9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پخش خبر #عصرانه_قرانی در شبکه قران سیما و مصاحبه با مولف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران"
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني :هرهفته #عمل به یک دستور قرآن
هفته #هجدهم
#تمرین 11
#انفاق
◀خداوند در سوره بلد یکی از اعمالی که باعث رستگاری و عبور انسانها از گردنه عقبه میشود را اطعام گرسنگان بیان کرده است.
💫وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾
و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲)
💫فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾
بنده اى را آزادكردن (از بندگي،اسارت،يا دِين و بدهي و...)(۱۳)
💫أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾
يا در روز گرسنگى طعام دادن (۱۴)
💫يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾
به يتيمى خويشاوند (۱۵)
💫أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾
يا بينوايى خاكنشين (۱۶)
💫ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿۱۷﴾
علاوه بر اين از زمره كسانى باشد كه گرويده و يكديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كرده اند (۱۷)
💫أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۱۸﴾
اينانند خجستگان (۱۸)
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#منظور از #آیات_محکم و #متشابه در #قرآن چیست؟ - #محكمات و #متشابهات در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد #مفسران
✨✨قسمت هفتم
✨ادامه پست ششم
5- رسوخ به معنای ثبوت است. العلم در قرآن به معنای اخبار و کتب آسمانی و قرآن است. راسخان در علم، مؤمنان به تأویل متشابهات خوانده شدهاند و بیتردید ایمان به اموری تعلق میگیرد که علم به آنها امکان ندارد.
چنان که از مقایسه سیاق آیه 7 سوره آل عمران و آیات متحد الموضوع رک: اعراف: 51 -53 و 187، یونس: 39، انعام:158 دانسته میشود، مراد از تأویل متشابهات حقایق قیامت است که هنوز تحقق پیدا نکردند تا بشر بتواند به آنها علم پیدا کند
6- تعبیر فتنه بودن در جایی دیگر درباره درخت زقوم تصریح شده است:
«آیا از نظر پذیرایى این بهتر است یا درخت زقّوم؟! * در حقیقت، ما آن را براى ستمگران [مایه] فتنهای گردانیدیم.»
چنانکه در سبب نزول نیز گفتیم که آیات اخیر در پی سخن فتنهآمیز ابوجهل نازل شد. همچنین آیه 7 آل عمران نیز که از محکمات و متشابهات سخن گفته بر این معنا اشاره دارد. زیرا قبلاً نیز گفتیم که متشابهات آیاتی هستند که از حقایق غیبی در قالب الفاظی که به محسوسات دلالت میکنند یاد کردهاند که از جمله آنها عذابهای اخروی و چگونگی آنهاست. درخت زقوم نیز یکی از عذابهاست که چون حقیقت آن بر ما پوشیده است، خداوند آن را به میوهای تلخ و ناپسند تشبیه کرده است. راسخان در علم در مواجهه با چنین تشبیهاتی بدان ایمان میآورند (وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا) اما آنان که در قلبشان انحراف است معنای تشبیه شده را اصل گرفته و دنبال میکنند و با هدف فتنهگری تلاش میکنند حقیقت آن را با تأویلش بر اساس محسوسات نشان دهند. (فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ)
۷_ در ادامه آیات هم (سیاق) همین راسخان میگویند خدایا تو مردم را در روزی که شکی در آن نیست جمع میکنی. سیاق هم به آخرت ربط دارد
دکتر سید جعفر صادقی🍃🍃🍃
پایان
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp8709
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷مژده به مخاطبان قرآني:چاپ #سوم كتاب مباني و روش فهم قران منتشر شد.شماميتوانيد كتاب را براي #مطالعه خودتان در تعطيلات #نوروز سفارش دهيد و يا به دوستانتان،كتاب قراني،#عيدي دهيد.(و يا ادرسشان را درج كنيد تا با پست ارسال كنيم) لينك سفارش كتاب با #تخفيف ده درصدي
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
لينك سفارش بسته آموزشي ويژه شامل كتاب و لوح فشرده فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري با #تخفيف 15 درصدي
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب در كانال زير https://t.me/fahmequran
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره اعراف آيه ۱۷۰:
وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ
آنان که متوسل به کتاب آسماني شدند و نماز به پاداشتند ما اجر درست کاران را ضايع نخواهيم گذاشت.
کساني که بر اين کتاب وزين
تمسک بجستند در امر دين
همانا بيابند اجري تمام
که بودند صادق به گيتي مدام
And those who hold fast to the Book and perform regular prayers [be sure] we do not withhold the reward of the righteous.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ دو دیدگاه راجع به #لیله #الرغایب
1⃣ “صلاه الرغائب” نمازی که در اولین شب جمعه ماه رجب برای رسیدن به ثواب بسیار و برآورده شدن آرزوهای بلند خوانده می شود .
ریشه و اساس این نامگذاری و این اعمال روایتی است که در برخی از کتاب های دعا و حدیث در اعمال ماه رجب به نقل از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب در میان عوام اهل سنت و شیعه رواج داشته و دارد مخصوصا در سالهای اخیر با برنامه ها و تبلیغات گسترده صدا وسیما توجه عامه مردم به آن بیشتر شده است. در این گفتار کوتاه این روایت را از جهت متن و سند مورد بررسی قرار می دهیم:
اصل این حدیث در منابع اهل سنت است و از این طریق و به نقل از آنها وارد کتابهای دعائی و روایتی شیعه شده است. این حدیث در منابع دعائی و حدیثی شیعه برای اولین بار توسط ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه- ق) در کتاب ” إقبال الأعمال” روایت شده است و بعد از آن علامه حلی (متوفای ۷۲۶ ه- ق) در اجازه کبیرش به بنی زهره، با سندی عامی، که بسیاری از رجال آن از مجاهیل هستند، نقل میکند، اما در کتب علامه حتی اشارهای هم به این روایت نشده است. بسیاری از محدثین و فقها شیعه و اهل سنت روایت فوق را ضعیف، جعلی و غیر قابل اعتماد دانسته اند:
مرحوم علامه مجلسی(متوفی ۱۱۱۰ ه- ق) درکتاب در اعمال ماه رجب می گوید: “و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها على سبیل الإجمال” ( زاد المعاد،ص۴۰)
در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر میکنم.
پس از بیان اجمالی نماز هر شب از ماه رجب (ص۴۲) می گوید:” و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه”
برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری میکنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم.
مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه- ق) حدیث را به دلیل عامی بودن غیر معتبر و غیر قابل اعتماد میداند (النجعه فی شرح اللمعه، ج۳، ص: ۱۰۳٫)
مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در جواب سؤال از مستحب بودن نماز رغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن میگوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲)
غلامحسين قيصريه ها
http://ammre.ir/%D9%84%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8%D8%AD%D9%82%D9%8A%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87/
ادامه در پست بعدی👇👇
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
(ادامه پست بالا)
2️⃣ اگر کسی اشکال کند که سند این روایت ضعیف است،در پاسخ گفته می شود:
در مستحبات عمل فقها بر تسامح در بررسی دلیل آنها قرار گرفته و این از باب محتوای اخبار من بلغ هست که این اخبار در حد استفاضه اند و بعید نیست که از لحاظ معنا متواتر باشند که مفاد آنها این است:
به هرکس ثواب عملی از جانب رسول خدا«صلی الله علیه وآله» برسد«به اینکه پیامبر«ص» فرموده اگر این عمل را انجام دهید فلان ثواب به شما داده می شود» و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا«صلی الله علیه وآله»این کلام را نفرموده باشد.
شیخ انصاری در این رابطه می فرمایند:
«أخبار من بلغ : الأخبار المستفيضة التي لا يبعد دعوى تواترها معنى : فمنها : مصححة هشام بن سالم عن أبي عبد الله عليه السلام قال :
(من بلغه عن النبي صلى الله عليه وآله شئ من الثواب فعمله ، كان أجر ذلك له ، وإن كان رسول الله صلى الله عليه وآله لم يقله. ومنها : حسنة أخرى - كالصحيحة - له ، عن أبي عبد الله إليه السلام أيضا ، قال : ( من سمع شيئا من الثواب على شئ فصنعه كان له أجره وإن لم يكن كما بلغه) .[۱]
این امر در بسیاری از مستحبات جاری است و منحصر به این نماز نیز نمی شود.
وبر فرض اخبار من بلغ برای کسی ثابت نباشد،انجام عمل رجاء و به قصد مطلوبیت و نه ورود هیچ منع شرعی ای ندارد و به این اعمال بدعت گفته نمی شود.
http://www.askdin.com/thread12463.html
@quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #هجدهم
#تمرین 11
#انفاق
#انفاق، با وجود نیاز شدید:🌹
🔷در سوره انسان در توصیف ابرار که در بهشت مستقر خواهند شد این چنین بیان شده است:
◀️وَ یُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسکیناً وَ یَتیماً وَ اَسیراً:
🔶وطعام را با آن که دوستش دارند، به مستمند و یتیم و اسیر دهند.(8)سوره انسان
🔶علامه طباطبائی در مورد آیه ۸ سوره انسان گوید: ضمیر در جمله «عَلَیٰ حُبِّهِ» به کلمه «طعام» برمی گردد و منظور از «حب طعام» اشتیاق و اشتهای زیاد
به طعام است، به خاطر شدت احتیاج به آن، مؤید این معنا آیه شریفه
◀️«لَن تَنَالُوا البِرَّ حَتَّیٰ تُنفِقُوامِمَّاتُحِبُّونَ»
(آل عمران/۹۲) است
👈 ولی بعضی از مفسرین گفته اند:
🔶ضمیر به خدای سبحان برمی گردد و معنای آیه این است که طعام را به خاطر محبتی که به خدا دارند، به دیگران می خورانند، نه به خاطر ثوابی که خدا به ایشان بدهد🌹🌹
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
✅تعارفهای دروغین
کتاب حکمتها و اندرزها
#تعارف، تا آنجا كه پای عواطف واقعی در كار باشد و مقصود شخص ابراز عاطفه و علاقه و محبت بوده باشد، خوب و پسندیده است.
زندگی اگر عاری ازعواطف باشد خشك و بی روح است، و از ادب عاطفه و محبت این است كه مكتوم نماند و به طرف اظهار شود تا محبت او نیز جلب گردد. رسول خدا فرمود: علاقه ای كه میان تو و دوستت هست، آن را زود ظاهر ساز كه رشته ی دوستی را محكمتر می كند.
تعارف، تا آنجا كه به صورت تبادل عواطف واقعی و اظهار محبت صمیمی باشد، خوب و مستحسن است. اما ملتهایی كه رشد اخلاقی و اجتماعی ندارند گرفتار انواع تعارفهای دروغین می باشند. دو نفر از آنها كه همراه یكدیگر هستند و می خواهند به اتاقی وارد شوند یا از اتاقی خارج گردند، مدتی با یكدیگر تعارف می كنند در صورتی كه هركدام از آنها در دل خود از جلو افتادن دیگری ناراضی است.
همچنین است تعارفهایی كه بعضی میزبانها نسبت به مهمانان می كنند، همه اظهارات بی روح و خشك است، تصنّع و ظاهرسازی است. این گونه تعارفات داخل در #نفاق و دورویی است.
گفتیم كه نفاق و دورویی از مختصات بشر است و اگر در بعضی حیوانات دیگر بوده باشد یك درجه ی خفیفی است. برخی حیوانات مانند روباه به مكر و خدعه معروف شده اند. بدیهی است كه مكر و خدعه ی آن حیوانات قابل مقایسه با مكرها و خدعه ها و ظاهرسازی و تصنعهای فرزند آدم نیست.
ولی نباید چنین تصور كرد كه چون مكر و خدعه و دورویی از مختصات بشر است پس كمالی است برای بشر و باید از آن استفاده كرد، زیرا دورویی یك نوع سوء استفاده ای است از یك استعداد كمالی بشری.
آنچه #كمال است قدرت بر استتار و رازداری و مكتوم نگه داشتن عقیده و فكر و احساسات درونی است؛ این در ذات خود كمال است و عیبی ندارد.
در همه ی ظروف و احوال مقتضی نیست كه آدمی عقیده ی خود را ظاهر كند، زیرا ممكن است دیگران استعداد پذیرفتن آن را نداشته باشند یا آنها سوء نیت داشته باشند و موجب مزاحمت صاحب عقیده را فراهم كنند، و همچنین مقتضی نیست كه آدمی در همه جا احساسات خود را آشكار كند. از آداب معاشرت این است كه اگر انسان غم و غصه ای دارد آن را از چهره ی خود ظاهر نسازد و موجب ملال خاطر دیگران نگردد.
آن چیزی كه نقص است و نام نفاق و دورویی دارد این است كه آدمی از همین قدرت و استعداد خود برای فریب دادن و گمراه ساختن و گول زدن دیگران استفاده كند. پس نفاق و دورویی در عین اینكه از مختصات انسان است #كمال انسانی نیست، بلكه یك نوع سوء استفاده از یك #استعداد انسانی است.
متأسفانه بسیاری از مردم دچار این اشتباه هستند، نفاق و #دورویی و مكر و خدعه را یك امتیاز برای خود می شمارند و به آن نام «زرنگی» می دهند، صداقت و صراحت و یك رویی را از كم شعوری می شمارند، گمان می كنند كه با مكر و خدعه و نفاق بهتر می توان با عوامل حیات هماهنگی كرد و پیش رفت، غافل از اینكه طبع عالم بر درستی و صداقت است، آن كس كه با خدا مكر كند خداوند فوق همه ی مكركنندگان است.
قرآن كریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم می زند و با ندای بلند می فرماید كه مكر و نیرنگ و نفاق- با همه ی پیشرفتهای موقت- محكوم به شكست خوردن است، روزگارْ بساط نیرنگ و دورویی را درهم می پیچد و شیشه ی نفاق را می شكند، اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمی توان نظام راستین جهان را به بازی گرفت و با فلك حقّه باز بنیاد مكر نهاد
فردا كه پیشگاه حقیقت شود پدید
شرمنده رهروی كه عمل بر مَجاز كرد
بازی چرخ بشكندش بیضه در كلاه
زیرا كه عِرض شعبده با اهل راز كرد
صنعت مكن كه هركه محبت نه راست یافت
عشقش به روی دل درِ معنی فراز كرد
🌸✨🌸🌸✨🌸✨🌸✨🌸
https://telegram.me/quranpuyan