eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
به چه معناست؟ آيا تقيه در ذكر شده است؟ مفهوم درست آن چيست؟❓ 🛑قسمت دوم: 🔻بررسي مرتبط با 💠آيه «28 ال عمران » لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‌ءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ 🌱نبايد اهل ايمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزينند و هر كس چنين كند نزد خدا هيچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقيّه كنيد (وبه خاطر هدف‌هاى مهم‌تر، موقّتاً با آنها مدارا كنيد) و خداوند شما را از (نافرمانى) خود هشدار مى‌دهد و بازگشت (همه) به سوى خداوند است. 🛑الا ان تتقوا منهم تقية كلمه (اتقاء) در اصل از ماده ( از خوف ) گرفته شده و چه بسا از باب استعمال مسبب در مورد سبب به معناى خود هم استعمال شود، و شايد در مورد آيه نيز از همين قبيل باشد. 👈و اين آيه شريفه دلالتى روشن بر جواز تقيه دارد 📚تفسير الميزان 🔹تقيّه به معناى ‍‌_مهمتر_در_برابر_مهم است ، مثلاً براى حفظ‍‌ سخن يا عمل اسلامى جان انسان و مانند آن در خطر باشد كه اينجا تقيه واجب است، يعنى براى حفظ‍‌ مهم‌تر، مهم را بايد از دست داد و البته در صورتى كه نتوان هر دو را انجام داد، بنابراين سخن يا عمل كفرآميز يا گناه براى حفظ‍‌ جان و مانند آن واجب است جريان دوران ميان و داراى سه‌بعد است و تقيه تنها براى حفظ‍‌ اهم است با از دست دادن مهم. 🔻فرق ميان «تقوى» و «تقيه» اين است كه تقيه، تقواى احيانى است براى حفظ‍‌ اهم با از دست دادن مهم، ولى تقوا مطلق است كه كلاً پرهيز از ترك واجب و فعل گناه مى‌باشد، 📚تفسير فرقان 🔹هدف از اين پرواگيري، كه در اصطلاح ديني تقيّه معنا مي‌شود، مراقبت و است از بيم تسلّط آنان، وگرنه روابط انساني و عاطفي فردي، يا مناسبات علمي و فرهنگي و هنري داشتن با آنان هيچ مانعي ندارد. همة اين توصيه‌ها براي حفظ حريم و حوزة ايماني و استقلال جامعه اسلامي مي‌باشد. 💫تفسير بازرگان 🔹، به معناى كتمان عقيده‌ى حقّ از ترس آزار مخالفان و ترك مبارزه با آنان به جهت دورى از ضرر يا خطرِ مهم‌تر است. تقيّه، گاهى واجب و گاهى حرام است. 🔹تقيّه، براى است. مبادا به بهانه‌ى تقيّه، جذب كفّار شويد و از نام تقيّه سوء استفاده كنيد. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ» 🔹به عنوان یک استثنا از این قانون کلی می‌فرماید: «مگر این که از آنها بپرهیزید و تقیه کنید» (إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً).همان تقیه‌ای که برای حفظ نیروها و جلوگیری از هدر رفتن قوا و امکانات و سر انجام پیروزی بر دشمن است. 👈مسأله در جای خود یک حکم قاطع عقلی و موافق فطرت انسانی است. 📚تفاسیر نور و نمونه http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19923_tqyh-bh-chh-mnst--y-tqyh-dr-qrn-dhkr-shdh-st--mfhwm-drst-n-chyst.aspx#post19923 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ الهی چون اندوهناک شوم تو دلخوشی منی 📖بخشی از دعای بیستم صحیفه سجادیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 122 تا 127 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
ص98.mp3
2.62M
‏‏‏‏‏‏‏‏📖تفسیر صفحہ 98 سوره 🎙️آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
سوره ❇️با انجام برخى ، به اميد داشته باشيد. چه زن چه مرد با ايمان. 💠وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا نساء:124 🌱و هركس از زن يا مرد [كاري] از صالحات [=اعمال اصلاح گرانه] انجام دهد، در حالي كه مؤمن باشد [و به انگيزة ايماني نه رياكاري انجام داده باشد]، پس آنان به بهشت در آيند و كمترين حقي از آنان كاسته نمي‌گردد. 👈اين آيه شريفه پاداش كسانى را خاطرنشان مى سازد كه اعمال صالح مى كنند و آن پاداش عبارت است از بهشت. 🔹از يك سو شرط كرده كه صاحب عمل صالح اگر بخواهد به پاداش خود يعنى بهشت برسد، بايد كه داراى ايمان باشد، چون هر چند پاداش در برابر عمل است و ليكن آنكه كافر است كفرش براى او عملى باقى نمى گذارد و هر عمل صالحى بكند آن را حبط و بى اجر مى نمايد، همچنانكه قرآن كريم در جاى ديگر فرموده : (و لو اشركوا لحبط عنهم ما كانوا يعملون ). 🔹و از سوى ديگر نفرمود: (و من يعمل الصالحات ) تا در نتيجه پاداش اخروى و بهشت را منحصر كرده باشد به كسانى كه همه اعمال صالحه را انجام دهند، بلكه فرمود: و (من يعمل من الصالحات: بخشي از كارهاي صالح را انجام دهد ) و اين خود توسعه اى است در وعده به بهشت . 🔹فضل الهى نيز همين را اقتضاء مى كرد كه جزاى خير آخرت را منحصر در افرادى انگشت شمار نكند بلكه آن را عموميت دهد تا شامل حال هر كسى كه ايمان آورد و مقدارى اعمال صالحه انجام دهد بگردد و آنگاه از راه توبه بنده و يا شفاعت شفيعان ، بقيه اعمال صالح را كه او انجام نداده و گناهانى را كه مرتكب شده ، تدارك و جبران نمايد واز سوى سوم با آوردن جمله : (من ذكر او انثى ) حكم را عموميت داده تا شامل مردان وزنان هر دو بشود و اختصاص به مردان نداشته باشد. 🔹آرى از نظر اسلام هيچ فرقى بين مرد و زن نيست ، بر خلاف پندار قدماى اهل ملل و نحل از قبيل هند و مصر و ساير بت پرستان كه مى پنداشتند اصلا عملى ندارند و اعمال صالحه آنان پاداش ندارد و نيز بر خلاف آنچه از و به ظهور رسيده كه گفته اند: نزد خدا خوار و بى مقدارند، چون خلقتشان ناقص و اجرشان خاسر است ، هر چه حرمت و كرامت هست از آن مردان است و نيز بر خلاف آنچه عرب جاهليت مى پنداشت كه آنان نيز گرفتار اين عقائد خرافى بودند ولى اسلام دو طائفه زن و مرد را يكسان معرفى نموده ، فرمود:(من ذكر او انثى ). 📚تفسير المیران 🔹عامل ورود به بهشت، ايمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو. آيه‌ى قبل و لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ‌ ... مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ‌ ... 🔹همه‌ى نژادها، رنگ‌ها، ملل و طبقات، در بهره‌گيرى از لطف خدا يكسانند. «مَنْ يَعْمَلْ» 🔹با انجام برخى كارهاى صالح، به بهشت اميد داشته باشيد. چون كمال بى‌نهايت است و قدرت كسب انسان محدود. «مِنَ الصَّالِحاتِ» 🔹زن و مرد، در رسيدن به كمالات معنوى برابرند. «مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‌» 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
سوره ❇️شاخص هاي سه گانه 💠وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا «125» 🌱و دين و آيين چه كسى بهتر از آن كس است كه خود را تسليم خدا كرده، در حالى كه نيكوكار است و از آيين ابراهيمِ حق‌گرا پيروى كرده است؟ و خداوند، ابراهيم را به دوستى خود برگزيد. 👈در این آیه سه چیز مقیاس بهترین آیین شمرده شده: 🔸نخست تسلیم مطلق در برابر خدا «اسلم وجهه للّه»، 🔸دیگری نیکوکاری «و هو محسن» منظور از نیکوکاری در اینجا هر گونه نیکی با قلب و زبان و عمل است. كه اين ،بيان ديگري است از عمل صالح به انگيزة ايماني (وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِن) كه 7 بار در قرآن آمده است 🔸و دیگری پیروی از آیین پاک ابراهیم است 🔹حنيف از ريشة «حَنَفَ»، بيانگر انگيزه و ميل حركت از گمراهي به هدايت و از کجي به راستي و استقامت است. بر عكس «جنيف» كه كسى را گويند كه از حقّ به باطل گرويده است. بيشتر آدميان در ارتباط با حق خونسرد و خنثي هستند و کمتر انگيزه و احساسي براي جستجو و گرايش به حق از خود نشان مي‌دهند. اما «حنيف» صفت مشبهه است و دلالت بر ثبوت حق‌گرايي در شخص مي‌کند. نمونه ممتازش در قرآن، ابراهيم خليل(ع) است که چنين حالتي در شخصيت او حالت ثابت و راسخ يافته بود 👈به طور كلي در اين آيه سه اصل يا سه مرحلة توحيدي را برشمرده است: 1- تسليم به وجه خدا (نيّت پاك و هدف گيري توحيدي)، 2- عمل صالح (كار مثبت)، 3- پيروي توحيدي از الگوي عملي ايمان. 🔹تسليم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول اديان الهى است. أَسْلَمَ‌ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ‌ 🔹مكتب، بر پايه‌ى ايمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون ديگرى ناقص است. أَسْلَمَ‌ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ‌ 🔹بهترين الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزيده است. «وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا» 📚تفاسير نور، نمونه و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣9⃣ تدبر در سوره کمات کلیدی: -اولین کاربرد توام یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه در وصف مومنان -تلک ایات الکتاب و قرآن مبین: حجر، تلک ایات القران و کتاب مبین: نمل -تکرار ۶کمات کلیدی: -اولین کاربرد توام یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه در وصف مومنان -تلک ایات الکتاب و قران مبین: حجر، تلک ایات القران و کتاب مبین: نمل -تکرار ۵ باره صفت مبین در سوره تکرار ۹ باره کلمه ایات در سوره -تکرار ۵ باره شکر و افعالش در سوره -تکرار ۵ باره عبارت أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ -عبارت مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا فقط در سوره های نمل و قصص بکار رفته بیشترین تکرار الحمد لله در سوره نمل و زمر ۳ بار تکرار ۴ باره قرآن (دومین بعد از سوره اسرا) بیشترین تکرار کلمه مسلم (۵ بار) در میان سوره های مکی باره صفت مبین در سوره تکرار ۹ باره کلمه ایات در سوره -تکرار ۵ باره شکر و افعالش در سوره -تکرار ۵ باره عبارت أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ -عبارت مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا فقط در سوره های نمل و قصص بکار رفته بیشترین تکرار الحمد لله در سوره نمل و زمر ۳ بار تکرار ۴ باره قران (دومین بعد از سوره اسرا) بیشترین تکرار کلمه مسلم (۵ بار) در میان سوره های مکی آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ (ع) و به رسميت شناخته شدن از حاكمان در نهج البلاغه 🔷مهمترین‌ اصل‌ و پایه‌ حقوق‌ بشر، «کرامت‌ انسانی» است. قرآن‌ کریم‌ با عبارت‌ «لَقَد‌ کَرَّمنَا بَنِی‌ آدَمَ» همانا فرزندان‌ آدم‌ را کرامت‌ بخشیدیم. (اسرأ/ ۷۰) به‌ این‌ حقیقت‌ اشاره‌ می‌کند. 🔷علی (ع) اجازه‌ نمی‌دهد که‌ به‌ لطمه‌ وارد شود هر چند در برابر حاکمی‌ چون‌ علی (ع) باشد. افزون‌ آن‌ که‌ علی (ع) نه‌تنها رعایت‌ کرامت‌ انسان‌ را در حال‌ حیاتش‌ لازم‌ می‌دید بلکه‌ سفارش‌ می‌نمود تا بعد از مرگ‌ انسان‌ نیز احترامش‌ باید حفظ‌ شود حتی‌ اگر دشمن‌ باشد. اوج‌ توجه‌ آن‌ حضرت‌ در وصیت‌نامه‌ ایشان‌ در مورد قاتل‌ خویش‌ است. علی (ع) در وصیت‌ خود پیرامون‌ ابن‌ملجم‌ فرمود: «دست‌ و پا و دیگر اندام‌ او را مبرید که‌ من‌ از رسول‌ خدا شنیدم‌ می‌فرمود: بپرهیزید از بریدن‌ اندام‌ مرده‌ هر چند سگ‌ دیوانه‌ باشد.» 🔷از طرف‌ دیگر علی (ع) جهت‌ رعایت‌ اصل‌ کرامت‌ آسیب‌شناسی‌ می‌کند. از مهمترین‌ مواردی‌ که‌ اصل‌ کرامت‌ انسان‌ مورد خدشه‌ قرار می‌گیرد، است. بدین‌ خاطر علی (ع) تذکارهای‌ مهم‌ نسبت‌ به‌ کبر و به‌ خصوص‌ به‌ کبر حاکمان‌ می‌دهد. 🔷اگر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است می‌گویم ؛ آنجا که به عنوان یک حاکم می‌گوید از من کنید و دارید. در کدام کتاب بهتر از نهج‌البلاغه حقوق اپوزیسیون محترم شمرده شده است؟ 🔷درد بی درمان امروز دنیا عدم توجه به حقوق اقلیت و حقوق اپوزیسیون است؛ دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت می‌زنند در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است چون اکثریت که قدرت را دارد و این در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوقی از این دست چگونه باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرف‌ها حرف بزند فقیهانه و خواندنی می‌شود. 📚آیت الله محقق داماد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣✨يا علي ذاتت ثبوت قل هو الله احد ✨نام تو نقش نگين امرِ اَلله الصّمد ✨لم يلِد از مادر گيتي و لم يولَد چو تو ✨در جهان بعد از نبي، مِثلت لهُ كُفواً احد ⚜میلاد مسعود مولود کعبه امیر مؤمنان علی علیهم السلام بر تمام شیعیان و عاشقان آنحضرت مبارک باد⚜ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 128 تا 132 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️صلح و در خانواده،راهكار غلبه بر بخل ها 💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «128» نساء 🌱و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونه‌اى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشم‌پوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگ‌نظرى، در نفْس‌ها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مى‌كنيد آگاه است. 🔹«نُشوز»، از ريشه‌ى «نشز»- زمين بلند- و معناى آن طغيان است. در آيه‌ى 34 سخن از نشوز زن بود «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است. 🔹«شح» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است. و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه. 🔹امام صادق عليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمى‌برد و بناى طلاقش را دارد، زن مى‌گويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش. 🔹علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چاره اى انديشيد. «خافَتْ» 🔹گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فَلا جُناحَ» 🔹در مسائل خانواده، مرحله‌ى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما» 🔹بهره‌ى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا» 🔹حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ» 🔹صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينه‌ساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 🔹رمز تزلزل بسيارى از خانواده‌ها، و و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 📚تفسير نور 🔹اختلافات زناشويي عمدتاً ريشه و زمينة مادّي دارد و راه حل آن به توصيه اين آيه دو چيز است: 1- احسان، كه عمدتاً در انفاق و اهداء مال تحقق مي‌يابد، 2- تقوا (تسلط بر نفس در مهار خشم و غضب و بخل و برتري طلبي). آيات 14 تا 17 سورة تغابن (64:14) نيز كه ناظر به آزمون آدمي در ارتباط با ازواج و اولاد است، با همين توصيه ختم مي‌شود. تغابن 16 (64:16) - «...وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.» (...هركس بخل شديد نفس خود را مهار كند، چنين كساني رستگار شده‌اند). 📚تفسير بازرگان ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
🌱❇️رعايت در روابط خانوادگي و اجتماعي، شرط ايمان است 🔹وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (نساء:131) و از آنِ خداست هرآنچه در آسمانها و هرآنچه در زمين است، و ما به كساني [از يهوديان و مسيحيان] كه پيش از شما كتاب [آسماني] داده شده‌اند و [نيز] به شما سفارش كرديم كه از خدا پروا گيريد، [=نفس سركش خود را مهار كنيد] و اگر كفر ورزيد [=فرمان خدا در تسلط بر نفس را ناديده بگيريد]، پس [بدانيد] مسلماً از آنِ خداست هرآنچه در آسمانها و هرآنچه در زمين است و خدا بي‌نياز و ستوده است [و نيازي به تقواي شما ندارد]. __ 🔹- آيات قبل تماماً در موضوع اختلافات زناشويي، سركشي، اعراض، بي‌عدالتي ميان همسران و توصيه به صلح و آشتي و رعايت احسان و تقوا براي پيشگيري از جدايي و طلاق مي‌باشد. در اين آيه رعايت تقوا را محوري‌ترين پيام همة پيامبران در طول تاريخ و نيز مهم‌ترين توصية قرآني مي‌شمارد. ⭕ پيش نياز و شرط اولية ايمان است؛ تا تقوي به معناي تحريكات شيطاني و مهار منيّت‌هاي نفس سركش نباشد، نه ايماني حاصل مي‌گردد و نه احسان و انفاق و اخلاقي در ارتباط با خلق خدا پديد مي‌آيد. پيامبران الهي همواره پس از ابلاغ رسالت، مردم را به «تقوا» توصيه مي‌كردند. جملة «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُوا اللهَ وَأَطِيعُونِ» كه 7 بار در سورة شعراء به شكل ترجيع‌بند تكرار شده است، نشانه همين اولويت تقوا مي‌باشد (آيات 108، 110، 126، 144، 150، 163 و 179). 💫تفسير بازرگان 🔻"اين آيه شريفه دعوت قبلى مردم به مراعات تقوا در همه مراحل معاشرت بين زن و شوهر را تاكيد مى كند و مى فرمايد، كه : تقوا را در هر حال بايد رعايت كرد، چون ترك تقوا كفران نعمت خداى تعالى است ، 👈سپس مى فرمايد: اگر شما وصيت ما را حفظ نكنيد آن وصيتى را كه به پدران شما و اقوام قبل از شما كرديم و آن وصيت را ضايع گذارده ، ترك كنيد، ترك تقوائى كه يا خودش كفر به خدا است و يا ناشى از كفر به خدا است ، در اين صورت بدانيد كه هيچ ضررى به خداى سبحان نمى زنيد، چون خداى سبحان احتياجى به شما ندارد نه به شما و نه به تقواى شما و چگونه چنين چيزى تصور دارد با اينكه آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است و او بى نياز و ستوده است ." 📚 ترجمه تفسير الميزان جلد 5 صفحه : 167 ┏━━━🍃=🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸=🍃━━━
ص99.mp3
3.19M
‌‌‌‌‌‌‌‏📖تفسیر صفحہ 98 سوره 🎙️آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
با سلام و تبریک میلاد زاد روز میلاد حضرت علی ع عزیزانی که داوطلب به همکاری در ارسال پستهای کانال میباشند به ایدی زیر پیام دهند @farpuy
4_5841333935501481017.mp3
12.43M
✅جامع ترین، بافضیلت ترین و در عین حال سخت ترین فرمول : هرچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند. ✅فردی از رسول الله پرسید یک عمل به من بیاموز که به بهشت بروم. ایشان فرمودند هرکارکه دوست داری مردم برای تو انجام دهند، تو برای انها انجام بده لذا دین امری پیچیده نیست و نباید از این کتاب به ان کتاب و از این منبر به ان منبر انرا جست 💢این دستور زیبای اخلاقی در روایات ما با تعابیر مختلف بیان شده است. ازجمله 📃حضرت در نامه ۳۱  به حضرت مجتبی(ع) فرمودند 🔹   یا بنی اجعل نفسک میزان فیما بینک و بین غیرک خودت را بین خودت و دیگران میزان قراربده. به دیگران نکن همانطور که نمیخواهی برتو ظلم شود 👌آنچه برخودنمیپسندی بردیگران مپسند به دیگران احسان کن همانطور که دوست داری به تو احسان شود   این اصل فقط برای مردم نیست بلکه باید توسط هم رعایت شود استادسروش محلاتی @quranpuyan