eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 84 سوره صفحه_47 💢از و از همین امروز از باقی مانده پول صرف نظر کنید 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ «278 بقره» 🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها كنيد، اگر ايمان داريد. 👈در آيات قبل به مفاسد ربا اشاره شد كه ربا فرد وجامعه را از تعادل خارج و آشفته مى‌كند؛ «يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ» وروشن شد كه ربا در حقيقت كم شدن است، نه زياد شدن؛ «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» اكنون نهى از ربا را صريحاً بيان مى‌كند. «ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا» 👈در تفاسيرِ مجمع البيان، الميزان و مراغى نقل شده است كه وقتى آيه تحريم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن وليد، عباس وعثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از پيامبر صلى الله عليه و آله كسب تكليف كردند و آيه فوق نازل شد. 🌹پيامبر صلى الله عليه و آله بعد از نزول اين آيه فرمود: عباس، عموى من نيز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، بايد خويشان من دست از ربا بردارند. 1⃣- رباخوار، مالك بهره نمى‌شود واسلام سود رَبَوى را به رسميّت نمى‌شناسد.«ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا» 2⃣- لازمه‌ى ايمان وتقوا، صرف نظر كردن از مال حرام است. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» 💢جالب این که: آیه فوق هم با ایمان به خدا شروع شده و هم با ایمان ختم شده است. و در واقع تأکیدى است بر این معنى که با روح ایمان سازگار نیست، بنابراین، هنگامى ایمان براى آنها حاصل مى شود که را پیشه کنند و باقى مانده ربا یعنى مطالباتى که در این زمینه دارند را رها سازند. 📚تفسیر نور و نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 و ، ياد مرگ و توجه به روشي براي ترك دنياي مذموم 🖤🖤بخشهايي از سخنرانی شهيد ، در مراسم در شب دهم محرم امسال 🟠 برخی از مردم به جای اینکه باشند، هستند، بدان عشق می ورزند و تعلق خاطر زیادی به این دنیا دارند. 🔴 دنیا دو نوع زمان دارد: زمان عام یعنی خلقت آن و زمان خاص یعنی زندگی و عمر ما که این بخش دوم اهمیت دارد. 🟠 بردگی دنیا انواعی دارد که بندگی شهوات، قدرت، حاکمیت، ثروت از مصادیق آن هستند. 🔴 نحوه برخورد ما با دنیا مهم است که شکل مذموم داشته باشد یا پسندیده. 🟠 تجارت و مال جهت زراعت، صنعت، مساعدت دیگران جزء شئونات آخرت است نه دنیا. 🔴 دنیا، اولا مجموعه فرصت هایی برای آخرت و ثانیا ایجاد حیاتی پاک و طیب در همین عالم است. 🟠 هر آنچه در دنیا جزء عناوین واجب و مستحب باشد، جزء است نه . 🟠 طبق حدیث امام علی (ع): دنیا مصلای ملائکه و تجارت خانه اولیاء الله است. 🔴 پیامبر ضمن تأکید بر لزوم و تلاش برای دنیا فرمودند: از دنیا بر حذر باشید. 🟠 مالی که از ،، ، تزویر و امثالهم به دست آید، جزء دنیای مذموم است. 🔴 روی آوردن به دنیا همیشه باعث نمی شود به دنیا دست یابی و چه بسا از دنیا و حتی از آخرت محروم شوی. 🟠 چه انسان هایی که خود را ذلیل و خوار اغنیا یا قدرتمندان کردند چون ترس از جان خود داشتند. 🔴 راه ، توجه به مکاتب و اسلوب ، و . 🟠 یکی از مهم ترین مواردی که پیغمبر اسلام (ص) ما را برای علاج دنیای مذموم بدان رهنمون شده اند؛ است. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: از نابود کننده لذت ها زیاد یاد کنید. پرسیدند: ویران کننده لذات چیست؟ پاسخ فرمودند: مرگ. 🔴 یکی از فواید یاد مرگ این است که متوجه می شوید، دنیا بقا ندارد و فانی است. 🟠 یاد مرگ باعث می شود مرگ برای آدمی آسان شود و از آمدنش غافلگیر نشود. 🔴 قلب مرده، است و از دیدن درد و رنج مردم و جهان متأثر نمی شود. 🟠 مرگ قطعا آمدنی است پس باید بدان اندیشید. 🔴 از اوضاع و احوال گذشتگان یکی از موارد یاد مرگ است. 🟠 باید به احوال پادشاهان و سلاطین توجه کرد که الان کجا هستند؛ الان کجاست؟ ریگان و جورج بوش پدر رؤسای جمهور آمریکا کجایند؟ ♨️ نتانیاهو برای اینکه در قدرت بماند، هر کسی چه مسلمان، چه مسیحی را می کشد؛ این سلوک جزء است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اگر شاکر باشید بر نعمتهایتان افزوده می شود وَإِذْ تَأَذَّنَ رَ‌بُّكُمْ   لَئِن شَكَرْ‌تُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَ لَئِن كَفَرْ‌تُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم /۷) و آن‌گاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد، البته نعمت شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى كنيد عذاب من بسيار سخت است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6037279208357499997.mp3
2.86M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تصرّف در مشروط به رعايت بالاترين و پرثمرترين شيوه‌هاست 💠وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا   🌱به مال يتيم نزديک نشويد، مگر به شيوه‌اي که بهترين [راه براي حفظ و افزايش آن] باشد، تا آنکه به سن بلوغ برسد [که در آن زمان بايد به خودش تحويل داده شود]،  و به عهد [و پيمان‌هاي خود] وفا کنيد که مسلماً عهد بستن مسئوليت‌آور است. 🔹ششمين اصل مراقبت از اموال يتيمان و نگهداري آن به بهترين شيوه‌اي است که منافع آنان را بهتر تأمين کند [همچون سرمايه‌گذاري در امور سود ده] تا خود به سن بلوغ برسند و عهده‌دار اموال خود گردند. آيات 2  تا 6 و 10 سوره نساء با تفصيل بيشتري درباره اين حکم سخن مي‌گويد. در ضمن نهي «لا تَقْرَبُوا»، همچنانکه در مورد زنا نيز آمده، چشم طمع دوختن به اموال يتيمان را محکوم مي‌نمايد. 🔹اصل هفتم وفاي به عهد و پيمان‌هاست که هم شامل تعهد قيم در مراقبت از اموال يتيم مي‌شود و هم شامل تمامي قراردادها و تعهدات اجتماعي رسمي و غير رسمي که به زبان آمده يا امضاء شده باشد. 📚تفسیر بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بازار را داغ نكنيم و با نقل شنيده‌های بی‌اساس، آبرو و حقوق افراد را از بين نبريم 💠‏وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (۳۶) 🌱‏و از آنچه به آن علم نداری پيروی مكن، چون گوش و چشم و دل، همه‌ی اينها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. 🔹‏ذکر چشم و گوش و دل در آيه، شايد از باب نمونه باشد، زيرا در قيامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضای ديگر هم سؤال می‌شود و آنها به سخن آمده، اعتراف می‌كنند. و ممكن است برای اين باشد كه انگيزه‌ی پيروی از ديگران از طريق ديدن يا شنيدن و يا انديشه و درك است.۱۲ 🔹‏در طول تاريخ، بسياری از فتنه‌ها و نزاع‌ها، از قضاوت‌های عجولانه يا حرف‌های بی‌مدرك ونظريه‌های بدون تحقيق و علم، بروز كرده است. عمل به اين آيه، فرد و جامعه را در برابر بسياری از فريب‌ها و خطاها بيمه می‌كند. چرا كه خوش‌بينی بيجا، زودباوری وشايعه‌پذيری، جامعه را دستخوش ذلّت وتسليم دشمن می‌كند. 🔹‏تقليد كوركورانه، پيروی از عادات وخيالات، تبعيّت از نياكان، باور كردن پيشگويی‌ها، خواب‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، قضاوت بدون علم، گواهی دادن بدون علم، موضعگيری، ستايش يا انتقاد بدون علم، تفسير و تحليل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل‌ شنيده‌های بی‌اساس و شايعات، نسبت دادن چيزی به خدا و دين بدون علم، تصميم در شرايط هيجانی و بحرانی وبدون دليل وبرهان، تكيه به سوگندها و اشك‌های دروغين ديگران، همه‌ی اينها مصداق‌ «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است. 🔹‏به مقتضای روايات متواتر و معتبر، پيروی از اصول قطعی شرعی (مانند فتوای مجتهد، يا علمی كه به اطمينان‌های نزديك به يقين اطلاق می‌شود) پيروی از علم است. همچنان كه مردم از نسخه‌ی پزشك متخصّص و دلسوز، علم پيدا می‌كنند، از فتوای مجتهد جامع‌الشرايط و متّقی نيز علم به حكم خدا پيدا می‌كنند. بنابراين اين مرحله از علم كافی است، هر چند علم درجاتی دارد و مراحل عميق‌تر آن مانند: علم اليقين، حقّ اليقين و عين‌اليقين می‌باشد. 🔹‏امامان معصوم عليهم السلام، اصحاب خود را از شنيدن و گفتن هر سخنی باز می‌داشتند و به آنان توصيه می‌كردند كه دربانِ دل و گوش خود باشيد. ودر اين امر، به اين آيه‌ «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» استناد می‌كردند. ‏🔹زندگی بايد براساس علم واطلاعات صحيح ومنطق وبصيرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹بازار شايعات را داغ نكنيم و با نقل شنيده‌های بی‌اساس، آبرو و حقوق افراد را از بين نبريم. لا تَقْفُ‌ ... ‏🔹قرآن بساط ساحران، كاهنان و پيش‌گويان را كه مردم ساده‌لوح را دور خود جمع می‌كنند، بر هم می‌زند. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹راه شناخت، تنها حس نيست، دل نيز يكی از راههای شناخت است. «السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ» ‏🔹در قيامت، از باطن و نيّات هم بازخواست می‌شود. «الْفُؤادَ» ‏🔹ايمان به قيامت وحسابرسی خداوند، عامل پيدايش تقواست. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» ‏🔹بهره‌برداری صحيح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan