eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
645 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء شانزدهم ✅کلید نزد مردم إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم ) بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢امام علی (ع) و پاسداری از حقوق مردم سلسله نشستهای ماه مبارک رمضان ✅۱۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 📆۱۸ تا ۲۲ رمضان ⏰ ساعت ۲۱:۳۰ با سخنرانی ⬅️  استاد محمدرضا یوسفی ⬅️  استاد سید عباس حسینی قائم مقامی ⬅️  استاد مهدی مهریزی ⬅️  استاد مهراب صادق نیا ⬅️  دکتر نرگس سادات سجادیه ✅ سخنران دوم با موضوع معرفت نفس: استاد علی بزازی ساعت ۲۳:۳۰ 🔻همچنین مراسم احیا در شب‌های قدر برقرار است. 📌میدان توحید، خیابان پرچم، کانون توحید 📺پخش زنده از اینستاگرام @andisheqalam.live 📡@andisheqalam
از منظر قرآن: ⁉ايا در قران عدد 9 سال براي ذكر شده است؟ 🛑قسمت سوم : 🖋🖋نظرات برخی و که سن 9 سال را شرط بلوغ نمیدانند 1⃣ بلوغ، تابع جغرافیای محیط است و ربطی به سن ندارد. قرآن برای بلوغ دو جنبه قائل است: و که تا هردو در یک شخص پدیدار نگردد مسئولیتی متوجه او نیست و مکلف به انجام حکمی نمی‌باشد. این دو بلوغ علائمی دارد که قران تعیین می‌نماید. بلوغ جسمی وقتی است که دختر و پسر بتوانند تولید مثل کنند پس بلوغ دختران به حیض است و بلوغ پسران به احتلام. بلوغ فکری نیز منوط است به آزمونی که در مسائل اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی از دختران و پسران به عمل می‌آید ايت الله سيد محمد جواد غروي 2⃣دختران زمانى مى شوند که به سنّ سيزده سالگى بر اساس تقويم قمرى يا دوازده سال و هفت ماه و بيست روز، بنابر تقويم شمسى برسند، يا پيش از اين تاريخ خون حيض ببيند. سنّ بلوغ پسران نيز پانزده سالگى بنابر تقويم قمرى است. بيرون آمدن منى بر اثر محتلم شدن و يا خروج آن در بيدارى، روييدن موى زبر بر روى شرمگاه ولو اينکه قبل از پانزده سالگى باشد، از علايم ديگر بلوغ هستند. 🖋مرحوم علامه محمدحسین فضل الله 3⃣ چنانچه هیچ یک از علایم بلوغ آشکار نشود، سن تکلیف دختر از 13 سالگی خواهد بود، این مطلب با توجه به روایات و با توجه به فتاوای اصحاب ذکر شده است . مستند این فتوا همانهایی است که در بقیه احکام است. مستند، موثقه عمار است. 👈👈تمام روایاتی که 9 سال را آورده است همه قید دارد، یعنی منظور 9 ساله ای است که خانه شوهر رفته است و زن شده است. در بحث بلوغ کتاب کشف الغطاء می فرماید: بلوغ عبارت از این است که پسر و دختر به جایی برسند که منی از آنها به وجود آید که قابلیت به وجود آوردن انسان را داشته باشد. بلوغ دختر و پسر اینجاست. خوب اگر ما این را بلوغ گرفتیم که ایشان می فرماید، ، اماره و نشانه آن است. بعد چگونه ممکن است که 9 سال «اماره غالبیه» باشد با اینکه امروز طبق تحقیقاتی که شده و آماری که دانشمندان می دهند، هفتاد درصد دخترها در سن 13 سالگی به این حالت حیض و عادت زنانه می رسند. چگونه شارع آمده این را علامت قرار داده در حالی که هفتاد درصد برخلاف این علامت هستند. علامت و اماره باید با غالب و اکثر بخواند. 🖋مرحوم ایت اله صانعی 4⃣ زمان خاص و سن معیّن 9 سال که امروزه معروف است و 13 سالی که فیض کاشانی و 14 سالی که شیخ طوسی در زمان گذشته گفته‌اند، از نظر ما ملاک نمی‌باشد. پس زمان بلوغ دختر، زمانی است که حیض شود. اگر حیض برای دختر اصلاً حاصل نشود، باید به زمان حیض فامیل‌های نزدیک خود مانند: مادر، خواهر، خاله و عمه رجوع کرده و آن را علامت قرار بدهد 🖋ایت اله ابراهیم جناتی 5⃣ نظر دکتر زهرا سهیلی پور راجع به مراحل بلوغ جسمی دختران پروسه بلوغ جسمی هم در دختران یک پروسه مدت دار بوده که حدود دو سال طول میکشد تا کامل شود . اولین علامتش تلارک است بعد پوبارک و نهایتایتا منجر به منارک (دوره های ماهیانه) میشود که اخرین علامت بلوغ است . اخرین علامت بلوغ منارک یا ایجاد سیکل های ماهیانه است و افزایش سریع قد معمولا قبل از منارک اتفاق می افتد . 👈معمولا در جاهای گرمسیر و پست علائم در زودتر از مناطق سردسیر و بلند اتفاق می افتد ‌.علائم بلوغ همچنین در رابطه با میزان چربی بدن میباشد و دختران با توده چربی بیشتر زودتر بالغ میشوند .معمولا در وزن ۴۸ کیلو گرم یا بیشتر بلوغ اتفاق می افتد .قاعدتا با تکمیل علائم است که بلوغ کامل میشود .نه با شروع علائم . 👌بنابراین همانطور که مشاهده میکنید سن بلوغ در همه دختران یکسان نیست و تابعی از مختلف است . 💫جهت ملاحظه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرازهايي از 🟢قسمت یازدهم: 🤲﴿۳۱﴾ يَا عَزِيزاً لَايُضامُ، يَا لَطِيفاً لَايُرامُ، يَا قَيُّوماً لَايَنامُ، يَا دائِماً لَا يَفُوتُ، يَا حَيّاً لَايَمُوتُ، يَا مَلِكاً لَايَزُولُ، يَا باقِياً لَايَفْنىٰ، يَا عالِماً لَا يَجْهَلُ، يَا صَمَداً لَايُطْعَمُ، يَا قَوِيّاً لَايَضْعُفُ. "۳۲﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا أَحَدُ، يَا واحِدُ، يَا شاهِدُ، يَا ماجِدُ، يَا حامِدُ، يَا راشِدُ، يَا باعِثُ، يَا وارِثُ، يَا ضارُّ، يَا نافِعُ. ۳۳﴾ يَا أَعْظَمَ مِنْ كُلِّ عَظِيمٍ، يَا أَكْرَمَ مِنْ كُلِّ كَرِيمٍ، يَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِيمٍ، يَا أَعْلَمَ مِنْ كُلِّ عَلِيمٍ، يَا أَحْكَمَ مِنْ كُلِّ حَكِيمٍ، يَا أَقْدَمَ مِنْ كُلِّ قَدِيمٍ، يَا أَكْبَرَ مِنْ كُلِّ كَبِيرٍ، يَا أَ لْطَفَ مِنْ كُلِّ لَطِيفٍ، يَا أَجَلَّ مِن كُلِّ جَلِيلٍ، يَا أَعَزَّ مِنْ كُلِّ عَزِيزٍ. 💫٣١) ای عزیزی که خوار نگردد، ای لطیفی که دست‌اندازی نشود، ای پایداری که خواب او را درنیابد، ای پاینده‌ای که فنا نپذیرد، ای زنده‌ای که نمی‌میرد، ای پادشاهی که از بین نمی‌رود، ای دائم و همیشگی که فانی نمی‌شود، ای دانایی که نادانی ندارد، ای بی‌نیازی که خوراک نخواهد، ای توانایی که ناتوان نمی‌گردد "٣٢) خدایا! از تو می‌خواهم به نامت ای یکتا، ای یگانه، ای گواه، ای بزرگوار ، ای ستایش کننده، ای راهنما، ای برانگیزنده، ای میراث برنده، ای زیان‌رسان، ای سودبخش. 💫(٣٣) ای بزرگ‌تر از هر بزرگ، ای مهمان‌نوازتر از هر مهمان‌نواز، ای مهربان‌تر از هر مهربان، ای داناتر از هر دانا، ای فرزانه‌تر از هر فرزانه، ای دیرینه‌تر از هر دیرینه، ای بزرگ‌تر از هر بزرگ، ای مهربانی‌ات از هر مهربان مهربان‌تر، ای باشکوه‌تر از هر باشکوه، ای توانمند از هر توانمند ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک 🔸 و برآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم روز هفدهم: قسمت‌ اول جزء ۱۷ قران شامل سوره های انبیا و حج میباشد. ✅سنت جارى الهى درباره بر در جهان بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (۱۸/انبیاء) (اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل می‌كوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بی‌درنگ، باطل محو و نابود می‌شود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف می‌كنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری می‌دهيد). "آرى سنت خداى تعالى بر اين جريان يافته كه : باطل را آنقدر مهلت دهد تا روزى باحق روبرو گردد، و با آن در بيفتد، تا به خيال خود آن را از بين برده ، خودش جاى آن را بگيرد، ولى خدا به دست حق خود، او را از بين ببرد و نابودش كند. پس اعتقاد حق هيچ وقت در زمين ريشه كن نمى شود، هر چند كه در بعضى ادوار حاملين آن در اقليت قرار گيرند و يا ضعيف شوند و همچنين كمال حق هرگز از اصل نابود نمى شود هر چند كه گاهى اضداد آن زياد گردند، و نصرت الهى هرگز از رسولان خدا جدا نمى شود هر چند كه گاهى به اصطلاح ، كاردشان به استخوان برسد آنچنان كه مأيوس ‍ شوند و خيال كنند كه به كلى تكذيب شدند. و اينكه فرمود: «نقذف » به خاطر اينكه استمرار را مى رساند دلالت دارد بر اينكه حق را به چنگ باطل انداختن سنت جارى و هميشگى خدا است و در اينكه فرمود: فيدمغه دلالت دارد بر اينكه هميشه غلبه با حق است و در اينكه فرمود: فاذا هو زاهق دلالت بر اين معنا است كه اين درگيرى حق با باطل ناگهانى صورت مى گيرد و وقتى كه ديگر كسى اميد نمى برد كه حق غالب شود و باطل فرار كند، و چون آيه شريفه مطلق است نمى توان گفت مقصود حق و باطل در عقايد يا در سيره و سنت و يا در خلقت است بلكه همه را شامل مى شود .سنت هميشگى ما اين بوده كه باطل را با حق بزنيم و آنچنان بزنيم كه او را هلاك كند و ناگهان مردم ببينند كه دارد از بين مى رود چه اينكه آن باطل حجتى باشد يا عقيده اى كه حجت و عقيده حق آنها را نابود مى كند، و چه اينكه عمل و سنتى باطل باشد كه عمل و سنت حق آنها را از بين مى برد ." تفسیر المیزان ✅ توام با حال یونسی نسخه ای نجات بخش وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن 👌👌 لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ{۸۷} فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ{۸۸- انبیاء ع} و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را ‏ زمانى كه خشمناك از میان قومش‏ رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكى‏هاى شب، زیر آب و در دل ماهى‏، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم.پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این‏گونه مؤمنان را نجات مى ‏دهیم. 🔸مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که از ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند. یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانه‏ هاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنه‏ اى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد. 🔷"وجود مبارك يونس يك جمله بيشتر نگفت اين يك جمله او را از خطرهاي متراكم نجات داد .حالا معلوم مي‌شود كه اين جمله را يعني ذكر يونسي (عليه السلام) را كسي بايد بگويد كه خود را در ظلمت ببيند و بيچاره باشد آن حالت اگر باشد همين يك بار كافي است حالا گاهي سؤال مي‌كنند كه ما چند بار بگوييم صد بار بگوييم, دويست بار بگوييم, در چه حالت بگوييم البته آدم صد بار بگويد صد بار ثواب مي‌برد در حال سجده بگويد بيشتر ثواب مي‌برد اما حالِ يونسي بايد داشت نه ذكر يونسي آن در آن حال وجود مبارك يونس واقعاً موحّد محض بود ديگر يعني وقتي كه هيچ راهي براي نجات انسان نباشد اگر كسي خود را در ظلمت بيابد و بداند كه هيچ حجابي نيست و هيچ اثري از هيچ مؤثّري نيست و هيچ كسي نمي‌تواند كاري انجام بدهد آن وقت دعايمان مستجاب است 👈اولاً انسان بايد حُسن ظن داشته باشد يك, ثانياً احساس كند كه هيچ راهي براي علاج او نيست" ایت اله جوادی آملی براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/joze17 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم روز هفدهم : قسمت‌دوم ✅همه افراد می شوند و می میرند. 💢كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ 🔹هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و به سوى ما بازگردانده مى شوید.(انبیاء/35) این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد. قرآن در دنباله همین سخن می‌گوید: «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می‌کنیم، و سر انجام به سوی ما باز گردانده می‌شوید» البته آزمایش به وسیله بلاها سخت‌تر است.جایگاه اصلی شما این جهان نیست، بلکه جای دیگر است 🔷 " دو قسم است: امتحاني روزانه است كه هر روز هر چه كه از مسير قول و فعل و كار و سكوت ما مي‌گذرد آزمون الهي است بعضي از مسائل است كه مهم است سالي يكي دو بار اتفاق مي‌افتد كه در سوره مباركه «توبه» فرمود مگر نمي‌دانند (أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)اين گونه از آزمونها نظير آزمونهاي رسمي مدارس است كه سالي يكي دو بار اتفاق مي‌افتد اما هر روز آزمون است, هميشه آزمون است چيزي در مسير زندگي ما نيست مگر امتحان الهي پس آن امتحانهاي مهم سالي يك يا دو بار ممكن است اتفاق بيفتد اما اين آزمونهاي جزئي هر روز است." ایت اله جوادی املی 🔷 سوره حج برخی ایات سوره مدنی است. از جمله، ایاتی که اذن قتال و جهاد دفاعی را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به حج و بیان برخی احکام حج است. ✅ اجازه و مقابله به مثل، خدا شر ظالمان را بوسيله دفع ميكند و انها را مدد میرساند. خداوند از كساني كه ايمان آورده‏ اند دفاع مي‏كند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده‏ اي را دوست ندارد. {۳۸} 👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته‏ اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹} همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند .جز اينكه مي‏گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه‏ ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده مي‏شود ويران مي‏گردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري مي‏كند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰} ذلِكَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ 👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰} و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و 👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد اين همان آئين پدر شما ابراهيم است.{۷۸} 🟡 از حقوق خويشتن، يك عمل طبيعى و واكنش عادلانه و درست است، و هر كسى مى تواند در صورتى كه مورد خشم قرار گرفت، از حقوق و آزادى و امنيّت خويش دفاع نمايد، و هر كسى در برابر بيدادى كه بر او رفته به همان اندازه مى تواند متجاوز را كيفر كند، و آن گاه اگر بر او ستمى رفت خدا او را يارى خواهد كرد، چرا كه خدا بسيار درگذرنده و آمرزنده است. دست قدرت خدا از آستین آزادگان ملت‌ها بیرون مي‌آيد. این خود مردم هستند که باید غیرت به خرج دهند و با اتحاد و همبستگی ملی، ستمگران را از مواضع قدرت برانند. نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ] در حالی که او دخالت مستقیم نمي‌کند، دلالت بر ویژگیهائی در روح و روان ملت‌ها مي‌کند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گیرند، سیستم دفاعی مغزی آنان، غیرت‌ها و قدرت‌های ذاتی خاموش شده‌ای را برمي‌انگيزد و به فعالیت و تحرک وا مي‌دارد. 👈👈جمله ((ثم بغى علیه ))، نیز اشاره به این است که اگر شخص در مقام دفاع از خویشتن تحت فشار ظلم قرار گیرد، خدا وعده یارى به او داده است ، و به این ترتیب کسى که از آغاز سکوت کند و تن به ظلم و ستم در دهد و هیچگونه گام مؤ ثرى در راه دفاع از خود بر ندارد خدا به چنین کسى وعده یارى نداده است، وعده الهى مخصوص کسانى است که تمام نیروى خود را براى دفاع در برابر ظالمان و ستمگران بسیج کنند و باز هم از طرف دشمن تحت ستم قرار بگیرند. براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/joze17 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan