#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_242
❇️#آیه59یوسف
💠وَ لَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ قالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَ لا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (۵۹/یوسف)
🌱و چون يوسف بارهای (غذايی) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدری خود را (در نوبت آينده) نزد من آوريد. آيا نمیبينيد كه من پيمانه را كامل میدهم و بهترين ميزبان هستم..
🔷✨يوسف برای جذب برادران گفت: «أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» من بهترين ميزبانم، و آن برادران جذب شدند، ولی خداوند برای جذب مردم تعبيرات زيادی دارد:
«خَيْرُ الرَّازِقِينَ» او بهترين روزی رسان است.
«خَيْرُ الْغافِرِينَ» او بهترين بخشنده است.
«خَيْرُ الْفاتِحِينَ» او بهترين گشايشگر است.
«خَيْرُ الْماكِرِينَ» او بهترين تدبير كننده است.
«خَيْرُ الْوارِثِينَ» او بهترين وارث است.
«خَيْرُ الْحاكِمِينَ» او بهترين داور است.
امّا گروه بسياری از مردم جذب نمیشوند.
🔹يوسف برتوزيع ارزاق ذخيره شده مصر، نظارت مستقيم داشت. «جَهَّزَهُمْ»
🔹مديريّت صحيح يوسف عليه السلام موجب شد در زمان قحطی نه تنها مشكلی برای مردم مصر پيش نيايد بلكه به اطراف نيز كمك كند. «جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ»
🔹هم رازداری لازم است و هم راستگويی. يوسف گفت: «بِأَخٍ لَكُمْ» و نگفت:
برادر من، تا راستگويی و رازداری با هم رعايت شود.
🔹اشخاص يا مؤسسهها و يا كشورهايی كه كمكهای اقتصادی میكنند، میتوانند بعضی از شرايط را در جهت رشد و يا مصالح ديگر، مطرح كنند.
ائْتُونِي بِأَخٍ ...
🔹حتّی در زمان بحران و قحطی نيز بیعدالتی و كمفروشی ممنوع است. «أُوفِي الْكَيْلَ»
🔹در معامله بايد مقدار جنس مشخص باشد. «الْكَيْلَ»
🔹بدیها را با خوبی پاسخ دهيم. (يوسف سهم برادران را كامل داد و دربارهی ظلمی كه به او كرده بودند سخن نگفت) وَ جاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ ... أُوفِي الْكَيْلَ
🔹كمفروشی يا عدالت كارگزاران، كارگران ودستياران، به حساب مسئول اصلی و مافوق است. «أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ»
🔹خريد و فروش و توزيع غلات در مصر زمان يوسف عليه السلام با پيمانه بوده است.
«أُوفِي الْكَيْلَ»
🔹مسئولين توزيع امكاناتِ عمومی بايد عادل باشند. «أُوفِي الْكَيْلَ»
🔹قدرت را وسيلهی انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»
🔹مهماننوازی از اخلاق انبياست. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»
🔹به مسافران و كاروانهايی كه وارد منطقه شما میشوند حتّی در زمان نياز و قحطی، احترام كنيد. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹مفهوم آیه ۵۹ سوره اسراء چیست؟خداوند چه نوع آيات و معجزاتی را ديگر نمی فرستد؟چرا؟
بخش دوم
آیه ۵۹ :
آيه قبلى مى رسانيد كه مردم - كه آخرينشان مثل اولينشان هستند - به خاطر آن غريره فسق وفساد كه در ايشان است مستحق آمدن هلاكت و انواع ديگر عذابهاى شديد هستند، وخداى تعالى هم در باره قريه ها اين سرنوشت را مقرر فرموده كه همه هلاك ويا معذب به عذاب شديد شوند، وهمين معنا باعث شد كه خداى تعالى آياتى كه كفار پيشنهاد مى كنند نفرستد، چون با در نظر گرفتن اينكه آخرين بشر با اولين او يكسانند، وهر چه اولين را وادار به عصيان كرد آخرين را هم وادار مى كند، ونيز با در نظر گرفتن اينكه اولين با آمدن آيات پيشنهادى خود باز كفر ورزيدند اين مساءله وجود دارد كه اينها نيز بعد از ديدن معجره و آيت پيشنهادى خود ايمان نياورند، ودر نتيجه به عذاب هلاك ويا عذاب شديد ديگرى مبتلاشوند، همچنانكه پيشينيان ايشان شدند، و چون خدا نمى خواهد اين امت را به عذاب عاجل وزودرس مؤ اخذه نمايد، لذا آيات پيشنهادى كفار را نمى فرستد.
واگر خواستى بگوكلمه ((منع )) در آيه شريفه معناى ديگرى غير از ((جلوگيرى )) را مى رساند وآن منافات ميان دوامر زير است .
۱ - فرستادن آيات پيشنهادى مردم با اينكه امتهاى گذشته آن را تكذيب كرده وآخرين هم راه ايشان را مى روند باعث انقراض واستيصال ايشان مى شود.
۲ - ومشيت خدا تعلق گرفته بر اينكه امت اسلام را مهلت دهد. و خداوند از اين منافات كه ميان اين امر است به منع تعبير فرموده .
وشايد به منظور اشعار به همين نكته بوده كه فرستادن آيات را به عبارت ((ارسال )) تعبير فرمود نه به ((ايتاء)) چرا كه ((ايتاء)) به معناى دادن وارسال به معناى فرستادن است ، وهر جا كه به دومى تعبير شود بيانگر اين است كه خود آيات مانند يك فرد با شعور ماموريت دارند.
و ما نرسل بالايات الاتخويفا - يعنى حكمت در فرستادن آيات ترساندن وانذار مردم بود، حال اگر آن آيت از آياتى باشد كه در دنبال خود عذاب استيصال را دارد تخويف در آن تخويف به هلاكت در دنيا و عذاب آتش در آخرت است ، واگر از آن آيات نباشد تخويف از آنها تخويف وانذار به عقوبت آخرت است .
و بعيد نيست مراد از ((تخويف )) ايجاد خوف و وحشت باشد به اينكه عذاب كمتر از استيصال را به ايشان نشان دهد، و بنابراين تخويف در اين آيه معناى تخوف در آيه ((اوياخذهم على تخوّف فانّ ربّكم لروف رحيم )) را خواهد داشت ، و برگشت معناى آيه به اين مى شود كه ما آيات اقتراحى ايشان را نمى فرستيم ، چون نمى خواهيم با عذاب استيصال از بينشان ببريم ، و اگر آياتى را مى فرستيم به منظور اين است كه با ايجاد ترس در دلهايشان متوجهشان كنيم ، و آنوقت با ديدن آن از عذابهاى سخت تر بهراسند. اين وجه را به برخى از مفسرين نسبت داده اند.
و به هر حال معناى آيه اين است كه ما آن آياتى را كه قريش پيشنهاد كردند نفرستاديم ، زيرا اگر مى فرستاديم ايمان نمى آوردند و ما هلاكشان مى كرديم ، ولى قضا و خواست ما بر اين شده است كه اين امت را عذاب نكنيم مگر بعد از مدتى مهلت ، و اين خصوصيت امت اسلام ، در مواردى از كلام خداى تعالى استفاده مى شود و تنها آيه مورد بحث نيست .
تفسیر المیزان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓آيا #رسول با #نبي متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟
🛑قسمت دوم:
❓ایا #تبی از ریشه نبا است یا نبو؟ تفاوت #نبی و #رسول چیست؟
👈از ریشه نبو: اصل الواحد در ماده، ارتفاع چيزي در موردي است كه شأنش انخفاض (فرود آمدن) است؛ يعني ارتفاع چيزي در موردي كه فرود آمدن در آن مورد انتظار است و از مصاديق آن: بالا بردن نگاه در جايي است كه فرو انداختن و پايين انداختنش مورد انتظار است و بلند شدن شمشير و توقفش در قطع (بريدن) و نفوذ و توقف تير در اصابت به هدف و پديد آمدن دوري در رسيدن به مقصد و ناسازگاري طبع با غذا يا غير آن است و به همين مناسبت به طور مجازي بر مفاهيم متناسب با آن اطلاق ميشود و از جمله مهمترين مصاديق اصل: مقام نُبُوَّت است كه عبارت است از ارتفاع و اعتلاء در شأن يك انسان، از جهت روحاني و معنوي و ميتواند ذاتي يا اكتسابي باشد، در حالي كه مانند ساير انسانها بر فطرت بشري است و از لوازم اين اعتلاء؛ احاطه بر عالم ماده، طبيعت، ارتباط با عوالم ماوراء حسّ و ظاهر، نزول وحي از جانب خداي عزّوجلّ بر او و اشراف بر معارف و حقايق است
🌐♦️نُبُوَّة و نبيّ: از ماده واوي نبو است و گرفتن آن از نبأ صحيح نيست؛ زيرا
⏪اولاً - اين كار نيازمند قلب واو به همزه است كه خلاف اصل است. ثانياً - خبر دادن از خداي متعال - به طور مطلق - مقام بلند خاصّي را نميرساند، مگر تنها از اين جهت كه او خبر دهنده است و اين بر خلاف ماده نبو است؛ زيرا نَبَوَ بر ارتفاع در چيزي و رفعت مطلق دلالت ميكند..
⏪ ثالثاً - اراده و استفاده مفهوم نبأ در برخي موارد، محكم نيست.سوره مباركه اعراف آيه 101: تِلْكَ الْقُرَی نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَائِهَا، اين شهرهاست كه برخی از خبرهای آن را بر تو حكايت میكنيم.منظور حكايت از جريان امور گذشته است.
♦️فرق ميان رسول و #نبي اين است كه نبي داراي مقامي تكويني، منزلتي الهي و مرتبهاي روحاني ومعنوي، بالاتر از مراتب معمولي است و اين مقام، فراهم كننده و زمينهساز اعطاي مرتبه رسالت است؛ بنابراين هر رسولي بايد پيش از رسالت، نبي باشد، اما نبي ممكن است رسول نباشد. آري پيامبر(ص) داراي مقام رفيع، منزلت بلند و فطرت مخصوص نوراني است كه هيچ يك از مردم به آن دست نمييابند و هرگاه اين كلمه در قرآن به كار ميرود، يا پيامبر با اين لقب خوانده ميشود، اين حيثيت در نظر گرفته ميشود. مانند:سوره مباركه احزاب آيه 6: النبیّ أولی بالمؤمنين من أنفسهم، پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است.
💢👈اما وقتي كلمه #رسول در قرآن ميآيد، جنبه بر عهده گرفتن رسالت، در آن لحاظ ميشود، مانند آيه:سوره مباركه نور آيه 54: وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبين، و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [مأموريتی] نيست
👈ضمناً هرگاه مفهوم كسي كه رسالت بر عهدهاش قرار ميگيرد و به اين مقام متّصف ميشود، منظور باشد، از او به #رسول تعبير ميشود، مانند:سوره مباركه بقره آيه 253: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ.، برخی از آن پيامبران را بر برخی ديگر برتری بخشيديم
📚التحقیق فی کلمات القران.
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
فرازی از دعای عرفه
🌼 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشاکَ کَأَنِّی أَراکَ ، وَأَسْعِدْنِی بِتَقْواکَ ، وَلَا تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِکَ ،
🌸🤲 خدايا ! من را آزرم ناک خويش قرار ده آنسان که انگار ميبينمت. من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس ميکنم. خدايا! من را با تقواي خودت سعادتمند گردان و با مرکب نافرمانيات به وادي شقاوت وبدبختی ام مکشان .
💫ترجمه: دکتر علی شریعتی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 64 تا 69
📄#صفحـہ_243
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
243-yousef-ta.mp3
5.1M
#صوت_تفسیر #صفحه_243 سوره مبارکه #یوسف
#سوره_12
#جزء_13
مفسر: استاد قرائتی
www.quran-365.ir
@quran_365