eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
706 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت دوم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 🔶اعراف:19 🔶و [خدا گفت] اي آدم، تو و همسرت در اين بهشت ساکن شويد 16 🔹 و [از نعمت‌هاي] آن از هر کجا به دلخواهتان بخوريد ولي به اين شجره 17 🔹 نزديک نشويد که از ستمکاران خواهيد شد.18 __ 💮 16- اين آيه سرآغاز ماجرائي از والدين اولية ما در بهشت است که با خطاب مشترک: «يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ» شروع مي‌شود و تا آيه 27 (جمعاً 9 آيه) 39 بار ضمير تثنيه (شما دو نفر) به کار رفته است که با خطاب مستقيم ابتداي آيه (تو و همسرت) در مجموع 40 بار خداوند هر دو را مخاطب قرار داده است و چنين رقمي معناي نمادين ويژه‌اي در فرهنگ قرآن دارد. 💮17- کلمة «شجره» را مفسرين درخت ترجمه کرده‌اند. هر چند درخت را در زبان عربي شجر مي‌گويند و در قرآن به اين معنا هم آمده است، اما درخت مصداق و معناي خاصي از کلمه در طبيعت گياهي است و مفهوم اين کلمه به مراتب جامع‌تر است و بسياري از امور مادي و غير مادي را نيز (که همچون درخت از ريشه، تنه، شاخ و برگ و ميوه و محصول تشکيل شده، و شبکه مانند و داراي سيستم است) شامل مي‌شود. در قرآن از شجره‌هاي طيبه، خبيثه، ملعونه و زقوم نيز ياد کرده است که هيچکدام گياه نيستند. 👈درباره ميوه ممنوعه‌اي كه از آن خوردند ، سخن‌هاي بسيار گفته شده است. عده‌اي گفته‌اند سيب بوده، كساني هم گفته‌اند گندم بوده است: 💢پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت 💢ناخلف باشم اگر من به جوي نفروشم 💮👈اما در قرآن فقط گفته شده است: «به اين نزديك نشويد» ( فلاتقرباهذه الشجره....) ❓منظور از نزديك شدن به اين شجره چيست؟ درست است که «شجره»، درخت است. اما اين كلمه به معاني غير مادّي هم در قرآن فراوان به كار رفته است. به نظر مي‌رسد منظور از شجره‌اي که نبايد به آن نزديک مي‌شدند، همان شبکه شرک و نافرماني خدا به باشد که سرچشمه همه انحرافات محسوب مي‌شود. 💮18- به دام ديو شيطاني درافتادن بزرگترين ظلم به نفس و به هلاکت افکندن خود است. 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
خــــداوندا بنام تو که زیباترین نامهاست روزمان را آغازمیکنیم روزی که با نام و یاد توباشد سراسر شادی است سراسر عشق ومهربانی و سراسر خیر وبرکت است دوشنبه تون پر از خوبی سلام صبحتان زیبا @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره ❓منظور از ميزان در آيه ۷ سوره رحمان چيست؟ والسماء رفعها و وضع الميزان 👈پاسخ ۲ : اين كه فرمود: ((و وضع الميزان )) مراد از ميزان همان چيزى است كه وسيله آن هر چيزى را مى سنجند و اندازه گيرى مى كنند اعم از اين كه ميزان براى عقيده باشد يا فعل و يا قول و از مصاديق آن ميزانى است كه اشياى سنگين را به وسيله آن وزن مى كنند، و در آيه مورد بحث منظور از ميزان همان معنايى است كه در آيه ((لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط)) منظور است . و از ظاهر آن بر مى آيد كه منظور از آن هر چيزى است كه به وسيله آن حق از باطل و راست از دروغ و عدل از ظلم و فضيلت از رذيلت تميز داده شود از تفسير الميزان https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت سوم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:20 پس [از اين هشدار،] شيطان هر دو را وسوسه کرد تا آنچه از بديهایشان بر آنها پوشيده بود، بر آنها آشکار سازد 19 [=خواست تا براي نخستين بار پس از آزمون اختيار، زمينه‌هاي زشتي را در آنها بروز دهد] و گفت: پروردگارتان شما را جز از اين روي [از نزديک شدن] به اين شجره بازنداشته است که [مبادا] دو فرشته شويد يا از جاودانگان گرديد. 20 _ 🔸19- اين را همه شنيده‌ايم كه براي پوشاندن اندام‌هاي جنسي خود از برگ درختان بهشتي استفاده كردند. اين تصور را نقاشان نيز در تابلوهاي فراواني، به اتکاء تشابه عرياني آدميان در دوران اوليه (غارنشيني) با حيوانات به تصوير كشيده‌اند.اما در قرآن نه تنها اثري از آدم و همسرش به چشم نمي‌خورد، بلكه از نشانه هاي بهشت را «هرگز گرسنه و برهنه نشدن» بر شمرده است: 🔹طه 118 (20:118) - إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَي- در آنجا نه گرسنه مي شوي و نه عريان. 💮🔸از آن مهم‌تر، به بيان قرآن؛ هدف شيطان از فريب آدم و همسرش ، اصلا كندن همين لباس آنان بوده است!! 🔹اعراف 27 (7:27) - يا بَنِي آدَمَ لاَ يفْتِنَنَّكُمُ الشَّيطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيكُم مِّنَ الْجَنَّهِ ينزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيرِيهُمَا سَوْءَاتِهِمَا.... 🔸اي فرزندان آدم ، شيطان فريبتان ندهد ، چنانچه پدر و مادرتان را فريفت و از بهشت بيرون راند؛ او جامه آنها را بر مي‌كند تا بدي‌هاي (سوآه) آنان را به آنها بنماياند.... 🔹صرفنظر از معناي برهنگي و ابعاد دروني و بيروني ( جسمي و روحي) آن، بر خلاف تصور عمومي برهنه نبوده‌اند كه پس از خوردن از اقدام به پوشاندن خود كرده باشند.آنچه در قرآن چندين بار ذكر شده، آشكار شدن بدي‌هاي (سوآه) آنها پس از چشيدن از شجره بوده است. آيا منظور از آشكار شدن «سواه»، اندام‌هاي جنسي است، يا به گونه نمادين، هر آنچه را كه آشكار شدنش موجب شرم و حيا گردد، از جمله معايب و مفاسد اخلاقي، شامل مي‌شود و مفهوم برملا شدن و ظهور و بروز بدي‌ها دارد؟ 🔸به طور كلي، حيوانات با نيروي غريزه محافظت مي‌شوند و در برابر خطرات خارجي بي‌پناه نمي‌مانند. به عنوان مثال، حيوانات هرگز گرفتار سوء هاضمه ناشي از پُرخوري يا اسراف در غريزه جنسي و ساير غرايز نمي‌شوند، ولي آدمي با اختياري كه در اسراف و زياده روي دارد، گرفتار بيماري‌هاي گوارشي و جنسي مي‌گردد و (سواه) آشكار مي‌گردد. در واقع اين شيطان است كه لباس حفاظت و كنترل (تقوا) را از تن آدمي در مي‌آورد . نگاه كنيد به خلاصه زير: 💢الف- فريب شيطان به قصد آشكار كردن بدي هاي نهفته در آدم و همسرش بوده است (اعراف 20 (7:20) ) 💢ب- آشكار شدن بدي ها بلافاصله پس از خوردن از «شجره» اتفاق افتاده است (اعراف 22 (7:22) ) 💢ج- هدف چيزي جز از پوشش( ها ي دروني و بيروني) نبوده است (اعراف 27 (7:27) ) 💫تفسیر آقای عبدالعلی بازرگان 💫ادامه دارد . 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan