامل با این سه گروه چگونه بود؟ آیا ایشان شهر را اداره فرمودند؟ با آن که شهر کوفه تازه از جنگ رهایی یافته بود؛ 👈به استناد تاریخ می توان گفت که ایشان سیاست آزادسازی را در پیش گرفتند نه سیاست امنیتی کردن شهر را. 🔹در این سخنرانی با بررسی سه متن و روایت از امام علیه السلام به نحوه ی تعامل ایشان با این شهروندان پرداخته می شود. ☘️زنجان،19 رمضان 96 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ آشنايي با انديشه هاي علامه طباطبايي 🛑قسمت ششم : ✅ ورای پیامبر . ✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر وحی بود؟ 🔸به نظر شما این تفکیک و جداسازی چه ثمره و فایده ای دارد؟ بهرحال مسلمانان موظفند که به دستورات پیامبر عمل کنند چه متّخذ از وحی باشد، چه نظر خود حضرت باشد، چون ما اطاعت از پیامبر را هم مثل اطاعت از خدا واجب می دانیم: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول. ج: همین طور است، ولی یک تفاوت مهم وجود دارد، تفاوت این است که احکام مستند به وحی که بخش اول است، به طور کلی غیر قابل تغییر است و ابدی است و نسخ ناپذیر است، یعنی هیچ یک از ائمه معصومین هم نمی توانند تغییری در قسمت اول که احکام وحیانی است به وجود بیاورند، کما این که این بخش با ارتحال رسول خدا، به پایان رسیده و قابل افزایش حکم جدیدی نیست،👌 با این که تصریح می کند اولی الامر در قرآن همان پیشوایان معصوم اند، ولی تأکید می کند که آن ها در هر درجه و مقامی هم که باشند، دخالتی در احکام الهی ندارند: لیس اولی الامر هؤلاء کائنین من کانوا ان یضعفوا حکما جدیدا و لا ان ینسخوا حکما ثابتا. 👈ولی در بخش دوم که مربوط به رأی پیامبر است، رأی اولی الامر هم دارای اعتبار است، و از این نظر رأی آن ها تفاوتی با رأی پیامبر ندارد، لذا همان طور که بر حسب مصلحت زمان و تغییر شرایط پیامبر می تواند حکمش را تغییر دهد، اولی الامر هم می تواند این کار را بکند، اولوا الامر امتداد شخصیت حقوقی پیامبر در ولایت بر جامعه است و از همان اختیارات برخوردار است، لذا دست آن ها برای اضافه کردن حکم جدید و یا تغییر حکم گذشته باز است.👌👌👌 🔶 پس به نظر علّامه، نظرات پیامبر در حوزه ولایت ، «صلاح دید» خود حضرت است و اگرچه لازم الاجراست، ولی در طول زمان از سوی پیشوای صالح ـ و حداقل پیشوای معصوم ـ امکان آن وجود دارد. 💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28 💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا