♻️♻️💐💐مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند
🌺🌺 نسخه جدید اپلیکیشن #تنزیل با توسعه امکانات و قابلیتها بزودی ارایه خواهد شد.
👈با وجود این قابلیتها در اپليكيشن #تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏
جهت توضیحات بیشتر برنامه و اگاهی از اطلاعیه های بعدی به کانال زیر مراجعه نمایید:
https://t.me/tanzilapp
با سلام به مخاطبان گرامی کانال
✅✅با توجه به اینکه #فساد_اداری_و_مالی موجود در نظام سیاسی اقتصادی کشور، رو به تزاید بوده و متولیان امر نیز اقدام موثری در این جهت نمیکنند (که البته بخشی از ان هم به رفتار و باور تک تک افراد جامعه بستگی دارد)
در نظر داریم در اینده نزدیک ،موضوع "فساد و مقابله بافساد از منظر قران " را در کانال ارایه نماییم تا حداقل،در زمینه معرفت بخشی و اطلاع رسانی و تذکر این موضوع،نقشی ایفا کرده باشیم.
عزیزانی که در این زمینه دارای اثار یا نظراتی هستند
یا مایل و قادر به جستجو در این زمینه هستند
لطفا به نام کاربری زیر پیام دهند.
@farpuy
در نسخه جدید #تنزیل،میتوانید #دسته_بندیهای مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به #ترتیب_نزول مشاهده نمایید.مثلا ایات مربوط به حوادث قیامت
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت دوم
ملّای روم پس از بیان اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم ، به بیان اسرار قیام و قعود و رکوع و سجود می پردازد .
گوید : حقیقت قیام در نماز ، خود را در قیامتی در پیشگاه حق حاضر دیدن است . بدین معنا که انسان نمازگزار در هر شبانه روز ، پنج بار خود را در قیامتی در پیشگاه خدا حاضر می بیند و به پاسخگویی و حساب پس دادن نسبت به اعمال حیات خود در فاصلۀ زمانی تا آن قیامت و مناجات و راز و نیاز می پردازد .
چون قیامت پیشِ حق صف ها زده
در حساب و در مناجات آمده
چنین نمازگرارانی در برابر خدای متعال با چشمانی گریان می ایستند ، درست همانند خلایق که در روز قیامت سر از قبرها بر می دارند و در برابر حق می ایستند .
ایستاده پیشِ یزدان اشک ریز
بر مثالِ راست خیزِ رستخیز
در این هنگام ، حضرت حق گوید : بندۀ من ! در این مدّت زمامی که به تو فرصت و مهلت عمل داده بودم ، چه کرده ای ؟ و چه ارمغانی برای من آورده ای ؟
حق همی گوید : چه آوردی مرا ؟
اندرین مهلت که دادم من تو را
زندگی خود را در چه کاری سپری کرده و به پایان رسانده ای ؟ و امکانات و استعداد و توانِ خود را در چه راه صرف کرده ای ؟
عمر خود را در چه پایان برده ای ؟
قوت و قوّت در چه فانی کرده ای ؟
بیناییِ چشمان خود را در کجا و در چه کاری فرسوده ای ؟ و حواسِّ پنجگانه ات را در کجا و در چه کاری صرف کرده ای ؟
گوهر دیده کجا فرسوده ای ؟
پنج حس را در کجا پالوده ای ؟
تو که چشم و گوش و هوش و امکانات متعالی خود را جملگی صرف کردی ، بگو ببینم به جای این همه نعمت خدادادی که خرج کردی ، چه چیزی از دوران زندگی دنیایی ات خریدی و چه به دست آوردی ؟
چشم و گوش و هوش و گوهرهای عرش
خرج کردی ، چه خریدی تو ز فرش ؟
من بودم که دست و پایی مانند بیل و کلنگ به تو بخشیدم ؛ و گرنه آن اعضا و جوارح چگونه ممن بود که خود به خود به وجود آید ؟
دست و پا دادمت چون بیل و کُلَند
من ببخشیدم ز خود ، آن کی شدند ؟
در روز قیامت ، به همین ترتیب صدها هزار از این قبیل پرسش ها و پیام های دردناک و هول آور از بارگاه الهی در می رسد .
همچنین پیغام های دردگین
صد هزاران آید از حضرت چنین
در حالت قیام در نماز یا در روز قیامت ، از این گونه پرسش ها بسیار می شود ؛ و بنده چنان شرمنده می گردد که تاب ایستادن را از دست می دهد و ناگزیر مانند حالت رکوع ، خم می شود .
ادامه دارد...
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳ #تدبر در سوره #مدثر:
تدبر در ايات 1-7 مدثر
يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1)
به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان
اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1)
آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد.
آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا".
وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3)
و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3)
آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34).
وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4)
و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4)
آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند.
وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5)
و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5)
آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است،
و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد
از #تفسیر_فرقان
yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
تدبر در ايات 1-7 مدثر
يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1)
به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان
اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1)
آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد.
آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا".
وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3)
و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3)
آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34).
وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4)
و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4)
آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند.
وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5)
و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5)
آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است، و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد
از #تفسیر_فرقان
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
تدبر در ايات 1-7 مدثر
يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1)
به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان
اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1)
آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد.
آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا".
وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3)
و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3)
آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34).
وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4)
و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4)
آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند.
وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5)
و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5)
آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است،
و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد
از #تفسیر_فرقان
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام بر مخاطبان گرامي
💢💢در چند روز گذشته،در جستجوي كانال ،گروه يا سايتهايي بوديم كه #رويدادهاي_آموزشي_قراني
را اطلاع رساني كرده باشند.
در رشته قرائت قرآن و زمينه هاي مرتبط با ان،گروهها و كانالهاي متعددي وجود دارد
اما در زمينه هاي مفاهيم،تدبر و تفسير قران،چنين رسانه اي نيافتيم.
يعني گروه يا كانالي كه فقط اطلاع رساني رويداد هاي قراني (بجز رشته قرايت و زمينه هاي مرتبط آن) باشد بدون بحثهاي قراني يا بحثهاي متفرقه.
✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند
كلاسها و دوره هاي آموزشي
جلسات سخنراني
نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها
✅مخاطبان و ذينفعان اين گروه افراد زير هستند:
اساتيد و سخنرانان
دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني
موسسات و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور
👈👈لذا در صدد تشكيل چنين گروهي در تلگرام هستيم.بنابراين:
1-اگر ايده ها يا پيشنهاداتي براي اصل تشكيل اين گروه و نيز روال اداره و شرايط و محدوديتهاي ان ،داريد،بسيار خوشحال ميشويم مطرح نماييد
2- از مشاركت دوستاني كه تمايل به همكاري در راه اندازي و اداره اين گروه دارند،استقبال ميكنيم.
لطفا به نام كاربري زير پيام دهند.
@farpuy
باتشكر
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت دوم
✴️جنبه های #تاریخی، #کلامی و #فقهی در #مذاکره_امام
درباره مذاکره به معنای رسیدن به یک توافق، در بین علمای ما، مساله از سه زاویه قابل بررسی است یا در سه مرحله این بحث را باید مطرح کرد. حالا آن سه موضعی را که ابتدا عرض کردم؛ روی موضع اولش توقف می کنیم که در این ملاقاتها، مذاکره صورت گرفته است و تلاشی برای رسیدن به تفاهم. هرچند این تلاش به نتیجه ای نرسید و تغییری در وضع حادثه ایجاد نشد عملا.
ما این بحث را در سه مرحله بخواست خدا دنبال می کنیم؛
✔️مرحله اول این است که گزارشات تاریخی درباره این مذاکرات چیست؟
✔️مرحله دوم این است که این گزارشات تاریخی به لحاظ مبانی کلامی چگونه قابل ارزیابی و تحلیل است؟ چون مساله، مربوط به موضوع امامت است. باید روشن شود که متکلمین اسلامی درباره این مذاکرات چه موضعی دارند؟ آیا از نظر آنها قابل قبول است که امام معصوم دربرخورد با دشمن وارد مذاکره شود؟ این با مبانی اعتقادی ما سازگار است یا نیست؟ لذا بعد از گزارشات تاریخی، باید سراغ تحلیل و ارزیابی متکلمین آمد. ممکن است که مورخ گزارش خود را بدهد اما متکلم در ارزیابی خودش آن را نپذیرد و بگوید که با اصول و مبانی ما سازگار نیست و آن را مخدوش بداند.
✔️بعد از این دو مرحله نوبت می رسد به مرحله سوم و آن تحلیل فقهی است که فقیه هم باید در مورد این گزارشات اظهارنظر کند. مقصود این است که فقیه از آن جهت که به استنباط احکام شرعی می پردازد، درصدد کشف تکلیف است که وظیفه چیست؟ قهرا فقها گرایش و تمایلی به این ندارند که سراغ این بحث بروند که امام معصوم تکلیفش چیست؟
👈پاسخشان این است که امام معصوم وظیفه خودش را بهتر می داند و ما درصدد تعیین تکلیف برای امام نیستیم و سودی هم برای ما ندارد. ولی اگر آن تکلیف، به تکلیف ما ارتباط پیدا کند یعنی بخواهیم بگوییم که چون امام این کار را انجام داده، پس برای ما هم جایز است، این در قلمرو بحثهای فقهی قرار می گیرد و حالا فقیه باید مشخص بکند که اگر ما در شرایط امام حسین(ع) قرار بگیریم، آنوقت چه وظیفه ای داریم؟ آیا می توانیم مذاکره کنیم یا نمی توانیم مذاکره کنیم؟ این مرحله سوم بحث است که جنبه فقهی پیدا می کند.
حالا بر اساس همین ترتیب و چینش، خدمت شما عرض کردم و بحث را آغاز می کنم و دنبال می کنم.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
https://t.me/tanzilapp
صبح، سرمست از شرابِ روشنےست
صبح، لبخند گل بوییدنےست
در گلستان بہار عاشقے
رویش خورشید زیبا دیدنےست
" روزتون سرشار از
آرامش و نگاه خدا "
@quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت سوم
شرمندگی بنده در برابر حضرت حق چنان است که از شدّت شرمندگی توان ایستادن را از دست می دهد ، پس در پیشگاه الهی به رکوع می رود و تسبیح می کند و می گوید : سبحان ربّی العظیم و بحمده .
در قیام ، این گفت ها دارد رجوع
وز خجالت شد دو تا او در رکوع
قوّتِ استادن از خجلت نماند
در رکوع از شرم ، تسبیحی بخوان
در این هنگام ، از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از رکوع بلند کن و جواب حضرت حق را بده . آن بندۀ شرمسار ، با ذکر سمع الله لمن حمده سر از رکوع بر می دارد ، امّا بار شرمندگی چنان است که تاب نمی آورد و بار دیگر آن نا آزمودۀ خام اندیش فرو می افتد و به سجده می رود و می گوید : سبحان ربّی الأعلی و بحمده .
باز فرمان می رسد : بردار سر
از رکوع و ، پاسخ حق بر شمر
سر بر آرد از رکوع آن شرمسار
باز اندر رو فتد آن خام کار
دوباره از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از سجده بردار و از اعمال و کرده های خود سخن بگو . آن بنده یک بار دیگر با شرمساری سر از سجده بر می دارد ، ولی از شدّت بار شرمندگی ، مجدّد مانند مار به رو می افتد و در سجده قرار می گیرد .
باز فرمان آیدش : بردار سر
از سجود و ، وا ده از کرده خبر
سر برآرد او دگر ره شرمسار
اندر افتد باز در رو همچو مار
حضرت حق در این هنگام ، بار دیگر به آن بنده گوید : سرت را از سجده بردار و اعمال و کرده های خود را بیان کن و توضیح بده که از ریز به ریز آن ها پرسش خواهم کرد .
باز گوید : سر بر آر و باز گو
که بخواهم جُست از تو مو به مو
ادامه دارد..
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل ارايه شد.👏👏
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد.
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/
براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tanzilapp
💐💐💐در راستای تقدیر از علاقهمندانی که برنامه تنزیل را در روزهای نخست، خریداری میکنند
👈👈از امروز #دوشنبه 9مهر به مدت 5 روز، برنامه با همان قیمت قبلی ارایه میشود
کاربرانی که نسخههای قبلی تنزیل را خریداری کرده بودند، به طور رایگان میتوانند بهروزرسانی را انجام دهند.
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل ارايه شد.👏👏
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد.
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/
براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tanzilapp
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ {8}پس چون در صور دميده شود
فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ {9}آن روز [چه] روز ناگوار(سخت)ى است
عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ {10}بر كافران آسان نيست
✳️عصاره دسته آیات( 8-10)قیامت بر کافران سخت و ناگوار است.
💢نکته:
آیات (8-37) یک فراز را تشکیل می دهند.
🔺دسته آیات 8-10 حالت مقدمه و بیان حکم کلی کافران در قیامت است.
🔻در دسته ایات 11-31 بطور مشخص به توصیف رفتار و اعمال یکی از مخالفین شاخص پیامبر و وحی به عنوان یکی از مصادیق شاخص کافران و نقشه او برای سحر خواندن قران اشاره میکند.
🔺نهایتا در ایات 32-37 نیز با بیانی کلی و قاطع در حمایت از الهی بودن قران،پاسخ ادعای مطرح شده توسط فرد مذکور را بیان میکند.
ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا {11}مرا با آنكه [او را] تنها آفريدم واگذار
وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُودًا {12}و دارايى بسيار به او بخشيدم
وَبَنِينَ شُهُودًا {13}و پسرانى آماده [به خدمت دادم]
وَمَهَّدتُّ لَهُ تَمْهِيدًا {14}و برايش [عيش خوش] آماده كردم
ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ {15}باز [هم] طمع دارد كه بيفزايم
كَلَّا إِنَّهُ كَانَ لِآيَاتِنَا عَنِيدًا {16}ولى نه زيرا او دشمن آيات ما بود
سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا {17}به زودى او را به بالارفتن از گردنه [عذاب] وادار مىكنم
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ {18}آرى [آن دشمن حق] انديشيد و سنجيد
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {19}كشته بادا چگونه [او] سنجيد
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {20}[آرى] كشته بادا چگونه [او] سنجيد
ثُمَّ نَظَرَ {21}آنگاه نظر انداخت
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ {22}سپس رو ترش نمود و چهره در هم كشيد
ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ {23}آنگاه پشت گردانيد و تكبر ورزيد
فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ {24}و گفت اين [قرآن] جز سحرى كه [به برخى] آموختهاند نيست
إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ {25}اين غير از سخن بشر نيست
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ {26}زودا كه او را به سقر در آورم
{وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ {27}و تو چه دانى كه آن سقر چيست
لَا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ {28}نه باقى مىگذارد و نه رها مىكند
لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشَرِ {29}پوستها را سياه مىگرداند
عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ {30}[و] بر آن [دوزخ] نوزده [نگهبان] است
{وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ {31}
و ما کارگزاران آتش را جز فرشتگان نگردانيديم و شماره آنها را جز آزمايشى براى كسانى كه كافر شدهاند قرار نداديم تا آنان كه اهل كتابند يقين به هم رسانند و ايمان كسانى كه ايمان آورده اند افزون گردد و آنان كه كتاب به ايشان داده شده و [نيز] مؤمنان به شك نيفتند و(نیز) تا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و كافران بگويندخدا از اين وصف كردن چه چيزى را اراده كرده است. اين گونه خدا هر كه را بخواهد بيراه مىگذارد و هر كه را بخواهدهدايت مى كندو[کیفیت و کمیت]سپاهيان پروردگارت را جز او نمى داند}واين[آيات ما] جزتذكارى براى بشر نيست
✳️عصاره دسته آیات(11-31) ای پیامبرمخالفان عنودتوطئه گر و دروغپرداز علیه قران رابه من واگذارکه
که عذاب سختی در جهنم خواهند داشت.
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت سوم
✴️گزارشات تاریخی
اما به لحاظ #گزارشات تاریخی ای که ما در اختیار داریم؛ تاریخهای عمومی ای که درباره تاریخ اسلام نوشته شده مانند تاریخ طبری، گزارشاتی درمورد این ملاقاتها آورده اند. حالا من از طبری شروع می کنم چون آنچه را که طبری در این زمینه آورده، عموما مورخان دیگر هم همین را آورده اند یعنی در کامل ابن اثیر هم همینطور است، در تاریخ اسلام ذهبی هم همینطور هست و در منابع دیگر تا عصر و زمان ما تغییری در این مساله نیست.
«بعث الحسین بن علی إلى عمر بن سعد، عمرو بن قرظه بن کعب الأنصاری»، امام حسین(ع) نماینده ای به نام عمرو بن قرظه را به سوی عمر بن سعد فرستاد. این را داخل پرانتز اینجا اضافه می کنم که همه این منابع اتفاق نظر دارند که در این #ملاقاتها یا در این مذاکره ها (تا ببینیم که ماهیتش چیست؟) پیش دستی با امام حسین(ع) بوده است. این مورد اتفاق نظر همه مورخان هست که حضرت ابتدا نماینده ای فرستادند.
پیشنهاد حضرت توسط این پیک این بود: «أن القنی اللیل بین عسکری وعسکرک» که یک ملاقاتی داشته باشیم در منطقه ای که بین دو سپاه قرار دارد. یعنی حضرت نفرمودند بیا اینجا کارِت دارم و من حاضر نیستم از خیمه خودم بیرون بیایم و نفرمودند که من می خواهم بیایم پیش تو. بلکه در منطقه ای که منطقه مشترک است(نه جزء قلمرو سپاه ما است و نه جزء قلمرو سپاه شما)، این ملاقات صورت گیرد. عمر بن سعد پذیرفت.
«فخرج عمر بن سعد فی نحو عشرین فارسًا» عمر بن سعد حرکت کرد و با بیست سواره آمد. «و أقبل حسین فی مثل ذلک» امام حسین(ع) هم با بیست نفر آمد. «فلما التقوا، أمر حسین أصحابه أن یتنحوا عنه» وقتی که به هم رسیدند، امام حسین(ع) به آن همراهان خودشان و محافظان خودشان فرمودند که شما کناره گیری کنید و مرا با عمر بن سعد تنها بگذارید.
وقتی که امام حسین(ع) این مطلب را فرمودند، عمر بن سعد هم به همراهیان خودش و نیروهای مسلحی که همراه خودش آورده بود، همین را گفت «و أمر عمر بن سعد أصحابه بمثل ذلک». «فانکشفنا عنهما» همه این محافظان و همراهان فاصله گرفتند «بحیث لانسمع أصواتهما ولا کلامهما» اینقدر فاصله گرفتند که این دو گروه همراهان و محافظان، نه کلام امام حسین(ع) و عمر بن سعد را می شنیدند و نه صدای آنها را می شنیدند، یعنی حتی در حد همهمه هم چیزی نمی شنیدند. نه کلام که قابل درک و فهم باشد و نه صدا؛ اصلا! اینها را کنار زدند.
«فتکلما» آن دو با یکدیگر سخن گفتند. «فأطالا» این سخن به درازا کشید و طول کشید جلسه.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام بر مخاطبان گرامي
💢💢در چند روز گذشته،در جستجوي كانال ،گروه يا سايتهايي بوديم كه #رويدادهاي_آموزشي_قراني
را اطلاع رساني كرده باشند.
در رشته قرائت قرآن و زمينه هاي مرتبط با ان،گروهها و كانالهاي متعددي وجود دارد
اما در زمينه هاي مفاهيم،تدبر و تفسير قران،چنين رسانه اي نيافتيم.
يعني گروه يا كانالي كه فقط اطلاع رساني رويداد هاي قراني (بجز رشته قرايت و زمينه هاي مرتبط آن) باشد بدون بحثهاي قراني يا بحثهاي متفرقه.
✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند
كلاسها و دوره هاي آموزشي
جلسات سخنراني
نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها
✅مخاطبان و ذينفعان اين گروه افراد زير هستند:
اساتيد و سخنرانان
دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني
موسسات و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور
👈👈لذا در صدد تشكيل چنين گروهي در تلگرام هستيم.بنابراين:
1-اگر ايده ها يا پيشنهاداتي براي اصل تشكيل اين گروه و نيز روال اداره و شرايط و محدوديتهاي ان ،داريد،بسيار خوشحال ميشويم مطرح نماييد
2- از مشاركت دوستاني كه تمايل به همكاري در راه اندازي و اداره اين گروه دارند،استقبال ميكنيم.
لطفا به نام كاربري زير پيام دهند.
@farpuy
باتشكر
در نسخه جدید #تنزیل،میتوانید #دسته_بندیهای مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به #ترتیب_نزول مشاهده نمایید.اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
📖 #قرآن چه می گوید؟
قرآن و #زندگي
🍃🍃زندگی اصیل
قسمت آخر
🔻مورد دیگری که می خواهم از قرآن نقل کنم شامل همه آیاتی می شود که با عباراتی چون «اَکْثَرُهُمْ لایعْقِلُون» و «اَکْثَرُهُمْ لایشْعُرُون» می آید که باز هم به نظر می رسد برای نفی زندگی عاریتی است. «اَکْثرُهُمْ لایعْقِلُون» یعنی نگو اکثریت این را می گویند و من هم می پذیرم، چون اکثریت لایعقلون و لایفقهون هستند. اگر اینطوری بگویی، در واقع یعنی تو هم یک بیشعوری و از بیشعورهای دیگر تبعیت می کنی و این دقیقاً زندگی عاریتی است.
👈پس تبعیت از قواعد و هنجارهای اجتماعی تنها زمانی قابل دفاع منطقی است که خودم به حقانیت آنها وقوف داشته باشم؛ وگرنه تبعیت از آنها مساوی تبعیت از جهل عمومی و ندانسته های همه خواهد بود.
🔻 بنابر آنچه گفته شد انسان اصیل فقط به یافته های خود اعتنا می کند و از چیزی تبعیت می کند که با مجموع نیروهای ادراکی خودش به وضوح یافته باشد؛ و از این لحاظ انسان اصیل و معنوی هیچ وقت بر اساس حدس و امثال آن سخن نمی گوید. هایدگر در این باره می گوید: "یکی از ویژگیهای انسانهای عاریتی این است که چون هیچ چیزی در آنها ریشه ندارد، همه چیزشان بر اساس حدس و گمان است."
👈من در اینجا به یاد این آیه قرآن میافتم که می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یخْرُصُونَ »[انعام: ۱۱۶] یعنی فقط حدس می زنند؛ یا در جایی دیگر می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یظُنُّونَ» [بقره: ۷۸]، «إِنَّ الظَّنَّ لایغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً »[یونس: ۳۶] یعنی اینها گمانی اند. (گمان آن است که از درون شما نجوشد).
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان، زندگی اصیل و مطالبه دلیل
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷با توسعه امکانات و قابلیتها در اپلیکیشن #تنزیل، علاقهمندان به یادگیری قرآن از بسیاری برنامههای مشابه بینیاز خواهند شد.
✅در نسخه جدید تنزیل، امکان ایجاد دسته بندیهای مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندیها فراهم شده است. ترتیب نمایش آیات هر یک از دستهها نیز به ترتیب نزول سورهها خواهد بود و امکان کپی و اشتراک گذاری آنها از طریق نرمافزارهای مرتبط از قبیل پیام رسانها و ایمیل و ... فراهم شده است.
✅✅هم چنین بنا به پیشنها کاربران، در نسخه جدید دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است که امکان جستجو و نمایش ترجمه عربی و فارسی تعداد زیادی از لغات و عبارات عربی و قرآنی را فراهم کرده است.
شایان ذکر است تنزیل، اولین و تنها برنامه قرآنی است که بر مبنای روش فهم ساده قرآن یعنی تقسیمبندی سوره به تعدادی فراز، استخراج عصاره آن فراز و نهایتا ارایه درس سوره تهیه شده است. در این برنامه فهرست سورهها به ترتیب نزول، ارایه شده است اما امکان استفاده از فهرست سورهها مطابق قرآنهای موجود نیز وجود دارد.
💢💢سایر امکانات و قابلیتهای تنزیل نیز عبارتند از:
- نمایش شماره فراز هر آیه به همراه آیات ابتدا و انتهای آن فراز
- نمایش سال نزول و #مرحله_نزول هر سوره
-نمایش عصاره مفهوم هر فراز
-ارایه #درس (محور) هر سوره
- قابلیت جستجو در عنوان سورهها، متن عربی آیات و ترجمه فارسی (ترجمه استاد فولادوند)
- قابلیت پخش ترتیل سورهها با صدای استاد پرهیزگار و نیز ترجمه فارسی #صوتی سورهها
- قابلیت کپی کردن متن همه اطلاعات نشان داده شده و به اشتراک گذاری آنها
- قابلیت ایجاد لیست آیات مورد علاقه با دسته بندیهای مختلف
- ارایه نتایج #جستجوی کلمات به ترتیب نزول سورهها (امکانی منحصربهفرد که در دیگر برنامهها موجود نیست)
به این ترتیب علاوه بر مشخص شدن کاربرد یک کلمه در سورههای مختلف، فراوانی هر کلمه در مراحل مختلف نزول، زمان شروع، پایان و اوج استفاده از برخی الفاظ نیز قابل استخراج است
جهت توضيحات بيشتر به لينكهاي زير مراجعه نماييد:
https://t.me/tanzilapp
http://yon.ir/qp3910
⬅️⬅️اين برنامه فعلا فقط نسخه #اندرويدي داشته و نسخه ios آن بعدا توليد ميشود.
جهت خريد و نصب نسخه جديد تنزيل از لينكهاي زير ميتوانيد استفاده كرده يا در كافه بازار، #تنزيل را سرچ نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/12740
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fav
🔻🔻در راستای تقدیر از علاقهمندانی که برنامه تنزیل را در روزهای نخست، خریداری میکنند از روز دوشنبه 9مهر به مدت 5 روز ، برنامه با همان قیمت قبلی ارایه میشود.
کاربرانی که نسخههای قبلی تنزیل را خریداری کرده بودند، به طور #رایگان میتوانند بهروزرسانی را انجام دهند.
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلا مَلائِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلا هُوَ وَمَا هِیَ إِلا ذِکْرَى لِلْبَشَرِ ﴿٣١﴾
وقرار ندادیم جهنمیان را مگر فرشتگانی وقرار ندادیم تعداد آنها را مگر آزمایشی برای کسانیکه کفرورزیدند ، تا یقین کنند کسانیکه داده شدند این کتاب وزیاد گردانند کسانیکه ایمان اوردند ایمانی را وشک نکنند کسانیکه داده شدند این کتاب را و مومنان .وتا بگویند کسانیکه در قلبهایشان بیماری هست وکافران چه چیز اراده کرد خدا به این مثل .اینچنین ، گمراه می کند خدا کسی را که بخواهد وهدایت کند کسی را که بخواهد ونمی دانند (تعدادو چگونگی) سپاهیان خدا را مگر او (خدا) ونیست آن مگر یاداوری برای بشر.
👈👈ذکر تعداد برای ملائکه موکل بر «سقر» دو خاصیت دارد:
1- ازدیاد ایمان.
2- ظاهر کردن کفر و نفاق قلبی.
این دستاورد ما است که با آن پرانتز هم همخوانی دارد، همان پرانتزی که می-گوید (کذلک یضل الله من یشاء ویهدی من یشاء)
چنانکه دیدیم خداوند یکی از موارد «کذلک» را برای ما بیان کرده که همان ذکر تعداد برای موکلین جهنم باشد.
حالا این ذکر تعداد موکلین جهنم چیست که این خاصیت را دارد؟
عرض می کنیم که خداوند دو نوع علم دارد: یک نوع علمی که امکان دسترسی بشر به آن هست ، و یک نوع علمی که امکان دسترسی بشر به آن نیست.
یک مثال برای نوع اول این است که خداوند فرموده «... و یعلم ما فی الارحام...» این علم یک نوع علمی است که بشر می تواند به آن دسترسی پیدا کند، مثلاً امروز با کمک سونوگرافی می توان قبل از تولد جنسیت جنین را و بعضی چیزهای دیگر را فهمید.
یک مثال برای علم نوع دوم همین آیه است ، ما نمی توانیم به چیزهائی مانند قیامت و بهشت و جهنم و جن و ملائکه و عرش و کرسی و لوح و قلم و امثال آن علم پیدا کنیم ، همانطور که جنین نمی تواند راجع به این جهان علم پیدا کند.
بنابراین یکی از راه های اِعمال مکانیزم «یضل من یشاء ویهدی من یشاء» این است که خداوند گوشه ای از علم نوع دوم خود را ذکر می کند، و همان هم سبب می شود عدّه ای در ایمان خویش راسخ تر شوند و کفر و نفاق بقیه هم ظاهر شود.
لذا خود عدد 19 در اینجا اصلا اهمیتی ندارد ولی ما عدد 19 را می پذیریم فقط به این علت که قول خداوند است و هیچ راهی برای درک آن و اینکه چرا 18و یا 20 نیست نداریم ولی کفار و منافقان چون و چرا میکنند که چرا 19 تا و ...
از تفسير اقاي جمال گنجه اي
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت چهارم
✴️گزارشات تاریخی
در این تعبیراتی که باز طبری و همه مورخان دیگر دارند و اینها جزء مشترکاتی است که مورد تردید نیست که هم دعوت از سوی امام حسین بوده است، هم جلسه به شکل محرمانه برگزار شده و هیچ کس از طرفین (از سپاه دو طرف)، در این جلسه و در این #ملاقات و گفتگو، اصلا حضور نداشتند.
تعبیر دیگری هم که اینها دارند، این است که، «طرفین» با هم صحبت کردند و گفتگو بوده: «فتکلما». سخن یک طرفه نبوده است که امام حسین(ع) می خواستند مطلبی را به ابن سعد ابلاغ کنند، این طور نبود.
معمولا اگر پیامی بود که یک طرفه انجام می گرفت، احتیاجی به تشکیل یک جلسه نبود. امام یک پیک را می فرستادند و پیام خودشان را منتقل می کردند. اما اینجا این طور نبوده بلکه «فتکلما فأطالا» صحبت به طول انجامید «حتى ذهب من اللیل هزیعٌ» ساعتهایی از شب گذشت.
که این قرائن و شواهد نشان می دهد که مطلب و بحث و گفتگو جدی بوده است. اینکه یکی دو کلمه ای مطرح شود و تمام شود، این طور نبود. مسائلی که ساده هستند، یک وجه، دو وجه دارند، زود به پایان می رسند. معلوم می شود که ابعاد و جوانب مختلف این مساله مورد صحبت قرار گرفته و بحث به طول انجامیده است.
«ثم انصرف کل واحد منهما إلى عسکره بأصحابه» سپس بعد از پایان این گفتگو، هر یک به سپاه خودشان برگشتند با همراهی کسانی که همراه داشتند.
«وتحدث الناس فیما بینهما؛ ظنًا یظنونه» طبری بعدا از این مطالبی که نقل می کند می گوید: کسی نمی دانست در این گفتگوهای محرمانه چه مطلبی مطرح شده است، ولی گمانه زنی هایی پس از آن می کردند و حدسهایی می زدند. چه حدسی می زدند؟
حدسی که می زدند این بود که امام حسین(ع) «قال لعمر بن سعد:» امام حسین به عمربن سعد فرموده اند که بیا با هم برویم پیش یزید بن معاویه «اخرج معی إلى یزید بن معاویه»سپاه را رها کن و بیا با هم برویم «وندع العسکرین» هردو با هم می رویم، سپاهیان خود را هم همین جا می گذاریم و می رویم و مشکلمان را در حضور یزید بن معاویه حل می کنیم. چرا با هم بجنگیم؟
کأنّ حضرت می خواهند بفرمایند که (حالا روی این احتمال و حدس البته) تو که اختیارات کافی برای تصمیم گیری در مورد این موضوع نداری، پس بیا با همدیگر برویم، آنجا مشکل را حل کنیم. من هم فرار نمی کنم و با هم هستیم.
«قال عمر» اما عمربن سعد گفت که اگر من سپاه را رها کنم و بروم، خانه و زندگی من را در کوفه خراب می کنند و از بین می برند، عبیدالله آنجا است و او حاکم است. من چنین اجازه و اختیاری از طرف عبیدالله ندارم. حضرت به او فرمودند که نگران خانه و زندگیت نباش. همه اینها را من تامین می کنم و هر خسارتی که اتفاق افتاد، به عهده می گیرم.
بعد در ادامه این نقل هست که«وشاع فیهم» این مطالب #شایعاتی بود که در مردم وجود داشت «من غیر أن یکونوا سمعوا من ذلک شیئًا» بدون اینکه کسی چیزی شنیده باشد. مثل همین زمان ما که گفته می شود: «گفته می شود»، حالا چه کسی می گوید؟ از کجا می گوید؟ منبع خبر چیست؟ در تاریخ طبری هست که اینها را گفتند. یعنی مردم می گفتند. بدون اینکه کسی خودش واقعا چیزی شنیده باشد.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت آخر
آن بندۀ شرمسار توان ایستادن ندارد ، که خطابِ پر هیبتِ حضرت حق بر جانش اثر کرده و جانی برایش نگذاشته است . ولی بالاخره به سختی از بارِ گرانِ آن خطاب ، ناچار می نشیند ، و حضرت حق به او می گوید : اکنون خوب توضیح بده . به تو آن همه نعمت دادم ، بگو ببینم چگونه شکر آن نعمت ها را به جا آوردی ؟ و به تو آن همه سرمایه و امکانات دادم ، سودش را نشانم بده .
قوّتِ پا ایستادن نبودش
که خطابِ هیبتی بر جان زدش
پس نشیند قعده زان بارِ گران
حضرتش گوید : سخن گو با بیان
نعمتت دادم ، بگو شکرت چه بود ؟
دادمت سرمایه ، هین بنمای سود
بندۀ بیچاره به هنگام سلام نماز ، به سمت راست رو می کند و می نگرد ، یعنی روی خود را به سوی ارواح پاک پیامبران و گرانمایگانِ الهی می کند . بدین معنا که با زبان حال می گوید : شما شفاعتم کنید که این بندۀ فرومایه در گِل و لای گناهان خود ، فرومانده است . پیامبران به آن بندۀ گنهکار گویند : روز چاره جویی سپری شده و چاره و وسیلۀ بزرگ و نیرومند و پر قوّت فقط در دنیا بود . آن جا باید کاری می نمودی . آن جا باید عمل صالح و اخلاق نیکو توشه می کردی . این جا کاری نمی شود کرد . این جا موقع حساب پس دادن و دیدن نتایج اعمال و کرده هاست . در این هنگام ، آن بندۀ گنهکار به سمت چپ رو می کند و می نگرد ، یعنی به سوی اقوام و کسان خویش متوجّه می شود . ولی همین که آن ها نیاز او را در می یابند ، وی را پس می زنند و می گویند : خفه شو ! پاسخ آفریدگار را بده ! ای آقا ! ما دیگر چکاره ایم ؟ دست از سرِ ما بردار ! بندۀ درمانده ، نه از این طرف چاره ای می یابد ، و نه از آن طرف . جانِ آن بیچاره پاره پاره و صد تکّه می شود . وقتی از همه طرف نومید و مأیوس می گردد ، دو دستش را به دعا بلند می کند و می گوید : خداوندا ! از همگان نومید و مأیوس شدم ؛ اوّل و آخر و مرجع و پناهگاهِ همه تویی .
رو به دستِ راست آرد در سلام
سوی جانِ انبیا و آن کرام
یعنی : ای شاهان ، شفاعت کین لئیم
سخت در گِل ماندش پای و گلیم
انبیا گویند : روزِ چاره رفت
چاره آن جا بود و ، دست افزارِ زفت
رو بگرداند به سوی دستِ چپ
در تبار و خویش ، گویندش که خَپ
هین جوابِ خویش گو با کردگار
ما که ایم ؟ ای خواجه دست از ما بدار
نی ازین سو ، نی از آن سو چاره شد
جانِ آن بیچاره دل ، صد پاره شد
از همه نومید شد مسکین کیا
پس بر آرد هر دو دست اندر دعا
کز همه نومید گشتم ای خدا
اوّل و آخر تویی و منتها
نماز چنین اسراری دارد ، و نمازگزاران باید به این اشارت ها و رموزِ لطیف توجّه کنند تا بدانند که همۀ این ها به یقین ، در روز قیامت واقع خواهد شد .
در نماز این خوش اشارت ها ببین
تا بدانی کین بخواهد شد یقین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛