eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره ❓منظور از ميزان در آيه ۷ سوره رحمان چيست؟ والسماء رفعها و وضع الميزان 👈پاسخ ۲ : اين كه فرمود: ((و وضع الميزان )) مراد از ميزان همان چيزى است كه وسيله آن هر چيزى را مى سنجند و اندازه گيرى مى كنند اعم از اين كه ميزان براى عقيده باشد يا فعل و يا قول و از مصاديق آن ميزانى است كه اشياى سنگين را به وسيله آن وزن مى كنند، و در آيه مورد بحث منظور از ميزان همان معنايى است كه در آيه ((لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط)) منظور است . و از ظاهر آن بر مى آيد كه منظور از آن هر چيزى است كه به وسيله آن حق از باطل و راست از دروغ و عدل از ظلم و فضيلت از رذيلت تميز داده شود از تفسير الميزان https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت سوم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:20 پس [از اين هشدار،] شيطان هر دو را وسوسه کرد تا آنچه از بديهایشان بر آنها پوشيده بود، بر آنها آشکار سازد 19 [=خواست تا براي نخستين بار پس از آزمون اختيار، زمينه‌هاي زشتي را در آنها بروز دهد] و گفت: پروردگارتان شما را جز از اين روي [از نزديک شدن] به اين شجره بازنداشته است که [مبادا] دو فرشته شويد يا از جاودانگان گرديد. 20 _ 🔸19- اين را همه شنيده‌ايم كه براي پوشاندن اندام‌هاي جنسي خود از برگ درختان بهشتي استفاده كردند. اين تصور را نقاشان نيز در تابلوهاي فراواني، به اتکاء تشابه عرياني آدميان در دوران اوليه (غارنشيني) با حيوانات به تصوير كشيده‌اند.اما در قرآن نه تنها اثري از آدم و همسرش به چشم نمي‌خورد، بلكه از نشانه هاي بهشت را «هرگز گرسنه و برهنه نشدن» بر شمرده است: 🔹طه 118 (20:118) - إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَي- در آنجا نه گرسنه مي شوي و نه عريان. 💮🔸از آن مهم‌تر، به بيان قرآن؛ هدف شيطان از فريب آدم و همسرش ، اصلا كندن همين لباس آنان بوده است!! 🔹اعراف 27 (7:27) - يا بَنِي آدَمَ لاَ يفْتِنَنَّكُمُ الشَّيطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيكُم مِّنَ الْجَنَّهِ ينزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيرِيهُمَا سَوْءَاتِهِمَا.... 🔸اي فرزندان آدم ، شيطان فريبتان ندهد ، چنانچه پدر و مادرتان را فريفت و از بهشت بيرون راند؛ او جامه آنها را بر مي‌كند تا بدي‌هاي (سوآه) آنان را به آنها بنماياند.... 🔹صرفنظر از معناي برهنگي و ابعاد دروني و بيروني ( جسمي و روحي) آن، بر خلاف تصور عمومي برهنه نبوده‌اند كه پس از خوردن از اقدام به پوشاندن خود كرده باشند.آنچه در قرآن چندين بار ذكر شده، آشكار شدن بدي‌هاي (سوآه) آنها پس از چشيدن از شجره بوده است. آيا منظور از آشكار شدن «سواه»، اندام‌هاي جنسي است، يا به گونه نمادين، هر آنچه را كه آشكار شدنش موجب شرم و حيا گردد، از جمله معايب و مفاسد اخلاقي، شامل مي‌شود و مفهوم برملا شدن و ظهور و بروز بدي‌ها دارد؟ 🔸به طور كلي، حيوانات با نيروي غريزه محافظت مي‌شوند و در برابر خطرات خارجي بي‌پناه نمي‌مانند. به عنوان مثال، حيوانات هرگز گرفتار سوء هاضمه ناشي از پُرخوري يا اسراف در غريزه جنسي و ساير غرايز نمي‌شوند، ولي آدمي با اختياري كه در اسراف و زياده روي دارد، گرفتار بيماري‌هاي گوارشي و جنسي مي‌گردد و (سواه) آشكار مي‌گردد. در واقع اين شيطان است كه لباس حفاظت و كنترل (تقوا) را از تن آدمي در مي‌آورد . نگاه كنيد به خلاصه زير: 💢الف- فريب شيطان به قصد آشكار كردن بدي هاي نهفته در آدم و همسرش بوده است (اعراف 20 (7:20) ) 💢ب- آشكار شدن بدي ها بلافاصله پس از خوردن از «شجره» اتفاق افتاده است (اعراف 22 (7:22) ) 💢ج- هدف چيزي جز از پوشش( ها ي دروني و بيروني) نبوده است (اعراف 27 (7:27) ) 💫تفسیر آقای عبدالعلی بازرگان 💫ادامه دارد . 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan
📖 ؟ ✅ و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین در آیه ۷۴ سوره چنین آمده است: 👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉 👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞 اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى‏ نهيم (۷۴)👉 https://goo.gl/dsW5s9 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره ❓منظور از ميزان در آيه ۷ سوره رحمان چيست؟ والسماء رفعها و وضع الميزان 👈پاسخ ۳ : ترازو «میزان»ی که در آیه 7 ذکر شده به معنی «سیستم کنترل» بیشتر می خورد تا «ترازو»، زیرا ترازو نسبتی با آسمان ندارد. اما اینکه در آیه های 8 و 9 به کم فروشی و انحراف از ترازو اشاره کرده به این معنی است که «ای مخاطب! سیستم های جهانی بر اساس کنترل و صحت جریان امور طراحی شده اند و سزا نیست تو سوء استفاده کنی، و اگر سوء استفاده کنی بطور طبیعی با واکنش سیستم های جهانی مواجه میشوی» از تفسير آقای جمال گنجه اى https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت و روم ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت چهارم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:20 💮🛑خير و شر، خدمت و خيانت، نيك و بد و به طور كلي زيبايي و زشتي، يا جاذبه رحماني و شيطاني، در جان همه ما زمينه ظهور و بروز دارد. ما در واقع مجموعه‌اي از استعدادهاي متضاد هستيم كه بر حسب نوع زندگي خود، آنها را از قوه به فعليت مي‌رسانيم و صفاتي را كه در ضمير و نهادمان نهان است آشكار مي‌سازيم. خوب و بد براي موجودي مطرح است كه اختيار انتخاب و خود آگاهي داشته باشد و ارزش و ضد ارزش را بشناسد. 🔹بر هيچ حيواني نمي‌توان خرده گرفت كه چرا بر حيواني ديگر حمله كرده است! آنها جز به فرمان غريزه و تبعيت از ژن‌هاي خود عمل نمي‌كنند. اما انسان با اختياري كه خدا به او عنايت کرد، براي اولين بار امكان اشتباه و آشكار شدن خودخواهي‌ها (به جاي خداخواهي‌ها) در زمينه جاودانگي و مالكيت مطلق را پيدا کرد. به اين ترتيب آدم با «نسيان» (فراموشي)، اولين تجربه ناموفق عزم و اراده را تحقق داد. 🔹از آنجائي كه ارزش‌هاي اخلاقي اموري ذهني و قراردادي هستند، درك و فهم آنان براي توده‌هاي مردم، به خصوص انسان‌هاي اوليه چندان آسان نبوده است. اما شكم و شهوت را كه قوي‌ترين غرايز اوليه به شمار مي‌روند، آدميان در هر سطح و سن و سوادي عميقاً احساس مي‌كنند . بنابراين در سناريوي سكونت آدم در بهشت، به گونه سمبليك، از «خوردن» و آشكار شدن «بدي ها» (سوآه) ياد شده است تا هر كسي در هر زمان و مكاني آن را به فراخور فهم و فراست خود دريابد. 🔹با چنين نگاهي، چه بسا معاني نمادهاي به كار رفته در اين قصه براي ما روشن تر شود . آيا نمي‌توان برگ بهشت را، كه بدي‌ها را مي‌پوشاند، همان تقواي اخلاقي دانست؟ مگر در قرآن نيامده است كه «لباس تقوا بهترين لباس هاست»: اعراف 26- اي فرزندان آدم، ما براي شما لباسي قرار داديم تا بدي‌هايتان را بپوشاند و لباسي براي زيبايي و آرايش و لباس تقوا، كه اين بهترين است. اين از نشانه‌هاي خداست، باشد تا يادآور شويد. 💮👈البته نمي‌توان ناديده گرفت كه در قرآن (بقره 121 (2:121) ) آمده است كه آدم و همسرش به محض چشيدن از و آشكار شدن «سوآه»شان، اقدام به پوشاندن خود با برگ‌هاي بهشت كردند. اگر معناي «سوآه» را شرمگاه يعني اندام جنسي بگيريم، اين برداشت با آياتي كه تصريح مي‌كند آنها در بهشت پوشيده بودند، و درصدد برهنه ساختن آنها بود، تناقض پيدا مي‌كند. مگر آنكه بگوييم آشكار شدن اندام‌هاي جنسي يكي از موارد و مصاديق «سوآه» است و از آنجا كه غريزه جنسي قوي‌ترين و محسوس‌ترين غرايز است، احساس شرم و گناه از خطاي در آن آشكارتر و قابل فهم‌تر بوده است. هيچ حيواني اندام جنسي خود را نمي‌پوشاند، در عالم حيوانات كه تحت فرمان غريزه هدايت شده الهي هستند، خطا و خيانت و گناهي واقع نمي‌شود. احساس «شرم» و «گناه» آنگاه آغاز شد كه اختيار و انتخاب بر (نوع آدمي) عرضه گرديد. اتفاقا در تورات نيز خوردن از ميوه ممنوعه رمز آگاهي از شمرده شده است. 💫ادامه دارد . 📚تفسیر عبدالعلی بازرگان 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم 🌸 سلام و درود روزتان سرشار از الطاف و‌برکات الاهی @quranpuan
📖 ؟ ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم 🔹 كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ كتابي فرخنده بر تو فرو فرستاديم، تا در آيات آن تدبير كنند و خردمندان از آن پند گيرند. https://goo.gl/WAFpFk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره ✅ نكات و پرسش های تفسيری سوره الرحمن 🔹پیش بینی هدایت ، قبل از آفرینش انسان آیه های 3 و 4 از لحاظ توالی، منطقی است. یعنی اینکه منطقی است که انسان را آفریده و سپس بیان را به او آموخته باشد. اما چرا تعلیم قرآن را قبل از آفرینش انسان ذکر فرموده؟ شاید این ترتیب توالی به این معنی باشد که قرآن را آموخته، اما نه به انسان! بلکه به سیستم وحی رسانی، مثلاً به جبرئیل و عوامل زیر مجموعه او، قبل از اینکه انسان را آفریده باشد، در عین حال این هم صحیح هست که کتب انبیاءِ دیگر از لحاظ محورهای اصلی با قرآن یکی است، لذا، در اینجا کلمه «قرآن» می تواند «مفاهیم اصلی قرآنی» باشد که به سیستم وحی رسانی آموخته است. خورشید و ماه به حساب اند در اینجا به کنترلی که روی خورشید و ماه اعمال می شود اشاره شده و «حسبان» با «حساب» هم ریشه است و یعنی این که امور آنها مطابق یک حساب و کتاب معینی است. البته امروز که بشر به این پایه از علوم رسیده، درستی این سخن واضح است زیرا لااقل در مورد خورشید و ماه می دانیم که خسوف و کسوفِ حتی ده هزار سال بعد نیز قابل پیش بینی است و درست سر دقیقه و ثانیه اش به وقوع می پیوندد. اما در آن زمانی که این سوره داشت نازل می شد، این سخن خیلی از زمان خویش جلوتر بود و اینک از لحاظ «پیشگوئی های علمی تحقق یافته» جزء معجزات علمی قرآن است. 👈نعمت کجاست؟ وجهِ نعمتیِ آیه 5 چیست؟ آیا در شمس و قمر است یا این که در این است که آنها به شدت تحت حساب هستند؟ واضح است اگر آنها تحت حساب و کتاب و مقررات نبودند، زندگی ما نمی توانست به وجود بیاید زیرا اساس پیدایش حیات روی زمین، و پیرو آن حیات انسانی، در اثر ثبات و آرامش نسبیِ موجود در روی زمین به وجود آمده، و اگر خورشید و ماه رفتار ثابت نمی داشتند، ثبات و آرامش نسبیِ موجود در روی زمین پیدایش نمی یافت. به عنوان اشاره به دو مورد خروج جزئیِ از ترتیب اشاره می کنیم: سوراخ شدن قسمتی از لایه اوزون، دو درجه گرم شدن یخبندان های قطبی. ببینید فقط همین دو فقره که نسبت به کل جریانات حاکم بر زمین و آسمان ناچیز است چه مشکلاتی برای حیات بشری پیش آورده است. در این جهت می توان خیلی سخن گفت اما همینقدر کافی است. از تفسير آقای جمال گنجه اى https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت پنجم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:20 💮🛑سِفر پيدايش، فصل3 بند 4- ...خدا خوب مي داند زماني كه از ميوه آن درخت بخوريد چشمان شما باز مي شود و مانند خدا مي شويد و مي‌توانيد خوب را از بد تشخيص دهيد ( همچنين در بند 20). 💮🔸نكتة فوق براي فهم مسئله است وگرنه در هيچ آيه قرآن، در ارتباط با داستان ، مطلقاً ذكري از كلمه «عورات»، كه مفسرين بجاي كلمه «سوآه» به كار برده‌اند، نشده است و معلوم نيست اين قصّه خيالي از كجا وارد ذهنيت مسلمانان شده است! چه بسا اين برداشت را هم مفسرين از تورات گرفته باشند. 🔸👈در قرآن همه جا از آشكار شدن «سوآه» ياد كرده است. سوآه كه از كلمه سوء (بدي) مشتق مي‌شود، به چيزي گفته مي‌شود كه ظاهر شدنش شرم آور باشد. گويا به اين خاطر، شارحين اين قصه سراغ اندام‌هاي جنسي رفته‌اند كه شرم آشكار شدن‌شان بديهي‌تر است!؟ 💮🔶معناي دقيق كلمه «سوآه» را، كه پنج بار در قرآن و تماماً در داستان آدم بكار رفته است، در داستان اختلاف دو فرزند آدم، كه تجربه پدر را تكرار كردند، به روشن‌ترين وجه مي‌توان دريافت. وقتي يكي از آن دو(قابيل) برادر خود (هابيل) را به قتل رساند، جنازه مقتول آشكاركننده جنايت و عداوت ناشي از حسادت در نفس قاتل گرديد. او كه نمي‌دانست با مدرك جنايت چه كند، با مشاهده كلاغي كه چيزي را در خاك مخفي مي‌كرد، جنازه برادر را در خاك پنهان نمود! وصف جنازه مقتول در قرآن، با همان كلمه « »، مي‌تواند راهنمايي باشد براي تبيين اين كلمه؛ وقتي جسم عزيزترين وابستگان هم بايد به سرعت در خاك پوشيده شود، وگرنه بوي منزجركننده‌اش همگان را فراري مي‌دهد، فساد اخلاقي انسان و عصيان پروردگار بيشتر آشكار كننده مي‌گردد. اگر مفارقت روح حياتي از جسم انزجار مي‌آورد، مفارقت روح خدايي از آن چه مي كند؟ ⭕️20- بزرگترين ترس و نگراني آدمي دو چيز است: 💢1- پير شدن و ترس از مرگ، 💢2- از دست دادن مالکيت‌هاي اعتباري و قدرت. اين که 14 بار در قرآن به مؤمنان وعده داده شده است که در بهشت نه ترسي خواهند داشت و نه حُزني (لا خوف عليهم و لاهم يحزنون)، عطف به همين نياز ذاتي آدمي است که تنها در بهشت تأمين مي‌گردد و اتفاقاً را در دنيا به چنين فريبي وسوسه کرد . 🛑🔸(فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ...وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ- اعراف 20 (7:20) ). 🔹مَلک شدن آدمي، همان فرشته صفت شدن اکتسابي اوست که شايسته جايگاه بهشتي‌اش مي‌کند، او بايد در بهشتي ساختن زمين مشارکت نمايد تا در رستاخيز، از ميراث‌بران بهشتي باشد که در بنايش سهيم بوده است. 📚از تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان 💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan