eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از هرجزء قرآن روز بیست و دوم: قسمت‌_دوم ✅ مجازات خلافهای منسوبان و اجتماعی بیشتر است. یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم. (۳۱- احزاب) ♦"اين دو ایه مى‌گويد: زنان پيامبر اگر كار بدى كنند دو برابر ديگران عذاب خواهند ديد و در صورت كار خوب كردن دو برابر ديگران پاداش خواهند برد. علّت اين مطلب، جريان سبب و مسبب است، زن پيامبر اگر كار نيك كند، هم كار نيك كرده است و هم ديگران را به اسلام خوشبين نموده است، مردم چون ببينند كه در خانه پيامبر بدين عمل مى‌شود، تشويق مى‌شوند، همچنين است عكس قضيه. مراد از فاحشه كار بسيار قبيح است كه بر گناه كبيره تطبيق مى‌شود، مانند اذيت پيامبر، غيبت و نحو آن، قيد «مبينة» براى آنست كه اگر آشكار نشود فقط‍‌ يك گناه دارد، زيرا وقتى كه آشكار نشد در ديگران اثر بد نخواهد گذاشت ." تفسیر احسن الحدیث 🔹"كسانى كه و دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است. 🔹خانواده و اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمى‌شوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى‌بينند. 🔹 اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ‌ متخلّف چه ميزان است‌؟ نِسٰاءَ اَلنَّبِيِّ‌ ... اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مى‌فرمايد: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنٰا بَعْضَ اَلْأَقٰاوِيلِ‌ ... لَقَطَعْنٰا مِنْهُ اَلْوَتِينَ‌ اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگ‌هاى گردن او را قطع مى‌كنيم." تفسیر نور ✅ روزی با خداست. هرچه کنید خدا عوضش را میدهد. قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39) ♦سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، 👈 آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است . از تفسیر المیزان 🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» 🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده می‌توان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ‌ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ‌ ‏🔹انفاق‌ها جبران می‌شود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است. ‏ 🔹انفاق‌ها به بهترين صورت جبران می‌شود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ» تفسیر نور 💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر 🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‌كنند و نماز بر پا مى‌دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‌ايم، پنهان و آشكار مى‌كنند، به تجارتى دل بسته‌اند كه هرگز زوال نمى‌پذيرد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و دوم: قسمت‌_سوم ✅ ای کاش از و اطاعت نمیکردیم يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68 روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت مي‌کرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] مي‌گويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محروم‌شان کن، محروميتی بزرگ. "♦«سادة» جمع «سيد» به و سران يك جامعه گفته مى‌شود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و اطلاق مى‌شود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند. 💢تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايه‌ى است. 💢همیشه ، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت (67احزاب)" تفسیر نور ✅ ❓چگونه دنيا و ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟ يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ فاطر:5 ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریب‌دهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا دهد. ♦ چگونه می‌شود کسی مردم را در مورد خدا دهد!؟ به نظر می‌رسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] می‌گردد و هم می‌تواند خوش باوری و سطحی‌نگری پدید آورد. برخی می‌گویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بنده‌ای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته می‌شود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است. تفسير بازرگان "و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد" تفسیر المیزان ✅ شیطان شماست. او برشما تسلطی ندارد فقط از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد. إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾ در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست‏ 👈👈شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى‏ خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند. أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8) آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏ بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى ‏راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏ كند ♦وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ (۲۱) ‏و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبه‌ای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت. ‏(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسه‌های او مقاومت می‌كند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است. 👈شیطان، كسی را به پيروی خود مجبور نمی‌كند. ‏اين ما هستيم كه اجازه ورود به او می‌دهيم. قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل می‌كند:" من سلطه‌ای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲). جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو  به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، مروری بر سوره ، وظایف و حقوق پیامبر، سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء بیست و دوم اجتناب از و نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمى‌گردد. وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر ۴۳) "مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه‌های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله‌ای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت‌ترین رذائل به حساب می‌آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می‌رود." جامع السعادات بَد مكن كه بد افتى‌ چَه مَكَن كه خود افتى‌ @quranpuyan
💫﷽💫 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 💐💐 به لطف خدا و برکت ایام ماه رمضان و استقبال مخاطبان از نكات كليدي و پيام هاي مهم هر جزء قرآن که در سایت و کانال های قرآن پویان در تلگرام، ايتا و بله و گروههای تقرب در پيام رسانهاي تقرب، تلگرام، ايتا ،بله و واتساپ ارسال میشود ✅ در جستجوی عبارات زير در اینترنت مفهومي جزء... نکات خلاصه هر جزء قرآن نكات كليدي ... قران مهم جزء... هاي جزء ...قرآن 👈👈 ، ♦♦♦جزء 5 نتیجه نخست جستجو در (بسته به شماره جزء و نوع کلمات جستجو) ميباشد. 👈جهت مطالعه نکات مهم جزء 1 تا 20 و نيز (عكس‌نوشته) نكات برگزيده هر جزء ميتوانيد به لینکهاي زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/joze1 👈جزء1💮 https://b2n.ir/joze2 👈جزء2💮 https://b2n.ir/joze3 👈جزء3💮 https://b2n.ir/joze4 👈جزء4💮 https://b2n.ir/joze5 👈جزء5💮 https://b2n.ir/joze6 👈جزء6💮 https://b2n.ir/joze7 👈جزء7💮 https://b2n.ir/joze8 👈جزء8💮 https://b2n.ir/joze9 👈جزء9💮 https://b2n.ir/joze10 👈جزء10💮 https://b2n.ir/joze11 👈جزء11💮 https://b2n.ir/joze12 👈جزء12💮 https://b2n.ir/joze13 👈جزء13💮 https://b2n.ir/joze14 👈جزء14💮 https://b2n.ir/joze15 👈جزء15💮 https://b2n.ir/joze16. 👈جزء16💮 https://b2n.ir/joze17 👈جزء17💮 https://b2n.ir/joze18 👈جزء18💮 https://b2n.ir/joze19. 👈جزء19💮 https://b2n.ir/joze20 👈جزء20💮 https://b2n.ir/joze21 👈جزء21💮 www.quranpuyan.com براي مشاهده اينفوگرافي و نكات تصويري برگزيده هر جزء ميتوانيد به صفحه اينستاگرام قران پويان هم مراجعه نماييد. www.instagram.quranpuyan
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ 🔸🌱از لغت که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین‌قدر معلوم می‌شود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة‌القدر باید راجع و مربوط به یک حادثة روحى و انسانى باشد. 🔸از بیانات و اشارات آیات و این روایات معلوم می‌شود که از همان زمان که نوع آدمى مستعد فراگرفتن شریعت و قوانین گردید و به رشد و بلوغ رسیده و پیمبران و گیرندگان وحى و الهام در میان مردم برانگیخته شدند، داشتند که اصول معارف و شریعت در آن مقدر گردیده، بعد از رویدادهایی در خلق و حیات و بعد از آنکه انسان راقى و مستعد را تاریکى اوهام و غرایز فرا می‌گیرد و دچار خاموشى و سکون می‌گردد، عنایت پروردگار اشخاص نیرومند و اندیشنده‌‏اى را مى‌‏پروراند که برتر از انگیزه‌‏ها و آثار نفسانى و زمان خود باشند و آنگاه که این گزیدگان به کمال استعداد و قدرت روحى برسند، در شب هنگامى که تقدیر نموده، روحشان درخشان و تسلیم و منجذب می‌شود و قواى نفسانى و حواس ظاهرشان یکسره بسته و خاموش می‌گردد. در آن شب آرام و دیجور، از آفاق دور و از مقام والاى بیت‌المعمور آیات خداوند تجلّى می‌نماید و اصول معارف و شریعت به‌صورت کلمات مشهود و مسموع بر آنها نازل می‌شود تا پس از آن بر افکار و نفوس انسان خفته پرتو افکند و از جایش برانگیزد و زندگیش را سامان دهد . 👈 با این بیان، منشأ لیلة‌القدر، از یک سو آن تاریکى همه جانبة نفوس بشر و سکون مطلق قواى طبیعت و حواس و ادراکات نازلة انسان عالى، و از سوى دیگر درخشندگى و انجذاب و تسلیم کامل چنین روحى در برابر امر و ارادة خاص پروردگار است. 💫«لَیلَةُ‌القَدرِخَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»: تکرار و اظهار لیلة‌القدر در این آیات، عظمت قدر و مقام والاى آن را می‌رساند. صفت تفضیلى خیر، اشعار به آثار نیک و برکات آن دارد. 💫 الف شهر، براى تکثیر است و در این تعبیر که مطلق آمده اشاره‌ای به مورد و زمان خاص نیست. و تطبیق آن در بعضى روایات به حکومت هزار ماهة بنى امیه، با آنکه جز شرّ و فساد براى مسلمانان نداشت، براى تسلّى خاطر رسول اکرم (ص) یا نشان دادن نمونه‌‏اى از اجتماع منحط و بى ‏قید و بند و تقدیر و تدبیر، و حکام بوزینه صفت و بازیگر با دین و مقدرات خلق است. 💫 آنچه از لیلة‌القدر دانستنی است و همه باید بدانند همین است که 👈آثار و برکات یک شب قدر بیش و بهتر از هزار ماه است که مردمى در این مدت بدون تقدیر و لیلة‌القدر به سربرند، هم چنان‌که ملّت‌هاى فاقد برنامة منظم و مقدر (اندازه‌‏گیرى شده) و رهبرى فکرى، ماه‌ها و سال‌ها به دور خود می‌گردند و به جایى نمی‌رسند و راهى به سوى ترقى و کمال به رویشان باز نمی‌شود و در این میان، دین‌‎نمایان بوزینه ‎صفت، عقول و مقدرات آنها را به بازى می‌گیرند. و هم‎چنان‌که راه‏یابى و نتایج و خیرات یک الهام و برق ذهنى، بیش از سال‌ها سیر در تاریکى و با عصاى دیگران است. 🌱👈 انسان و اجتماع هرچه متحرک‌تر و مترقی‌تر و بیشتر داراى استقلال و خاصیت تحول باشد، تأثیرش در تغییر تقدیر خود و دیگران نافذتر است. زیرا قدرت نفوذ در تقدیر و تغییر آن، به مقیاس قدرت تعقل و اختیار و تحول و وسعت میدان عمل و آثار آن است. و اگر چنین افراد مختار و مستقل، داراى اهداف و نظامات مشترک باشند، صورت اجتماعى متحرک و متحولى پدید مى‌‏آورند که منشأ تقدیر پیوستة فرد در اجتماع و اجتماع در فرد می‌گردد. 📖قرآن با نشان دادن هدف‌هاى عالى و باقى انسانى و ایمان به آنها نیرومندترین حرکت را در افکار پدید مى‌‏آورد و استقلال و آزادى عقل و اختیار را تأمین می‌نماید و با احکام و نظامات کامل و ابدى که آورده و اجراى آن را به عهدة ایمان و و جدان انسانى واگذار نموده و همه را مسئول قرار داده، سرنوشت افراد و اجتماع را محکم به هم پیوسته است و می‌خواهد که همه را در تحت نظارت و ولایت پروردگار و نمایندة او درآورد. 🌹برترین و شایسته‌‏ترین فصول زندگى براى تعیین و رسیدگى به پروندة امت اسلامى آنگاه است که با فرمان روزة اجتماعى و تحدید شهوات و آزادى روح، آمادگى تحول عمیقى براى عموم مسلمانان پیش مى‌‏آید و آفاق نظرها باز و وسیع و دل‌ها پاک و روشن می‌گردد و با تذکر دائم و احیای شب‌ها و خواندن آیات قرآن و تفکر در آنها، حقایق آیات وحى بر نفوسشان پرتو مى‏‌افکند و همى نازل و نازل‌تر می‌شود تا باطن زمین به آسمان مى‌‏پیوندد و جزئى از منظومه‏‌هاى تدبیرى عالم می‌گردد 📚تفسیر سوره قدر- مرحوم ایت اله طالقانی. 💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/Shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 🔸 اگر بار را در شب قدر بر زمین بگذاریم پرواز آسان است. 🔸 در ، سخن از «لَيلَهُ القَدرِ خِير مِنْ ألفِ شَهر است» که انسان یک شبه ره هشتاد ساله می رود، اين راه دشوار نيست. اگر دشوار بود ما را امر نمي کردند، دعوت نمي کردند. دشواري برای کسي است که کوله بار خود را بر دوش دارد. اگر بار خودبيني را به زمين بگذارد، سبک مي شود. وقتي سبک شد، پروازش آسان است! اين پرکشيدن با سنگين بال و سنگين بار بودن ممکن نيست. 🤲🔸 به ما گفتند: هر کسي به اندازه قدر خود شب قدر را درک مي کند و قدر هر کسي هم به اندازه قدر همت اوست. اگر ما به اندازه همت مان دولت قرآن را و دولت قدر را مي توانيم ادراک کنيم، چرا همت نطلبيم؟ ما قبل از اينکه از خدا مظروف بخواهيم، ظرف و ظرفيت هم طلب بکنيم. هرگز نمي توان گفت: چون ما ظرفيت مان اينقدر بود، خدا به ما اينقدر داد. اين سخن نيمي از ثواب است، نه هر ثوابي و همه ثواب. 🎙آیت الله جوادی آملی 📚 سخنرانی شب قدر در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهايي از 🟢قسمت چهاردهم : 🤲"4٠) اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا غافِرُ، يَا ساتِرُ، يَا قادِرُ، يَا قاهِرُ، يَا فاطِرُ، يَا كاسِرُ، يَا جابِرُ، يَا ذاكِرُ، يَا ناظِرُ، يَا ناصِرُ. . ﴿۴۱﴾ يَا مَنْ خَلَقَ فَسَوَّىٰ، يَا مَنْ قَدَّرَ فَهَدىٰ، يَا مَنْ يَكْشِفُ الْبَلْوىٰ، يَا مَنْ يَسْمَعُ النَّجْوىٰ، يَا مَنْ يُنْقِذُ الْغَرْقىٰ، يَا مَنْ يُنْجِى الْهَلْكىٰ، يَا مَنْ يَشْفِى الْمَرْضىٰ، يَا مَنْ أَضْحَكَ وَأَبْكىٰ، يَا مَنْ أَماتَ وَأَحْيىٰ، يَا مَنْ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثىٰ. ﴿۴۲﴾ يَا مَنْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ سَبِيلُهُ، يَا مَنْ فِى الْآفاقِ آياتُهُ، يَا مَنْ فِى الْآياتِ بُرْهانُهُ، يَا مَنْ فِى الْمَماتِ قُدْرَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْقُبُورِ عِبْرَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْقِيامَةِ مُلْكُهُ، يَا مَنْ فِى الْحِسابِ هَيْبَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْمِيزانِ قَضاؤُهُ، يَا مَنْ فِى الْجَنَّةِ ثَوابُهُ، يَا مَنْ فِى النَّارِ عِقابُهُ. 💫(4٠) خدایا! از تو می‌خواهم به نامت🌹 ای آمرزنده، ای پرده‌پوش، ای توانا، ای چیره، ای آفریننده‌ای شکننده، ای شکسته‌بند، ای یادآور، ای بینا، ای یاور 💫(4١) ای آن‌که آفرید پس متناسب نمود، ای آن‌که اندازه نهاد پس رهنمون شد، ای آن‌که بلا را برطرف کند، ای آن‌که زمزمه نهان را بشنود، ای آن‌که غرق‌شدگان را برهاند، ای آن‌که از نابودی رهایی بخشد، ای آن‌که بیماران را درمان کند، ای آن‌که خنداند و گریاند، ای آن‌که می‌میراند و زنده می‌کند، ای آن‌که دو گونه مرد و زن آفرید. 💫(4٢) ای آن‌که در خشکی و دریا راه اوست، ای آن‌که در کرانه‌های هستی نشانه‌های اوست، ای آن‌که در نشانه‌هایش برهان روشن اوست، ای آن‌که در مرگ آفریدگان قدرت‌نمایی اوست، ای آن‌که در قبرها پندآموزی اوست، ای آن‌که در رستاخیز فرمانروایی بی‌حدّ اوست، ای آن‌که در حسابرسی اعمال حرمت و ارجمندی اوست، ای آن‌که در سنجش کردارها داوری اوست، ای آن‌که در بهشت پاداش اوست، ای آن‌که در دوزخ کیفر اوست." ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
❓چرا در مراسم شب‌های را جلوی روی باز نگه‌می‌داریم؟ این جمله را من هر سال سه شب تکرار می‌کنم، چراکه باید همیشه در فکر ما زنده باشد؛ معنی باز نگه‌داشتن و جلوی رو نگه‌داشتن این است: که خدایا ما فقط نباید با داخل کتابخانه‌ها سروکار داشته باشیم، قرآن باید برای ما کتابی باشد و پیش روی ما قرار داشته باشد و و مان باشد. شهید مظلوم آیت الله دکتر 💠 روزه و کار (سخنرانی منتشر نشده در باب ماه و ) منبع: سایت «بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی» .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ 🔹و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ 🔹و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ 🔹یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. 🔸خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. 🆔 @quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و سوم: قسمت‌_اول جزء ۲۳ ادامه سوره یاسین، سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود. ✅ قرآن کتابی است بابرکت، برای همه مردم و نه فقط مفسران و خواص «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ‏» ‏[ ﺹ / ۲۹ ‏] ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ‏( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ‏( ﻣﺮﺩﻡ ‏) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ 🔷حق مطلب اين است که : راه به سوي فهم قرآن به روي کسي بسته نيست ، و خود بيان الهي و ذکر حکيم بهترين راه براي فهم خودش مي‏باشد ، به اين معنا که قرآن کريم در بيانگري مقاصدش احتياج به هيچ راهي ديگر ندارد، پس چگونه تصور مي‏شود کتابي که خداي تعالي آنرا هدايت و نور معرفي کرده و تبيان کل شي‏ء خوانده ، محتاج به هادي و رهنمائي ديگر باشد ، و با نور غير خودش روشن ، و با غير خودش مبين گردد . علاوه بر اينکه اخبار متواتره ‏اي از رسول اكرم رسيده که امت را توصيه مي‏کند به تمسک به قرآن ، و اخذ به آن ، و اينکه هر روايتي از آنجناب به دستشان رسيد عرضه بر قرآنش کنند ، اگر با قرآن مطابق بود به آن عمل کنند ، و گرنه به ديوارش بزنند ، و اين توصيه‏ ها وقتي معنا دارد که تمامي مضامين احاديث نبوي را بتوان از قرآن کريم در آورد ، و گرنه اگر بنا باشد استفاده آنها منوط به بياني از رسول خدا (ص) باشد دور لازم مي ‏آيد . تفسير الميزان ♦"يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده¬‏اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده‏¬اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده ‏اند. اين كه استفادۀ ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده‏ اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔 " امام خمینی ره 🔷آیات خدا، برای است، برای کنکاش و خِرَدورزی است. 👈اگر صوابی هست که هست، در همین تدبّر نهفته است. این فرمان خداست که باید در آن تدبّر کرد، خِرَدورزی نمود. اجازه تدبّر صادر شده است. نترس و در هر فرصتی به عمق معنا برو. چون میوه ای پوسته ها را کنار بزن و مغز را در یاب. ببین برایت چه گوهری نهان کرده اند. اینجا سخن از "اُولُوا الاَلباب" است، و "اُولُوا الاَلباب" همان مغز خوران اند. آنها کسانی اند که آگاهی های لازم و کاربردی متناسب با عصر و نسل شان را از آن استخراج می کنند. همه قرآن را نوش کن. بگذار لایتناهی آن، حوزه ی وجودی ات را وسعت بخشد، آگاهی ات را عمیق کند و ظرفیتت را بالا بَرَد. تنها اینگونه است که زندگی ات باز می شود و اوج می گیرد و جهانی می گردد. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی، مسعود ریاعی ✅ ،عامل انحرافات و گناهان بعدی! إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ (۲۶- ص) همانا كسانى كه از راه خدا منحرف مى ‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده ‏اند، عذابى سخت دارند. ♦بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى ‏سازد. حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام ص و هم از امیرالمؤمنین على ع نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى‏ ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى ‏دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و سوم: قسمت‌_دوم ✅ محور مشترک داستان ، و در سوره صاد و ارتباط انها با ساير مفاد سوره چیست؟ در هر سه داستان یک مورد از ابتلائات آنها که دچار لغزش شدند،ذکر شده است. سليمان و داود در اوج گشايش و قدرت و ايوب در اوج بيماري و تنگنا. اما هر سه با حفظ ارتباط و توكل خود به خدا مسیر بندگی را طی كردند لذا خدا هم ضمن راهنمايي و هدايت انها حتي در خطاها و ترديدهايشان، توبه و توجه انها را پذيرفت و مجددا به انها عطاهايي نمود. در ماجرای این سه پیامبر،بندگی و اواب بودن انها، مورد ابتلا واقع شدن انها و توجه بسیار انها به خدا حتی در خطاها و نیز لطف و عطای خدا به انها مشترک بود. اما در ایات بعد یعنی 71-85 به واکنش و اصرار او بر اشتباهش اشاره میشود که نشاندهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است: 🔷🔷برخورد و ✅ تحقق وعده های هلاکت و سوره ، دو سیاق اصلی و متقابل از لحاظ مفهومی دارد که حدود 130 آیه از سوره را شامل میشود. ♦سیاق آیات ۷۴-۱۱ :كافران و منکران توحید بجاي پندپذيري از آيات وحي، از روی تکبر، تمسخر،انكار و اتهام زني ميكنند و بر آيين گمراه اجداد خود باقي مانده اند که همه انها اعم از رهبران و پيروان، عذاب جهنمی خواهند داشت . اما بندگان مخلص خدا که پیام رسولان را تصدیق کردند ،در بهشت كاميابند. ♦سیاق آیات ۱۴۸-۸۲ : بیان نمونه و داستانهایی از نصرت و یاری خداوند در حق رسولانش که بندگانی محسن و مومن بودند. انها و پیروانشان را از اندوه نجات داد. برمخالفان غلبه داد. دعایشان را اجابت کرد و نامی نیک از انها برجای گذاشت. مخالفان انها هم دردوزخ خواهند بود ✅ دين خالص چيست؟ بيان مصاديقي از دين ناخالص إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ {2}أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ زمر 3 ما [اين] كتاب را به حق به سوى تو فرود آورديم پس خدا را عبادت كن در حالیكه دین (وعبادت)[خود] را براى او خالص‏ كننده ‏اى{2} آگاه باشيد آيين خالص تنها از آن خداست 🔶سوره زمر، سوره است. عبارت " دین الخالص" فقط در اين سوره بكار رفته ضمن انكه عبارات مخلصا له الدین، مخلصا له دینی، مخلصین له الدین هم در اين سوره بارها تكرار شده است. ♦در سوره زمر 5 حالت یا مصداق از نکوهش شده است: 1- کسانیکه غیرخدا را برای تقرب به الله می پرستند و برای الله فرزند و نایب قایل میشوند 2- انسان هایی که خدا را فقط در سختی ها میخوانند و در هنگام خوشی و نعمت او را فراموش کرده، شریکانی برای خدا می تراشند. 3- مومنانی که طاغوت را میپرستند 4- کسانیکه شفعای من دون الله اتخاذ کرده اند. از ذکر غیر خدا شاد میشوند. از یاد خدا به تنهایی منزجرند. 5- کسانیکه نعمتها را منسوب به علم و قدرت خود میدانند. 💠💠درس سوره زمر:دعوت به عبادت الله و بیان مصادیقی از پرستش مشرکانه که سرنوشتی خسارت بار و جهنمی دارند در حالیکه شاکران پرواکننده و نیکو رفتار در بهشت خواهند بود. این تفاوت در هدایت و ضلالت و سرنوشت، تابع عملکرد انسانهاست. ای پیامبر به بندگانم بگو از استفاده کنید و دست از تکذیب و تکبر و کفر بردارید.چرا که خدا در قیامت بین شما داوری خواهد کرد. ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و سوم: قسمت‌_سوم ✅ ، را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶)قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ (۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده ‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. 🔷دو درس مهمی که در این گفتگو نهفته است: ۱. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۲. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.😔 🔷در سوره یس هم خداوند انسانها را از پیروی از برحذر داشته است: "اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى (اطاعت)نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است." (۶۱- یس) ✅ افت وحشت از حتي در ميان علما ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ ما این (گفته) را در (این) آیین اخیر (که میان مردم متداول است،) نشنیده‌ایم. این فقط دروغ‌بافی ست؛ص - ۷ 🔷‏ترس از مسائل تازه و نوظهور در طول تاريخ يكی از علل اصرار اقوام گمراه بر انحرافات خود و عدم تسليم در برابر دعوت پيامبران الهی بوده است، آنها از هر چيز تازه‌ای وحشت داشتند، و به همين جهت به آئين انبيا با بدبينی فوق العاده می‌نگريستند، هنوز آثار اين تفكر جاهلی در اقوام زيادی وجود دارد، در حالی كه نه دعوت پيامبران به سوی توحيد مطلب تازه‌ای بود، و نه اگر چيز تازه‌ای باشد دليل بر بطلان آن می‌شود، بايد تابع منطق بود، و ، هر جا كه باشد و از هر كه باشد. عجب اينكه وحشت از نوآوری گاه مع الاسف دامن بعضی از دانشمندان را نيز می‌گيرد و در برابر نظرات علمی تازه علم مخالفت برمی‌دارند، و" إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ‌" می‌گويند! ‏اما اين سخن به آن معنی نيست كه هر مطلب تازه‌ای را به خاطر تازه بودنش مورد استقبال قرار دهيم، هر چند بی‌پايه و بی‌اساس باشد. 👌‏اعتدال اسلامی ايجاب می‌كند كه نه آن" افراط" در كار باشد و نه اين" تفريط". 📚تفسیر نمونه ✅ نشانه بودن، بودن است . وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ﴿۳۳﴾و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)یس خداوند در این آیه فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از ان دانه ای خارج کردیم که از ان میخورند. در ایه ۳۴ و ۳۵ هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم ،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات، بعنوان ویژگی زمین زنده و احیا شده ،بیان شده است. 🔹پس ماهم واقعا زنده باشیم. یعنی تولیدات، بروندادها و خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 👈 شبهای و احیا هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمر ثمر بودن برای دیگران ،باید متجلی گردد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء۲۳، سوره ، آیا و فهم قرآن، مخصوص معصومین و مفسرین است؟ سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء بیست و سوم 👌شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند  💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ کسانی که  🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان .  ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، قول ﺍﺣﺴﻦ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ." تفسیر احسن الحدیث @quranpuyan