eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️به دیگران مى‏کنید اما خودتان چرا ؟! 💠أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (۴۴/بقره) 🌱‏آيا مردم را به نيكی دعوت كرده و خودتان را فراموش می‌نماييد؟ با اينكه شما كتاب (آسمانی) را می‌خوانيد، آيا هيچ فكر نمی‌كنيد؟ 🔹گرچه روى سخن در آیات فوق همچون آیات قبل و بعد ، به بنى اسرائیل است ، ولى مسلما مفهوم آن گسترده است و دیگران را نیز شامل مى‏شود . 🔹به گفته مفسر معروف طبرسى در مجمع البیان علما و دانشمندان یهود قبل از بعثت محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مردم را به ایمان به وى دعوت مى‏کردند و بشارت ظهورش را مى‏دادند ولى خود هنگام ظهور آن حضرت از ایمان آوردن خود دارى کردند. 🔹و نیز همان مفسر بزرگ نقل مى‏کند که بعضى از علماى یهود به بستگان خود که اسلام آورده بودند توصیه مى‏کردند به ایمان خویش باقى و ثابت بمانند ولى خودشان ایمان نمى‏آورند. 🔹لذا نخستین آیه مورد بحث آنها را بر این کار مذمت کرده مى‏گوید آیا مردم را به نیکى دعوت مى‏کنید ولى خودتان را فراموش مى‏نمائید ( ا تامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم ) . با اینکه کتاب آسمانى را مى‏خوانید آیا هیچ فکر نمى‏کنید ( و انتم تتلون الکتاب ا فلا تعقلون). 🔹اصولا یک برنامه اساسى مخصوصا براى علماء و مبلغین و داعیان راه حق این است که بیش از سخن ، مردم را با عمل خود تبلیغ کنند همانگونه که در حدیث معروف از امام صادق (علیه‏السلام‏) مى‏خوانیم : کونوا دعاة الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاة بالسنتکم مردم را با عمل خود به نیکیها دعوت کنید نه با زبان خود. 🔹تاثیر عمیق دعوت عملى از اینجا سرچشمه مى‏گیرد که هر گاه شنونده بداند گوینده از دل سخن مى‏گوید و به گفته خویش صددرصد ایمان دارد گوش جان خود را به روى سخنانش مى‏گشاید و سخن که از دل برخیزد بر دل مى‏نشیند ، و در جان اثر مى‏گذارد ، و بهترین نشانه ایمان گوینده به سخنش این است که خود قبل از دیگران عمل کند . 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۴-۷ سوره نمل بخش دوم برای پاسخ به این سئوال و ترجمه صحیح آیات، ابتدا این موضوع را در سوره های دیگر بررسی می کنیم: این موضوع و خطاب لاتخف خطاب به موسی در سوره های طه و قصص نیز نقل شده است: وَأَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ يُعَقِّبْ يَا مُوسَى أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنِينَ(قصص) أَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًاوَلَمْ يُعَقِّبْ يَامُوسَىٰ لَاتَخَفْ إِنِّي لَايَخَافُ لَدَيَّ الْمُرْسَلُونَ (نمل) جملات ابتدای آیه سوره قصص عین آیات سوره نمل است .لکن بعد از لاتخف،عبارت انک من الامنین آمده است. با وجود این آیه و تاکید بر امن بودن موسی، احتمال پیوسته بودن استثنا و افاده این معنا که رسولان نزد خدا نمی ترسند مگر رسولانی که ظلم کردند و بعدش جبران نمودند (این رسولان میترسند و موسی هم به همین دلیل ترسید) منتفی میشود. در این آیه خدا به موسی یادآوری میکند که تو از امنین هستی و در محضر ما، وجهی برای خوف نداری.پس نترس. نه اینکه چون ظلم کردی و توبه کردی،سزاوار ترس هستی. در سوره طه نیز باین صورت بیان شده است که: قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الْأُولَى همان طور که مشاهده میشود در هرسه سوره،علت ترس موسی ،ظهور مار جهنده از عصای اوست و نه ترس از وحی و خطاب یا ترس از حضور در برابر خدا. لذا باید به دنبال آیات مرتبط با ایمن بودن از حوادث دنیوی بود نه ایمن بودن اخروی و معنوی. سوره یونس أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ {62}الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ {63}لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {64} این آیه به خوف نداشتن اولیا الله در دنیا و اخرت اشاره دارد. سید کاظم فرهنگ ادامه دارد...... https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔥 تعدي، محكوم و ظالم است. براي رفع جنگ و انسانهاي بيگناه، بايد به استانداردهاي در حرمت و انسانها ،پايان داد. ✍️ "در داوری نباید یک برش گزینشی و دلبخواهانه را ملاک قرار داد. اگر می خواهیم جنگ را مهار کنیم نخست باید در شناخت آغازگر آن عادلانه قضاوت کنیم. در نظام بین الملل هم عرف است که در جنگ، آغازگر تجاوز را شناسایی می کنند و قاعده «البادی اظلم*» معتبر است. چون فقط جنگ‌ دفاعی مشروعیت دارد، برفرض اینکه دوطرف هم در جنگ قابل دفاع نباشند باز این آغاز گر جنگ است که ستمکارتر است. ❎اگر از تاریخ اشغال که آغاز واقعی این‌ جنگ است بگذریم، و فقط همین زمانه اخیر را ملاک قرار دهیم، بدون شک درصورتی که دولت به بیانیه ها و قطعنامه های متعدد مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای بین المللی حقوق بشر در اعتراض به ادامه شهرک سازی ها و اعمال خشونت علیه فلسطینیان تمکین می کرد، مطمئنا حمله حماس رخ نمی داد. به رغم مخالفت های جهانی، اسرائیل در ادامه اقدامات خود یهودیان را در اورشلیم شرقی، اسکان داد در حالی که طبق توافق‌های بین المللی متعلق به مسلمانان و در اختیار آنها بوده و بدتر آنکه این شهرک‌نشین‌ها در چند ماه اخیر روزی نبوده که به فلسطینی های ساکن خود اسراییل حمله خشونت بار و قتل و‌ جنایت نداشته باشند طوری که نزدیک به۲۵۰ نفر کشته شده اند و سازمان های بین المللی فقط ابراز نگرانی و یا محکوم کردند و از واکنش لفظی فراتر نرفتند و در واقع این بی تفاوتی بستر سازی جنگی تازه بود که دو طرف جنگ قواعد حقوق بشر دوستانه را رعایت نمی کنند. ⭕برای پایان دادن به این جنگ‌ باید به پایان داد و برای جان و امنیت همه انسان ها حرمت قائل شد نه فقط اسراییلی ها و اشغالگران. ریشه جنگ در رفتار دوگانه قدرت های جهانی است. هرجا پای منافع خودشان در میان باشد جنگ‌ خوب است و طرف مقابل هم تروریست است. تاریخ چیزی جز جنگ قدرت نیست. در هر گوشه عالم از دورترین زمان. جنگ قدرت نیز جز بی رحمی نیست. ما در کجای این نبرد قرار داریم؟ ✳ما به عنوان جامعه مدنی طرف هیچ‌جنگی نیستیم و برای کشته شدن هیچ انسانی و‌ ویرانی هیچ‌خانه ای شادمانی نمی کنیم، باید « » را مهار و دندان تیزش را بکشیم‌ و نباید خودمان‌ جزیی از آن بشویم ولی در قضاوت کردن هم نباید قاعده البادی اَظلَم را پایمال کنیم." از يادداشت اقاي عمادالدين باقي * في رَجُلَينِ يَتَسابّانِ ـ : البادِي مِنهُما أظلَمُ ، و وِزرُهُ و وِزرُ صاحِبِهِ علَيهِ ما لَم يَعتَذِرْ إلى المَظلومِ . ✳✳امام كاظم عليه السلام ـ درباره دو نفر كه به يكديگر ناسزا بگويند ـ فرمود : آن كه كرده است و تا زمانى كه از ستمديده پوزش نخواهد ، گناه او نيز به گردن وى باشد . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
[ ](https://bit.ly/2OlYLem)🔹 *اگر شاکر باشید بر نعمتهایتان افزوده می شود* وَإِذْ تَأَذَّنَ رَ‌بُّكُمْ   لَئِن شَكَرْ‌تُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَ لَئِن كَفَرْ‌تُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم /۷) و آن‌گاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد، البته نعمت شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى كنيد عذاب من بسيار سخت است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 49 تا 57 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ "49/بقره" 🌱 و (نیز به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایى بخشیدیم. که همواره شما را به بدترین صورت آزار مى دادند: پسران شما را سرمى بریدند. و زنان شما را (براى کنیزى) زنده نگه مى داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان بود. 👈قرآن در این آیه، به یکى دیگر از نعمت هاى بزرگى که به قوم بنى اسرائیل ارزانى داشته اشاره مى کند و آن نعمت آزادى از چنگال ستمکاران است که از بزرگ ترین نعمت هاى خدا است. به آنها چنین یادآور مى شود:  به خاطر بیاورید زمانى که شما را از دست فرعونیان نجات بخشیدیم  (وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ). همانها که دائماً شما را به شدیدترین وجهى آزار مى دادند  (یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ). پسرانتان را سر مى بریدند، و زنان شما را براى کنیزى و خدمت، زنده نگه مى داشتند  (یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ). و در این ماجرا آزمایش سختى از سوى پروردگارتان براى شما بود  (وَ فی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظیمٌ). 🔷قرآن، مخصوصاً براى مجسم ساختن عذاب فرعونیان نسبت به بنى اسرائیل تعبیر به  یَسُومُون  کرده ( یَسُومُون  فعل مضارع از ماده  سوم  است که در اصل، به معنى دنبال چیزى رفتن مى باشد و از آنجا که فعل مضارع معمولاً معنى دوام و استمرار را مى بخشد، در مى یابیم که بنى اسرائیل به طور مداوم تحت شکنجه فرعونیان بوده اند). 🔷با چشم خود مى دیدند پسران بى گناهشان را سر مى برند، و دخترانشان را به کنیزى مى بردند، از این گذشته خودشان نیز دائماً تحت شکنجه بودند، بردگان، خدمتگزاران و کارگران قبطیان و دار و دسته فرعون محسوب مى شدند. 👈 مهم این است که: قرآن، این جریان را یک آزمایش سخت و عظیم، براى بنى اسرائیل مى شمرد (یکى از معانى  بلاء  آزمایش است) و به راستى تحمل این همه ناملایمات، آزمایش سختى بوده است. 🔷این احتمال نیز وجود دارد که  بلاء  در اینجا به معنى  مجازات  باشد; زیرا بنى اسرائیل پیش از آن، قدرت و نعمت فراوان داشتند، کفران کردند، و خدا آنها را مجازات کرد. 🔹احتمال سومى در تفسیر این جمله نیز از سوى بعضى از مفسران ذکر شده است که  بلاء  به معنى  نعمت  باشد، یعنى نجات از چنگال فرعونیان نعمتى بزرگ براى شما بود. به هر حال، روز نجات بنى اسرائیل از چنگال فرعونیان یک روز مهم تاریخى بود که قرآن کراراً روى آن تکیه کرده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، بيانگر و مايه‌ی جداسازی حق از هستند 💠‏وَ إِذْ آتَيْنا مُوسَی الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (۵۳/بقره) 🌱‏و (نيز بخاطر آوريد) هنگامی كه به موسی كتاب (تورات) و فرقان داديم، تا شايد شما هدايت شويد. 🔹‏فرقان، وسيله‌ای است كه حقّ را از باطل جدا می‌سازد. و چون در كتاب آسمانی حقّ از باطل جدا می‌شود، به آن فرقان گفته می‌شود. شايد هم مراد از فرقان، با توجّه به اينكه در كنار كتاب آمده است، همان معجزات نُه‌گانه يا حقايق ديگری باشد كه غير از تورات به‌ حضرت موسی عطا شده است. ‏🔹كتب آسمانی، بيانگر حقّ و مايه‌ی جداسازی حق از باطل هستند. «الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ» ‏حجّت از طرف خداوند تمام است، ولی مردم به خاطر هوسها، گاهی حقّ را نمی‌پذيرند. «لَعَلَّكُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۴-۷ سوره نمل بخش آخر اما رابطه امن بودن با ظلم و توبه چیست؟ -الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ {۸۲}انعام این آیه نیز افراد مومنی که ایمانشان را به ظلم نیالوده اند،ایمن و هدایت یافته معرفی کرده است. در سوره طه نیز به خضوع انسانها در قیامت در برابر خداوند اشاره کرده و ظالمین را خسران زده و ناامید میشمرد. وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًا {۱۱۱} در ایه ۱۱ سوره نمل نیز همین معنا را تکمیل میکند که اگر کسی ظلم کرد ولی توبه نمود و جبران، از شمول ظالمین خارج میشود و هم چنان در مقام امن خواهد بود. اما تاکید بر لدی (در حضور خدا) در ایه مورد بحث چیست؟ خداوند،برخی مکانها و حریم ها را امن معرفی کرده است: از جمله در سوره ال عمران ایه 97 مقام ابراهیم (ومن دخله کان امنا )و در سوره بقره ،ابراهیم،قصص و عنکبوت شهر مکه و حریم کعبه را امن (حرما امنا)معرفی کرده است. که مراد همان امنیت از بلایا و حوادث مادی است. وقتی حریم کعبه و مکه که منسوب به خداست امن است،به طریق اولی محضر خود خداوند برای راه یافتگان به محضرش امن است. در واقع موسی بنابه عادت همه انسانها که از ماری جهنده فرار میکنند، ترسید وفرار کرد اما خداوند به او یاداوری میکند که تو در محضر مایی و تبدیل عصا به مار به اراده ما صورت پذیرفت بنابراین نترس. لذا در محضر خدا،که خاص اولیا الله است، امن هستند. مرسلون هم جزو این اولیا الله هستند که معمولا مرتکب ظلمی نمیشوند و یا در صورت ارتکاب (مانند یونس ) توبه میکنند.در سوره قصص هم موسی پس از قتل غیر عمد قبطی،گفت رب انی ظلمت نفسی و در خواست غفران و توبه کرد که خدا هم او را بخشید. لذا معنای ایه باین صورت خواهد بود که در نزد من مرسلون نمی ترسند و ایمن هستند.(کسانی که مرتکب ظلم شدند،ایمن نیستند) مگر کسی که ظلم کند و سپس انرا با نیکی جبران و اصلاح نماید که من امرزنده و مهربان هستم. سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️هيچ حادثه اي، نيست. بدشانسي و خوش شانسي مطرح نيست. همه چيز از جانب خداست 🔸 "غير خدا در جهان مبدأي نيست كه آسيب برساند مرگ و حيات به دست اوست أَضْحَكَ وَأَبْكَي أَمَاتَ وَأَحْيَا و امثال ذلك اگر او يُحْيِي وَيُمِيتُ است اگر او أَغْنَي وَأَقْنَي و اگر او أَضْحَكَ وَأَبْكَي است پس غيراو، منشأ كاري نيست 👈پس اگر حادثه‌اي به انسان برسد كه انسان را مي‌گرياند يا مي‌خنداند به حيات انسان خاتمه مي‌دهد يا حيات انسان را ادامه مي‌دهد همه آن حوادث به دست خداي سبحان است كه او رب‌العالمين است؛ هيچ كاليء و هيچ حافظي نيست جز خدا؛ نه چيزي به غير اذن خدا در جهان رخ مي‌دهد نه چيزي انسان را غير از خدا از حوادث حفظ مي‌كند بنابراين انسان زير پوشش مأموران الهي است اين مأموران الهي از جلو و دنبال او را از امر خدا حفظ مي‌كنند تا آن اجل معين برسد 👈اينكه در دعاي شريف كميل آمده «و كم من عثارٍ وقيته و كم من مكروهٍ دفعته» بسياري از لغزشهاست كه تو حفظ كردي بسياري از بلاهاست كه تو دفع كردي انسان توجه به آن بلا ندارد تا دفعش كند بر فرض توجه قدرت دفعش را هم ندارد خيلي از لغزشهاست كه انسان محفوظ مي‌ماند و نمي‌داند كه در اثر صيانت و حراست كيست در بسياري از موارد تصميم مي‌گيرد كه كاري را انجام بدهد بعد پشيمان مي‌شود و نكتة ندامت و پشيماني براي او روشن نيست بعدها مي‌فهمد و مي‌گويد چه خوب شد من آن كار را نكردم اينطور نيست كه گتره و گزاف تصميم او به ندامت پشيماني بشود بلكه يك مبديء است بنام مقلب القلوب كه در حوادث دل اثر مي‌گذارد 🔻اگر يك موحدي چون امير المؤمنين(عليه السلام) باشد مي‌گويد «عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم حل العقود و نقض الهمم» و اگر يك انسان متعارف باشد مي‌گويد پشيمان شدم روي روي . نمي‌داند كه در كار نيست 👈شانس يك امر وهمي است و يك امري است كه هم عقل او را باطل مي‌كند هم نقل او را تخطئه مي‌كند, توحيد را و ربوبيت خداي سبحان را هم عقل اثبات مي‌كند هم نقل اثبات مي‌كند و تأييد مي‌كند 🔻اگر كسي تابع عقل و وحي نبود خواه ناخواه در رهن وهم قرار مي‌گيرد معتقد به بدشانسي و خوش شانسي مي‌شود اينطور نيست كه يك حادثه‌اي از انسان بطور تصادف و گتره از بين برود و سلب بشود اينچنين نيست 👈هر حادثه‌اي چه در صفحة جان چه در صحنة بدن رخ مي‌دهد به سبحان است و حساب شده است اگر بعضي از بلاها دفع مي‌شود آن خدائي كه من يكلؤكم بالليل و النهار من الرحمن او كاليء و او حافظ بود اگر «و كم من عثارٍ وقيته» است روي حفظ اوست اگر «كم من مكروهٍ دفعته» است روي حفظ اوست پس هيچ كاليء وحافظي نيست مگر خداي سبحان, قل من يكلؤكم بالليل والنهار من الرحمن" 🖌ايه الله جوادي املي -تفسير سوره رعد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَْمخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ و ای آن‌که بیرون آمدن از تنگی و فشار و قرار گرفتن در راحتی گشایش و رهایی از غم و اندوه، از او خواسته می‌شود. فرازی از دعای هفتم صحیفه سجادیه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 58 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ معناى جامع   💠وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ "58/بقره" 🌱 و (یاد کنید) زمانى را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس ]وارد شوید. و از نعمتهاى فراوان آن، از هرجا مى خواهید بخورید. و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع وارد گردید. و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز.» تا خطاهاى شما را ببخشیم. و به نیکوکاران پاداش بیشترى خواهیم داد». 🔷مراد از احسان در و سنزيد المحسنين نيكوكارى و نيكو به جا آوردن عمل است. بر اين اساس، مقصود آيه اين است: 👈كسانى كه سه فرمان مزبور 1⃣ ورود به قريه 2⃣ ورود باب در حال خضوع 3⃣ گفتن حطه را نيكو به جا آورن افزون بر و گناهانشان، به آنان ثواب نيز مى دهيم . ✅اولا، با وصف غفار آنان را مى آمرزيم و ✅ثانيا، با صفت رحيم از رحمت خاص برخوردارشان مى كنيم 👈 يعنى ابتدا با بخشش ‍ گناه، گردگيرى و غبارروبى كرده سپس رنگ آميزى به صبغه الهى صورت مى پذيرد. 📚تفسیر تسنیم ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آیا جزء طبیعت انسان نیست ؟ 💠لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنی‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّـهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّـهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (۶۱/بقره) 🌱‏و (نيز بخاطر آوريد) زمانی كه گفتيد: ای موسی! ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمی‌كنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبيعی از) زمين می‌روياند، از سبزی و خيار و سير و عدس و پيازش، برای ما (نيز) بروياند. ‏موسی گفت: آيا (غذای) پست‌تر را بجای نعمت بهتر می‌خواهيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد برای شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگی، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهی كفر می‌ورزيدند و پيامبران را به ناحقّ می‌كشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند. 🔹بدون شک ، تنوع از لوازم زندگى و جزء خواسته هاى بشر است ، کاملا طبیعى است که انسان پس از مدتى از غذاى یکنواخت خسته شود، این کار خلافى نیست پس چگونه بنى اسرائیل با درخواست تنوع مورد سرزنش قرار گرفتند؟ 🔹پاسخ این سؤ ال با ذکر یک نکته روشن مى شود و آن اینکه در زندگى بشر حقایقى وجود دارد که اساس زندگى او را تشکیل مى دهد و نباید فداى خور و خواب و لذائذ متنوع گردد. زمانهائى پیش مى آید که توجه به این امور انسان را از هدف اصلى ، از ایمان و پاکى و تقوى از آزادگى و حریت باز مى دارد، در اینجا است که باید به همه آنها پشت پا بزند. 🔹تنوع طلبى در حقیقت دام بزرگى است از سوى استعمارگران دیروز و امروز که با استفاده از آن ، افراد آزاده را چنان اسیر انواع غذاها و لباسها و مرکبها و مسکنها مى کنند که خویشتن خویش را به کلى به دست فراموشى بسپارند و حلقه اسارت آنها را بر گردن نهند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan