eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا ✨ خصوصيت چيست؟ ✨ 🔹نظرات مختلف پيرامون شب قدر قسمت سوم ✔️ سه نظریه در باب شب قدر شب قدر یکی از سه شب ۱۹، ۲۱و ۲۳ ماه رمضان که شب ۲۳ مهم تر است و حتی منابع اهل سنت مثل موطّا با ذکر حدیث لیله الجُهنی مطرح کرده اند اگر چه غالبا یکی از ۴ شب از شب های دهه آخر ماه رمضان منطبق می دانند. که غالبا آن را نامشخص در بین شب ها می دانند اگر چه احتمال شب ۲۳ را قوی تر می دانند برخی دیگر شب قدر را سه مرحله مرحله اول تقدیر در شب ۱۹ و حکم در شب ۲۱ و امضاء یا ابرام را در شب ۲۳ می دانند. اما نظرات کلی در باب حقیقت شب قدر 1⃣ نظریه مشهور: که مدرک همه آنان برخی محدثین مانند علامه مجلسی و محدث قمی و دیگران می باشد، این که شب قدر یک سال در آن مشخص می شود 2⃣ نظریه دیگر این شب ها به جنبه های معنوی خودش اختصاص دهد و به اعمال خودش رسیدگی کند که در گذشته چه کرده و در آینده چه می خواهد بکند . شب قدر ها روشن می شود نه سرنوشت افراد. 3⃣ قدر به معنای است و آن شب ارزشمندی است که بهترین شرایط برای دعا و شب زنده داری و محاسبه نفس و شب رسیدن به سلامت و شب پربرکت و پرارزشی است که در قرآن این حدود آمده است. تعیین مقدرات باید معنائی داشته باشد که با استحباب و تاکید بر دعا در سایر شب های سال سازگار باشد و آن برنامه ریزی سال آینده است. با توجه الجمع مهما امکن اولی من الطرح هر سه نظریه قابل جمع است که هم اختیار انسان در سال آینده نفی نشود و هم دعا و در خواست و تغییر با اراده آگاهانه منافات نداشته باشد. شبیه این آیه در سوره نحل هم وجود دارد ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ...که هر امری به صورت محکم مشخص می شود که ناظر به مطالب کلی شب قدر است ✳️ در مورد جمع بين سه نظريه 👇👎 اصل نظريه در مورد شب قدر ارزش شب قدر است و دعا و عبادت و خودسازى است و تقدير مساله فرعى مى باشد 👌 پس احتمالا تقدير آن است كه فرد با دعا و تقرب به خدا به هر اندازه كه تغيير كند سرنوشت جديدى براى خود رقم مى زند و اين همان تقديراتى باشد كه سال آينده برايش مقدر شده باشد. دکتر حمید مغربی http://www.quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اى مردم! در روزگارى كينه توز، و پر از ناسپاسى و كفران نعمت ها، صبح كرده ايم، كه نيكوكار، بدكار به شمار مى آيد، و ستمگر بر تجاوز و سركشى خود مى افزايد. نه از آن چه مى دانيم بهره مى گيريم و نه از آن چه نمى دانيم، مى پرسيم، و نه از حادثه مهمّى تا بر ما فرود نيايد، مى ترسيم. 📚نهج البلاغه، خطبه ۳۲ ◾شهادت مظلومانه امیر مؤمنان علی (ع) بر همگان تسلیت باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
سئوال:آيا گذاشتن جايز است و توسط معصو مين انجام شده است؟ پاسخ: قران به سرکردن یک سنتی هست که نه تنها درمنابع معتبرشیعی وارد شده است و دليلي بر حرمت قران بسرکردن نيست؛ بلكه علماي اهل با سند صد در صد صحيح نقل كرده‌اند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام مي‌داد. ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مي‌نويسد: (1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... . از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را مي‌گرفت و بر سر مي‌گذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورق‌هاي آن را مي‌شنيدم . سپس مي‌فرمود: خدايا آن‌ها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ... 👈هم چنين توصیه شده که قرآن را هنگام برخورد با گرفتاریها و بدون اختصاص به زمان خاصی بر سر بگیریم و طبیعی است که انجام آن در شب‌های دارای اثر بیشتری خواهد بود.👌 الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاى277هـ) ، المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751، تحقيق: الدكتور أكرم ضياء العمري ، ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ . ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص610، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت. البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص 348، طبق برنامه الجامع الكبير. الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمتد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ . نقل از كانال شبهات
حضرت امام صادق سلام الله علیه: تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم، زبور در هیجدهم و قرآن مجید در شب قدر نازل گردیده است. 📚 تفسیر نمونه، ذیل آیه 185 سوره بقره #حدیث @dr_mirbagheri
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً 🔹و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً 🔹و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً 🔹یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. 🔸خدایا قرار بده برایم در این روز به سوی رضا و خوشنودیت، راهنمایی 🔸و قرار مده برای شیطان در این روز بر من تسلطی 🔸 و قرار بده بهشت را برایم منزل و مقامی 🔸اى برآورنده حاجتهاى جویندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
پروردگارا صبح را آفریدی وما را خلقتی دوباره بخشیدی خلقت دوباره تورا دراین صبح معنوی شاکریم الهی به امید و یاریت روزمان را با یاد ولطفت زیبا بساز .. سلام صبحتون بخیر و عالی 🌺🍃 @quranpuyan
بنام خدا ✅ و از جزو سوره   ۱- که نصیب هر کس نمی شود وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(۶۹- عنکبوت) كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى كنیم، و خداوند با نیكوكاران است. «مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس. «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است. « سُبُلَنَا؛ راههاى خدا» عبارت است از راه هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى كند؛ چون به عنوان مثال وقتى مى گویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مى شود. نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود.  از این مرحله به بعد کسانی که طبق آن برنامه های عمل کردند و قدری در مسیر خدا حرکت کردند هدایت ویژه الهی شامل حال آنها می شود که این می شود هدایت مضاعف. مؤید این تفسیر اشاره به معیت یا همان همراهی اختصاصی است که در جمله بعد آمده است. سوره   ۲-عاقبت که توبه نکند ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(۱۰- روم) سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند. این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند. گناه مانند جذام به مرور روح ایمان را مى خورد و آن را از بین مى برد تا كار به جایى مى رسد كه سر از تكذیب آیات الهى در مى آورد؛ از آن هم فراتر رفته و او را به تمسخر پیامبران و آیات الهى وامى دارد. به این مرحله که رسید دیگر هیچ اندرز و انذارى در او مؤثر نیست و جز تازیانه عذاب الهى، راهى باقى نمى ماند ۳-سیل و زلزله ای که ما می سازیم ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم) به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان برگردند. مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد.  آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى ورزند، و گناهانى است كه مى كنند. چند نکته: ۱. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد. ۲. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است. ۳. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ». ۴. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد. ۵. از روایات اسلامى استفاده مى شود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود. جهت مطالعه بقیه نکات کلیک نمایید http://yon.ir/Qp456 کانالِ قرآن‌پویان با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
🏴پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله)می فرمایند: دوست داشتن على، عبادت است. خداوند،ايمان هيچ بنده اى رانمى پذيرد،مگربا ولايت على وبيزارى جستن ازدشمنان او 📚إرشادالقلوب ص 209
...دیده فروبستم، در حالی که خاشاک در دیده داشتم و شرنگ نامرادی نوشیدم. با آنکه استخوان در گلویم شکسته بود و غم گلویم را فشرده بود، شکیبایی می ورزیدم... 📚امیرالمومنین علیه السلام خطبه۲۶نهج البلاغه ◾شهادت مولای متقیان علی ابن ابیطالب علیهم السلام بر همگان تسلیت باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ 🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ 🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ 🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. 🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را 🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را 🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت 🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت 🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
🌸✨پروردگارا✨🌸 رسیدن به تو وضویی ساده می خواهد در محضر کبریایی ات در هر رکوع و سجود مدد می خواهم ای بخشنده مهربان سلام روزتون خدایی❤️ طاعات و عباداتتان مقبول حق @quranpuyan