هِنگـام
صُبـوح آمَـد
ای هـَم
نَفسـان
خیـزیـد
یاران
مُوافِق را
از خواب
بَرانگیـزیـد...
#عطار
روزتان زیبا و پرنشاط
@quranpuyan
📖#قرآنچهمیگوید؟
💢 دنيا طلبان و اخرت خواهان، هركدام بهره خود را مي برند..
💠🔆 اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ «19/شورے»
🌱خداوند نسبت به بندگانش با مهر و لطف رفتار مىكند، هر كه را بخواهد (و صلاح بداند) روزى مىدهد و اوست تواناى غالب.
💠🔆 مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ «20/شورے»
🌱آن كه كشت آخرت بخواهد براى او در كشتش مىافزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او مىدهيم و در آخرت هيچ نصيبى ندارد.
💬نکته ها
✨🌹در معناى لطف، نرمى و دقّت نهفته است. خداوند لطيف است يعنى به دقايق امور احاطه دارد و هر كارى را، به سهولت و آسانى انجام مىدهد.
✨🌹اراده آخرت نشانهى: وسعت ديد، دل كندن از دنيا، ايمان به وعدههاى الهى، رنگ بقا دادن به فانىها و در يك جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است.
✨🌹در آيه 20، انسان به كشاورز، عمل او به كشت، نيّت او به بذر و دنيا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبيه شده است.
آخرت از دنيا مهمتر است زيرا:👇
✅براى آخرتخواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ»
✅ آخرتخواهان از دنيا بهره كمى مىبرند ولى دنياخواهان هيچ بهرهاى از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»
✅ آخرتخواهان به همه اهداف خود مىرسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولى دنياخواهان تنها به گوشهاى از اهداف خود مىرسند. «نُؤْتِهِ مِنْها»
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #مریم
🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
مریم:41
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا
در این کتاب [=قرآن] ابراهیم را یاد کن که بی تردید پیامبری پیوسته راست [گفتار و کردار] بود. 34
34- صدق و صداقت راستی است، «صِدِّیق» صیغة مبالغه این فعل، یعنی بسیار راستگو و بسیار راست کردار است. مؤمن واقعی کسی است که میان قول و فعلش هیچ دوگانگی و تفاوت نباشد و به آنچه ایمان آورده کاملا عمل کند. اگر به انفاق و زکات، صدقه و صدقات گفته شده، از این روست که صداقتِ ایمان را با خرج کردن برای غیر ميتوان شناخت. صادقون و صادقین عمدتاً به راستگویان گفته ميشود، اما صیغه مبالغه این فعل فقط درباره پیامبران به کار برده شده است که ظاهر و باطن و حرف و عملشان کاملا یکی بوده است. مثل: ابراهیم [إِنَّهُ كَانَ صِدِّیقًا نَبِیًّا] و ادریس که درست با همین عنوان [در آیه 56 همین سوره] ستوده شده است. همچون یوسف که یاران زندانی اش او را صدّیق ميناميدند [یوسف 46 (12:46) ] و مریم که صدّیقه لقب گرفته بود [مریم 41 (19:41) ].
ناگفته نماند این صفت علاوه بر پیامبران، به صورت جمعِ صدیقون و صدیقین، در وصف اوصیاء و اولیاء حق، که اولین تصدیقکنندگان پیامبران با قول و فعلشان بودند، در قرآن آمده است [نساء 69 (4:69) و حدید 19 (57:19) ]، چه بسا اصحاب بدر و مهاجرین و انصار همچنین حواریون عیسی را بتوان در این ردیف قرار داد. بالاتر از قول و فعل، میثاقی است که خدا از طریق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسیله امتحانی است که تا چه حد صادقانه به آن عمل ميکنيم: لِیَسْأَلَ الصَّادِقِینَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب 8 (33:8) ].
مریم:44
يَاأَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِيًّا
ای پدرم، رام و تسلیم [فریبهای] شیطان مباش 35 که شیطان، نافرمان نسبت به [خدای] رحمان است.
35- معنای عبادت، همان هموار کردن نفس برای خدا یا شیطان و هرگونه بُت و تسلیم و تن دادن به آن است، و گرنه کسی شیطان را نميپرستد، بلکه منظور پذیرفتن تحریکات و وسوسههای شیطانی است.
مریم:50
وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا
و از رحمت ویژه خویش به آنها بخشیدیم و یاد صداقت والایی از آنان [در نسلهای بعد] قرار دادیم. 42
42- صفت «صدق» [در لسان صدق] نیز نشانگر انطباق عمل با ادعای ایمان و صادقانه رفتار کردن است. طبق آیه 84 سوره شعراء (26:84) ، ابراهیم از خدا خواسته بود لسان صدقی از او در میان آیندگان باقی گذارد. آنچه ابراهیم از خدا خواسته بود، بقای تلاشهای توحیدی او و تأثیرش در نسلهای بعد بود. این دعای ابراهیم نیز، همانند سایر دعاهایش، به این آیه [...وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا] به عالیترین وجه اجابت شد. در آیه 28 سوره زخرف (43:28) نیز بقای تلاشهای توحیدی اش مورد تایید قرار گرفته است: وَجَعَلَهَا كَلِمَهً بَاقِیَهً فِی عَقِبِهِ...
مریم:45
يَاأَبَتِ إِنِّي أَخَافُ أَن يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطَانِ وَلِيًّا
ای پدرم، من بیم دارم که عذابی از جانب [خدای] رحمان بر تو رسد و در نتیجه دوستدار شیطان گردی. 36
36- در این سوره 16 بار نام رحمان تکرار شده است که در هیچ یک از سورههای قرآن حتی نیمی از این تعداد هم نیامده است. و با سه باری که [در آیات 21، 50، 53] از رحمت سخن گفته شده، جمعاً 19 بار مشتقات رحمت در سوره 19 [مریم] آمده است. شگفت آنکه نام «الله» فقط 8 بار در این سوره تکرار شده است. نام رحمان دلالت بر رحمت عام و جهانشمول خدا ميکند و از این نظر مطالب این سوره بر محور رحمانیت [نه الوهیت] ميگردد. کسی که به چنین خورشیدی از رحمت پشت کند، طبیعی است که دوستدار شیطان گردد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش و #پاسخ قرآنی
#مرتد کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟
🛑قسمت پنجم:.
✅دسته دوم از آیات مربوط به ارتداد:
💮👌همانطور که پیشتر گفتیم، آیاتی که واژه ارتداد در آن بکار نرفته¬اند بلکه کفر بعد از ایمان آمده است. آیه 90 سوره آل عمران، 106، 77، 86، سوره آل عمران؛ این آیات که در این قسمت از سوره آل عمران است، بیشتر اشاره دارد به این دارد که عده¬ای ایمان می¬دهند ثمن قلیل می¬خرند یا ایمانشان را می¬دهند و مرتکب کفر می¬شوند که همه مربوط به یهود است و هیچگونه ارتباطی با مسلمانهایی که از دین برگشته باشند و کفر را انتخاب کرده باشند ندارد،
پس از این آیات ما نمی¬توانیم استفاده #ارتداد بکنیم. در حقیقت این آیات ناظر به وقایع خاص یهود است که در زمان پیغمبر اتفاق افتاده است و هیچکدام از فقها این آیات را مستند برای ارتداد قرار نداده¬اند.
👈 بخاری در این خصوص معتقد است که کل این آیات مربوط به یهود است و دعوایی که بین مسلمانها و یهودیها بود. سیوطی هم بر همین عقیده است و ایشان هم اشاره کرده¬اند به دعوایی که بین مسلمانها و یهودیها بوده که یهودی می¬گفت برویم پیش محمد(ص) و مسلمان می¬گفت نمی¬آیم و بعد این آیه نازل شد که اینها می¬خواهند بروند پیش طاغوت؛ باید توجه داشت که در مورد یهودی که نباید آیه¬ای نازل شود در مذمت. بنابراین این دسته از آیات مربوط به یهودیان است.
💮🔸سوره نساء آیه 89، در لباب النقول آمده که این آیه راجع به جنگ احد است، یک عده¬ای بودند که علیه پیغمبر توطئه می¬کردند؛ کل آیات ماقبل و بعدش را بگیریم راجع به منافقین است( گروهی بودند که از یهودیان نبودند ولی با یهودیان ارتباط داشتند).
💮👈بنابراین، به طور کلی، میتوان گفت که نمی¬توان از این آیاتی که کفر در آنها است استفاده کنیم که کفر لزوما معنایش ارتداد است بلکه بیشتر راجع به این هست که منافقین و یهودیان می¬خواستند مسلمانها، مسلمان نباشند و بر گردند از اسلام.
🖊خانم دکتر فرزانه احمدی.، از تقریرات درس (استاد محترم محمد جعفری هرندی.)
💫ادامه دارد...
https://b2n.ir/Mrtdd
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲 اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ؛
🌸خدایا! من با گردن نهادن به دین اسلام بهسوی تو متوسل میشوم و با حرمت نهادن به قرآن بر تو اعتماد میکنم و به دوستی محمّد، بنده برگزیدهات که (درود خدا بر او و خاندانش باد) نزد تو به شفاعت میطلبم؛
💫فرازی از دعای روز پنجشنبه
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan