♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
❓چند سئوال از آيات انتهای سوره نمل
۱- آيه مشهور امن يجيب المضطر اذا دعاه ...آيا بر هر مضطری اطلاق دارد؟ و تعريف مضطر چيست؟
با توجه به اينكه نعمات و آيات الهي ذكر شده در آيات قبل،محسوس و قابل مشاهده و غير قابل انكار توسط مخاطبان يعني مشركان مي باشند،آيا اجابت مضطر هم اينگونه است؟
۲- آيا اين جمله با جمله بعدی و يجعلكم خلفائ الارض،ارتباط مفهومي دارد؟ يا دو نشانه جدا هستند؟
پاسخ ۳ :
آیه ۶۲ : کسی را که همه راه ها به روی او بسته شده، «بی چاره» می خوانیم که معادل کلمه «مضطرّ» است که در متن آیه آمده. در این آیه تلویحاً وعده داده شده که خداوند فریاد بیچاره را می شنود و اضطرارش را رفع می کند. هر کسی مواردی از این نوع را که برایش اتفاق افتاده، بیاد می آورد. هر کس بیاد می آورد که هنگام بیچارگی، فقط خداوند را یاد می کند و حل مشکلش را فقط از او می خواهد و اغلب «جواب» هم می گیرند.
اما نکته ای در اینجا هست که نمیتوان ناگفته اش گذاشت، این آیه که مستند اینهمه «ختم های امّن یجیب» است مطلق نیست، و همیشه به اجابت نمیرسد، و به قرینه «یجعلکم خلفاءالارض» که درست پس از آن آمده، اطلاقش در باره مبارزات اجتماعی حق طلبانه است، و فقط در آن زمینه است که – به شهادت تاریخ بشر – همیشه درست در می آید، ولو اینکه ظاهرا چنین به نظر آید که درست در نیامده است، مثلا مورد امام حسین علیه السلام ظاهرا به نظر میآید که آنحضرت مغلوب شده، اما واقعا آنحضرت پیروز شده است، زیرا اولا در مدتی کوتاه گفتمان غالب تغییر کرد، ثانیا دودمان بنی امیه بربادرفت، ثالثا پس از گذشت ازمنه و دهور و اعصار و قرون روز بروز بر احترام آنحضرت و نفرت از مخالفانش افزوده میشود.
خطاي الميزان واضح است. زیرا مواردی که نتیجه گیری المیزان درست در نیامده بسیار زیاد است ، بطوریکه هر کسی مواردی از آن را سراغ دارد، از جمله در همین ایام (که اینک اواخر آذر ماه ۹۳ است) در خبر ها دیدیم که چند کشتی در دریا غرق شدند و همگی سر نشینان مردند. حتما در بین آنهمه آدم در آن کشتی های مغروق لا اقل یکنفر وجود داشت که مطابق فرضیات المیزان خداوند را خوانده، اما دیدیم که اجابت نشد و سوء برطرف نگردید، دلیلش هم این است که المیزان در تفسیر موضوع خطا نموده و موضوع مطلق نیست، بلکه مقید است به زمینه مطلب که مبارزات اجتماعی حق طلبانه است. زیرا درست بعد از آن فرموده و یجعلکم خلفاء الارض که جمله اخیر به مبارزات اجتماعی حق طلبانه میخورَد.
تفسير مرحوم جمال گنجه ای
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت هشتم:
⁉آيا حكومت، حق دخالت در موضوع حجاب را دارد؟
✳ #فلسفه_حجاب
یکی از فلسفههای مهم حجاب، ایجاد روابط سالم اجتماعی میان زنان و مردان است؛ بنابراین این مسئله دو رویه دارد که یک طرف آن مردان هستند و روابط کاری، خانوادگی و اجتماعی و ... باید بر مبنای صحیح باشد. همه احکام شرعی در ↩️مرحله اول وقتی متوجه جامعه ایمانی می شود مطلوب شارع این است که مردم با پذیرش و ایمان قلبی و اراده و اختیار خودشان این کار را بکند، و آن را در مرعی و منظر مراعات کنند، ولی بحث بر سر این است که اگر مواردی به هر دلیل مثلاً فرهنگسازی نشده و یا فرهنگسازی شده، ولی عدهای قصد رعایت آن را ندارند آیا #شارع و دولت اسلامی ضمانت اجرایی علاوه بر ایمان درونی و الزام قانونی میتواند داشته باشد یا خیر؟
اگر مشکل پایبندی به احکام با ایمان حل شود، طبیعتاً کسی سراغ الزام قانونی نمیرود، ولی اگر کسی از جرگه ایمانی بیرون رفت آیا نباید به هیچ وجه الزام قانونی باشد؟ البته باز تأکید میکنم مراد بنده الزام قانونی در مسئله حجاب در هر شرایطی نیست.
🔴دخالت در مسئله حجاب #حق_دولت اسلامی است
در اینکه همه مسلمانان و دولت اسلامی برای زمنیهسازی، تبلیغ و ترویج احکام اسلامی از جمله حجاب وظیفه دارد مورد وفاق و اتفاق است.
❓ آیا دولت اسلامی افزون بر فرهنگسازی و تبلیغ و ترویج آیا میتواند در موضوعی مانند حجاب جرمانگاری کرده و افراد را ملزم به پوشش اسلامی کند یا نمیتواند؟
یک فرض آن است که دولت اسلامی چنین حقی دارد و فرض دیگر آن است که دولت حق اجبار، الزام و دخالت مستقیم ندارد، ولی مسئولیت دارد که حداکثر تلاش خود را در تبلیغ و ترویج آن انجام دهد.
🌱دولت اسلامی حق دخالت و #اجبار قانونی را در امر حجاب دارد، در عین اینکه مسئولیت فرهنگسازی هم دارد؛ یعنی مسئله فرهنگسازی را مستقل بگیریم و حق دخالت هم مستقل از مسئولیت فرهنگسازی قابل بررسی است؛
مدعای بنده این است که اصل جواز دخالت دولت اسلامی ثابت است، گرچه امری تعبدی نیست، بنابراین با توجه به دلیل و هدفی که حجاب دارد باید موضوع بررسی شود؛
👈👈یعنی کارشناسان دینی و حقوقی و قانونی باید بررسی کنند آیا دخالت دولت اسلامی در مسئله حجاب باعث بهتر شدن آن است یا بدترشدن و با توجه به این وضعیت، دخالت دولت هم تعریف میشود.
🔻 امروز باید ببینیم که اگر دولت دخالت مستقیم کند به نفع حجاب است یا اینکه اساساً دولت نباید دخالت کند و صرفاً باید تبلیغ و توصیه و ترویج و فرهنگسازی کند،
🔻از نظر بنده حق داشتن به معنای دخالت مستقیم نیست و اگر #دولت دید #دخالت مستقیم همراه با #فرهنگسازی و یا فرهنگسازی ابتدایی و بعد دخالت، به نفع پوشش اسلامی است، باید این حق محفوظ باشد و نباید دست دولت را ببندیم.
بنابراین مقصود از دخالت دولت این است که اولاً مشخص باشد که این حق را دارد در شرایط مناسب دخالت کند و دوم اینکه داشتن این حق لزوماً به معنای کیفر، شلاق زدن، تعزیر، جریمه و ... نیست.
👈 اینکه گفته میشود دولت حق دارد به معنای #زندانی کردن، #جریمه و ... نیست، ولی ممکن است برخی محرومیتهای اجتماعی را دولت برای کنترل موضوع، وضع کند و دولت باید اصل این حق را داشته باشد.
🔻 البته این سخنان به معنای تأیید برخی رفتارهای نادرست در سالهای گذشته درباره پدیده #بدحجابی نیست و بنده هم انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد با مسئله حجاب داشتهام.
💫ادامه دارد
🖌ايت الله سيد ضياء مرتضوي
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
🌱چگونه
فراموشت کنم
که همیشه
به یادم بوده ای🤍
📖مناجات خمس عشر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 84 تا 91
📄#صفحه_61
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_61
❇️ميان #پيامبران فرق نگذاريم.فقط #تسليم خدا باشيم
💠قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ال عمران/84
🌱بگو: ما [برخلاف تنگنظري و تعصّب شما] به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط [=انبياء و برگزيدگان از فرزندان يعقوب- 12 تيره] نازل شده، و آنچه [=كتابهايي] كه به موسي و عيسي و پيامبران [ديگر] از پروردگارشان داده شده ايمان داريم. [ما برخلاف شما] هيچ جدايي ميان هيچ يك از آنان نمينهيم و فقط تسليم [اوامر] او هستيم [نه تمايلات خود].
🔷 توصيه به چنين بلندنظري و جامعيت ايماني را علاوه بر اين آيه، در سورة بقره 136 و عنكبوت 46 ميبينيد، كه متأسفانه امروز در حصار تعصّبات قومي، نژادي و ملي محبوس شده است.
🔷موضوع فرق نگذاشتن ميان پيامبران را، كه موجب اختلاف ميان پيروان آنها ميگردد، قرآن در آيات و سورههاي ديگري نيز مورد تأكيد قرار داده است: از جمله بقره 285 ، آلعمران 84 ، نساء 150 و 152 .
🔷شكل كار اصل نيست، بلكه اصل، آن هدف غايى و نهايى كار است. در هر زمانى ممكن است شكل كار و دعوت انبيا فرق كند، مثلًا حضرت موسى به سراغ فرعون برود و يا حضرت سليمان، فرمانروايى مانند بلقيس را دعوت كند، ولى هدف نهايى يكى است.
درست مانند حركتهاى گوناگون امامان معصوم عليهم السلام.
اگر از انبياى گذشته براى معرّفى و يارى پيامبر آينده پيمان گرفته شده، پيامبر آينده نيز مأمور است به نمايندگى از تمامى پيروانش، ايمان خود را نسبت به پيامبران گذشته اعلام نمايد.
🔹 دين وهدايت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبيا همچون معلّمان يك مدرسهاند كه به طور زنجيرهاى مأمور ارشاد مردم بودهاند. «إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ ...
🔹تمام انبيا، داراى هدف واحد هستند. لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ
🔹برترى بعضى از انبيا بر برخى ديگر؛ «فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى بَعْضٍ» هرگز مانع ايمان ما به همهى آنها نيست. «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan