eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسته اموزشي ،شامل مباني روش ساده فهم قران به همراه فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري روش فهم قران با تدريس آقايان گنجه اي و فرهنگ را با 25 درصدي،درب منزل خود تحويل بگيريد. لينك سفارش و پرداخت اينترنتي : https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : 👈فراز ششم آیات ۳۹-۳۶ فَمَالِ الَّذِینَ کَفَرُوا قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ ﴿٣٦﴾  پس چه شده برای کسانیکه کفرورزیدند پیش رویت عجله کنندگانند ؟! عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِینَ ﴿٣٧﴾ از سمت راست واز سمت چپ گروه گروه (می ایند)  أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ ﴿٣٨﴾  آیا امید دارند هر شخصی از ایشان اینکه وارد شوند باغ پر نعمتی را ؟! کَلا إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِمَّا یَعْلَمُونَ ﴿٣٩﴾ چنین نیست، همانا ما آفریدیم ایشان را از آنچه می دانند  🔸درب فراز ششم: داشتن مال ومقام دنیایی برای کافران غرور بیجا وپندار گرامیداشت از طرف خدا را ایجاد می کند که طمع بهشت در چنین روزی را دارند که چنین نیست  👈فراز هفتم آیات ۴۴-۴۰  فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ﴿٤٠﴾  پس سوگند می خورم به پروردگار مشرقها ومغربها همانا ما هر آینه توانمندانیم  عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ خَیْرًا مِنْهُمْ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ ﴿٤١﴾ بر اینکه جایگزین کنیم بهتری از ایشان را ونیستیم ما پیشی گرفته شده (کسی بر ما نمی تواند پیشی بگیرد)  فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّى یُلاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ ﴿٤٢﴾  پس واگذار ایشان را در حالیکه در باطل فرو می روند و بازی می کنند تا زمانیکه ملاقات کنند روزشان را که وعده داده شدند  یَوْمَ یَخْرُجُونَ مِنَ الأجْدَاثِ سِرَاعًا کَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ یُوفِضُونَ ﴿٤٣﴾ در روزیکه خارج می شوند از قبرها با سرعت گویی ایشان به سوی پرچمهایشان سرازیر می شوند (مانند کسی که به پرچم پایان مسابقه با سرعت می دود)  خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذَلِکَ الْیَوْمُ الَّذِی کَانُوا یُوعَدُونَ ﴿٤٤﴾  (در حالیکه) فروافتاده است دیدهایشان ، می پوشاند ایشان را (غبار) خواری ، آنروزیکه وعده داده می شدند  🔸درب فراز هفتم: خداوند نیازی به ایمان اوردن انها ندارد وقادر است انها راهلاک وبهتر از آنها را جایگزینشان کند پس هدف پیامبر وخدا فقط هشدار برای هدایت آنها برای زندگی بهتر در دنیا واخرت است  ✅درس سوره:  روز قیامت حتمی وبسیار طولانی وسخت برای کافران وآسودگی ورفاه برای مومنان است پس بالطف الهی و ایمان وعمل صالح در دنیا ،خود را از این عذاب نجات ودر زندگی همراه رفاه وقرب الهی در اخرت وارد کنیم ترجمه و تدبر: سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 8: کردن و گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران 💫✨ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید وسلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند.(27)سوره نور 💫✨پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود،داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید. (28)سوره نور 🔷این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. 🔶✅تفسیر احسن الحدیث در بیان اثرات این ایات چنین آمده است:"این عمل باعث میشود مردم به یکدیگر اطمینان پیدا کنند.حریم ها محفوظ گردد.آنچه مردم خوش دارند کسی از آن اگاه نشود هم چنان از دیگران پوشیده بماند،که نتیجه اش ظاهر شدن خوب ها و مستور ماندن نا شایستها ست." 🔶🔶 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 چیست؟ و چیست؟ ⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است. 👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟ 👈تعریف و و در قرآن 👈در رساله ايت الله صادقي تهراني،در خصوص موسيقي و آواز چنين آمده است:👇👇 ♦️ و و و .  مسأله ی 930- رقص، موسيقى، آواز و ... در صورتى كه- با احتمالى عقلانى- مستلزم باشد و يا انسان را در انجام واجب و يا ترك حرام سست كند، لهو و حرام است، و تشخيص آن با عرف سالم ايمانى است.  مسأله ی 931- رقص مرد براى زن نامحرم و بالعكس مطلقاً حرام است. مسأله ی 932- «لَهْو» داراى دو بعد است، كه باز داشتن از واجبات زندگى، و بازداشتن از واجبات عبادتى، كه هر دو در بازدارى و لاابالى كردن انسان در انجام وظايف الهى همآهنگ اند، خصوصاً مجالس عيش و عشرت و طرب كه توأم با رقص و ساز و آواز است، و بالاخص كه با شركت زنان در ميان مردان باشد، اين گونه مجالس قدر مسلم لهو و حرامِ چند بعدى است. مسأله ی 933- «لهوالحديث» و يا هرگونه لهوى كه در آياتى چند تحريم شده است به طور كلى سخن و يا كارى را دربر مى گيرد كه داراى اين دوگونه انحراف و يا يكى از آن ها باشد  مثلًا در آيه ى (6) لقمان كه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَرى لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمِ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً» (سوره ى لقمان، آيه ى 6)، «بعضى از مردم لهو را طالب و خريدارند تا اين كه (مردم را) از راه خدا گمراه كنند «بِغَيرِعِلْمٍ» يعنى به سبب نادانى و جهالتشان (و همين ها كسانى هستند كه) راه خدا را به مسخره و (شوخى) مى گيرند» كه اين جا آن چه محور اصلى گناه مى باشد «لهوالحديث» و گمراه كردن و گمراه شدن و سبك گرفتن راه خداست كه مثلًا به قصه هاى پوچ و پوك دلداده و در نتيجه از دلبستگى به سخنان حق دور شود.  مسأله ی 934- روى اين اصل مى توان گفت علوم رايج حوزه هاى اسلامى كه بر محور قرآن نيست، بلكه دانشجويان علوم اسلامى را از علوم قرآن دور كرده و سد راه دريافت معارف قرآنى شده اند همه از نمونه هاى «لهوالحديث» بوده، و دلبستگى به آن ها گناه و بيراهه رفتن است، و جاى انكار هم نيست كه قرآن در حوزه هاى ما هم چون كتابى اجنبى است كه اگر هم به كار گرفته شود از دروس جنبى و حاشيه اى است، و در مواردى هم كه با خيالات و اصطلاحات علوم حوزه اى برخورد داشته باشد مورد تأويل باطل قرارش مى دهند و يا بانظرات اين و آن آيه ى شريفه را از كار مى اندازند و برخلاف نص و يا ظاهرش نظر داده و عمل مى نمايند!  مسأله ی 935- «لهو» در كل كار يا سخنى است كه دل آدمى را مى گيرد و آن را مى ميراند و روح ايمان را در آن كشته و يا آغشته به شهوت مى نمايد بنابراين مى بينى كه در واجباتش سست و يا از آن ها روى گردان مى شود، يا در ترك محرمات سست و بدتر كه به آن ها رو مى آورد، اينها كلًا حرام است، و اين لهو در موسيقى و رقص و آواز و خوانندگى گاه چهار بعدى است كه زنى زيبا و رعنا و دلربا هم برقصد و هم بخواند و هم چيزى را كه مى خواند لهو باشد و سازى هم بزند كه جملگى لهو است و حرام، و بالاخره گاه اين حرمت ابعاد وسيعى پيدا مى كند تا آن جا كه در دو و يا سه يا چهار بعد لهو و حرام مى گردد.  مسأله ی 936- گاه خواننده آن چه را مى خواند از نظر معنى نه تنها دل را نمى گيرد و نمى ميراند كه زنده هم مى كند، ولى از نظر وزن طرب آور و لهو است كه چون اهانت به اين معناى مقدس است فقط در اين بعد حرام است مگر اين كه چون با معناى شايسته و تذكر دهنده اى كه هم آهنگ گشته حالت لهوى وزنش در اين ميان محو و ناچيز گردد و اهانت هم نباشد، در اين صورت حرام نخواهد بود، مانند صداى دلنواز قرآن و مرثيه و مانند آن ها و نيز صداهاى دلنوازى كه اختصاص به حالت لهو ندارند.  مسأله ی 937- گاهى هم خوانندگى به عكس است كه صدا به خودى خود لهو نيست ولى مطلبى را كه مى خواند لهو است و اين جا به حساب لهو بودن معنى حرام است، مانند صداى ناپسندى كه به خودى خود لهو نيست ولى چيزى را كه مى خواند از نظر معنى لهو است، و بالاخره هر جايى لهوى پيش آيد كه از نظر موسيقى و يا آواز و يا رقص و يا هر چيز بى معنى و منحرف كننده اى باشد، در چنان مواردى حرام است.  مسأله ی 938- «لهو» در تمامى ابعاد انجام دادنش و بهره گيرى از آن و يا تنها حضور در مجلسش گرچه چشم و گوشش را هم ببندد در حالى كه اين لهو در حضور فرد و يا گروهى ديگر انجام گيرد باز هم حرام است و ماندن در چنان مجلسى نيز دو بعدى حرام است." ادامه دارد... جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2767 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ خدايا مرا از سپاهيانت قرار ده، چرا كه همانا تنها سپاه تو پيروز است، و مرا از حزب خود قرار ده كه تنها حزب تو رستگار است. بخشی از دعای روز سه‌شنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✳️ سئوالی که پاسخ آن شما را ناراحت می کند،نپرسید در ایه ۱۰۱ سوره ،نکته جالبی بیان شده و از مومنان خواسته که کار را برخود سخت نکنند و در مواردی که شارع سکوت کرده و حکمی صادر نشده ،سئوال نکنند و نکنند که کارشان خواهد شد. 💠 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۱۰۱﴾ 🔸فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى كند مپرسيد و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى شود در باره آنها سؤال كنيد براى شما روشن مى شود خدا از آن [پرسشهاى بيجا] گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است. https://goo.gl/ZiBX5E 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ {36} چه شده است كه آنان كه کافرند( به این ایات) به سوى تو با حالت خیره شده عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ {37} گروه گروه از راست و از چپ [هجوم میاورند]  أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ {38} آيا هريك از آنان طمع دارد كه در بهشت پر نعمت درآورده شود؟ كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا يَعْلَمُونَ {39} نه چنين است ما آنان را از آنچه [خود] مىدانند(آبی بی ارزش) آفريديم  فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ {40} [هرگز] به پروردگار خاوران و باختران سوگند ياد مىكنم كه ما تواناييم  عَلَى أَن نُّبَدِّلَ خَيْرًا مِّنْهُمْ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ {41} كه به جاى آنان بهتر از ايشان را بياوريم و بر ما پيشى نتوانند جست  💠نکات: 1)شرح ایات (41-36 )معارج در ایات قبل سه محور مهم تاکید شد: الف)عذاب کافران در قیامت ،قطعی و تابع اراده خداست نه درخواست شما ب)مجرمین و مالدوستان منکر معاد،قطعا در اتش جهنم هستند ج) بهشت مخصوص مصلین (با ان توصیفات) است. لذا خداوند،کافرین به این موضوع (که بهشت و جهنم تابع اراده و ملاکهای خداست)که خیره و متعجب دور پیامبر را گرفته اند،میپرسد انتظار دارید که شماها وارد بهشت شوید؟فکر می کنید با درخواست شما برای امدن عذاب در دنیا و نیامدن آن ،میتوانید اصل جهنم و عذاب اخروی را نفی کنید؟شما که اصل عذاب اخروی را قبول ندارید و رفتارهایتان بر افراد جهنمی منطبق است نه بهشتیان،چگونه خود را مستحق بهشت میدانید؟مگر ملاکهای بهشت و جهنم را شما تعیین میکنید؟ایا میخواهید بر اراده و مشیت خدا غلبه کنید؟ خدایی که خود خالق بهشت و جهنم و تعیین کننده زمان وقوع قیامت است خیر،چنین نیست اینها که از آبی بی ارزش توسط خدا خلق شده اند،قادر به غلبه و سبقت بر خدا نیستند .خداوندی که شما را افریده و رب این جهان است،قادر است که شما را ببرد و افرادی بهتر از شما پدیدآورد که شایسته بهشت باشند.و شما در هیچ کدام از این امور،نمیتوانید بر خدا سبقت گیرید و مانع تحقق اراده او شوید. 💢عصاره فراز آیات( 41-36 )ورود به بهشت و جهنم تابع اراده و مشیت خداست نه تصورات شما. 2)کافرین مورد نظر در این سوره (آیات 1 و 36) چه کسانی هستند؟منکران معاد یا منافقان؟ با توجه به الف )توضیحات ذکر شده در نکات فراز اول ب)توضیح صفات مجرمین در سوره های قبل در ذیل فراز دوم  ج)تاکید بر تصدیق یوم الدین توسط مصلین در فراز سوم د)ارتباط داشتن کل سوره با یکدیگر از جمله فراز اول که به درخواست عذاب توسط یکی از کافران اشاره میکند ه)توجه به ترتیب و زمان نزول سوره و مشابهت مفهومی و لفظی ان با سوره های خطاب به مکذبان معاد کافران مورد اشاره در این سوره نیز همان منکران یوم الحساب و کافران به ایات این سوره (که عذاب قطعی است و ملاک ورود به اتش و بهشت توسط خداوند تعیین میشود) هستند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسته اموزشي ،شامل مباني روش ساده فهم قران به همراه فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري روش فهم قران با تدريس آقايان گنجه اي و فرهنگ را با 25 درصدي، تنها تا 13 بهمن، درب منزل خود تحويل بگيريد. لينك سفارش و پرداخت اينترنتي : https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
: هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 8: کردن و گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران ♦️حرمت ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران: 💫✨ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید وسلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. (27)سوره نور 💫✨پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود،داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید.(28)سوره نور 🔶این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. 🔷با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 🔶این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند. 🔶🔶 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
به علاقه مندان فهم قران: عرضه بسته اموزشي با 25 درصدي،شامل كتاب روش ساده فهم قران به همراه دي وي دي فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري، جهت سفارش و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا https://eitaa.com/quranpuyan