#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_420
❇️#آیه19احزاب
💠اشحه علیکم فاذا جاء الخوف رایتهم ینظرون الیک تدور اعینهم کالذی یغشی علیه من الموت فاذا ذهب الخوف سلقوکم بالسنه حداد اشحه علی الخیراولئک لم یؤمنوا فاحبط الله اعمالهم و کان ذلک علی الله یسیرا19/احزاب
🌱آنها نسبت به جان خود بر شما بخل می ورزند، پس زمانیکه پای ترس به میان آید، آنها را می بینی که با حالت کسی به تو نگاه می کنند که به بیهوشی احتضار و موت افتاده ، حدقه هایشان می چرخد، ولی وقتی ترس بر طرف شود، با زبانهای تند و تیز به شما طعنه می زنند و درخیری که به شما رسیده بخیلند، آنها ایمان نیاورده اند و خدا هم اعمالشان را باطل وبی اجر نموده و این امر برای خدا آسان است.
🔷می فرماید خدا کسانی را که مردم را از شرکت در جهاد مانع می شوند و خودشان نیزبرای حضور در جنگ امروز و فردا می کنند، و به برادران دینی خود می گویند نزد مابیایید و به جهاد نروید و جان خود را از شما مسلمانان دریغ می دارند، می شناسد و ازاینها به جز عده کمی در جنگ حاضر نمی شوند و همین که جنگ در گرفت آنها رامی بینی که چشمهایشان از ترس کنترل ندارد و مانند چشمان شخص رو به مرگ درحدقه می گردد، ولی همینکه موجبات وحشت زایل شد با زبانهای تیز خود زخم زبان می زنند و از آن خیری که به شما رسیده ناراحتند و به آن بخل می ورزند.
🔷اینگونه افراددر واقع ایمان نیاورده اند و ایمان در قلبشان مستقر نشده هر چند به زبان اظهار ایمان می کنند و خدا هم اعمال آنها را باطل و ضایع می نماید و این امر برای خدا آسان است وحقیقت آنچه در قلبهای آنهاست می شناسد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_420
❇️#آیه20احزاب
💠يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ وَ لَوْ كانُوا فِيكُمْ ما قاتَلُوا إِلاَّ قَلِيلاً (۲۰/احزاب)
🌱(آنها به قدری وحشتزده شدهاند كه) میپندارند احزاب (مشرك و يهود مهاجم) هنوز پراكنده نشدهاند و اگر (بار ديگر) دستههای دشمن (به سراغ مسلمانان) آيد، دوست دارند كاش ميان اعراب باديه نشين بودند (و درگير جنگ نمیشدند) و تنها از اخبار (مربوط به) شما جويا میشدند و اين افراد اگر در ميان شما بودند جز اندكی نمیجنگيدند.
🔹 افراد ترسو و سست ايمان، همواره دشمن را قویتر از مسلمانان تصوّر میكنند. (منافقان گمان میكردند تا احزابِ يهود و مشرك مدينه را فتح نكنند پراكنده نخواهند شد). «يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا»
🔹 خود باختگی، قدرت فهم واقعيّات را از انسان میگيرد. يَحْسَبُونَ ... لَمْ يَذْهَبُوا
🔹 افراد سست ايمان، زندگی در جوامع دور از فرهنگ را بر زندگی در جامعهی دينی، ترجيح میدهند. «يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ»
🔹 افراد سست ايمان به جای حضور در صحنه جامعه، به خواندن روزنامهها و شنيدن اخبار راديوها سرگرمند. «يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ»
🔹 افراد سست ايمان، اهل نبرد و استقامت نيستند. «ما قاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓منظور از قرآن عربی در آيه ۲ سوره يوسف چيست؟
🔹پاسخ ۱ :
عرب از ریشه عرب: اصل الواحد در ماده، رفع ابهام، تبيّن (آشكاري) و وضوح حال است و مخالف عُجمَة ميباشد كه به معناي گره در ابهام است و از مصاديقش: سخن عرب است كه ميگويند: أعرَبَ بِحُجَّتِه؛ يعني حجّتش را آشكار كرد. عرّب منطقه؛ يعني منطقش را تبيين كرد، عرب إذا فصح بعد لكنة؛ يعني زبانش پس از لكنت، باز شد، عرّب عليه؛ يعني تقبيح، فساد و شرّي را كه در دل داشت، آشكار كرد و از همين باب است، آشكار شدن فساد در درون معده
و عَروب؛ زني است كه تنها خالص براي شوهرش باشد و از ناخالصي و غَشّ و چند رنگي و كينه پرهيز كند، در نتيجه او دوستدار شوهر، صاف و خالص است. پس اين دو قيد در همه اين موارد لحاظ ميشوند. بعيد نيست كه مفهوم فساد از زبان عِبري گرفته شده باشد.
همچنين عَرَب : اسم جنس است، مانند: عَجَم و هرگاه به وسيله ياء نسبت، چيزي يا كسي به آن منسوب شود، بر إفراد (واحدي از يك مجموعه) دلالت ميكند. پس عربي؛ يعني يك نفر از عرب.
اعراب: در اصل جمع عرب است، اما بعداً بر باديه نشينان اطلاق شده؛ زيرا جمع بر تكثير (فراواني) و افراد گوناگوني كه مجتمع شدهاند، دلالت ميكند و اين با تحقير و تعميم (عموميت دادن) ملازمت دارد و در مقابل تشخّص، عزت يافتن و اختصاص است و براي نشان دادن يك نفرباديه نشين، به كلمه اعراب، ياء نسبت اضافه ميكنند. پس أعرابي؛ يعني كسي كه به اعراب (باديه نشينان) منسوب است.
سوره مباركه نحل آيه ۱۰۳ : وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ، اين [قرآن] به زبان عربی روشن است.منظور وضوح و آشكاري آن و رفع ابهام از آن است و زبان عربي منظور نيست، هرچند كه زبان عربي از مصاديق اصل است.
سوره مباركه واقعه آيات ۳۶ و ۳۷ : فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا/ عُرُبًا أَتْرَابًا، و ايشان را دوشيزه گردانيدهايم/ شوی دوست همسال.عُرُب؛ جمع عَروب - بر وزن فَعول - و به معناي خالص، صاف و آشكار است، كه در او هيچ خلط، شوب، تيرگي و ابهامي نيست و از لوازم اين معنا، محبت، طيب نفس (آسودگي خاطر)، خنده و نشاط است
نقل از نرم افزار التحقيق في كلمات القران
🔹پاسخ ۲ :
آيه ۲ ـ "قراناً عربياً" به معناى خواندنى روشن است و نه تنها به لغت عربى، دُرست است كه لغت عربى روشن ترين لغات است ولى عربى قرآن در همين لغت عربى نيز در درجه اول و بى مانند روشنى و روشنگرى است
تفسير فرقان
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔷با گراميداشت #بهمن ماه، ياداور به ثمر نشستن مبارزات ضد استبدادي و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357
⁉چقدر از #استبداد به #جمهوري و #مردم_سالاري رسيديم؟
از ويژگيها و روش حكام مستبد چقدر فاصله گرفتيم؟!
🛑قسمت دوم:
حاكمان #مبسوط_اليد و #غيرپاسخگو
بخشي از عبارات خطبه امام حسين ع در منا :فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَةٌ وَ أَيْدِيهِمْ فِيهَا مَبْسُوطَةٌ
#دستان_باز ظلمه و ملت بي دفاع
"شیوهی دومی که در حکومت این جباران وجود دارد، این است: «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» اینها حکومت را به دست میگیرند اما چون حکومت دیکتاتوری است، #مردم در این حکومتها بیدفاع و بیپناه خواهند بود. مردمی که حقوقشان پایمال و تضییع میشود، جایی برای پناه بردن ندارند. مردمی که شاکی هستند مجبور هستند شکایت خودشان را در نزد کسی که از او شکایت دارند، ببرند. مگر چاقو دستهی خودش را میبرد؟!
میگویند هرکس شکایتی دارد و معتقد است که حقش تضییع شده است، اعلام کند تا ما رسیدگی میکنیم. چه کسی رسیدگی میکند؟ همان کسی که من از او شکایت دارم! این معقول است؟ #قاضی خودش #متهم است و شکایت از خود قاضی است و مجدداً رسیدگی به شکایت، به خود این قاضی محول میشود. این سرّ بیدفاع بودن و بیپناه بودن مردم است. قاضی مستقل است که میتواند به شکایات رسیدگی کند
ولی امام حسین (ع) میفرمایند: نه! «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» سرزمین در اختیار این حاکمان است و این سرزمین هیچ دفاعی ندارد و کسی نمیتواند جلوی آنها را بگیرد.وهر کاری را انجام؛ و هر تصمیمی بخواهند میگیرند و اجرا هم میکنند.
«فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» یعنی سرزمین حکومت بدون کمترین مانع در اختیار آنهاست «وَ أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ» و دست آنها باز است و کسی نمیتواند اعتراض کند.
اگر هم فردی در گوشهای #اعتراض کرد، چگونه با او برخورد میشود؟ با همان قدرتی که حضرت اشاره فرمودند که با منبر و امثال منبر، آن شخص #منتقد را #منکوب و متهم کنند و اعتنایی به او نکنند، با بمباران تبلیغاتی از طریق رسانههای انحصاری که در اختیار آنهاست.
قید و بندی برای رفتار و تصمیمهای آنها نیست و هرچه را که بخواهند انجام میدهند.
🔷حکمرانان از دوگونه خارج نیستند: حکمرانانی که قانون بر آنها حاکم است و حکمرانانی که آنها بر قانون حاکم هستند و قانون از حکمران نشأت میگیرد و هرچه که او بخواهد همان قانون میشود، اگرچه در ظاهر مجلس قانونگذاری وجود دارد ولی #مجلس قانونگذاری قانون را براساس ارادهی حکمران مینویسد. معمولاً در نظامهای استبدادی امروز دنیا هم این شکل صوری برای نهادهایی بهظاهر برای قانونگذاری وجود دارد ولی همهی اینها تابع آن شخصی است که در رأس قدرت قرار گرفته است پس حکمران بر قانون مسلّط است و دستش باز است. این یک معنا برای «أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ.»
🔷معنای دوم «أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ» یا لازمهی دیگر معنای اول، آن است که امکان #سؤال و مؤاخذه از حاکم وجود ندارد چون او از #قدرت_مطلق برخوردار است و هرکجا هرتصمیمی میتواند بگیرد و در برابر هیچکس #پاسخگو نیست. کسی نمیتواند او را مقید و محدود کند و مورد سؤال قرار بدهد.
📍دموکراسیای که امروز در دنیا مطرح است، با همهی عیبها و ایرادهایی که متوجه آن است ولی بزرگترین خدمتی که به انسانها کرد این است که این «مبسوط الید» بودن و رها بودن حکمرانان را از آنها گرفت و آنها را مقید و مشروط کرد"
🖊شرح خطبه امام حسين ع در منا- استاد سروش محلاتي.
@quranpuyan
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ، أَحْمَدُكَ وَأَسْتَعِينُكَ، وَأَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ أَصْبَحْتُ عَلَىٰ عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ، وَأُؤْمِنُ بِوَعْدِكَ وَأُوفِي بِعَهْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ
خدایا تو را ستایش، ستایشت میکنم و از تو کمک میخواهم و تو پروردگار منی و من بنده توأم، صبح کردم بر پیمانت و وعدهات و ایمان میآورم به وعدهات، وفا میکنم به پیمانت تا بتوانم و هیچ نیرو و توانى نیست جز به خداى یگانه بیشریک
💫مفاتیح الجنان. دعای روزانه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 23 تا 30
📄#صفحه_421
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_421
❇️ريشه اصلی #غزوه_بنی_قريظه
💠وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً
🌱و کسانی که مشرکان را یاری کردند، یعنی اهل کتاب را، از قلعههایشان پایین کشید و در دلهایشان ترس افکند؛ (بهطوری که) گروهی (از آنان) را کشتید و گروهی را اسیر کردید.
أحزاب - ۲۶
🔷قرآن مجيد گواه بر اين است كه عامل اصلی اين جنگ همان پشتيبانی يهود بنی قريظه از مشركان عرب در جنگ احزاب بود (زيرا میفرمايد: الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ ... كسانی كه از آنها پشتيبانی كردند ...).
علاوه بر اين اصولا يهود در مدينه ستون پنجمی برای دشمنان اسلام محسوب میشدند، در تبليغات ضد اسلامی كوشا بودند، و هر فرصت مناسبی را كه برای ضربه زدن به مسلمين پيش میآمد غنيمت میشمردند.
🔷همانگونه كه گفتيم از طوائف سه گانه يهود (بنی قينقاع و بنی نضير و بنی قريظه) تنها گروه سوم به هنگام جنگ احزاب باقی مانده بودند، و گروه اول و دوم به ترتيب در سالهای دو و چهار هجری بر اثر پيمانشكنی، محكوم و از مدينه رانده شدند، و میبايست اين گروه سوم كه از همه آشكارتر به پيمانشكنی و پيوستن به دشمنان اسلام دست زدند به كيفر اعمال ناجوانمردانه خود برسند و كيفر جنايات خود را بينند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_421
❇️#آیه28احزاب
💠يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلاً (۲۸/احزاب)
🌱ای پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنيا و زينت (و زرق و برق) آن را میخواهيد، بياييد تا شما را (با پرداخت مَهرتان) بهرهمند سازم و به وجهی نيكو (بدون قهر و خشونت) رهايتان كنم.
🔹زندگی رهبر مسلمانان بايد ساده باشد. (موقعيّت دينی و اجتماعی، برای انسان وظيفهی خاصّی به وجود میآورد.) إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا ... أُسَرِّحْكُنَ
🔹رهبر مسلمانان نبايد تحت تأثير تقاضاهای نابجای همسرش قرار گيرد. «قُلْ لِأَزْواجِكَ»
🔹رشد درآمد بيتالمال، نبايد توقّع بستگان رهبر را بالا ببرد. «قُلْ لِأَزْواجِكَ»
🔹نه تنها رهبر جامعه اسلامی، بلكه وابستگان او نيز تحت نظر و توجّه مردم قرار دارند. «قُلْ لِأَزْواجِكَ»
🔹مسئوليّتهای الهی، فوق مسئوليّتهای خانوادگی است. (گاهی به خاطر قداست رهبری، بايد از مسايل عاطفی و خانوادگی گذشت.) «قُلْ لِأَزْواجِكَ»
🔹زن آزاد است؛ میتواند با زندگی ساده، ولی همراه با سعادت بماند و میتواند راه ديگری را انتخاب كند. إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ ... أُسَرِّحْكُنَ
🔹در برابر تقاضای نابجای همسر، نظر قطعی خود را صريح و روشن اعلام كنيد. «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ» (با قاطعيّت ولی همراه با مهربانی و عدالت، توقّعات بیجا را از بين ببريد.)
🔹هنگام دسترسی به بيت المال و غنائم، با برخورد قاطع با خانواده و نزديكان جلو توقّع و انتظارات بی مورد ديگران را بگيريم. إِنْ كُنْتُنَ ... فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَ
🔹اگر زنی زندگی ساده و سالم را تحمّل نكرد، با رعايت عدالت و انصاف طلاقش دهيد و به ادامهی زندگی مجبورش نكنيد. إِنْ كُنْتُنَ ... أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَ
🔹خطر دنياگرايی، حتّی خاندان نبوّت را تهديد میكند. إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ ...
🔹كاميابی از زر و زيور دنيا حرام نيست، ليكن در شأن خاندان نبوّت نيست.
«فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ»
🔹اگر مجبور به طلاق شديد، راه جدايی را با نيكويی و عدالت طی كنيد.
«أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۳-۱ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- قرآن،مخاطب و خواننده را در آغاز،نسبت به استحکام آیات خود واقف ساخته،سپس به بیان مطالب دیگر می پردازد. «آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ»
۲- قرآن،تنها برای تلاوت و تبّرک نیست،بلکه وسیله ی تعقّل و رشد بشر است.
«لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»
۳- نوشته ها باید روشن وروشنگر،هدفدار و هدایتگر باشد. اَلْکِتابِ الْمُبِینِ ... لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
۴- برای رسیدن به سعادت،تنها نزول قرآن کافی نیست؛بلکه باید درباره ی آن تعقّل هم کرد. أَنْزَلْناهُ ... لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
۵- در داستان های قرآن،قصّه گو خداوند است. «نَحْنُ نَقُصُّ»
۶- از نظر روانی و تربیتی،برای تأثیر بهتر،باید مقدّمه چینی کرد.(قبل از شروع قصّه، مقدّمه چینی می کند که می خواهم قصه بگویم،آن هم بهترین قصّه.) «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
۷- بهترین سخن ها،در اختیار بهترین افراد است. نَحْنُ نَقُصُّ ... أَحْسَنَ الْقَصَصِ
۸- قرآن بازگوکننده ی داستان ها،با بهترین وزیباترین بیان است. «أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
۹- بهترین داستان،آن است که بر اساس وحی باشد. «أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا»
۱۰- قرآن،از میان برنده غفلت ها و بی خبری هاست. «مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش #حكام_مستبد چقدر فاصله گرفتيم؟! و چقدر به #جمهوري و #مردم_سالاري نزديك شديم؟
🛑قسمت سوم :
#ملت و متهمين #بيدفاع در برابر حاكميت
🔷 "«لَایَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ» در مورد کسی و در جایی است که شخص قدرت دفاع و مقاومت در برابر دیگری را نداشته باشد و نتواند در برابر هر تعدی و تجاوزی که متوجه او میشود، عکسالعملی از خود نشان دهد.
حکومتهای مستبد و رژیمهای استبدادی هر بلایی که به سر مردم آوردند، مردم نمیتوانند عکسالعملی از خود نشان دهند، ایستادگی و مقاومت کنند و از حق خودشان دفاع کنند؛ مردمی بیدفاع و بیپناه!
در واقع این جمله با آن جمله قبل حضرت «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» بسیار نزدیک میشود که قدرت و حاکمیتشان بدون هیچگونه مانع است. آنجا توصیفی برای حکومت بود که حکومت از این #اقتدار_مطلق برخوردار است که هر تصمیمی را میتواند بگیرد، بدون اینکه مانع و مزاحمی در برابر او وجود داشته باشد و اینجا توصیفی برای تودههای محروم و ضعیف مردم است که پناهی ندارند و دستشان از قدرت کوتاه است و هر بلایی سر آنها بیاید ناچارند بپذیرند.
🔷این تعبیر، تعبیر سنگینی است و ماهیت رژیم #استبدادی را با همین یک جمله میتوان نشان داد و میتوانیم بگوییم تعریف اباعبدالله الحسین(ع) از دولت مستبد و حاکم مستبد، این است که 👈👈هرکجا که مردم قدرت برای مقاومت و #دفاع_از_حقوقشان نداشته باشد، آنجا استبداد تحقق پیدا کرده است.
🔷از این بیانات نورانی خوب میتوانیم بفهمیم که اگر در جامعهای راه دفاع به روی مردم بسته شد و مردم نتوانستند به دنبال حقوق خود بروند و در کوچکترین حقوق، مردم با مانع مواجه میشوند، #استبداد وجود دارد.
🔷یکی از حقوقی که #متهم دارد، این است که میتواند از خود دفاع کند، #وکیل بگیرد ولی اگر این حق گرفته شد و شخصی را متهم کنند ولی نتواند دفاع کند!
#رسانههایی که در اختیار حکومتهاست، میتوانند شخصی را مورد اتهامات مختلف قرار بدهند و او حق پاسخگویی ندارد، این بدون دفاع ماندن است. این برای مراحل قبل از رسیدگی قضایی است و بعد از صدور حکم که شخص نمیتواند از خودش دفاع کند یا اصلاً تصمیمگیریها در اختیار نهاد قضایی نباشد و افرادی پشت صحنه برای سرنوشت افراد تصمیمگیری کنند. 😔
🔷کوچکترین آن این است که شخص متهم بخواهد وکیل بگیرد ولی میگویند نه، تو حق نداری اینها را وکیل کنی، هرکه را ما میگوییم و قبول داریم، باید #وکالت تو را داشته باشد. بیدفاع شدن این است «وَ لا سَبِیلاً إِلَی دِفَاع»!"😔
🖊شرح خطبه امام حسين ع در منا- استاد سروش محلاتي.
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بگو ان شاءالله ❤
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللهُ
اگر خدا بخواهد می شود
🌹سوره کهف ، آیه ۲۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan