eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸 و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸 و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸 اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت اول جزء ۲۳ ادامه سوره یاسین، سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود. ✅ قرآن کتابی است بابرکت برای همه مردم «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ‏» ‏[ ﺹ / ۲۹ ‏] ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ‏( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ‏( ﻣﺮﺩﻡ ‏) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ "يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده¬‏اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده‏¬اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده ‏اند. اين كه استفادۀ ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده‏ اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است بايد به روى مردم مفتوح نمود." امام خمینی ره ✅ ،عامل انحرافات و گناهان بعدی! إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ (۲۶- ص) همانا كسانى كه از راه خدا منحرف مى ‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده ‏اند، عذابى سخت دارند. در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى ‏كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه ‏اش عذاب شدید الهى است.بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى ‏سازد.حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى‏ ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى ‏دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت دوم ✅ محور اصلی و مشترک داستان ، و در سوره چیست؟ كلمات و مفاهيم مشترك در سه ماجراي فوق بشرح زير هستند: صفات اواب و عبد و فعل وهبنا در هرسه داستان مشترك است. در هر سه داستان یک مورد از ابتلائات آنها که دچار لغزش شدند،ذکر شده است. سليمان و داود در اوج گشايش و قدرت و ايوب در اوج بيماري و تنگنا. اما هر سه با حفظ ارتباط و توكل خود به خدا مسیر بندگی را طی كردند لذا خدا هم ضمن راهنمايي و هدايت انها حتي در خطاها و ترديدهايشان، توبه و توجه انها را پذيرفت و مجددا به انها عطاهايي نمود. ✅ ارتباط داستان این سه نبی با سایر آیات سوره صاد و اسلام چیست؟ در فراز اول به انکار معاد و یکتاپرستی توسط کافران و اتهام زنی و مخالفت انها به پیامبر بیان شد. در ابتدای فراز دوم خداوند پیامبر را به صبر در برابر گفته های انها و نیز تامل در ماجرای داود امر کرد. در ماجرای این سه پیامبر،بندگی و اواب بودن انها، مورد ابتلا واقع شدن انها و توجه بسیار انها به خدا حتی در خطاها و نیز لطف و عطای خدا به انها مشترک بود. میتوان گفت خداوند میخواهد پیامبر اسلام را هم با ذکر این مثالها تایید و تقویت نموده تا با صبر در مسیر رسالت و آزار مخالفان، ارتباط و توکل خود بر خداوند را مستحکم تر نموده و از وقوع خطاهای ناخواسته احتمالی نیز نگران نباشد چرا که مادامیکه در مسیر بندگی است و رو بسوی خدا دارد،خداوند او را هدایت و حمایت و مورد تفضل قرار میدهد. نکته: در این فرازها به چگونگی استغفار و انابه داود و سلیمان در برابر اشتتباه و خطایشان اشاره شد اما در ایات بعد یعنی 71-85 به واکنش و اصرار او بر اشتباهش اشاره میشود که نشاندهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است: برخورد و ✅ تحقق وعده های هلاکت و سوره ، دو سیاق اصلی و متقابل مفهومی دارد که حدود 130 آیه از سوره را شامل میشود. عصاره سیاق آیات ۷۴-۱۱ سوره صافات :كافران و منکران توحید بجاي پندپذيري از آيات وحي، از روی تکبر، تمسخر،انكار و اتهام زني ميكنند و بر آيين گمراه اجداد خود باقي مانده اند که همه انها اعم از رهبران و پيروان، عذاب جهنمی خواهند داشت . اما بندگان مخلص خدا که پیام رسولان را تصدیق کردند ،در بهشت كاميابند. عصاره سیاق آیات ۱۴۸-۸۲ : بیان نمونه و داستانهایی از نصرت و یاری خداوند در حق رسولانش که بندگانی محسن و مومن بودند. انها و پیروانشان را از اندوه نجات داد. برمخالفان غلبه داد. دعایشان را اجابت کرد و نامی نیک از انها برجای گذاشت. مخالفان انها هم دردوزخ خواهند بود و سوره با این الهی خاتمه می یابد: وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۷۱﴾ وعده قطعي ما براي بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ﴿۱۷۲﴾كه آنها ياري مي‏شوند. وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۱۷۳﴾ و سپاه ماست كه ايشان پيروزند ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و سوم جزء قسمت سوم ✅ آنچه که را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶)قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ(۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. دو درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است ۱. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۲. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.😔 در سوره یس هم خداوند انسانها را از پیروی از برحذر داشته است: "اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى (اطاعت)نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است." (۶۱- یس) ✅ شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان . ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، قول ﺍﺣﺴﻦ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ." تفسیر احسن الحدیث ✅ نشانه بودن، مثمر ثمر بودن است . وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ﴿۳۳﴾و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)یس خداوند در این آیه فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از ان دانه ای خارج کردیم که از ان میخورند. در ایه ۳۴ و ۳۵ هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم ،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات ،بعنوان ویژگی زمین زنده و احیا شده ،بیان شده است. پس ماهم واقعا زنده باشیم.یعنی تولیدات،بروندادهاو خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 👈 شبهای و احیا هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمر ثمر بودن برای دیگران ،باید متجلی گردد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء۲۳، سوره ، آیا و فهم قرآن، مخصوص معصومین و مفسرین است؟ سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و سوم وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ و [ابراهيم‌] گفت: «من به سوى پروردگارم رهسپارم، زودا كه مرا راه نمايد!» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫﷽💫 💐💐 به لطف خدا و برکت ایام ماه رمضان و استقبال مخاطبان از نكات و پيام هاي روزانه هر جزء قرآن که در سایت و کانال های قران پویان و گروههای تقرب ارسال میشود ✅ در جستجوی عبارات زير در اینترنت مفهومي جزء... نکات خلاصه هر جزء قرآن نكات كليدي ... قران مهم جزء... هاي جزء ...قرآن 👈👈 ، اولین ردیف یا جزو 5 نتیجه نخست (بسته به شماره جزئ و نوع کلمات جستجو) ميباشد. 👈جهت مطالعه نکات مهم جزء 1 تا 24ميتوانيد به لینکهاي زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/joze1 👈جزء1💮 https://b2n.ir/joze2 👈جزء2💮 https://b2n.ir/joze3 👈جزء3💮 https://b2n.ir/joze4 👈جزء4💮 https://b2n.ir/joze5 👈جزء5💮 https://b2n.ir/joze6 👈جزء6💮 https://b2n.ir/joze7 👈جزء7💮 https://b2n.ir/joze8 👈جزء8💮 https://b2n.ir/joze9 👈جزء9💮 https://b2n.ir/joze10 👈جزء10💮 https://b2n.ir/joze11 👈جزء11💮 https://b2n.ir/joze12 👈جزء12💮 https://b2n.ir/joze13 👈جزء13💮 https://b2n.ir/joze14 👈جزء14💮 https://b2n.ir/joze15 👈جزء15💮 https://b2n.ir/joze16. 👈جزء16💮 https://b2n.ir/joze17 👈جزء17💮 https://b2n.ir/joze18 👈جزء18💮 https://b2n.ir/joze19. 👈جزء19💮 https://b2n.ir/joze20 👈جزء20💮 https://b2n.ir/joze21 👈جزء21💮 https://b2n.ir/joze22 👈جزء22💮 https://b2n.ir/joze23 👈جزء23💮 https://b2n.ir/joze24 👈جزء24💮 www.quranpuyan.com
💠🌐 در قرآن : 🛑قسمت هشتم : ✅ حلال شدن آميزش با در شبهاي رمضان، تعيين مدت روزه داري 🌐👈در ادامه ايات تشريع روزه در سوره بقره ،ايه 187نيز به دو مسئله اصلي در روزه مي پردازد. 🔸أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَ عفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿۱۸۷﴾ 🔹مکارم: آميزش جنسي با همسرانتان در شب روزه داري حلال است، آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها. (هر دو زينت يكديگر هستيد و باعث حفظ يكديگر) خداوند مي‏دانست كه شما به خود خيانت مي‏كرديد (و اين كار را كه قبلا ممنوع بود بعضا انجام مي‏داديد) پس توبه كرد بر شما و شما را بخشيد. اكنون با آنها كنيد و آنچه را خدا بر شما مقرر داشته طلب نمائيد. 👈 بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد صبح از رشته سياه (شب) براي شما آشكار گردد، سپس روزه را تا شب تكميل كنيد، و در حالي كه در مساجد مشغول هستيد با زنان آميزش نكنيد، اين مرزهاي الهي است، به آن نزديك نشويد، خداوند اين چنين آيات خود را براي مردم روشن مي‏سازد، باشد كه پرهيزگار گردند. http://quranpuyan.com/yaf_postst111_Hll-shdn-myzsh-b-hmsrn-dr-shbhy-rmDn-mdt-rwzh--zspydy-SbH-tshb.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔶وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ 🔶 سَيِّدِي أَنَا الصَّغِيرُ الَّذِي رَبَّيْتَهُ وَ أَنَا الْجَاهِلُ الَّذِي عَلَّمْتَهُ وَ أَنَا الضَّالُّ الَّذِي هَدَيْتَهُ 🔶وَ أَنَا الْوَضِيعُ الَّذِي رَفَعْتَهُ وَ أَنَا الْخَائِفُ الَّذِي آمَنْتَهُ وَ الْجَائِعُ الَّذِي أَشْبَعْتَهُ وَ الْعَطْشَانُ الَّذِي أَرْوَيْتَهُ 🔶وَ الْعَارِي الَّذِي كَسَوْتَهُ وَ الْفَقِيرُ الَّذِي أَغْنَيْتَهُ وَ الضَّعِيفُ الَّذِي قَوَّيْتَهُ وَ الذَّلِيلُ الَّذِي أَعْزَزْتَهُ، 🔶وَ السَّقِيمُ الَّذِي شَفَيْتَهُ وَ السَّائِلُ الَّذِي أَعْطَيْتَهُ وَ الْمُذْنِبُ الَّذِي سَتَرْتَهُ 🔶وَ الْخَاطِئُ الَّذِي أَقَلْتَهُ وَ أَنَا الْقَلِيلُ الَّذِي كَثَّرْتَهُ وَ الْمُسْتَضْعَفُ الَّذِي نَصَرْتَهُ وَ أَنَا الطَّرِيدُ الَّذِي آوَيْتَهُ 🔶 أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ أَنَا صَاحِبُ الدَّوَاهِي الْعُظْمَى 🔶 أَنَا الَّذِي عَلَى سَيِّدِهِ اجْتَرَى أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ أَنَا الَّذِي أَعْطَيْتُ عَلَى مَعَاصِي‌ الْجَلِيلِ الرُّشَا 🔶أَنَا الَّذِي حِينَ بُشِّرْتُ بِهَا خَرَجْتُ إِلَيْهَا أَسْعَى أَنَا الَّذِي أَمْهَلْتَنِي فَمَا ارْعَوَيْتُ وَ سَتَرْتَ عَلَيَّ فَمَا اسْتَحْيَيْتُ وَ عَمِلْتُ بِالْمَعَاصِي فَتَعَدَّيْتُ 💫و با گذشت بر من كرم فرما،و به پرده‏ پوشی ات خطاهايم را بپوشان،و به كرم وجودت از توبيخم درگذر، 💫آقاى من منم كودكى كه پروريدى،منم نادانى كه دانا نمودى،منم‏ گمراهى كه هدايت كردى، 💫منم افتاده اى كه بلندش نمودى،منم هراسانى كه امانش دادى،و گرسنه اى كه‏ سيرش نمودى،و تشنه اى كه سيرابش كردى، 💫و برهنه اى كه لباسش پوشاندى،و تهيدستى كه توانگرش‏ ساختى،و ناتوانى كه نيرومندش نمودى،و خوارى كه عزيزش فرمودى، 💫و بيمارى كه شفايش دادى، و خواهشمندى كه عطايش كردى،و گنهكارى كه گناهش را بر او پوشاندى، 💫و خطاكارى كه ناديده اش گرفتى،و اندكى كه‏ بسيارش فرمودى،و ناتوان شمرده اى كه ياری اش دادى،و رانده شده اى كه مأوايش بخشيدى، 💫من پروردگارا كسى‏ هستم كه در خلوت از تو حيا نكردم،و در آشكار از تو ملاحظ ننمودم،منم صاحب مصيبتهاى بزرگ، 💫منم آن‏كه بر آقايش گستاخى كرد،منم آن‏كه جبّار آسمان را نافرمانى كرد،منم آن‏كه بر معاصى بزرگ‏ رشوه دادم؛ 💫،منم آن‏كه هرگاه به گناهى مژده داده می شدم شتابان به سويش می رفتم،منم آن‏كه‏ مهلتم دادى باز نايستادم،و بر من پرده پوشاندى حيا نكردم،و مرتكب گناهان شدم و از اندازه گذراندم‏ ، 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
الهى از تو خواهانم در اين ماه🍃 كه در ملك رضا افزائيم جاه🌷 به هر كارى رضاى تو بجويم🍃 بجز راه رضــاىِ تو نپـويم🌷 به فضل خود پناهم ده از آن كار🍃 كه خشم تو از آن گردد پديدار🌷 كرم فرما به ما مگذار ما را🍃 كه بى ياريت ما را نيست يارا🌷 زِ تو توفيق آنرا خواستاريم🍃 كه فرمانت بجان و دل گزاريم🌷 پناهى ده كه نافرمان نباشيم🍃 رهى بنما كه در عصيان نباشيم🌷 الهى جود تو سرمايه ما است🍃 به توفيق تو كار ما شود راست🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻 🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و چهارم جزء قسمت اول جزء ۲۴ قرآن از ایه ۳۲ تا انتهای سوره زمر، سوره غافر و ایات ۴۶-۱ سوره فصلت تشکیل شده است. ✅ انسان، و نمک نشناس فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمُ‏َّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(۴۹- زمر) وقتى انسان گرفتار زیان مى‏شود، ما را مى‏خواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى ‏دهیم [به جای شکر گزاری] مى‏ گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند. این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمت‏هاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مى‏خواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى ‏دهد و مى‏گوید: «هنر خودم بود» و پروردگار را فراموش مى‏كند و نمى‏ داند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مى‏كنند. ✅ نيكوترين روش برخورد با مخالفان وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيِّئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (٣٤)فصلت هرگز خوبى و بدى يكسان نيست، بدى را با خوبى دفع كن تا دشمنان سرسخت هم‏چون دوستان گرم و صميمى شوند. "-دفع بدى‌هاى دشمن با روش نيكو كافى نيست، بلكه به روش‌ها و برترين نياز است. -كيمياى واقعى، برخوردى است كه دشمنى را به محّبت تبديل نمايد. (روز فتح مكّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پيامبر ص فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). -با رفتارهاى شايسته، لااقل شرمندگى در او به وجود مى‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار مى‌كند."تفسیر نور 👈 وقتي قرآن، چنين توصيه اي براي مواجهه با دشمن دارد، چرا در مواجهه با غيرهمفكران مان كه مسلمان و هم ميهن اند، از بدترين روشها استفاده مي كنيم؟!!!😔 جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و چهارم جزء قسمت دوم ✅ بندگان خدا! از او نشوید قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر) بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏ وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾ و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾ و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛ خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى‏ گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى‏دهد كه از امیدبخش‏ ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. ✅ ، قدرت و عزت همه از آن خداست. چرا سراغ دیگران میروید؟ قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ «44»زمر :(ای پیامبر! به آنان)بگو:«تمام شفاعت ها(در دنیا و آخرت)برای خداست، برای اوست حکومت و فرمانروائی آسمان ها و زمین،سپس به سوی او برگردانده می شوید.» سؤال: مگر مهر و محبّت دیگران بیش از خداوند است که خداوند اراده ی عذاب کند ولی شفاعت کنندگان مانند دایه ی مهربان تر از مادر شفاعت نمایند؟ پاسخ: این آیه می فرماید:همه ی شفاعت ها مخصوص خداست و اگر پیامبر و امامی شفاعت و دلسوزی و مهربانی می کند،سرچشمه ی همه ی لطف ها و مهرها از ذات مقدّس او و به اذن اوست، «ما مِنْ شَفِیعٍ إِلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ»[و مسیر آن لطف ها از طریق اولیای الهی است. :روش تربیتی قرآن،آن است که تمام انگیزه های فاسد را از بین ببرد و همه ی انگیزه ها را در خداجویی متمرکز کند.لذا به کسانی که اطراف این و آن می روند تا عزیز شوند می فرماید: «إِنَّ الْعِزَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً»تمام عزّت ها از آنِ خداست،چرا گرد دیگری می گردید؟! به کسانی که اطراف این و آن می روند تا قدرتی پیدا کنند،می فرماید: «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً به کسانی که اطراف این و آن می روند تا آنان برایشان واسطه ای باشند،می فرماید: «قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً» 📚تفسیرنور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و چهارم جزء قسمت سوم ✅ مرا بخوانید تا کنم شما را وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ غافر و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. اگر دعايى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى‌كنم. 🍃 ، نكردن، نشانه‌ى تكبّر است. «يَسْتَكْبِرُونَ» 🍃 دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عِبادَتِي» ✅ امور به خدا فَسَتَذْكُرُونَ ما أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ «44» فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ «45» غافر :پس به زودى آن چه را براى شما مى‌گويم متذكّر خواهيد شد و من كارم را به خدا واگذار مى‌كنم زيرا كه او به (احوال) بندگان بيناست. پس خداوند(مؤمن آل فرعون ) را از بدى‌هاى آن چه نمودند حفظ كرد و عذاب سختى آل فرعون را فراگرفت. ، واگذار كردن كارها به خداست و اين حالت بالاتر از توكّل است. چون در وكالت، موكّل مى‌تواند بر كار وكيل نظارت كند، ولى در تفويض همه‌ى كارها را به خدا مى‌سپاريم. البتّه تفويض و سپردن كارها به خدا كه شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بكار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بيدار كردن و هشدار دادن و تبليغ كردن بود. اين گونه تفويض است كه انواع حمايت‌هاى الهى را به دنبال دارد. در برابر و «مَكَرُوا» بايد به پناه برد. «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ» تفسیر نور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
، ، دین خالص چیست؟ سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء بیست و چهارم حَتَّىٰ إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ تا چون بدان رسند، گوششان و ديدگانشان و پوستشان به آنچه مى‌كرده‌اند، بر ضدّشان گواهى دهند. وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ و به پوست [بدن‌] خود مى‌گويند: «چرا بر ضدّ ما شهادت داديد؟» مى‌گويند: «همان خدايى كه هر چيزى را به زبان درآورده ما را گويا گردانيده است، و او نخستين بار شما را آفريد و به سوى او برگردانيده مى‌شويد.» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی با ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما در ماه مبارک ، بهار قرآن علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی برای مطالعه خود یا به دیگران را به سالهاي قبل، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و فشرده دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با به مبلغ 40500 تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، به مبلغ 30 هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 🔶 موسسات قرانی و مراکز آموزشی و جلسات قران كه بيش از 10 عدد از محصولات فوق نياز دارند، چهت استفاده از ، با شماره 09123732102 تماس بگيرند. 3- دانلود فایل pdf کتاب باورها و رفتارهای قرانی :280 درس از 30جزء قرآن ، 10 هزار تومان 4-دانلود فایل كتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن ، 8500 تومان از https://idpay.ir/quranpuyan3/file 5-دانلود اپلیکيشن اولین برنامه قرانی با ترتیب نزول،همراه با ترتیل و ترجمه صوتی از كافه بازار موبايل يا لينك https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk 🌷🌷🌷🌷 @quranpuyan
💠🌐 در قرآن : 🛑قسمت نهم : ✅ حلال شدن با همسران در شبهاي روزه تا اذان صبح، تعيين شروع و پايان زمان روزه 📚در تفسیر فرقان در ذیل آیه 187 سوره بقره چنین گفته شده است: "1⃣-«احلّ» منتى است بر مسلمانان از تحريمى كه قبل از آن به بيان رسول صلى الله عليه و آله به ميان آمده بود، كه در آغاز روزه، خوردن و آشاميدن و آميزش تا هنگام نماز عشاء جايز، و بعد از آن تا مغرب روز ديگر ممنوع بود، و با اين آيه به دو دليل نسخ گرديد: يكى اين كه عده اى نتوانستند به آن عمل كنند" علم اللَّه انكم تختانون أنفسكم ..." و ديگر اين كه قاعده كلى در ارتباط بين زوجين تا پايان زمان تكليف چنين اقتضايى را ندارد" 2⃣-در" ليلة الصيام" (تاء) براى إفراد نيست، بلكه جنس است، و كل شبهاى روزه دارى در رمضان و غير آن را در بر دارد، كه زمان آن آغاز مغرب" اتموا الصيام الى الليل" تا طلوع فجر" حتى ريتبين ..." مى باشد، در طول شب همانند خوردن و آشاميدن تا لحظه اى قبل از طلوع فجر حلال است، كه «حتى» انتهاى غايت را بيان مى كند، 👈 و روى اين اصل كه جنسى تا آخر شب با زنان جايز است پس هنگام غسل چه وقت خواهد بود؟! در نص آيه يكى" ليلة الصيام" و ديگرى" فآلان باشروهن ... و كلوا و اشربوا حتى يتبيّن ..." تجويز صريح بر همسانى حليّت آميزش، خوردن و آشاميدن تا خود طلوع فجر صادق دارند، 👈 👈 بنابراين طهارت از جنابت شرط صحت روزه در آغاز آن نيست، زيرا وقتى براى آن قبل از اذان باقى نمى ماند! لذا بعد از فجر صادق براى نماز صبح مى توان را انجام داد، و روزه هم صحيح است. رواياتى هم كه در اين باب موجود است اولًا متضارب و متناقض است، و از سويى هم قسمتى از آن تصريح بر جواز تأخير غسل تا طلوع فجر دارند. و ظاهرا غسل حيض و نفاس و ـ به‌‌ويژه ـ استحاضه هم محكوم به‌‌همين حكم است. 3⃣- " اتموا الصيام الى اليل" دليل است بر اين كه پايان روزه دارى آغاز شب و مغرب است، و نه غروب، بر خلاف نماز عصر كه پايانش غروب آفتاب است نه شب، كه پس از زوال حمره مشرقيه آغاز مى شود، و غروب هنگام زوال خود آفتاب و آغاز حمره مشرقيه مى باشد. تشخيص فجر نيز طبق نصّ آيه و قانون طبيعى خط سفيدى است كه به صورت عمود افقى از ناحيه شرق شروع مى شود، كه ابتدا دو خط است، خط روشن آفتاب و خط سياه شب، تا اين كه سفيدى صبح در كل آسمان انتشار مى يابد. به اين انتشار كلى فجر صادق و به ظهور خط ابتدايى فجر كاذب گويند. در فجر صادق نماز حلال، و طعام حرام مى گردد." http://quranpuyan.com/yaf_postst111_Hll-shdn-myzsh-b-hmsrn-dr-shbhy-rmDn-mdt-rwzh--zspydy-SbH-tshb.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛