افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به تالار گفتگوهاي قرآن پويان به 668
♻♻ به لطف خدا و استقبال مخاطبان قرآني،
🔶🔷 در تاريخ چهارم اردیبهشت ماه 1400
مقارن با یازدهم ماه مبارک رمضان🌷
🔷🔷 تعداد ورود هم زمان كاربران (در يك لحظه) به تالار گفتگوهای قران پویان به 668 افزايش يافت.
شايان ذكر است ركورد قبلي 655 ورود همزمان بود كه در دی ماه 1397 اتفاق افتاده بود.
www.quranpuyan.com
💮🔶کلمه #قرآن به چه معنایی است؟ ایا از قرائت کردن (قرء) گرفته شده یا جمع کردن (قري)؟
🛑قسمت سوم،
💮💢مرحوم مصطفوی نیز کلمه «قرآن» را مصدر میداند اما برخلاف راغب، بر معنای «قرائت» و خواندن تاکید دارد؛ و میگوید وجه تسمیه کتاب آسمانی پیامبر اکرم ص به قرآن این است که کتابی است که هم خداوند آن را قرائت کرده: (قيامة/18) هم پیامبر: (اسراء/۱۰۶) و هم مردم. (مزمل/۲۰) و کتاب دیگری نیست که چنین خصوصیاتی داشته باشد )التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج9، ص221 )
💮💢و اگر اشکال شود که این ویژگی برای تمام کتب آسمانی برقرار است، میتوان پاسخ داد که احتمالا منظور ایشان در خصوص مردم، رواج قرائت #قران در تودههای مردم است (که در کتب آسمانی قبلی چنین رویهای نبوده؛ و صرفا خواندن آن کتابها در میان علمای آن دین رایج بوده؛ از این روست که تحریف آنها ممکن میبوده است؛
برخلاف #قرآن که از همان ابتدا تمام مردم اهتمام به #قرائت_روزانه و اصطلاحا ختم قرآن داشتند) و در خصوص قرائت توسط خداوند هم شاید پاسخ آن در گروی نکتهای باشد که در ادامه توضیح میدهند و آن این است که قرآن کریم تنها کتابی است که نهتنها تمام معانی آن بلکه تمام الفاظ آن نیز مستقیما از جانب خداوند است (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج9، ص222-224 )
👈و هیچکس دیگری حتی فرشته وحی در این زمینه دخالتی نداشته؛ برخلاف اغلب وحیهای آسمانی که صرفا معنا به پیامبر مربوطه القا میشده و لفظ آن به زبان قوم مربوطه از جانب خداوند نبوده است (چنانکه در احادیث آمده است که اصل وحی بر همه پیامبران به عربی نازل میشد و تنها در گوش نبی به زبان قومش ترجمه میشد (علل الشرائع، ج1، ص126 ؛ قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص278 )؛
و شاید به همین جهت است که #قرآن کریم تنها کتاب آسمانی است که خود کتاب معجزه است و مورد تحدی واقع شده است.
💮👈با این اوصاف به نظر میرسد یکی فلسفههای وجه تسمیه این کتاب آسمانی به #قرآن گفتهاند بدین جهت است که تاکید کند که این سخن (حتی الفاظش) از خود پیامبر نیست، بلکه مطلبی است که او میخواند (چون فرق است بین انشاء یک سخن، که به خود متکلم منسوب میشود؛ و خواندن آن) [ #قرائت و خواندن تنها در جایی صدق میکند که مطلب از قبل آماده و مهیا شده باشد (كتاب العين، ج5، ص205 )]؛
💮👈 هرچند این وجه تسمیه علاوه بر این میتواند به خاطر کثرت خواندن شدن این کتاب باشد (مفاتيح الغيب، ج29، ص429 )، کثرت خواندنی حتی در نسبت با سایر کتابهای آسمانی؛ چرا که هیچ کتاب آسمانیای هم خواندنش برای عموم پیروانش این طور شایع نبوده است؛ و البته احتمالات دیگری هم میتوان برشمرد.
💫(نقل از سايت يك ايه يك روز استاد سوزنچي)
https://b2n.ir/h14737
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهای #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔶وَ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا يَعْتَرِضُ عَلَيْكَ أَحَدٌ فِي تَدْبِيرِكَ لَكَ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
يَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَ اسْتَجَارَ بِكَرَمِكَ وَ أَلِفَ إِحْسَانَكَ وَ نِعَمَك
🔶َ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِي لا يَضِيقُ عَفْوُكَ وَ لا يَنْقُصُ فَضْلُكَ وَ لا تَقِلُّ رَحْمَتُكَ وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْكَ بِالصَّفْحِ الْقَدِيمِ وَ الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، 13
وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ أَ فَتَرَاكَ [تُرَاكَ] يَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا أَوْ تُخَيِّبُ آمَالَنَا كَلا يَا كَرِيمُ فَلَيْسَ هَذَا ظَنَّنَا بِكَ وَ لا هَذَا فِيكَ طَمَعَنَا
🔶 يَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِيكَ أَمَلا طَوِيلا كَثِيرا إِنَّ لَنَا فِيكَ رَجَاءً عَظِيما عَصَيْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنَا وَ دَعَوْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنَا فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا
🔶مَوْلانَا فَقَدْ عَلِمْنَا مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا وَ لَكِنْ عِلْمُكَ فِينَا وَ عِلْمُنَا بِأَنَّكَ لا تَصْرِفُنَا عَنْكَ وَ إِنْ كُنَّا غَيْرَ مُسْتَوْجِبِينَ لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَيْنَا وَ عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِفَضْلِ سَعَتِكَ ،
💫و در داوری ات با تو هماورد نشود،و در تدبيرت احدى بر تو اعتراض نكند،آفرينش و فرمان توراست،منزّه است خدا پروردگار جهانيان
💫،پروردگارا اين است جايگاه كسی که به پناهت آمد،و به كرمت پناهنده گشت،و به احسان و نعمتهايت الفت جست
💫،تويى آن سخاوتمندى كه گذشتت به تنگى نمی رسد،و احسانت كاهش نمىپذيرد،و رحمتت كم نمی شود،و به يقين از چشمپوشى ديرينت،و فضل بزرگت،
💫و رحمت گسترده ات اعتماد نموديم،آيا ممكن است پروردگارا برخلاف گمانهاى ما به خويش رفتار كنى،يا آرزوهايمان را نسبت به رحمتت نوميد سازى هرگز اى بزرگوار،چنين گمانى به تو نيست،و طمع ما درباره تو اين چنين نمی باشد
💫،پروردگارا،ما را درباره تو آروزى طولانى بسيارى است،ما را در حق تو اميد بزرگى است،از تو نافرمانى كرديم و حال آنكه اميدواريم گناه را بر ما بپوشانى،و تو را خوانديم،و اميدواريم كه بر ما اجابت كنى
💫،مولاى ما اميدمان را تحقق بخش،ما دانستيم كه با كردارمان سزاوار چه خواهيم بود،ولى دانش تو درباره ما،و و آگاهى ما به اينكه ما را از درگاهت نميرانى،گرچه ما سزاوار رحمتت نيستيم ولى تو شايسته آنى كه بر ما و بر گنهكاران به فضل گسترده ات جود كنى،
💮🔶💮🔶
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهجدهمماهمبارکرمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ
وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ
وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ
بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ
الهى ديده اى ده باز و هشيار 🍃
مگر بر من مبارك گردد اسحار🌷
دلى بيدار ده تا در دل شب 🍃
در توبه زنم با ذكــر ياربّ 🌷
دلم روشن كن از انوار اين ماه 🍃
كه بر اسرار عرفان گردد آگاه🌷
بفرمانت همه اركان من دار🍃
كه حدّ خويش بشناسم در آثار🌷
زبان و چشم و گوش و راى و هوشم 🍃
به امرت باد تا حكمت نيوشم🌷
نظام كار چون پرگار دانند🍃
زِ حدّ خويشتن بيرون نرانند🌷
قلوب عارفان از تست روشن🍃
الهــى پرتوى بر قلبم افكن🌷
ترجمه منظوم از ✍🏻
🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز هجدهم جزء #هجدهم
قسمت اول
جزء هجدهم شامل سوره های #مومنون، #نور و بخشی از سوره فرقان است.
✅ مومنان از افعال و افکار #لغو روگردانند
خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون
"کار" لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمیشود بلکه افکار بیهوده و بی پایهای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول میدارد همه در مفهوم لغو جمع است.
در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شدهاند که نه تنها به اندیشههای باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمیزنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند."تفسیر المیزان
✅ بدی را ،به شیوه #احسن ، از خودت دور کن.
ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون)
"يعنى آنچه بدى از ايشان مى بينى با نيكى تلافى كن و تازه از بين خوبى ها خوبتر آنها را انتخاب كن ، مثل اينكه اگر بدى آنان به صورت آزار و اذيت است ، تو، به ايشان احسان كن و منتها درجه طاقت خود را در احسان به ايشان مبذول بدار، و اگر اين مقدار نتوانستى هر چه را كه توانستى ، و اگر آنهم مقدور نبود حداقل از ايشان اعراض كن ." تفسیر المیزان.
در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا و ائمه بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مواجهه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.»
✅ خیال نکنید #مال و #فرزند باعث خیر و برتری شماست.
أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون)
آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ نه بلکه انها نمی دانند.
آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع آزمایش یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است.
https://b2n.ir/joze18
https://v.ht/joze18
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز هجدهم جزء #هجدهم
قسمت دوم
سوره #نور
از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.
✅ احکام #مجازات مرد و زن #زناکار مثالی از یک نظام جزایی جامع
۱- آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست (۱۰۰ضربه شلاق) و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن، با زناکار حرام است.
۲- آیات ۴و۵ مجازات افرادی که بدون دلیل، به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:۸۰ ضربه شلاق یعنی ۸۰درصد مجازات فعل زنا،را برای اتهام زنندگان قرارداده، ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست، معرفی کرده است.
۳- روش اثبات : ۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند.
چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده زیرا که اتهام زنا وشیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد.
🔷🔶 این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد. نکته اعجازی، آن است که در ۱۴۰۰ سال پیش آمده ،نه الان که نظامات حقوقی انسانی پیشرفت کرده است.
✅ حرمت ورود و نفوذ به #حریم_خصوصی دیگران:
ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید و سلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. آیه ۲۷
پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود، داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید. آیه ۲۸
این آیه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند.
با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 👈 این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.
✅ تعریف #حریمهای_سه_گانه برای #زنان مسلمان
در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است:
الف: محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند.
ب: محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .زینتهای خود را پوشیده دارند جز آنچه که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) و به طرق دیگر هم، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب ننمایند.
ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند.
👈👈 بنا براین میتوان گفت قرآن سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است:
حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی
✒سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/joze18
https://v.ht/joze18
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز هجدهم جزء #هجدهم
قسمت سوم
✅ نکوهش شدید از #اتهام_زنندگان و رواج دهندگان #شایعات
آیات ۱۱ تا ۲۵ سوره نور به نکوهش و تقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است:
۱- همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند، مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد. آیه ۲۱
۲- گناه شنوندگان : چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام) ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است. آیه ۲۲
۳- گناه اتهام زنندگان و نقل کنندگان:
الف- چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید، دروغگویید(و مطابق آیه ۴ فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست) آیه ۱۳
ب- چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم و بزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه ۱۵
ج- بجای باور کردن و نقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است. آیه ۱۶
۴- خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه ۱۷
۵- اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود. لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده و عذابی بزرگ در دنیا و اخرت دارند. آیه ۱۹ و ۲۱
🔷🔶 درس مهم آیات ۲۵-۱ : از ۲۵ آیه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است، وسواس زیادی به خرج دهیم.
جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze18
https://v.ht/joze18
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_تصویری
جزء هجدهم
✅ بدی را ،به شیوه #احسن ، از خودت دور کن.
ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون)
"يعنى آنچه بدى از ايشان مى بينى با نيكى تلافى كن و تازه از بين خوبى ها خوبتر آنها را انتخاب كن ، مثل اينكه اگر بدى آنان به صورت آزار و اذيت است ، تو، به ايشان احسان كن و منتها درجه طاقت خود را در احسان به ايشان مبذول بدار، و اگر اين مقدار نتوانستى هر چه را كه توانستى ، و اگر آنهم مقدور نبود حداقل از ايشان اعراض كن ." تفسیر المیزان.
در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا و ائمه بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیت هایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مواجهه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.»
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛