⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
4⃣3⃣ #تذکری به #عیسی_پرستان:عیسی هم انسان بود و غذا میخورد.
#قرآن
🌹سوره مائده آیه ۷۵ و ۷۶🌹
مسیح بن مریم جز پیامبری نبود که پیش از او پیامبرانی گذشتند و مادرش بانوی درستکاری بود و هر دو غذا میخوردند. بنگر چگونه آیات را برای آنها توضیح میدهیم آنگاه ببین چگونه منحرف میشوند.
بگو: آیا غیر از خدا چیزی را که مالک سود و زیان شما نیست می پرستید؟ و خداوند همو شنوای داناست.
#انجیل_متی
🌹فصل ۹ آیه ۱۰🌹
روزی عیسی در خانه ی متّی بر سر سفره نشسته بود که بسیاری از خراجگیران و گناهکاران آمدند و با او و شاگردانش همسفره شدند. چون فریسیان این را دیدند، به شاگردان وی گفتند: چرا استاد شما با خراجگیران و گناهکاران غذا میخورد؟ . چون عیسی این را شنید، گفت: بیمارانند که به طبیب نیاز دارند ، نه تندرستان. بروید و مفهوم این کلام را درک کنید که(طالب رحمتم ، نه قربانی) .
زیرا من برای دعوت پارسایان نیامده ام ، بلکه آمده ام تا گناهکاران را دعوت کنم.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
4⃣3⃣ #تذکری به #عیسی_پرستان:عیسی هم انسان بود و غذا میخورد.
#قرآن
🌹سوره مائده آیه ۷۵ و ۷۶🌹
مسیح بن مریم جز پیامبری نبود که پیش از او پیامبرانی گذشتند و مادرش بانوی درستکاری بود و هر دو غذا میخوردند. بنگر چگونه آیات را برای آنها توضیح میدهیم آنگاه ببین چگونه منحرف میشوند.
بگو: آیا غیر از خدا چیزی را که مالک سود و زیان شما نیست می پرستید؟ و خداوند همو شنوای داناست.
#انجیل_متی
🌹فصل ۹ آیه ۱۰🌹
روزی عیسی در خانه ی متّی بر سر سفره نشسته بود که بسیاری از خراجگیران و گناهکاران آمدند و با او و شاگردانش همسفره شدند. چون فریسیان این را دیدند، به شاگردان وی گفتند: چرا استاد شما با خراجگیران و گناهکاران غذا میخورد؟ . چون عیسی این را شنید، گفت: بیمارانند که به طبیب نیاز دارند ، نه تندرستان. بروید و مفهوم این کلام را درک کنید که(طالب رحمتم ، نه قربانی) .
زیرا من برای دعوت پارسایان نیامده ام ، بلکه آمده ام تا گناهکاران را دعوت کنم.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
✅ پیام های آیات ۲۲-۲۱ سوره #صاد از #تفسیر_نور
۱- قبل از بیان سخن،در مخاطبین انگیزه ی شنیدن ایجاد کنیم. «هَلْ أَتاکَ نَبَأُ»
۲- خداوند،پیامبر را به مطالعه تاریخ گذشته دعوت می کند. «هَلْ أَتاکَ نَبَأُ الْخَصْمِ»
۳- صحنه های هیجانی و غوغایی و دلهره آور،زمینه ی عجله و دست پاچگی در قضاوت است. «تَسَوَّرُوا الْمِحْرابَ - فَفَزِعَ»
۴- ترس و دلهره طبیعی به سراغ موحّدین نیز می آید و با توحید منافاتی ندارد.
«فَفَزِعَ»
۵- پیامبران نیز به حکم بشر بودن،از امور غیر منتظره،وحشت می کنند. «فَفَزِعَ»
۶- برای قضاوت،باید طرفین دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خَصْمانِ»
۷- انبیا،مرجع و ملجأ مردم بوده اند. دَخَلُوا عَلی داوُدَ ... خَصْمانِ بَغی ...
۸- تذکّر به قاضی در لحظه ی قضاوت،وسیله ای است برای مصونیّت او از اشتباه. «فَاحْکُمْ بَیْنَنا بِالْحَقِّ وَ لا تُشْطِطْ وَ اهْدِنا»
۹- طرفین دعوا،باید خواهان اجرای حقّ باشند،نه حفظ منافع خود. «فَاحْکُمْ بَیْنَنا بِالْحَقِّ»
۱۰- رهبران و داوران جامعه الهی باید نصیحت پذیر و حقّ شنو باشند. «فَاحْکُمْ بَیْنَنا بِالْحَقِّ وَ لا تُشْطِطْ»
۱۱- اجرای عدالت در جامعه،عامل هدایت مردم به راه مستقیم و دوری از افراط و تفریط می شود. «اهْدِنا إِلی سَواءِ الصِّراطِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #پرسشوپاسخقرآني:
❓❓مقصود از عدم #تحريف قران چيست؟ دلايل عدم تحريف آن كدامند؟
🔴 قسمت اول:
🔶#سوره_حجر که نخستین آیه ان با توصیف #قران شروع میشود ،در آیه 9 به انزال و #محافظت ان از جانب خدا پرداخته است.
🌸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🔶 الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿۱﴾
فولادوند: الف لام راء اين است آيات كتاب [آسمانى] و قرآن روشنگر
🔶إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾
فولادوند: بى ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود
👌علامه طباطبايي در تفسير اين آيات اينگونه نگاشته است:
" #قرآن_كريم ذكرى است زنده و جاودانى و #محفوظ از زوال و فراموشى و مصون از زيادتى كه ذكر بودنش باطل شود و از نقصى كه باز اين اثرش را از دست دهد و مصون است از جابجا شدن آياتش ، بطورى كه ديگر ذكر و مبين حقايق معارفش نباشد.
👈پس آيه شريفه ، دلالت بر مصونيت قرآن از #تحريف نيز مى كند، چه تحريف به معناى دستبرد در آن به زياد كردن و چه به كم كردن و چه به جابجا نمودن ، چون #ذكر_خداست و همانطور كه خود خداى تعالى الى الابد هست ذكرش نيز هست .
👈و نظير آيه مورد بحث در دلالت بر اينكه كتاب عزيز قرآن همواره به حفظ خدايى محفوظ از هر نوع تحريف و تصرف مي باشد و اين مصونيت به جهت اين است كه ذكر خداست ، آيه ((ان الذين كفروا بالذكر لما جاءهم و انه لكتاب عزيز لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه تنزيل من حكيم حميد)) مى باشد.
👈پس از آنچه گذشت اين معنا به دست آمد كه : #قرآنى كه خداى تعالى بر پيغمبر گراميش (صلى الله عليه و آله و سلم ) نازل كرده و آن را به وصف ذكر توصيف نموده به همان نحو كه نازل شده ، #محفوظ به حفظ الهى خواهد بود و خدا نخواهد گذاشت كه دستخوش زياده و #نقص و تغيير شود."
💫💫ادامه دارد
https://v.ht/tahrif
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ از مردم و حرف انها نترسید .فقط از خدا بترسید.
👈در ابتدای جزئ دوم در سوره بقره جملات قصار جالبی وجود دارند که شایسته است هم مفهوم و هم عبارت انها را بخاطر سپاریم تا در زندگی بکار بندیم.
در بحث #تغییر_قبله،خداوند این عبارت را خطاب به پیامبر ومسلمانان عنوان می کند:
فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي(۱۵۰)
از آنان نترسيد و از من بترسيد
👌سعی کنیم این عبارت را دربسیاری از تصمیم گیری هایمان به یاد داشته باشیم
https://bit.ly/30Z8Wgc
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
✅ پیام های آیات ۲۵-۲۳ سوره #صاد از #تفسیر_نور
۱- انسان،حریص و زیاده طلب است و هرگز از مال دنیا سیر نمی شود. «أَکْفِلْنِیها» (بر خلاف نظریه برخی فلاسفه که آزادی در رسیدن به شهوات و غرایز را وسیله آرامش می دانند و می گویند:انسان همین که سیر شد آرام می شود).
۲- کسانی که قصد تصاحب حقّ دیگران را دارند،مقدّمات حقوقی و استدلالی کار خود را هم برای دادگاه آماده می کنند. «عَزَّنِی فِی الْخِطابِ»
۳- چه بسا مظلومی که نتواند حقّ خود را درست بیان کند و در سخن،از ظالم کم بیاورد.پس قاضی باید بدنبال کشف حقیقت باشد و فریب خوش زبانی متهم را نخورد. «عَزَّنِی فِی الْخِطابِ»
۴- قضاوت،نباید عجولانه و بر اساس شنیدن سخن یکی از طرفین باشد.
(حضرت داود با شنیدن سخن یک نفر از طرفین دعوا قضاوت کرد و فرمود:
«لَقَدْ ظَلَمَکَ» و به همین دلیل از خداوند عذر خواست).
۵- افزون طلبی ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظَلَمَکَ بِسُؤالِ نَعْجَتِکَ إِلی نِعاجِهِ»
۶- انسان می تواند مالک اموال زیاد باشد.حضرت داود از داشتن 99 میش انتقاد نکرد،بلکه از افزون طلبی ظالمانه برادر انتقاد کرد). لَقَدْ ظَلَمَکَ ...
۷- در انتخاب همکار و شریک باید محور کار،ایمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر کلاهبرداری و تجاوز به حقوق شرکاء در پیش است. کَثِیراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَیَبْغِی ... إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا
۸-ایمان و عمل صالح در کنار هم کارسازند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»
۹- شرکت،بستری برای لغزش و ضایع کردن حقّ شریک است. «کَثِیراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَیَبْغِی»
۱۰- اقتصاد سالم در سایه ی ایمان و عمل صالح است. لَیَبْغِی ... إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ
۱۱- کسانی که حقّ دیگران را مراعات کنند بسیار کمند. «قَلِیلٌ ما هُمْ»
۱۲- آزمایش حتّی برای پیامبران الهی مطرح است. «أَنَّما فَتَنّاهُ»
۱۳- سفارش به ایمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترین رهنمود است.
(از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهْدِنا إِلی سَواءِ الصِّراطِ» حضرت فرمود:
کَثِیراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَیَبْغِی ... إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا ...
۱۴- انبیا به خاطر ساده ترین لغزش،بهترین نوع انابه و توبه را از خود نشان می دادند.(ترک اولای حضرت داود این بود که قبل از شنیدن سخن هر دو طرف قضاوت کرد). «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راکِعاً وَ أَنابَ»
۱۵- توبه ی فوری ارزش زیادی دارد. «فَاسْتَغْفَرَ» (حرف فاء)
۱۶- ربوبیّت الهی زمینه درخواست آمرزش است. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
۱۷- حقوق مردم به قدری مهم است که عجله در داوری حتّی اگر از پیامبر معصوم سر زند باید همراه با استغفار باشد. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
۱۸- توبه باید هم ظاهری باشد و هم درونی و عمقی. «خَرَّ راکِعاً وَ أَنابَ»
۱۹- توبه ی فوری،پذیرش فوری را به دنبال دارد. فَاسْتَغْفَرَ ... فَغَفَرْنا لَهُ
۲۰- توبه،غیر از جبران گذشته،آینده را نیز تأمین می کند. «فَغَفَرْنا لَهُ ذلِکَ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفی وَ حُسْنَ مَآبٍ»
۲۱- مقام معنوی،آن گاه ارزش دارد که همراه با حسن عاقبت و تأمین آینده باشد.
«لَزُلْفی وَ حُسْنَ مَآبٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️🔶 #پرسشوپاسخقرآني:
❓مقصود از عدم #تحريف قران چيست؟ دلايل عدم تحريف آن كدامند؟
🛑 قسمت دوم:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾
فولادوند: بى ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود
✅ ايا اين ايه دلالت دارد كه هيچ تغييري در قران ايجاد نشده؟ حتي يك حرف يا كلمه؟❓
👈علامه طباطبايي در تفسير اين آيات اينگونه نگاشته است:
"
#قرآنى كه خداى تعالى بر پيغمبرش نازل كرده و در آيات زيادى آن را به اوصاف مخصوصى توصيف نموده ، اگر بخواهد #محفوظ نباشد و در يكى از آن اوصاف دچار دگرگونى و زياده و نقصان گردد آن وصف ديگر باقى نخواهد ماند و حال آنكه مامى بينيم قرآن موجود در عصر ما تمامى آن اوصاف را به كامل ترين و بهترين طرز ممكن داراست . از همين جا مى فهميم كه دستخوش #تحريفى كه يكى از آن اوصاف را از بين برد نگشته است ، و قرآنى كه اكنون دست ما است همان است كه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نازل شده است .
⬅ پس اگر فرض شود كه چيزى از آن ساقط شده و يا از نظر اعراب و زير و زبر كلمات و يا ترتيب آيات دچار دگرگونى شده باشد، بايد قبول كرد كه دگرگوني اش به نحوى است كه كمترين اثرى در اوصاف آن از قبيل #اعجاز، رفع اختلاف ، هدايت ، نوريت ، ذكريت ، هيمنه و قهاريت بر ساير كتب آسمانى و ... ندارد.
👌پس اگر #تغييرى در قرآن كريم پيدا شده باشد از قبيل سقوط يك آيه مكرر و يا اختلاف در يك نقطه و يا يك اعراب و زير و زبر و امثال آن است .
💫💫ادامه دارد
https://v.ht/tahrif
@quranpuyan
✳️🔶 #باهمسایگان_وهمراهان_به_نیکی رفتارکنیم
🌹امام على عليه السلام فرمود :
🔶 اللّه َ اللّه َ في جِيرانِكُم فإنَّهُم وَصيَّةُ نَبيِّكُم ، ما زالَ يُوصي بِهِمْ حتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُم .
♦️🔶خدا را، خدا را درباره #همسايگانتان ، كه آنان سفارش شده پيامبر شمايند ، و حضرتش صلى الله عليه و آله چندان درباره #همسايگان سفارش كرد كه گمان برديم آنها را ارث بَر قرار دهد.
( غرر الحكم : ۹۵۲۸ )
📢♦️چقدر به دستورات قرآن و پیشوایان دینی عمل میکنیم .؟ آیا همسایه از احوالات همسایه اش باخبر است ؟!!.
تجسس 🚫 جویای احوالشان باشیم 💐💐
https://t.me/zistequrani
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"لَولا دَفعُ اللهِ النّاسَ بَعضَهَم بِبَعضِِ لَفَسَدَتِ الاَرضُ"
(اگر خدا برخی از مردمان را توسط برخی دگر گرفتار و دفع نمی کرد، زمین را تباهی فرا می گرفت!)
حج/۴۰
اینکه گاه ظالمان به جان هم می افتند، به نفع مظلومین است. چنین کاری به واقع تقویت ستمدیدگان و یاری رساندن به آنان است. ظالم اگر همواره دستش باز باشد و فارغ البال، بدون شک تمامی زمین را فساد و تباهی فرا می گرفت. برای همین در ادامه ی آیه چنین درگیری هایی را از فضل و کرم خداوند بر بندگانش بر می شمرد.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
✅ پیام های آیه ۲۶ سوره #صاد از #تفسیر_نور
۱- تدبیر امور مردم،حقّ خداست که به هر کس بخواهد واگذار می کند. «إِنّا جَعَلْناکَ»
۲- حکومت بر مردم،نعمت بزرگی است که شکر آن،اجرای عدالت در میان مردم است. جَعَلْناکَ خَلِیفَهً ... فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ
۳- محور قضاوت باید حقّ باشد. «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ»
۴- رهبران و داوران جامعه باید از هوای نفس دور باشند. خَلِیفَهً ... فَاحْکُمْ ... لا تَتَّبِعِ الْهَوی
۵- در مدیریّت حتّی المقدور نیروها را حفظ کنید.(خداوند به خاطر یک ترک اولی،اولیای خود را از گردونه ی اجتماع خارج نمی کند). فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ ...
فَغَفَرْنا ... یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ
۶- قضاوت از شئون حکومت است و باید الهی باشد. «شَدَدْنا مُلْکَهُ - إِنّا جَعَلْناکَ
خَلِیفَهً - فَاحْکُمْ»
۷- حکومت دینی،سابقه ای بس طولانی دارد. «شَدَدْنا مُلْکَهُ - جَعَلْناکَ خَلِیفَهً - فَاحْکُمْ»
۸- رفتار خلیفه ی خدا باید پرتوی از افعال الهی باشد. «وَ اللّهُ یَقْضِی بِالْحَقِّ»، «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ»
۹- هر چه در برابر حقّ قرار گیرد،هوی و هوس است. «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی»
۱۰- خطر قضاوت،دوری از حقّ و توجّه به هواهای نفسانی است. فَاحْکُمْ ...
بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی
۱۱- همه انسان ها حتّی انبیا در معرض دام هوس هستند که از طریق هشدارهای الهی مصون می مانند. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی»
۱۲- هوی پرستی ممنوع است،خواه تمایلات فردی و شخصی باشد یا گروهی و حزبی. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی»
۱۳- هوی پرستی با انحراف مساوی است. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ»
۱۴- خطرات گام به گام پیش می آید(گام اول هوی پرستی،گام دوم انحراف از راه خدا،گام سوم فراموش کردن حساب و قیامت و در نتیجه عذاب شدید).
لا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ ... لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
۱۵- ایمان به معاد کافی نیست،باید انسان یاد معاد باشد.(در مورد بعضی افراد قرآن می فرماید: «لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ» ایمان به معاد ندارد ولی در این آیه می خوانیم:ایمان هست ولی معاد را فراموش می کند. «نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ»
۱۶- هوی پرستی و فراموش کردن روز قیامت،خطراتی است که حاکمان جامعه را تهدید می کند. جَعَلْناکَ خَلِیفَهً ... لا تَتَّبِعِ الْهَوی ... نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛