eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ✨ خصوصيت چيست؟ نزول ملائکه و روح در شب قدر برای چیست؟ 🛑قسمت چهارم: 🌐در اگر خود را اماده کرده باشی، حقایق در حدّ درک و فهم تو در اختیار تو قرار می‌گیرد؛ 👈در شب قدر، خدا هم معلمان و کتاب‌ها و امکانات فهم بیشتری در دسترس فهم ما قرار می دهد و هم نیروهای درونی ما آماده‌تر می شود ، البته اگر خودمان را آماده بهره‌گیری از آن امکانات کرده باشیم. چون هوش و نیروی معنوی بشر در این ماه فزونی می‌یابد و می‌تواند خود را بسازد و آن روح خدایی را که در درون دارد تقویت کند. قرآن می‌گوید اگر شما در راه اِعتلای کلمه توحید ثابت قدم باشید روحتان، آن روح درونی و خداییتان، تقویت خواهد شد. ❓اما فرود آمدن فرشتگان و روح در برای چیست؟ 🌐تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ 👈ملائكه و روح در سه آيه قرآن باهم آمده‌اند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن مي‌گويد، آيه 4 سوره معارج (70:4) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني مي‌دهد 👈. و بالاخره در آيه 38 سوره نباء (78:38) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسان‌ها سخن مي‌گويد. 💫در مقام تمثيل براي فهم بهتر، مي‌توان از مثال مدرسه مدد گرفت، در ابتداي سال تحصيلي معلمين و امكانات آموزشي در اختيار محصلين قرار مي‌گيرند [نزول]، در پايان سال تحصيلي مدرسه تعطيل مي‌شود و معلمين مي‌روند [عروج]، 💫در آن شب،. مِّن كُلِّ أَمْرٍ یعنی از هر امري، از هر موضوعي. درست مثل همان مدرسه که معلم فيزيك مي‌آيد، شيمي مي‌آيد، رياضيات مي‌آيد، تاريخ مي‌آيد، جغرافيا مي‌آيد، ادبيات مي‌آيد، و هر سال از نو این امر تکرار می گردد. اما مدرسه و مکتب خدا بی‌نهایت است. 👈پس، در هر موضوع و زمینه‌ای که انسان بخواهد در آنها رشد کند به او تعلیم داده می‌شود. پس، در هر زمینه‌ی معنوی در شب قدر امکان هضم و جذب و فهم حقایق وجود دارد. حقایق در حدّ درک و فهم تو نازل می‌شود و در اختیار تو قرار می‌گیرد؛ اما بِإِذْنِ رَبِّهِم. به اذن پرورگار. ولی نه اینکه خدا به معنی متداول اجازه دهد. «اذن» یعنی همان قوانین خدا. اگر تو آمادگی‌اش را داشته باشی، همان به منزله اذن دادن پروردگار به تو است. 🌐در جایی می‌فرماید اگر زمین مستعد باشد و آب و خاک و نور خورشید و هوا باشد، به اذن خدا گیاه در آن می‌روید.اگر تو زمین وجودت را آلوده نکرده باشی و آمادگی آن را از بین نبرده باشی، به اذن خدا سرسبز خواهد شد. پس، «اذن خدا» یعنی قوانین الهی. در آن شب، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. مِّن كُلِّ أَمْرٍ یعنی از هر امري، از هر موضوعي. درست مثل همان مدرسه که معلم فيزيك مي‌آيد، شيمي مي‌آيد، رياضيات مي‌آيد، تاريخ مي‌آيد، جغرافيا مي‌آيد، ادبيات مي‌آيد، و هر سال از نو این امر تکرار می گردد. اما مدرسه و مکتب خدا بی‌نهایت است. 💫 اقای عبدالعلی بازرگان. http://quranpuyan.com/yaf_postst109_shb-qdr--chh-shby-st-nZrt-mkhtlf-pyrmwn--khSwSyt-lylh-lqdr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶اللَّهُمَّ اشْغَلْنَا بِذِكْرِكَ وَ أَعِذْنَا مِنْ سَخَطِكَ وَ أَجِرْنَا مِنْ عَذَابِكَ 🔶وَ ارْزُقْنَا مِنْ مَوَاهِبِكَ وَ أَنْعِمْ عَلَيْنَا مِنْ فَضْلِك 🔶َ وَ ارْزُقْنَا حَجَّ بَيْتِكَ وَ زِيَارَةَ قَبْرِ نَبِيِّكَ صَلَوَاتُكَ وَ رَحْمَتُكَ وَ مَغْفِرَتُكَ وَ رِضْوَانُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ إِنَّكَ قَرِيبٌ مُجِيبٌ 🔶وَ ارْزُقْنَا عَمَلا بِطَاعَتِكَ وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِكَ وَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه 🔶ِ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرا اجْزِهِمَا بِالْإِحْسَانِ إِحْسَانا وَ بِالسَّيِّئَاتِ غُفْرَانا ، 🔶اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ وَ تَابِعْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْرَاتِ [فِي الْخَيْرَاتِ‏] 🔶اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَ مَيِّتِنَا وَ شَاهِدِنَا وَ غَائِبِنَا ذَكَرِنَا وَ أُنْثَانَا [إِنَاثِنَا] صَغِيرِنَا وَ كَبِيرِنَا حُرِّنَا وَ مَمْلُوكِنَا كَذَبَ الْعَادِلُونَ بِاللَّهِ وَ ضَلُّوا ضَلالا بَعِيدا وَ خَسِرُوا خُسْرَانا مُبِينا 🔶اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِي بِخَيْرٍ وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي وَ لا تُسَلِّطْ عَلَيَّ مَنْ لا يَرْحَمُنِي وَ اجْعَلْ عَلَيَّ مِنْكَ وَاقِيَةً بَاقِيَةً، 💫ما را به ذكرت مشغول كن،و از خشمت پناه ده،و از عذابت‏ نجات بخش 💫،و از مواهبت روزى كن،و از فضلت بر ما انعام فرما، 💫و زيارت خانه ات، و زيارت مرقد پيامبرت را روزى ما كن،صلوات و رحمت و مغفرت و رضوانت بر پيامبر و خاندانش، تو نزديك و جواب‏دهنده هستى. 💫،عمل به طاعتت را روزى ما گردان،و ما را بر دينت و بر روش پيامبرت‏ (درود خدا بر او و خاندانش)بميران، 💫خدايا من و پدر و مادرم را بيامرز و به هر دو آنها رحم كن،چنان‏كه مرا به گاه كودكى پروردند،احسان‏ هردو را به احسان،و بديهايشان را به آمرزش پاداش ده. 💫خدايا مردان و زنان مؤمن را بيامرز،چه زنده و چه مرده آنها را،و بين ما و آنان با نيكيها پيوند ده. 💫خدايا بيامرز زنده و مرده ما را، حاضر و غائب ما را،مرد زن ما را،كوچك و بزرگ ما را،آزاد و غير آزاد ما را،برگشتگان از خدا دروغ‏ گفتند،و گمراه شدند گمراهى دورى،و زيان كردند،زيانى آشكار 💫.خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و برايم ختم به خير فرما،و مرا از آنچه كه بى‏قرارم كرده از كار دنيا و آخرتم كفايت كن،و كسی که مرا رحم نمی کنم بر من چيره مساز، و بر من از سوى خود نگهبانى هميشگى قرار ده، 💮 🔶💮🔶 @quranpuyan
. بسم الله الرّحمن الرّحیم الهى فضل را ابواب بگشاى🍃 دل و جانم بلطف خود بياراى🌷 مبارك دار بر من نعمت خويش🍃 كه گويم شكر نعمت بيش از پيش🌷 هميشه خير تو بر مااست نازل🍃 قبولش را ده استعداد كامل🌷 الهى كاميابم كن بر آن كار🍃 كه مرضات تو زان گردد پديدار🌷 ميان باغ فردوسم ببر جاى🍃 بفضل خود به جاه من بيفزاى🌷 كه باشد ديدگاه من همه نور🍃 به يكباره زِ تاريكى شوم دور🌷 مجيب دعوت مضطر توئى تو🍃 زِ هر چه خوانمت برتر توئى تو🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻 🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز بيست و دوم جزء قسمت اول ✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است. ✅ مبارزه با و ، یکی از رسالتهای دشوار پیامبران (ای پیامبر) آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى‏كنيد آگاه است {2} و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست {3} خداوند آن همسرانتان را كه مورد ظهار قرار مى‏دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران [واقعى] شما قرار نداده است اين گفتار شما به زبان شماست و[لى] خدا حقيقت را مى‏گويد و او[ست كه] به راه راست هدايت مى‏كند {4} ای پیامبر به یاد آر هنگامی که به فرزندخوانده ات-زید- توصیه میکردی همسرش را نگه دارد (طلاق ندهد و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند) و چیزی را که بعدا خداوند اشکار نمود بخاطر ترس از واکنش و حرف مردم(شماتت در ازدواج با زن زید)، در درون خود نگاه داشتی و حال انکه خداوند شایسته تر است برای ترس. اما با تصمیم آنها (زید و زینب) به طلاق، خداوند زینب را به ازدواج تو درآورد تا از این پس برای مومنان در ازدواج با همسرانِ قبلی پسر خواندگانشان، منع و حرجی نباشد و فرمان خدا انجام شدنی است.{37} (انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39} این آیات نشانگر آن است که نفی آداب و رسوم و تفکرات و باطل از جمله حرام کردن حلال ها، از یک سو نزد افکار عمومی چقدر سخت و باعث ترور شخصیتی مبارزین با خرافات است و از سوی دیگر در نزد خداوند هم از چنان اهمیتی برخوردار است که رسولش را مامور به صف شکنی میکند و به پیامبرش در نترسیدن از حرف مردم ،تذکر و قوت قلب میدهد. ✅ دیگران با نابجا ممنوع وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند. در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است. ✅ ای کاش از و اطاعت نمیکردیم يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68 روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت مي‌کرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] مي‌گويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محروم‌شان کن، محروميتی بزرگ. ♦«سادة» جمع «سيد» به و سران يك جامعه گفته مى‌شود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و اطلاق مى‌شود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند. 💢👈 تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايه‌ى است. «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا» 💢♦همیشه ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت (67احزاب)"تفسیر نور در آیات قران، بارها تاکید شده است که عقاید و باورها و رسوم ابا و اجداد و سران و بزرگان و روسا و زعمای قوم نزد خدا حجیت ندارد و اعمال و عقاید تنها باید مبتنی بر علم و وحی باشد. ✒ سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز بيست و دوم جزء قسمت دوم ✅ تاثیر افراد و منسوبانشان در تشدید و تنبیه یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم. (۳۱- احزاب) منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود. در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف. زیرا کاری که آنها می کنند در واقع در دو بعد تاثیر داردیکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد. ✅اجتناب از و نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمى‌گردد. وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر43) "مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه‌های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله‌ای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت‌ترین رذائل به حساب می‌آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می‌رود." جامع السعادات بَد مكن كه بد افتى‌ چَه مَكَن كه خود افتى‌ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ فاطر 10 كسانى كه مكرهايى زشت مى كنند، عذابى شديد دارند، و مكر اينان كه مكر مى كنند، بى نتيجه و نابود است و اثر زنده اى كه مايه سعادت و عزتشان باشد ندارد. تفسیر المیزان جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز بيست و دوم جزء قسمت سوم ✅ روزی با خداست. هرچه کنید خدا عوضش را میدهد. قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39) سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است ، براى اينكه او اگر روزى مى دهد، بلا عوض و صرفا از در جود و سخا مى دهد، ولى ديگران اگر روزى مى دهند، به عنوان قرض و معامله مى دهند، آرى مى دهند تا روزى پس بگيرند، علاوه بر اينكه او رازق حقيقى است ، و ديگران واسطه وصول رزق اويند. از تفسیر المیزان ✅ چگونه دنيا و ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟ يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ فاطر:5 ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریب‌دهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا فریب دهد. – چگونه می‌شود کسی مردم را در مورد خدا دهد!؟ به نظر می‌رسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] می‌گردد و هم می‌تواند خوش باوری و سطحی‌نگری پدید آورد. برخی می‌گویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بنده‌ای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته می‌شود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است تفسير بازرگان "و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، و بيشتر ا ز خدا غافل و در لجن زار گناه مستغرق مى شوند زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد" تفسیر المیزان ✅ دشمن انسانهاست. از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد. إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾ در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست‏ شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى‏ خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند. أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8) آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏ بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى ‏راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏ كند جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/joze22 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، مروری بر سوره ، وظایف و حقوق پیامبر، سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و دوم وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ{بخش از آیه ۱۳ سوره سبأ} و از بندگان من اندكى سپاسگزارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ 🌐✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ 🛑قسمت پنجم: 1⃣-آیا شب قدر دارد یا بخاطر نزول قرآن است؟ 👈 مجموع آیات 2-5 سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک و با هدف تعظیم قران بیان کند 👈 لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است. مشابه سوره قدر که با اشاره کوتاه به نزول قران در شب قدر ، غالب محتوای سوره در بیان فضایل شب قدر است و نزول ملایکه و روح هم بعنوان عامل خیر بودن این شب نسبت به هزار ماه معرفی شده است . ↩️ثالثا با توجه به شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در ایه 4 ( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود. 2⃣-در نزول و از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ -ملائکه در قران بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. -در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شده است که با توجه به سایر ایات مرتبط(از جمله: یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده ، وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا،فارسلنا الیها روحنا ) 🌐 روح، مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است. ودر نزول به همراه ملائک، روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل و مدیریت فرشتگان را داراست. -کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های قران چنین است: یوم یقوم الروح و الملائکه صفا ،سوره نبا، ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا، نحل تعرج الملائکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه،معارج تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل ،سوره قدر 👈-در آیه 5 سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در شب قدر ، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور عام آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. 💮در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود. 3⃣-در شب قدری که نزول قرآن اغاز شده است، چه اتفاقی افتاده است؟ 👈با توجه به توضیحات قبلی در خصوص نزول ملائکه و روح برای تحقق اوامر و تدابیر مختلف الهی ،و نیز جمله وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا در سوره شوری خطاب به پیامبر اسلام ص، و نیز آیاتی که به محافظت آسمانها از استراق سمع شیاطیان و جنیان بعداز بعثت پیامبر خاتم و نزول اخرین کتاب اسمانی اشاره دارد (ازجمله آیات 8 و9 سوره جن) 👈 می توان دریافت که نزول مستمر ، بموقع و مراقبت شده آیات قرآن به پیامبر اسلام در طول 23 سال ،مستلزم تمهید مقدمات و ایجاد مکانیزمی مطمئن بین آسمان و زمین بوده است که این کار در شب قدر توسط فرشتگان و روح باذن خداوند انجام شده است. ایات ابتدای سوره صافات به این مکانیزم و تقسیم کار فرشتگان، اشاره کوتاهی دارد. سوگند به صف بستگان ( فرشتگان وحی رسان)كه صفى [با شكوه] بسته ‏اند {1}پس دفع كنندگانِ (شیاطین ) دفع کردنی {2}پس تلاوت‏ كنندگانِ ذکر (وحی){3}كه قطعا معبود شما يگانه است {4} ✒سیدکاظم فرهنگ 💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/Shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔸سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّا بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضا عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ [الْكَذَّابِينَ‏] فَرَفَضْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَک رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي ، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي ، أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي، 🔸 فَإِنْ عَفَوْتيَا رَبِّ فَطَالَمَا عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبِينَ قَبْلِي لِأَنَّ كَرَمَك، 🔸َ أَيْ رَبِّ يَجِلُّ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ وَ أَنَا عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ [مُنْتَجِزٌ] مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا ، 🔸إِلَهِي أَنْتَ أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِعَمَلِي أَوْ أَنْ تَسْتَزِلَّنِي بِخَطِيئَتِي وَ مَا أَنَا يَا سَيِّدِي وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ سَيِّدِي ، 💫سرور من شايد مرا از درگاهت رانده اى،و از خدمتت عز نموده اى ،💫يا مرا ديده اى كه حقّت را سبك‏ می شمارم پس از پيشگاهت دورم ساختى 💫،يا شايد مرا روى‏گردان از خود مشاهده كردى،پس مرا مورد خشم قرار دادى، 💫 يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان يافتى،پس به دورم انداختى، 💫،يا شايد مرا نسبت به نعمتهايت ناسپاس ديدى،پس محرومم نمودى، 💫،يا شايد مرا از همنشينى دانشمندان غايب يافتى،پس خوارم نمودى، 💫،يا شايد مرا در گروه غافلان ديدى،پس از رحمتت‏ نااميدم كردى، 💫،يا شايد مرا انس يافته با مجالس بيكاره ها ديدى.پس مرا به آنان واگذاشتى، 💫،يا شدى دوست نداشتى دعايم را بشنوى پس دورم نمودى، 💫،يا شايد به خاطر جرم و جنايتم كيفرم نمودى، 💫يا شايد براى كمى‏ حيايم از تو مجازاتم نمودى، 💫،پس اگر پروردگارا عفو كنى،سابقه اينكه از گناهكاران پيش ار من گذشته اى طولانى است، 💫،زيرا كرمت‏ پروردگارا از مجازات اهل تقصير بسيار بزرگ‏تر است،و من پناهنده به فضل توام،از تو به تو گريزانم، خواهان چيزى هستم كه وعده داده اى.و آن چشم‏پوشى از كسانى است كه به تو گمان نيك برده اند، 💫خدايا فضل تو گسترده‏تر،و بردباری ات‏ بزرگ‏تر از آن است كه مرا به كردارم بسنجى،يا به خطايم بلغزانى،اى آقايم من چيستم،و چه ارزشى دارم، سرور من مرا به فضلت ببخش، 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ظرفمان را بزرگتر کنیم تا از شب بهره بیشتری ببریم 🔸 اگر بار خودبینی را در شب قدر بر زمین بگذاریم پرواز آسان است. 🔸 در شب قدر، سخن از «لَيلَهُ القَدرِ خِير مِنْ ألفِ شَهر است» که انسان یک شبه ره هشتاد ساله می رود، اين راه دشوار نيست. اگر دشوار بود ما را امر نمي کردند، دعوت نمي کردند. دشواري برای کسي است که کوله بار خود را بر دوش دارد. اگر بار خودبيني را به زمين بگذارد، سبک مي شود. وقتي سبک شد، پروازش آسان است! اين پرکشيدن با سنگين بال و سنگين بار بودن ممکن نيست. 🔸 به ما گفتند: هر کسي به اندازه قدر خود شب قدر را درک مي کند و قدر هر کسي هم به اندازه قدر همت اوست. اگر ما به اندازه همت مان دولت قرآن را و دولت قدر را مي توانيم ادراک کنيم، چرا همت نطلبيم؟ ما قبل از اينکه از خدا مظروف بخواهيم، ظرف و ظرفيت هم طلب بکنيم. هرگز نمي توان گفت: چون ما ظرفيت مان اينقدر بود، خدا به ما اينقدر داد. اين سخن نيمي از ثواب است، نه هر ثوابي و همه ثواب. 🎙آیت الله جوادی آملی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸 و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸 و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸 اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت اول جزء ۲۳ ادامه سوره یاسین، سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود. ✅ قرآن کتابی است بابرکت برای همه مردم «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ‏» ‏[ ﺹ / ۲۹ ‏] ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ‏( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ‏( ﻣﺮﺩﻡ ‏) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ "يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده¬‏اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده‏¬اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده ‏اند. اين كه استفادۀ ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده‏ اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است بايد به روى مردم مفتوح نمود." امام خمینی ره ✅ ،عامل انحرافات و گناهان بعدی! إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ (۲۶- ص) همانا كسانى كه از راه خدا منحرف مى ‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده ‏اند، عذابى سخت دارند. در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى ‏كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه ‏اش عذاب شدید الهى است.بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى ‏سازد.حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى‏ ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى ‏دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت دوم ✅ محور اصلی و مشترک داستان ، و در سوره چیست؟ كلمات و مفاهيم مشترك در سه ماجراي فوق بشرح زير هستند: صفات اواب و عبد و فعل وهبنا در هرسه داستان مشترك است. در هر سه داستان یک مورد از ابتلائات آنها که دچار لغزش شدند،ذکر شده است. سليمان و داود در اوج گشايش و قدرت و ايوب در اوج بيماري و تنگنا. اما هر سه با حفظ ارتباط و توكل خود به خدا مسیر بندگی را طی كردند لذا خدا هم ضمن راهنمايي و هدايت انها حتي در خطاها و ترديدهايشان، توبه و توجه انها را پذيرفت و مجددا به انها عطاهايي نمود. ✅ ارتباط داستان این سه نبی با سایر آیات سوره صاد و اسلام چیست؟ در فراز اول به انکار معاد و یکتاپرستی توسط کافران و اتهام زنی و مخالفت انها به پیامبر بیان شد. در ابتدای فراز دوم خداوند پیامبر را به صبر در برابر گفته های انها و نیز تامل در ماجرای داود امر کرد. در ماجرای این سه پیامبر،بندگی و اواب بودن انها، مورد ابتلا واقع شدن انها و توجه بسیار انها به خدا حتی در خطاها و نیز لطف و عطای خدا به انها مشترک بود. میتوان گفت خداوند میخواهد پیامبر اسلام را هم با ذکر این مثالها تایید و تقویت نموده تا با صبر در مسیر رسالت و آزار مخالفان، ارتباط و توکل خود بر خداوند را مستحکم تر نموده و از وقوع خطاهای ناخواسته احتمالی نیز نگران نباشد چرا که مادامیکه در مسیر بندگی است و رو بسوی خدا دارد،خداوند او را هدایت و حمایت و مورد تفضل قرار میدهد. نکته: در این فرازها به چگونگی استغفار و انابه داود و سلیمان در برابر اشتتباه و خطایشان اشاره شد اما در ایات بعد یعنی 71-85 به واکنش و اصرار او بر اشتباهش اشاره میشود که نشاندهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است: برخورد و ✅ تحقق وعده های هلاکت و سوره ، دو سیاق اصلی و متقابل مفهومی دارد که حدود 130 آیه از سوره را شامل میشود. عصاره سیاق آیات ۷۴-۱۱ سوره صافات :كافران و منکران توحید بجاي پندپذيري از آيات وحي، از روی تکبر، تمسخر،انكار و اتهام زني ميكنند و بر آيين گمراه اجداد خود باقي مانده اند که همه انها اعم از رهبران و پيروان، عذاب جهنمی خواهند داشت . اما بندگان مخلص خدا که پیام رسولان را تصدیق کردند ،در بهشت كاميابند. عصاره سیاق آیات ۱۴۸-۸۲ : بیان نمونه و داستانهایی از نصرت و یاری خداوند در حق رسولانش که بندگانی محسن و مومن بودند. انها و پیروانشان را از اندوه نجات داد. برمخالفان غلبه داد. دعایشان را اجابت کرد و نامی نیک از انها برجای گذاشت. مخالفان انها هم دردوزخ خواهند بود و سوره با این الهی خاتمه می یابد: وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۷۱﴾ وعده قطعي ما براي بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ﴿۱۷۲﴾كه آنها ياري مي‏شوند. وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۱۷۳﴾ و سپاه ماست كه ايشان پيروزند ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت سوم ✅ آنچه که را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶)قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ(۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. دو درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است ۱. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۲. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.😔 در سوره یس هم خداوند انسانها را از پیروی از برحذر داشته است: "اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى (اطاعت)نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است." (۶۱- یس) ✅ شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان . ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، قول ﺍﺣﺴﻦ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ." تفسیر احسن الحدیث ✅ نشانه بودن، مثمر ثمر بودن است . وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ﴿۳۳﴾و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)یس خداوند در این آیه فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از ان دانه ای خارج کردیم که از ان میخورند. در ایه ۳۴ و ۳۵ هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم ،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات ،بعنوان ویژگی زمین زنده و احیا شده ،بیان شده است. پس ماهم واقعا زنده باشیم.یعنی تولیدات،بروندادهاو خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 👈 شبهای و احیا هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمر ثمر بودن برای دیگران ،باید متجلی گردد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء۲۳، سوره ، آیا و فهم قرآن، مخصوص معصومین و مفسرین است؟ سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g