eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ لَسْتُ أَتَّكِلُ فِي النَّجَاةِ مِنْ عِقَابِكَ عَلَى أَعْمَالِنَا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنَا لِأَنَّكَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ تُبْدِئُ بِالْإِحْسَانِ نِعَما وَ تَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ كَرَما فَمَا نَدْرِي مَا نَشْكُرُ أَ 🔶جَمِيلَ مَا تَنْشُرُ أَمْ قَبِيحَ مَا تَسْتُرُ أَمْ عَظِيمَ مَا أَبْلَيْتَ وَ أَوْلَيْتَ أَمْ كَثِيرَ مَا مِنْهُ نَجَّيْتَ وَ عَافَيْت 🔶َ يَا حَبِيبَ مَنْ تَحَبَّبَ إِلَيْكَ وَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ مَنْ لاذَ بِكَ وَ انْقَطَعَ إِلَيْكَ أَنْتَ الْمُحْسِنُ، 🔶وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ 🔶وَ أَيُّ جَهْلٍ يَا رَبِّ لا يَسَعُهُ جُودُكَ أَوْ أَيُّ زَمَانٍ أَطْوَلُ مِنْ أَنَاتِكَ وَ مَا قَدْرُ أَعْمَالِنَا فِي جَنْبِ نِعَمِكَ وَ كَيْفَ نَسْتَكْثِرُ أَعْمَالا نُقَابِلُ بِهَا كَرَمَكَ [كَرَامَتَكَ] 🔶بَلْ كَيْفَ يَضِيقُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ مَا وَسِعَهُمْ مِنْ رَحْمَتِكَ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ 🔶 فَوَ عِزَّتِكَ يَا سَيِّدِي لَوْ نَهَرْتَنِي [انْتَهَرْتَنِي] مَا بَرِحْتُ مِنْ بَابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِك 🔶َ وَ أَنْتَ الْفَاعِلُ لِمَا تَشَاءُ تُعَذِّبُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ لا تُسْأَلُ عَنْ فِعْلِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ وَ لا تُشَارَكُ فِي أَمْرِكَ، 💫اى نعمت ده،اى فزونی بخش،من آن نيستم كه در رهايى از كيفرت بر اعمالمان تكيه كنم،بلكه به احسانت بر ما اعتماد دارم،چرا كه تو اهل تقوا و مغفرتى،از باب نعمت دهى ابتداى به احسان می کنى،و از جهت كرم از گناه در مىگذرى،پس نمی دانم از چه سپاس گويم، 💫از زيبايى كه مىگسترانى،يا كار زشتى كه مىپوشانى،يا بزرگ آزمونى كه آزمودى و شايسته نيكى نمودى،يا آن همه مشكلى كه مرا از آن رهانيدى،و سلامت كامل بخشيدى؟! 💫اى محبوب آنكه به تو دوستى ورزيد،اى نور چشم كسی که به تو پناه آورد و براى رسيدن به تو از ديگران گسست،تو نيكوكارى 💫و ما بدكارانيم،به زيبايى آنچه نزد توست،از زشتى آنچه پيش ماست در گذر 💫 ،پروردگارا كدام جهلى است كه جود تو گنجايش آن را نداشته باشد،و كدام زمان طولانی تر از مهلت دادن توست،در كنار نعمتهايت ارزش اعمال ما چيست،چگونه اعمال خود را بسيار انگاريم،تا با آنها با كرمت برابرى كنيم، 💫بلكه چگونه بر گنهگاران تنگ شود آنچه از رحمتت شاملشان شده؟،اى گسترده آمرزش،اى گشادهدست به رحمت، 💫اى آقاى من به عزّتت سوگند،اگر مرا برانى از درگاهت دور نخواهم شد،و از چاپلوسى و تملق نسبت به تو دست نخواهم كشيد،به خاطر شناختى كه به جود و كرمت پيدا كرده ام، 💫تو انجام دهى آنچه را كه خواهى،هركه را بخواهى عذاب می کنى به هرچه كه بخواهى و به هر صورتى كه بخواهى،و رحم می کنى هركه را بخواهى،به هرچه كه بخواهى و به هر كيفيت كه بخواهى،از آنچه كنى بازخواست نشوى،و در فرمانروايی ات نزاع در نگيرد،و كسى در كارت شريكت نگردد، 🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷من ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿۱۱﴾ سوره مبارکه حدید ⬅️ کيست كه به خدا وام نيكو دهد تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.👌 دوستان علاقه مند به عضویت در صندوق و یا اهدای کمکهای مالی یا خود، میتوانند با سرکار خانم خمسی @Fkhamsi هماهنگ نمایند 🔸🔸شماره صندوق حساب ۰۲۰۰۵۲۴۳۰۶۰۰2نزدبانک به نام سرکار خانم رباب خمسی ( به عنوان صندوقدار) شماره کارت۶۰۳۷۶۹۷۴۳۴۴۱۴۱۵۴ شناسه شباIR87-0190-0000-0020-0524-3060-02
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ 🔹ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ 🔹وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ 🔹یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. 🔸خدایا آگاهم نما در آن به برکات سحرهایش 🔸و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش 🔸و بگمار تمام اعضایم را به پیروى کردن آثارش 🔸به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول: بنام خدا سوره ۱-روش برخورد با بدی ها: ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون) 👈به بهترین شیوه بدی را از خودت دور کن. یكى از مؤثرترین راههای مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بدیهای آنها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه شور و غوغایى از درون و جدان آنها برخاسته و او را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مىدهد. این کار در بسیار از موارد سبب بیداری وجدان تغییر عملکرد او می شود. در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدى علیهم السلام بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته و مشمول محبتشان ساخته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مبارزه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.» ۲-تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون) آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است. سوره ۳-چند دستور مهم به مسلمان وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ جُیُوبهِِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ (۳۱- نور) به زنان با ایمان بگو از نگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است و باید روسری های خود را روی سینه هاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و ... (یازده مورد دیگر) و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود. این آیه شریفه در بردارنده چند حکم مهم در مورد رعایت عفت و پاکدامنی است که رعایت تمام آنها برای بانوان مسلمان لازم و ضروری است: ۱. «چشم چرانى» و دیدن صحنه های حرام همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مى باشد. ۲. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه دیگران، همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیز واجب است. ۳. «پنهان کردن محلهایی از بدن که معمولا تزیین می کنند» یا زینتهایی که معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار ندهند؛ مگر دستها تا مچ و گردی صورت به شرط آنکه زینت نداشته و بدون آرایش باشد. ۴. «پرهیز از جلب کردن توجه نامحرم به هنگام راه رفتن»: به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا توجه نامحرم به آنها جلب شود. جهت مطالعه سایر نکات،به آدرس زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم: سوره نور در جزء ۱۸ قراردارد.این سوره در سال گذشته در گروه قران پویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ✅✅درس یا درس های چیست؟ در حین مطالعه این سوره،هشت فراز اصلی را شناسایی کردیم و پیام مهم آن فراز را استخراج کردیم که در زیر پشت سرهم قرار میدهیم: 🍀 فراز اول:ایات ۱۰_۱ بیان مجازات مرد وزن و مجازات زنا به افراد پاك و روش اثبات اين اتهام ،تاکیدی است بر لزوم نظام جزایی جامع برای مجازات متخلفین همراه با حفظ حقوق و آبروی افراد و متهمین و تعیین روشهای اثبات جرم 🍀 فراز دوم:آیات ۲۵_۱۱ تاکید بر انسانها در جامعه و برخورد شدید با و شایعه پردازان 🍀 فراز سوم:آیات ۲۹_۲۷ تاکید بر افراد و لزوم کسب اجازه برای ورود و نفوذ به حریم خصوصی آنها 🍀 فراز چهارم:ایات ۳۴_۳۰ تعیین حریم خصوصی،خانوادگی و اجتماعی برای بانوان مسلمان والزامات این حریم ها و تاکید بر تزویج دختران وپسران برای حفظ امنیت روانی و اخلاقی جامعه 🍀 فراز هفتم:آیات ۶۱_۵۸ توجه به حریم افراد در داخل خانواده که نسبت به حریم های مفروض در جامعه تسهیل شده است. . 🍀 فراز پنجم:آیات ۴۶_۳۵ تشویق انسانها به بهره مندی از هدایت الهی 🍀 فراز ششم:آیات ۵۷_۴۷ با ایمان صادقانه و اطاعت از دستورات خدا و پیامبر،از هدایت الهی بهره مند شوید تا رستگار شوید. 🍀 فراز هشتم:آیات ۶۴_۶۲ اجابت دعوت خدا ورسول از طریق اطاعت کامل از پیامبر و حفظ همراهی با او در صحنه های اجتماع همانطور که مشاهده میشود از ابتدای سوره تاآیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱_۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد. از آیه ۳۵ تا ۶۴(بجز ۶۱_۵۸)هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است. ✅ پس درس سوره نور عبارت است از: «حفظ آبرو و رعایت حریم خصوصی افراد در جامعه وخانواده،ایمان واقعی و اطاعت کامل از رسول» ✍سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه تفسیر خلاصه ایات و فرازهای سوره نور به لینک زیر مراجعه نمایید. http://yon.ir/Qp4720 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🔷🔶امروز و فردا روزهای پایانی نمایشگاه قران ✅✅پیشخوان قرآن پویان در قرآن، جنب ستون 64 در شبستان ، به قرآن دوستان عزیز خدمات قرآنی ارائه می نماید. ساعات کار نمایشگاه:جمعه 16-22 شنبه 17-24
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هفدهم ◀️پیامبر خدا صلی الله علیه واله : 🔶لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَه. آن كه نزند روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه زند، به آنچه روزی اش نيست نمى رسد. 📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه25 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پایانی بر مباحث 🔴دین ادب آموز و دینداران ادب گریز ♦️ماه مبارک به نیمه رسید و برنامه سخنرانی در مسجد حظیره یزد به پایان. موضوع بحث "ادب" بود. گمان نمیکردم در جامعه دینی ما در برابر طرح چنین موضوعی مقاومت وجود داشته باشد و کسی در بداهت و ضرورت آن تردید کند. ♦️ولی بازخوردهای بحث نشان میداد که ادب برای عده ای (هر چند اندک) ناشناخته است. آنها را جوری بار آورده‌اند که اگر برایشان از «المیزان» بخوانی که انبیاء در برابر دشنامها هرگز بی ادبی نکرده و ناسزا نگفته‌اند، باور نمیکنند! «فانک لاتجد فیما حکی من اقوالهم مع العتاة و الجهلة ان یخاطبوهم بشئ مما یسوئهم او شتم او اهانه و قد نال منهم المخالفون بالشتم و الطعن و الاستهزاء»(ج۶، ص۲۹۷) ♦️و اگر بگویی که هجو و استهزاء، حتی نسبت به دشمنان ناپسند است، میگویند که پیامبر به حسان فرمود که مشرکان را سبّ کند و اگر آن ماجرا را توضیح دهی که آن هجو (بر فرض صحت نقل) ابتدایی نبوده و فقط برای اسکات هجوکنندگان بوده، میگویند برای ما اینجور نگفته‌اند و بزرگان بصورت مطلق ما را به آن تشویق کرده‌اند. ♦️اگر بگویی پیامبر(ص)، اهل سبّ آلهه مشرکان نبوده، روایت می‌آورند که چنین اتفاقی افتاده با اینکه علامه در المیزان (ج۷،ص۵۲۴) این نقل تاریخی را رد کرده و برخلاف شخصیت اخلاقی پیامبر میداند ولی متاسفانه آنها اهل مراجعه به منابع علمی نیستند و دینشان را از عالمان عوام زده و یا سیاست زده میگیرند. ♦️اگر بگویی ادب در تعریف و تمجید از اصحاب قدرت نیست و امیرالمومنین(ع) از آن نهی فرموده و حتی برای خودش هم مجاز ندانسته(خطبه ۲۱۶) میگویند: حالا وضع فرق کرده و در برابر دشمن این کار ضروری است. انگار آن روز که حضرت به مالک اشتر فرمود نگذار مردم ثنای تو را بگویند: «رضهم علی ان لایطروک»(عهدنامه) معاویه در کار شرارت و دشمنی نبود! ♦️وقتی میگویی شهید بهشتی اجازه دست بوسی نمیداد و میگفت با این کار دیگران را خراب میکنید و «روی هیچ کس بعنوان موجودی خرابی ناپذیر حساب نکن» (کتاب حق و باطل) میگویند فلانی و فلانی که اجازه میدهند پس چی؟ انگار عمل شخص میتواند یک استدلال عقلایی و اخلاقی را نقض کند! ♦️وقتی میگویی در زمان جنگ هم دشنام گویی روا نیست، هرچند قتال روا باشد و استدلال میکنی به کلام امیر المومنین(ع) که در صفین حجر بن عدی را از سبّ شامیان منع کرد و فرمود از خدا بخواهید که خون ریزی وجود نداشته باشد(خطبه ۱۹۷) میگویند: کدام فقیه به آن کلام استناد کرده و بر طبق مضمون آن نظر داده؟ این مطالب «معرض عنها» ست و حتی در وسائل الشیعه و بلکه مستدرک هم نقل نشده! اینجا باید با شرمندگی سرت را زیر بیاندازی و سکوت کنی! ♦️آری؛ اگر ما به منطق قرآن متعهد بودیم، در تربیت دینی از ادب آغاز میکردیم و سپس سراغ عبادت و سیاست و.. میرفتیم در قران اول (تواضع وتحمل) است: «وعبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» پس از آن (شب زنده داری): «یبیتون لربهم سجدا» و پس از آن .... ولی حرف اول در مدرسه در آغاز طلبگی یا نماز شب است یا تبری از دشمنان اهل بیت و یا انقلاب و نظام. و از این روش تربیت چه پایانی انتظار میرود؟ ♦️والبته ادب بر دولت و قدرت هم مقدم است، چه اینکه خداوند اول رسول خود را با ادب «خذالعفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین» آراسته کرد و سپس به او ولایت داد که «ما اتاکم الرسول فخذوه» (اصول کافی : ان الله ادب نبیه ثم فوض الیه امر دینه ) ولی بین دین ادب آموز ما و ادب ما دین داران چه فاصله زیادی است! @mohammadsorooshmahallati
به نام خدا ✨خصوصيت چيست؟ ✨ 🔹نظرات مختلف پيرامون شب قدر 🔸شب سرنوشت ساز قال الصادق (عليه السلام) راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة. امام صادق (عليه السلام) فرمود: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى شود. وسائل الشيعه، ج ۷ ص ۲۵۸ ح ۸ 🔸برترى شب قدر قيل لابى عبد الله (عليه السلام) كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر. از امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است. وسائل الشيعه، ج ۷ ص ۲۵۶، ح ۲ 🔸تقدير اعمال قال الصادق (عليه السلام) التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين. امام صادق (عليه السلام) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست و سوم. وسائل الشيعه، ج ۷ ص ۲۵۹ ✍خانم لبافیان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یا رب این تاثیر دولت در کدامین کوکب است تا به گیسوی تو دست ناسزایان کم رسد هر دلی از حلقه ای در ذکر یا رب یا رب است #حافظ التماس دعا عزیزان🙏 @quranpuyan
▪️اعمال مشترك شب هاى ▪️اين اعمال در هر سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم انجام مى گيرد: 🔷اول، غسل است كه بهتر است مقارن غروب آفتاب باشد. 🔷 دوم، دو ركعت نماز است كه در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد بخواند و بعد از فراغ از نماز، هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ الله وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ بگويد. 🔷سوم، زيارت امام حسين(عليه السلام). 🔷چهارم، احياىِ اين شب هاست. هر كسى كه اين شب ها را احيا كند گناهان او آمرزيده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و كيل درياها باشد. 🔷 پنجم، قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد مقابل خود و بگويد: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ الاَْكْبَرُ، وَاَسْمآؤُكَ الْحُسْنى، وَما يُخافُ وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِكَ مِنَ النّارِ. خدايا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شده ات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ. پس هر حاجت دارد بخواهد. 🔷 ششم، قرآن را بر سر بگيرد و بگويد: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ خدايا به حق اين قرآن و به حق آنكس كه او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى كه در اين قرآن مدحش كرده اى و به حقى كه تو بر ايشان دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد پس ده مرتبه بگويد: 💢«بِكَ يا اَللهُ» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِعَلىٍّ» 💢ده مرتبه «بِفاطِمَةَ» 💢ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» 💢ده مرتبه «بِالحُسَيْنِ» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بن الحُسَيْنِ» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَر» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُوسى» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بگويد. پس از آن، هر خواسته اى كه دارد، طلب كند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فرازهای 🔶وَ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا يَعْتَرِضُ عَلَيْكَ أَحَدٌ فِي تَدْبِيرِكَ لَكَ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ يَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَ اسْتَجَارَ بِكَرَمِكَ وَ أَلِفَ إِحْسَانَكَ وَ نِعَمَك 🔶َ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِي لا يَضِيقُ عَفْوُكَ وَ لا يَنْقُصُ فَضْلُكَ وَ لا تَقِلُّ رَحْمَتُكَ وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْكَ بِالصَّفْحِ الْقَدِيمِ وَ الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، 13 وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ أَ فَتَرَاكَ [تُرَاكَ] يَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا أَوْ تُخَيِّبُ آمَالَنَا كَلا يَا كَرِيمُ فَلَيْسَ هَذَا ظَنَّنَا بِكَ وَ لا هَذَا فِيكَ طَمَعَنَا 🔶 يَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِيكَ أَمَلا طَوِيلا كَثِيرا إِنَّ لَنَا فِيكَ رَجَاءً عَظِيما عَصَيْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنَا وَ دَعَوْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنَا فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا 🔶مَوْلانَا فَقَدْ عَلِمْنَا مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا وَ لَكِنْ عِلْمُكَ فِينَا وَ عِلْمُنَا بِأَنَّكَ لا تَصْرِفُنَا عَنْكَ وَ إِنْ كُنَّا غَيْرَ مُسْتَوْجِبِينَ لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَيْنَا وَ عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِفَضْلِ سَعَتِكَ ، 💫و در داوری ات با تو هماورد نشود،و در تدبيرت احدى بر تو اعتراض نكند،آفرينش و فرمان توراست،منزّه است خدا پروردگار جهانيان 💫،پروردگارا اين است جايگاه كسی که به پناهت آمد،و به كرمت پناهنده گشت،و به احسان و نعمتهايت الفت جست 💫،تويى آن سخاوتمندى كه گذشتت به تنگى نمی رسد،و احسانت كاهش نمىپذيرد،و رحمتت كم نمی شود،و به يقين از چشمپوشى ديرينت،و فضل بزرگت، 💫و رحمت گسترده ات اعتماد نموديم،آيا ممكن است پروردگارا برخلاف گمانهاى ما به خويش رفتار كنى،يا آرزوهايمان را نسبت به رحمتت نوميد سازى هرگز اى بزرگوار،چنين گمانى به تو نيست،و طمع ما درباره تو اين چنين نمی باشد 💫،پروردگارا،ما را درباره تو آروزى طولانى بسيارى است،ما را در حق تو اميد بزرگى است،از تو نافرمانى كرديم و حال آنكه اميدواريم گناه را بر ما بپوشانى،و تو را خوانديم،و اميدواريم كه بر ما اجابت كنى 💫،مولاى ما اميدمان را تحقق بخش،ما دانستيم كه با كردارمان سزاوار چه خواهيم بود،ولى دانش تو درباره ما،و و آگاهى ما به اينكه ما را از درگاهت نميرانى،گرچه ما سزاوار رحمتت نيستيم ولى تو شايسته آنى كه بر ما و بر گنهكاران به فضل گسترده ات جود كنى، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
کمک ها و #نذورات قرآنی و فرهنگی خود را میتوانید به #صندوق‌قرآن‌پویان بحساب ۰۲۰۰۵۲۴۳۰۶۰۰2نزدبانک #صادرات به نام سرکار خانم رباب خمسی یاشماره کارت۶۰۳۷۶۹۷۴۳۴۴۱۴۱۵۴ واریز نمایید.
💠 درک شب قدر 🔹 قرآن در «لیله قدر» نازل شد و به بركت نزول قرآن، مقدّرات امور سالانه در شب قدر تدوین و تنظیم می‌شود و آن هم نازل می‌شود به ولی آن عصر. عمده آن است كه ما مسئله نزول قرآن و همچنین نزول مقدّرات را به نحو تجافی تلقّی نكنیم، بلکه به نحو تجلّی بدانیم. بیان نورانی امیر المؤمنین(سلام الله علیه) در نهج‌البلاغه این است كه «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ»؛[1] خدای سبحان در این قرآن برای بندگانش تجلّی كرده است، ولی مردم جلوه حق را نمی‌بینند. خدای سبحان قرآن را به نحو تجلّی یعنی آویختن نازل كرده است، نه انداختن! این حبل متین یك طرفش به دست خداست و یك طرفش ـ به بركت اهل بیت(علیهم السلام) ـ به دست بشر است. 🔹 این شب، یعنی شب نوزدهم فرصت مناسبی است برای تمسّك به این «حبل متین» و از این «حبل متین» بهره بردن و بالا رفتن. شما که در این لیالی قدر قرآن را بر سر می‌گذارید و به بركت چهارده معصوم به خدا سوگند می‌دهید، باید بكوشید كه از «عربی مبین»[2] تا «علی حكیم»[3] هر چه مقدور شماست رشد كنید؛ هم از نظر معارف، هم از نظر اخلاق، هم از نظر احكام و هم از نظر حقوق؛ معرفتاً یك، اعتقاداً دو، تخلقاً سه و عملاً چهار؛ این معنای ادراك «لیله قدر» و معنای قرآن به سر گذاری و معنای سوگند دادن خدا به حق قرآن و عترت طاهرین و به حق همه انبیا و اولیا و مؤمنانی است كه نام شریفشان در قرآن با مدح ستوده شده است. ____________________________ [1] . نهج البلاغه، خطبه147. [2] . سوره نحل، آیه103؛ سوره شعراء، آیه 195. [3] . سوره زخرف، آیه4. 📚 پیام شب قدر https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ 🔹وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ 🔹ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ 🔹یا هادیاً الى الحَقّ المُبین. 🔸خدایا زیاد بگردان در این (ماه) بهره مرا از برکاتش 🔸وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش 🔸و محروم نکن مرا از پذیرفتن نیکی هایش 🔸اى راهنماى به سوى حق آشکار . کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزءقرآن کریم ✅ روز نوزدهم ماه رمضان: جزء سوره   ۱- بی فایده وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ‌ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(۲۷)یَاوَیْلَتا‌ لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(۲۸)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(۲۹- فرقان) روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان می‌گزد و می‌گوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکه‌ای به سوی هدایت دست و پا می‌کردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به نمی‌گرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد. ۲- که پرستش آن بین ما رواج دارد أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- ۴۳) آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟ «» به معنای میل نفس به سوی خواسته‌های خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.  آیه شریفه درباره کسانی سخن می‌گوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی می‌کنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیده‌ای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می‌توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده‌ایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می‌گوییم: «چون دلم می‌خواهد» نه «چون خدا می‌خواهد» ۳- چقدر از مال خود را کنیم؟ وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ کَانَ بَینْ‌َ ذَالِکَ قَوَامًا(۶۷- فرقان) مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق می‌کنند، نه اهل زیاده‌روی هستند و نه بخل می‌ورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر می‌گزینند. این آیه شریفه به یکی از ویژگی‌های مؤمنین که اعتدال‌ و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله انفاق است اشاره می‌کند. در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامه‌های قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان می‌کند که: مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت‌گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می‌کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت‌ می‌گیرند که دیگران از مواهب آن‌ها بهره نگیرند. سوره ۴- کشت؛ اما خدا همه را عذاب کرد وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَظِیمٍ(۱۵۶) فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِینَ(۱۵۷) فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فیِ ذَالِکَ لاََیَةً وَ مَا کاَنَ أَکْثرَُهُم مُّؤْمِنِینَ(۱۵۸) پیامبرشان حضرت صالح ع به آن‌ها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. اما آن‌ها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آن‌ها را فراگرفت. نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آن‌ها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آن‌ها به عذاب الهی گرفتار شدند . حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟ پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیه‌السلام داده‌اند آن حضرت می‌فرماید: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا ؛ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع می‌کند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند. جهت مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qp247 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 حضرت علی(ع) وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ فَالْكِتَابُ يَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ طَرِيدَانِ مَنْفِيَّانِ 👌 پس از من بر شما روزگارى آید كه چیزى از حق پنهانتر نباشد،و از باطل آشكارتر. و از دروغ بستن بر خدا و رسول او بیشتر. و نزد مردم آن زمان كالائى از قرآن نیست اگر آن چنانكه باید بخوانند و نه از قرآن، اگر معنى كلماتش را برگردانند و در شهرها چیزى از معروف ناشناخته تر نباشد، و شناخته تر از منكر. كتاب خدا آن را واگذارند و آن را به فراموشى بسپارند. 👈پس در آن روزگار قرآن و قرآنیان از جمع مردم دورند.👉 خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
امروز شنبه؛آخرين روز بازديد از بيست و هفتمين در مصلاي تهران است. ساعت بازديد:17-24 پيشخوان :داخل شبستان،طبقه همكف،جنب ستون 64 💐💐شما هم ميتوانيد به ميزان توان و تمايل خود،در هزينه هاي برپايي غرفه و ترويج مفاهيم قراني از لينك زير نماييد: https://idpay.ir/quranpuyan1
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم ◀️خداوند متعال می فرمایند : 🔶 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (۱۵۳)بقره 🔸 ( اى کسانى که ایمان آورده اید! مدد جویید به کردن در مصائب و خواندن نماز در اوقات آن . البته خدا با است ) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا ✨ خصوصيت چيست؟ ✨ 🔹نظرات مختلف پيرامون شب قدر 💠یازده نکته تفسیری درباره ی تفسیر سوره قدر از مرحوم استاد آیت الله صالحی نجف آبادی(ره)  🍃1-قدر به معنی شرف وفضیلت است نه به معنی سرنوشت انسان ها در این شب . البته می تواند قابل جمع هم باشد. یعنی در عین حال که به معنی شرف و فضیلت است می تواند شبی باشد که در آن، آدمی با توبه از خطاهای گذشته و تصميم بر انجام اعمال صالح، سرنوشت خود را نیز رقم بزند و در نتیجه مشمول رحمت پروردگار خویش واقع شود و مورد قضا وقدری شود که جزء سنّت های الهی است. 🍂2- شرف و فضیلت شب قدر به علت نزول قرآن، حاصل شده است. بنابر این شرف آن بالعرض است نه بالذات.  🍃3- الف شهر ( هزار ماه) ، کنایه از کثرت است که 83 سال و اندی می شود، یعنی یک عمر.  🍂4-در آن شب ، نزول قرآن شروع شده است نه اینکه همه ی قرآن یکباره در آن شب نازل شده باشد.  🍃5-تکرار شب قدر به معنای تکرار سالگرد نزول قرآن می باشد نه اینکه لزوما در آن شب امور تکوینی مقدّر شود . درست مانند سالگرد مبعث و یا سالگرد انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن.  🍂6- الف شهر گفته ، و نگفته الف لیله یا الف اسبوع یا الف سنه... وآن هم به جهت رعایت وزن و سجع آیات سوره است که همگی با ردیف حرف "ر "ختم شده است . و این هم حاکی از توجه قرآن به فصاحت و بلاغت و زیبا نگاری است.  🍃7- کلمه روح در این سوره به معنی وحی و نبوت است نه به معنی فرشته یا جبرئیل "وکذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنتَ تدری ما الکتابُ و لا الایمانُ و لکن جعلناه نوراً... "( شوری52. ) 🍂8-کلمه تَنَزّلُ... در اینجا لزوماً مفهوم استمراری ندارد بلکه بیان حکایت از گذشته است . مثل اینکه اکنون پس از گذشت سال ها بگوییم : در روز 22 بهمن مردم به خیابان ها می ریزند، کلانتری ها را اشغال میکنند ، و انقلاب را به پیروزی می رسانند... که افعال می ریزند ، می کنند، می رسانند ، دراین مقام ، بیان حال از گذشته است نه استمرار حال و آینده.  🍃9-تعبیر به "من کل امر" به جای امره یا امرنا برای رعایت وزن و سجع و تناسب آیات است.  🍂10- امر در اینجا معنی شیء نیست بلکه به معنی فرمان و دستور است. نه به معنی من کل شیء و من کل حادثه.  🍃11-هدف سوره قدر، جلوه دادن نعمت و عظمت دین و فیض معنوی و الهی در شب نزول قرآن بر رسول گرامی اسلام است که با نزول قرآن در آن شب ، درهای رحمت و نعمت الهی به روی مردم گشوده شد و نور وحی ، سیاهیِ ظلمتِ جهل و نادانی را شکافت وتباهی ها را از بین برد.  ✅بنابر این نزول این سوره یک نوع تسلّی و آرامش برای قلب پاک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. یعنی ای پیامبر، تو این گونه با نزول قرآن کریم دراین شب مشمول عنایات ویژه الهی شدی و درهای رحمت ومعنویت به رویت گشوده شد.  🍁ضمناً تمام روایاتی که در کتاب اصول کافی در باره شب قدر نقل گردیده همه از جهت سند ضعیف و غیر قابل استناد می باشند .  ✳️به نقل از استاد محمد علی کوشا http://yon.ir/Qp109 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
امروز شنبه؛آخرين روز بازديد از بيست و هفتمين در مصلاي تهران است. ساعت بازديد:17-24 پيشخوان :داخل شبستان،طبقه همكف،جنب ستون 64 💐💐شما هم ميتوانيد به ميزان توان و تمايل خود،در هزينه هاي برپايي غرفه و ترويج مفاهيم قراني از لينك زير نماييد: https://idpay.ir/quranpuyan1
🔶عَلَيْنَا فَإِنَّا مُحْتَاجُونَ إِلَى نَيْلِكَ يَا غَفَّارُ بِنُورِكَ اهْتَدَيْنَا وَ بِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْنَا وَ بِنِعْمَتِكَ [فِي نِعَمِكَ] أَصْبَحْنَا وَ أَمْسَيْنَا ذُنُوبُنَا بَيْنَ يَدَيْكَ نَسْتَغْفِرُكَ 🔶اللَّهُمَّ مِنْهَا وَ نَتُوبُ إِلَيْكَ تَتَحَبَّبُ إِلَيْنَا بِالنِّعَمِ وَ نُعَارِضُكَ بِالذُّنُوبِ خَيْرُكَ إِلَيْنَا نَازِلٌ وَ شَرُّنَا إِلَيْكَ صَاعِدٌ وَ لَمْ يَزَلْ وَ لا يَزَال 🔶ُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِيكَ [عَنَّا] بِعَمَلٍ قَبِيحٍ فَلا يَمْنَعُكَ ذَلِكَ مِنْ أَنْ تَحُوطَنَا بِنِعَمِكَ وَ تَتَفَضَّلَ عَلَيْنَا بِآلائِكَ فَسُبْحَانَكَ مَا أَحْلَمَكَ وَ أَعْظَمَكَ وَ أَكْرَمَكَ، 🔶مُبْدِئا وَ مُعِيدا تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ كَرُمَ صَنَائِعُكَ وَ فِعَالُكَ أَنْت 🔶َ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي 🔶 فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي 💫پس آنگونه كه شايسته آنى بر ما منّت گذار،و بر ما جود كن،كه ما نيازمند به عطاى توييم،اى آمرزگار،به نور تو هدايت شديم،و به فضل تو بىنياز گشتيم،و به نعمتت بامداد نموديم و شامگاه كرديم،گناهان ما پيش روى توست، 💫خدايا از گناهانمان از تو آمرزش می خواهيم،و به سوى تو باز مىگرديم،تو با نعمتها به ما مهر می ورزى و ما با گناهان با تو مقابله می کنيم،خيرت به سوى ما سرازير است،و بدى ما به سوى تو بالا مىآيد 💫همواره فرشته كريمى،از ما كردار زشت به جانب تو مىآيد،و اين امر مانع نمی شود از اينكه ما را با نعمتهايت فراگيرى، و به عطاهاى برجسته ات بر ما تفضّل نمايى،منزّهى تو،چه بردبار و بزرگ و كريمى، 💫آغاز كننده به نيكى و تكرار كننده آنى،نامهايت مقدس،و ثنايت عظيم،و رفتارها و كردارهايت كريمانه است، 💫خدايا،فضلت گستردهتر،و بردباری ات بزرگتر از آن است كه مرا به كردار ناپسند و خطاكاری ام بسنجى، 💫پس گذشت نما،گذشت نما، گذشت نما،آقاى من،آقاى من،آقاى من. 🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ 🔹واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ 🔹یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. 🔸خدایا بگشا برایم در این ماه درهاى بهشت را 🔸و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را 🔸و توفیق ده مرا در این ماه تلاوت کردن قرآن را 🔸اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا 💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅روز بیستم ماه رمضان : جزء سوره ♦️۱-سه شرط کلیدی برای 🌼أمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل) [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت مى كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى نماید؟ قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است. قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد. سوره ♦️۲-ادب فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(۲۴- قصص) پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى كنى، نیازمندم. وقتی (ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم. ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد. پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون» اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد. ادامه در پست بعد👇 http://yon.ir/Qp454 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan