صبح دمی رفت مسیحا به دشت
سبزه صحرا به دمش زنده گشت
میلاد حضرت مسیح ( ع ) مبارک باد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
@quranpuyan
🌹🌱جملات زیبای #حضرت_عیسی(ع)
🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید.
ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود.
💎چشم. چراغ وجود انسان است.
اگر چشم تو #پاک باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد.
تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت.
💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای #مقدس را در اختیار انسان های بدکار نگذارید.
💐💐
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل از تفسیر نور
۱- یکی از برکات قرآن،حل اختلافات است. إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ ... یَخْتَلِفُونَ
۲- اختلاف از مردم است،وگرنه مکاتب الهی اختلاف ندارند. «هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ»
۳- ایمان،سبب دریافت رحمت الهی است. «رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
۴- حکم های الهی،مخصوص ذات مقدّس اوست،زیرا جهل و ترس و غرائز و حوادث در او اثر ندارد و صد در صد عادلانه است. «بِحُکْمِهِ»
۵- توجّه به حقانیّت راه و تلقین آن،انسان را در برابر حوادث زودگذر بیمه می کند. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ»
۶- مخالفان پیامبر،بهانه جویی می کردند،وگرنه راه او ابهامی نداشت. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ»
۷- رهبر باید به حقّانیت راهش ایمان داشته باشد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ»
۸- کار کوردلان را به خداوند واگذار کن. فَتَوَکَّلْ ... إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی
۹- اگر شنونده سنگدل باشد،سخن حقّ از گوینده ی پاک و شایسته نیز در او اثری ندارد.آری،لامپ سوخته با اتّصال به هیچ برقی روشن نمی شود. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» بر سیه دل چه سود خواندن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ
۱۰- بی اثر بودن تبلیغ پیامبران،به خاطر ابهام در کار نیست،بلکه به خاطر کوردلی منکران است. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی»
۱۱- اگر انسان به یقین برسد،اعراض مردم در او اثری ندارد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - وَلَّوْا مُدْبِرِینَ»
۱۲- افراد کر می توانند با اشاره چیزی بفهمند،ولی افراد شنوا که به حقیقت پشت کرده واز اهل حقّ دور شده اند،اشارات را هم نمی فهمند. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ»
۱۳- بدتر از اعراض،تداوم اعراض است. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
⁉ آيا #تدبر ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي #تفسير قران يا #مفاهيم قران شركت كردهاند، نيازي به فراگيري روش #تدبر و حضور در دوره روش ساده #فهم قران دارند؟
♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل:
1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک #تجربه_جدیده که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده
سركارخانم عباسي
2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام #لذت_بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود.
سركار خانم فروغي
3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم.
من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در #نوع_نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
سركار خانم ستاريان
4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا #همهروشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و #زاویهدیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده،
سركارخانم توكلي
5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام.
✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در
کانال تلکرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
واتساپ👇
https://b2n.ir/p92928
تالارگفتگوهاي قرآن پويان
✳ https://b2n.ir/a02388
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت هجدهم:
پژوهش جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان درباره مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها»
✳پژوهش فوق با تاکید بر چهار زمینهی شرعی، حقوقی، جامعهشناختی و تجربه زیسته زنان در سیاستگذاریها تدوین شده و در نهایت با تلفیق و ترکیب آنها جمع بندی کارشناسانه ای را در زمینه های راهبردی و کاربردی عرضه داشته است: (در اينجا فقط بعد شرعي ان ذكر ميشود)
یکم)حجاب در چشمانداز شرعی
گرچه اصل وجوب حجاب صرف نظر از حدود و شمول و حتی فلسفه آن حکمی مورد اتفاق بین فقها و فرق مختلف اسلامی است.
ولی اکنون پرسش اصلی این است که آیا حکومت از نظر شرعی ملزم و یا مجاز به اجباری کردن حجاب است یا خیر؟ اگر بلی، تزاحم عملی آن با سایر مبانی و قواعد و ارزش های اسلامی چگونه قابل جمع است؟ در هر حال گستره و حدّ این #مداخله چگونه است؟
از آنجا که حجاب فارغ از جزییات و حدود و شمول آن، در آموزههای دینی و در سنت مورد تاکید است، پس حاکمیتی که در پی بسط و گسترش ارزشها و فضیلت باشد، در چهارچوبی معقول و موثر مروج آن خواهد بود. امّا پیگیری این امر، با موازین مهم اسلامی و عقلانی دیگری هم ملازم است که حکومت نمیتواند از آنها صرف نظر کند.
مسأله این است که آیا حکومت در هر شرایطی و با هرگونه پی آمدهایی حق و یا وظیفه دارد در مقابل عدم رعایت حجاب از #قوه_قهریه و اجبار استفاده کند یا خیر؟ ایفای نقش حکومت در موضوع حجاب هم محدود به «احتمال عقلائی تأثیر» اقداماتش و هم منوط به « #احتمال_تاثیر_عقلائی» آن است. به این اعتبار چه از منظر مفهومی «نهی از منکر» و چه از زاویه «وظایف حکومت و حکمرانی به نام دین» به مسأله مداخله حکومت در اجبار به حجاب پرداخته شود، قاعده مهم در اینجا آن است که باید مثل هر بحث و حکم فقهی دیگر به مسأله #تزاحم آن با احکام دیگر پرداخت و در نظر گرفت که اگر اجرای آن به هر جهت با واجبات و یا وظایف مشخص تر حاکمیتی تزاحم پیدا کند و یا باعث تحقق محرمات دینی و پی آمدهای سوء اجتماعی شود، صورت مسأله تغییر پیدا می کند.
علاوه بر این، باید توجه داشت که #اصل_جمهوریت و حق حاکمیت مردم در حکمرانی با هر خوانشی از دین نمی توان نقض کرد و قوانین و مقرراتی را در تقابل با آن وضع نمود. بنا به این دو ضرورت در مسأله حجاب اجباری توجه به موارد ذیل از منظر شرعی می تواند مفید باشد:
1⃣توقع اطاعت جامعه در جایی که حاکمیت به تعهدات ضروری خود در تحقق عدالت و احترام به حقوق و آزادی های مشروع شهروندان، در پیشبرد و توسعه و گسترش رفاه عمومی، در دفاع از حق حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت، در شفافیت و پاسخگویی نهادهای حاکمیتی و در توجه به کرامت انسان و منزلت زنان به درستی عمل نکرده، توقعی غیر واقعی است.
.
2⃣هرچند امر حجاب یک حکم دینی است ولی #شیوهی_اجرای آن از سوی حکومت، موضوعی فقهی نیست و باید صاحب نظران حقوق و علوم اجتماعی به تناسب اقتضائات فرهنگی و اجتماعی در باب آن نظر دهند.
ارزش اخلاقی و دینی در رفتارها در بسیاری از موارد از گوهر #انتخاب_آزاد برمی آید، لذا در امر حجاب نیز قاعده متکی بر به رسمیت شناختن قدرت انتخاب شهروندان، آموزش موثر و اقناع آزادانه است، نه #تحمیل.
قانون برای ساختن یک جامعه اخلاقی ظرفیت های محدودی دارد.
🔻پس از گذشت چهار دهه، پرهیز از آنچه خواسته و ناخواسته در مسأله حجاب اجباری موجب دین گریزی و مایه نفرت و دوری بخش هایی از جامعه از اسلام و احکام آن می شود و برخی از فقها در برابر آن قاعده " #حرمت_تنفیر" را مطرح می کنند، موضوع مهم امروز ماست. ترویج حجاب اجباری با این قاعده تزاحم دارد.
برابر موازین مسلّم اسلامی، امر گسترش حجاب مثل ترویج هر معروف دیگری نباید با پی آمدهای نامناسب اجتماعی اقتصادی همراه باشد
وظایف و مسئولیت های حاکمیت در مسأله حجاب مشروط به قدرت و امکان و توانایی است. حکومت نمی تواند و نباید در این مسأله بیش از قدرت خود و ظرفیت جامعه سراغ الزام و تقنین برود
👈در توسعه خیر و فضیلت نمیتوان نقش موثر گروههای مرجع و جامعه مدنی را نادیده انگاشت و صرفاً بر نهادهای حاکمیتی تأکید کرد. ضرورت انجام کار موثر و عقلانی در حوزه حجاب ایجاب می کند که گروههای مشروع و مقبول در جامعه و نهادهای مدنی که به طور طبیعی تعادل بخشاند و ناهنجاریها را در عرصه عمومی به نحو موثر کنترل نمایند، دیده شود.
واگذاری امر حجاب که اساسا مقولهای فرهنگی و اجتماعی است به نهادهای نظامی و #انتظامی و امنیتی مغایر با این ضرورت است و منجر به پیدایش وضع نامطلوبی می شود که امروز شاهد آن هستیم.
🔻عدم رعایت اصل #تناسب_میان #جرم_وجزا و اتخاذ شیوه های قضایی مثل تشدید مجازات برای تهدید دیگران و توسل به برخی شیوه های ناپسند در مجازات تکمیلی موجب تضعیف بنیان ها و حدود حجاب در جامعه شده است و می شود.
💫 پایان
http://B2n.ir/f20689
@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
⁉ آيا #تدبر ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي #تفسير قران يا #مفاهيم قران شركت كردهاند، نيازي به فراگيري روش #تدبر و حضور در دوره روش ساده #فهم قران دارند؟
♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل:
1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک #تجربه_جدیده که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده
سركارخانم عباسي
2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام #لذت_بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود.
سركار خانم فروغي
3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم.
من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در #نوع_نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
سركار خانم ستاريان
4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا #همهروشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و #زاویهدیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده،
سركارخانم توكلي
5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام.
✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در
کانال تلکرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
واتساپ👇
https://b2n.ir/p92928
تالارگفتگوهاي قرآن پويان
✳ https://b2n.ir/a02388
#دعاهای_روزانه
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی
به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند.
بخشی از دعای روز سه شنبه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 174 تا 180
📄#صفحه_73
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_73
❇️ *در* #زندگي مون چه بفروشيم و چه نفروشيم؟
💠 إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «177» ال عمران
🌱قطعاً كسانى كه ايمان را با كفر معامله كردند، هرگز به خداوند ضررى نمىرسانند و براى آنان عذاب دردناكى است.
🔷در قرآن مسألهى خريد و فروش و سود و زيان سرمايه #عمر، بارها تكرار شده است. قرآن، دنيا را بازار مىداند و مردم را فروشنده و عقايد و اعمال انسان را در طول عمر، كالاى اين بازار.
در اين بازار، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است. يعنى ما نمىتوانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مىتوانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم.
🔷در قرآن از عدّهاى ستايش شده كه جان خود را با خدا معامله مىكنند و در عوض بهشت و رضوان مىگيرند و از عدّهاى انتقاد شده كه بخاطر انحراف و انتخاب سوء يا سودى نمىبرند؛ «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» و يا دچار خسارت مىشوند؛ «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» و در بعضى آيات همچون آيهى فوق، كسانى كه ايمان خود را با كفر معامله مىكنند، تحقير مىشوند و در مقابل به مؤمنان دلدارى داده مىشود كه ارتداد آن افراد، به خدا و راه خدا هيچ ضررى نمىزند.
🔹سرمايه اصلى انسان، ايمان ويا زمينههاى فطرى ايمان است. «اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ»
🔹 كساني كه معاملهگرانه همة ارزشهاي اخلاقي و ايماني را به پاي منافع دنيايي خود قرباني ميكنند و حاضر ميشوند به هر قيمتي، حتي كشتن صدها نفر، مانع آزادي انتخاب دين و پرستش خداي يكتا شوند، در بازتاب درد عذابي كه به ديگران ميدهند، عذاب اليمي براي خود ذخيره ميكنند.
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_73
❇️#بخل از انچه خدا به شما بخشيده، چرا؟!!
💠وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 180 ال عمران
🌱كساني كه در [راه انفاق] آنچه خدا از فضل خويش به آنان داده بُخل ميورزند، مبادا چنين حساب كنند كه اين [جمع كردنها] خيري است براي آنها، بلكه [وابسته و اسير مال شدن] شرّي است براي آنان. به زودي در روز قيامت آنچه به [انفاق و آزاد شدن از] آن بُخل ورزيدهاند، طوق گردنشان خواهد شد؛ و ميراث آسمانها و زمين از آنِ خداست و خدا بر جزئيات آنچه ميكنيد بس آگاه است.
1⃣ آنچه خدا از فضل خويش به بندگان بخشيده است، شامل همة سرمايههاي مادي و معنوي، علمي و هنري و حتي سلامتي و جواني و فرصت عمر ميشود.
2⃣هشدار اين آيه به كساني است كه امساك در انفاق از مالي را كه خدا به آنان داده «خيري» براي خود ميپندارند. اما هم مهلت را خدا داده، و هم مال را به امانت نزد ما سپرده است و در هيچكدام مالكيت ذاتي و ابدي نداريم. مرز ميان خداپرستي و خودپرستي در همين تشخيص موقعيت «من» و «او» است.
3⃣ فعل مجهول «سَيُطَوَّقُونَ» [در باب تفعيل] دلالت بر نوعي تحميل قدرت بر كسي يا چيزي ميكند. از طرفي در روزگار گذشته بر گردنِ اسيران غل و زنجيري ميافكندند كه به دليل تحميل قدرت، طوق ناميده ميشد. طوق گردن طاووس و پرندگان ديگر نيز به قدرت و حكمت الهي در آفرينش به گردن آنها زده شده است.
#بُخلورزي در بخشيدن آنچه خدا داده، وابستگي و اسارت مال را تقويت و تحكيم ميكند و در قيامت كه روز ظهور و بروز و تحقّق نتايج اعمال است، اين بخل گردنگيرش ميشود.
4⃣ اگر بدانيم خدا مالكالملك و موهبت كنندة مال و مكنت به بندگان براي عمري كوتاه و زودگذر است و ميراث همة هستي متعلق به اوست، خود را مالك چيزي نميدانيم كه از #بخشيدنش #بُخل بورزيم. آزاد كردن گردن از بند اسارت مال، عاليترين و حكمتآموزترين درسي است كه از اين آيه ميتوان گرفت.
📚تفسير بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفي كتاب و دوره اموزشي #روش_ساده_فهم_و_تدبر_قرآن
👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
در واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا:
@tadabbor_quranpuyan
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان
نمل : ۷۰
وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُن فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ
و [ای پيامبر، به خاطر تکذيب و انکار] بر آنان اندوه مخور و از نيرنگ هایشان دلتنگ مباش. ۸۸
۸۸- در قرآن جمعاً ۹ بار، با جملات: لا تحزن، لا يحزنک و انه لیحزنک، پيامبر اسلام را از تأثيرپذيري احساسی و عاطفی نسبت به عملکرد منکران و غصه و اندوه خوردن از سرنوشت تباهشان هشدار داده است تا خونسرد و به دور از عواطفی همچون مادر، که با محبت سرشار در امور کودک دخالت ميکند و تصميم فردی ميگيرد، کارشان را به اختيار و حق انتخاب خودشان و حکم خدا بسپارد. سورههاي: حجر ۸۸ (۱۵:۸۸) ، نحل ۱۲۷ (۱۶:۱۲۷) ، نمل ۷۰ (۲۷:۷۰) ، آلعمران ۱۷۶ (۳:۱۷۶) ، مائده ۴۱ (۵:۴۱) ، انعام ۳۳ (۶:۳۳) ، يونس ۶۵ (۱۰:۶۵) ، لقمان ۲۳ (۳۱:۲۳) ، و يس ۷۶ (۳۶:۷۶) .
نمل : ۷۶
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
اين قرآن بيشتر مواردی را که بنياسرائيل [=يهوديان و مسيحيان] در آن اختلاف ميکنند، بر آنها بازگو ميکند. ۹۱
۹۱- معنای ريشهای قصه، نوعی پيگيری و تعقيب و یادآوری برای عدم فراموشی است.
نمل : ۷۹
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ
پس [در برابر نگرانيهای ناشی از توطئه آنها] به خدا توکل کن، که مسلماً تو بر حقی آشکار هستي. ۹۲
۹۲- امروز نيز اگر به راستی جوامع اسلامی مطابق قرآن عمل کنند، بايد در برابر توطئههای صهيونيسم و استکبار جهانی با خيال راحت به خدا توکل کنند، اما از ماست که بر ماست.
نمل : ۸۰
إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ
مسلماً تو نميتوانی [پيام قرآن را]، وقتی از آن روی ميگردانند و پشت ميکنند، به مردگان بشنوانی و به گوش کران برساني.
نمل : ۸۱
وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ
و [نيز] هدايتگر کوردلان از گمراهی نتوانی بود. تو [اين پيامها را] تنها به گوش کسانی ميرسانی که نشانههای ما را باور کرده و [در نتيجه ايمان] به آن تسليم شده باشند. ۹۳
____
۹۳- ايمان همچون علوم مدرسه و دانشگاه نيست که به زور هم شده با چند بار خواندن با اکراه، فرا گرفته شود، ايمان امری است قلبی که تا دل نخواهد جايگزين در آن نميشود، حتی اگر پيامبر هم با تمام وجود مجاهدت کند.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️منظور از #پسر_خدا نامیدن #عیسی در #مسیحیت چیست؟
🛑 قسمت اول:
✳"مفهوم #پدر برای خداوند و #فرزند_خدا برای مخلوقات در کتاب مقدس مسیحی بسیار مشاهده می شود.
این عبارت در #عهد_قدیم به خاطر رابطه خالق و مخلوقی بین خدا و بندگان به کار برده شده است.
در عهد جدید نیز مسیحیان به خاطر ایمان مسیحی، فرزندان خدا نامیده شده اند.
👈به طور کلی در عهد عتیق خدا بارها پدر خوانده شده: « من پدر اسرائیل هستم»
📚 (ارمیا ۳۱ :۹)،
« به فرعون بگو خداوند چنین میگوید: اسرائیل پسر من و نخستزادۀ من است»
📚(خروج ۴ :۲۲).
♦️البته در اینکه منظور از فرزندان خدا فقط بنی اسرائیل است یا همه ی انسان ها، بین دانشمندان یهودی اختلاف نظر است.
1⃣دانشمندان #یهودی دلیل این نسبت را رابطه خالق و مخلوقی دانسته اند:« در سراسر گفته های دانشمندان یهود، در تلمود، رابطه ای که بین آفریدگار و آفریدگان وجود دارد به شکل رابطه ی بین پدر وفرزند تصور شده است.»(۱)
👈پس مشخص می شود که عنوان پدر و پسر در عهد قدیم به صورت #مجازی اطلاق شده و منظور تولد جسمانی انسان ها یا شخص خاصی از خدا نیست.
2⃣اما نوعی از پدر و فرزند بودن هم در #عهد_قدیم ذکر شده که مخصوص یک قوم یا همه ی انسان ها نیست بلکه افراد خاصی مد نظر هستند.
حضرت داوود و سلیمان (ع) به صورت خاص، فرزند خدا خوانده شده اند:
«او مرا خواهد خواند که تو پدر من هستی، خدای من و صخره نجات من. من نیز او را نخستزاده خود خواهم ساخت، بلندتر از پادشاهان جهان.»
📚(مزامیر ۸۹ :۲۷-۲۸)
🌱در مورد حضرت سلیمان نیز می خوانیم: «و به من گفت: پسر تو سلیمان، او است که خانه مرا و صحن های مرا بنا خواهد نمود، زیرا که او را برگزیده ام تا پسر من باشد و من پدر او خواهم بود.»
📚( اول تواریخ ۲۸ :۶)
♦️چنانکه گفته شد در عهد قدیم، پسر بودن مجازاً به کار رفته و وجه این استعمال نیز رابطه خالق و مخلوق بودن است
✳در عهد جدید نیز مفهوم پدر بودن و فرزندی را شاهدیم: «پس شما به اینطور دعا کنید، ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدّس باد.»
📚(متی ۹ :۶ )؛
«و هیچ کس را بر زمین، #پدر خود مخوانید زیرا پدر شما یکی است که در آسمان است.»
📚( متی ۲۳ :۹)
👈اما در عهد جدید رساله های پولس معنی فراتری از رابطه خالق و مخلوق بودن را در نظر دارد.
در رسالات پولس #پدر_بودن_خدا، مخصوص #مسیحیان است و غیر مسیحیان از این عنوان محروم هستند:
«زیرا همه کسانی که از روح خدا هدایت می شوند، ایشان پسران خدایند. از آنرو که روح بندگی را نیافته اید تا باز ترسان شوید بلکه روح پسر خواندگی را یافته اید، که به آن ابّا، یعنی ای پدر ندا میکنیم.»
📚( رومیان ۸ :۱۴_۱۵) ؛
🌱«اما چون که پسر هستید، خدا روح پسر خود را در دل های شما فرستاد که ندا می کند، یا ابّا، یعنی، ای پدر. لهذا دیگر غلام نیستی بلکه پسر و چون پسر هستی، وارث خدا نیز به وسیله مسیح.»
📚(غلاطیان۴ :۶-۷)
✳ در #عهد_جدید هم مانند عهدقدیم نوعی پدر بودن خاص را شاهدیم که تنها مصداقش #عیسی مسیح (علیه السلام) است: «باز رئیس کهنه از او سوال نموده، گفت: ❓آیا تو مسیح پسر خدای متبارک هستی؟ عیسی گفت: من هستم»
📚( مرقس ۱۴ :۶۱)
🌱و روحالقدس به هیأت جسمانی، مانند کبوتری بر او نازل شد و آوازی از آسمان در رسید که تو پسر حبیب من هستی که به تو خشنودم.»
📚(لوقا ۳ :۲۲)
🌱در جایی دیگر #عیسی خدا را پدر خود می داند:« کسی آن را از من نمیگیرد، بلکه من خود آن را می نهم. قدرت دارم که آن را بنهم و قدرت دارم آن را باز گیرم. این حکم را از پدر خود یافتم.»
📚( یوحنا ۱۰ :۱۸)
⁉نکته مهمی که اینجا مطرح است اینکه چرا به عیسی مسیح به صورت خاص، عنوان پسر خدا داده شده؟
ادامه دارد
برگرفته از سايت مفاز
#عيسي_در_قرآن
جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-dr-qrn.aspx
@quranpuyan
#آیههاینور
وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها
چون شما را درود گفتند، به درودي بهتر يا همانند آن پاسخ گوئيد.
نساء/۸۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 181 تا 186
📄#صفحه_74
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا