eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ 🛑قسمت هفتم: ❓ آیا خلقت همه جن ها از آتش است؟ آیا جان با جن متفاوت است؟ آیا جن ،قابل رویت است؟ 👈 ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ در ﺷﺎﻧﺰده ﺳﻮره، از ﺟﻦ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ اﺳﺖ ّ. در آﻳﺎت ﻗﺮآن ﺑﺎ ﺳﻪ واژه ،«اﻟﺠﻦ» «ﺟﺎن» و «ﺟنه » ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ درﺑﺎره ﺟﻦ اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ . قرآن كريم خلقت جن را چنين بيان فرموده است: ولَقد خَلقنا اْلانسانَ من صلصلٍ من حماء مسنونٍ و الجانَّ خلقنه من قَبلُ من نّار السمومِ».(حجر، 26 و 27 ) «سموم» باد داغي است كه اثر سمي دارد و علت اينكه آن را سموم ميگويند اين است كه در مام بدن يعني در منفذهاي بدن وارد ميشـود در آياتي ديگر ميخوانيم: «... خلق الانسان من صلصلٍ كَالفَخّار َّ * و خَلَقَ الجان من مارجٍ من نّارٍ .» ( رحمن، 14و15 ) كلمه «مارج» به معناي زبانهاي خالص و بدون دود از آتش است.تفسير روح البيان مي گويد: مذكور است كه مارج، آتش است ممتزج به هوا كه آن را هواي مشتعل گويند. 🔷 پس جان مخلوقي است از دو عنصر آتش و هوا، آدم آفريده شده از دو عنصر آب و خاك. چون آب و خاك به هم شوند آن را گويند و چون هوا و آتش مختلط گردد آن را خوانند. 🔶 درباره اينكه آيا ، همان جنّ است، اقوالي مطرح شده است: 1-ابن عباس مي گويد: منظور از ، پدر جنّ است، همانطور كه آدم ع پـدر بشـر است. .2 منظور از جانّ نسل جنّي ابليس و يا نوع مخصوصي از جن است. (راغب ،اصفهاني ) .3 جان همان ابليس است. (رازي، 1417 :19 ،180 ) با استناد به آيات قرآن چنين به نظر ميرسد كه مقصود از جنّ و جانّ يكي است، زيرا در برخي آيات (حجر، 27؛ رحمن، 15 )به خلقت جانّ اشاره شده و اين خلقت، همانند خلقت جنّ در مقابل خلقت انسان قرار گرفته است و برخي از مفسرين نيز مانند علامه طباطبايي با تأكيد بر نوعي ارتباط ميان خلقت جنّ و خلقت جانّ، جانّ را همان جنّ و يا نوعي از انواع جنّ ميدانند. 🔶 جن جن از موجودات مجردي است كه در جهان مادي از چشم انسان پنهان است، امامشاهده آنها براي برخي به اذن الاهي امكانپذير است. در قرآن نيز به طور صريح به رؤيت جن اشاره نشده، اما طبق ظاهر برخي از آيات، جنها ما را ميبيند ولي ما آنها را نميبينيم. خداوند متعال درباره بر حذر داشتن بني آدم از شيطان و اتباع او ميفرمايد: «انه يراكم هو و قبيلُه من حيثُ لا تَرَونَهم». ( اعراف، 27 ) 👈 مانند فرشته، موجودي نامرئي است ولي گاهي به صورتي ممثّل و قابل رؤيت ميشود. داستان حضرت سليمان در قرآن و خدمت جنّها به آن حضرت، از قبيل ساختن كاخها و تمثالها (سبأ، 12و13 (و همچنين جريان لشكركشي او به مملكت سبأ كه عفريتي از جن به وي گفت: «من تخت ملكه سبأ را قبل از آنكه از جاي خود حركت كني نزد تو ميآورم» (نمل، 17ـ39 ) نمايانگر تجسم به صورتهاي ديگر است، زيرا جن از صور مثالي است كه به اذن خداوند ميتواند به هيأت انسان يا به هر شكل ديگري از جمله حيوانات درآيد. " 🔸نقل از مقاله وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن و رواﻳﺎت ،اﻟﻬﻪ وﻛﻴﻠﻲ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺪﻳﺸﺔ ﻧﻮﻳﻦ دﻳﻨﻲ 💫ادامه دارد 💫برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/aljenn https://eitaa.com/quranpuyan
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروز شهادت نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
🕋 در قرآن قسمت چهارم 🔻🔻اصول کتاب و عمل انسانی در برابر آزادي و اختیاری که به انسان داده شده ، او ماموريت دارد تا «نظام » را در زمین بپا کند تا بتواند برای همخواني سرود حمد و تسبیح الهي ، عملاً به صف همه آفریده های خدا در صراط مستقیم بپیوندد . وقتی انسان از امت واحده و صراط مستقیم جدا بیفتد ، تنها میماند . اما اگر به استاندارد امت واحده متعهد گردد ، به خوشبختي باز می گردد . امت واحده جایگاه بزرگی در كتاب دارد . کتاب ، «حـج» را به عنوان یک آیین پرشکوه جمعی قرار داده تا الگوی استاندارد امت واحده را به مردم بیاموزد . آیین حج ، الگوی امت واحده را در پرتو یکتاپرستی معنا می کند و آنرا به عنوان یک ترازو و میزان و الگوی نجات و خوشبختی بشر ، در ذهن و دل فرد و جامعه نهادینه می کند. عصارة عملی كتاب و اصول کتاب است . حج در بردارنده مباني اعمال دینی كتاب است . بر مبنای الگوی حج ، همه نظام های اجتماعی كه حقوق و حرمت انسانها و جانداران و محیط زیست را نادیده می گیرند و به آنها تجاوز می کنند ، ستمکار به حساب می آیند. ⬅️هر جامعه ای که از الگوي حج انحراف داشته باشد ، نامطلوب است اما براي بازگشت به آن ، کتاب خدا همراه با علوم و تجارب بشري و مشاوره ی عقلاي قوم مورد نیاز است . خانه خدا هم يكی از اصول معرفتي قرآن است و هم يك الگوي عملي برای جامعه آرمانی قرآن کریم . خانه خدا بهترین الگوي زندگی اجتماعی برای دستیابی به صلح و سازش و همبستگی و مهرباني و اتحاد با همه مردمان عالم است . «کعبه» ، در پرتو یکتاپرستی ، تفاوت دین و مذهب و رنگ و ملیت و نژاد نمی شناسد . حج گویاترین و روشن ترين راهنمای همزیستی انسانها است . حج الگوي تعهد به سلامت است. ما با همه کسانی که به یک خدا ایمان دارند ؛ به یک زمین به عنوان گهواره حیات باور دارند ؛ به یک نوع انسانی تعهد دارند و جایگاه واحدی برای کل جامعه بشری در روی زمین قائل اند و هیچگونه برتری میان بندگان خدا را نمی پذیرند - ✅ما با همه آنها اتحاد داریم: یک خدا ، یک زمین ، یک نوع انسانی" بخشي از مقاله تحقيقي " " تاليف آقاي مهندس مصطفي ملايري جهت كل مقاله به لينك زير مراجعه نماييد👇 https://v.ht/alhaj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۲-۷۵ از تفسیر نور ۱- مردان خدا به بن بست نمی رسند و هنگامی که کار بر آنان سخت شود با دعا و استمداد از قدرت غنی خداوند مشکل خود را حل می کنند. «نادانا نُوحٌ» ۲- با این که خداوند از درون همه آگاه است امّا برای گفتن و خواستن و دعا کردن آثار خاصی است. «نادانا» (آری ندا و دعا و اظهار حاجت به درگاه خداوند اجابت الهی را در پی دارد). ۳- اگر کسی از سر اخلاص خدا را بخواند،دعایش مستجاب خواهد شد. نادانا ... فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ ۴- استجابت دعا،همراه با حکمت و رحمت و بدون منّت است. «فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ» ۵- نوح هلاکت کفّار و سلامت سفر با کشتی را برای خود و یارانش از خداوند درخواست کرد،لکن خدا نام نیک،بقای نسل وسلام ابدی خود را نثار او کرد و شاید این معنای «فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ» باشد یعنی بیش از آنچه تو خواستی دادیم. ۶- خداوند نوح را در آب حفظ کرد و ابراهیم را در آتش. «نَجَّیْناهُ» (آب و آتش در برابر اراده ی خدا چیزی نیستند). ۷- نسبت و قومیّت همه جا سبب اهل بودن نیست.(این آیه می فرماید:ما اهل نوح را نجات دادیم در حالی که می دانیم خداوند فرزندش را غرق کرد. بنابراین مراد از اهل،همفکران وپیروان او هستند نه تنها بستگانش). «أَهْلَهُ» ۸- انقراض یا بقای هر نسلی به دست خداست. «جَعَلْنا ذُرِّیَّتَهُ هُمُ الْباقِینَ» ۹- نسل بشر امروز،از حضرت نوح و همراهان او هستند. «هُمُ الْباقِینَ» ۱۰- اولیای خدا زنده اند و سلام ها را دریافت می کنند. «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» ۱۱- عامل بقای نام نیک در میان مردم و سلام از سوی خداوند،نیکوکاری است. «نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» ۱۲- پاداش الهی در مورد نیکوکاران،یک جریان و سنّت است نه یک حادثه و جرقّه. «کَذلِکَ نَجْزِی» ۱۳- خداوند پاداش نیکوکاران را در دنیا نیز می دهد. «إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» ۱۴- سلام به انبیا و اولیای در گذشته،کار خدایی است. «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» ۱۵- نیکوکارانی به درجات الهی می رسند که کارشان برخاسته از ایمان باشد نه برای نام و شهرت. «نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِینَ» ۱۶- اگر احسان و نیکوکاری با ایمان و عبودیّت همراه باشد،نزد خداوند ارزش بیشتری دارد. «إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِینَ» ۱۷- هنگام نزول عذاب در دنیا،تنها مؤمنان نجات می یابند و دیگران کیفر می شوند،چه کافر باشد و چه بی تفاوت.آیه می فرماید: «أَغْرَقْنَا الْآخَرِینَ» و نمی فرماید: «اغرقنا الکافرین» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه 🛑قسمت چهارم : 🔶 در عالم علم بايد عرفان و معرفت و درايت و بصيرت و فهم و فقه و تعقل و تفكر و ادراك را دريافت و عالم عمل بايد صنع و فعل و سعي را بازشناخت اينگونه است كه مي بيني تو نماز مي گزاري و نماز تو را مي سازد 👌و با گردشي تعالي ياب در ديالكتيك مصلي- صلاة، نمازگزار و نمازش تاثيري دوسويه برهم در جهت تعالي و معراج ( وگاه سقوط!) دارند 🔸لذا اول عارف شدن و مبتهج گرديدن يا اول نماز گزاردن و عارف شدن به ميزان حضورقلب وابسته است...و هرجا از هرجا شروع شود خجسته و فرخنده و مبارك و ميمون است ... 🔹قرب نوافلي ناشي از اداي و نمازهاي مستحبي بخشي از كشت ما در كشتزار دنياست گرچه قرب فرايضي اعلي و اجل است اما كبريت احمر است و اوحدي از آحاد بدان نايل شوند... 👈بااين مقدمه هر نمازمستحبي تاثيري دارد كه واگذاردنش زيان نمازنگزارست و صد البته كه همه اعمال به " قصد قريت" زنده است و هرقدر خلوص واخلاص بيشتر اين عمل زنده تر و ملكوتي تر... تا آنجا كه ضربت علي ع افضل از عبادت ثقلين مي گردد از فرط خلوص و حيات ساري و روح دميده شده در پيكر عمل و ضربتي كه زد.... 🔸و اما نمازهاي مستحبي مانند در جاري شدن با زلال امت در سير و صيرورت الي الله است... بقول زنده ياد شريعتي اسلام ✅در كلمات يعني قرآن ✅و در حركات يعني حج ✅و در تجسم انساني خود يعني علي ع حال كه است و جانها و حقايق ذريه مومنان به فراخوان پدرامت اسلام ، ابراهيم ع، كه هلموا الي الحج لبيك گفته اند و به تعداد " لبيك" مشرف به حج مي شوند... 👈براي ما محرومان از حضور در و طواف برگرد كعبه عشق و فنا چه بهتر كه با دوركعت نماز در شريك گرديم و عوام وخواص بقدر معرفت و عشق و دلباختگي و سوز و گداز خود در محضر صاحب كعبه حاضرند و در عداد حاجيان محسوب ... 👈حاصل اين تكرار در نماز را نه درين عالم دني كه در عقباي تبلي السرائر و يوم هم بارزون خواهيم ديد و زيرك آنها كه از اين لحظات بهره برمي گيرند و در مسابقه 🔸فاستبقوالخيرات ازكاهلان پيشي مي گيرند 👌و في ذلك فليتنافس المتنافسون, https://v.ht/vaadna https://telegram.me/quranpuyan
خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🕋 در قرآن قسمت پنجم آیة الله طالقانی در ذیل آیه " وَ اِذ جَعَلنا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمناً" مى گوید : « این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تاتمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .  امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند. مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.»  ( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷) https://v.ht/alhaj 🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۱۳-۸۳ وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ {83} و بىگمان ابراهيم از پيروان اوست {83} إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ {84} آنگاه كه با دلى پاك به [پيشگاه] پروردگارش آمد {84} إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ {85} چون به پدر[خوانده] و قوم خود گفت چه مىپرستيد {85} أَئِفْكًا آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِيدُونَ {86} آيا غير از آنها به دروغ خدايانى [ديگر] مىخواهيد {86} فَمَا ظَنُّكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ {87} پس گمانتان به پروردگار جهانها چيست {87} فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ {88} پس نظرى به ستارگان افكند {88} فَقَالَ إِنِّي سَقِيمٌ {89} و گفت من كسالت دارم {89} فَتَوَلَّوْا عَنْهُ مُدْبِرِينَ {90} پس پشتكنان از او روى برتافتند {90} فَرَاغَ إِلَى آلِهَتِهِمْ فَقَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ {91} تا نهانى به سوى خدايانشان رفت و [به ريشخند] گفت آيا غذا نمى خوريد {91} مَا لَكُمْ لَا تَنطِقُونَ {92} شما را چه شده كه سخن نمى گوييد {92} فَرَاغَ عَلَيْهِمْ ضَرْبًا بِالْيَمِينِ {93} پس با دست راست بر سر آنها زدن گرفت {93} فَأَقْبَلُوا إِلَيْهِ يَزِفُّونَ {94} تا دوان دوان سوى او روى آور شدند {94} قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ {95} [ابراهيم] گفت آيا آنچه را مى تراشيد مى پرستيد {95} وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ {96} با اينكه خدا شما و آنچه را كه برمى سازيد آفريده است {96} قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْيَانًا فَأَلْقُوهُ فِي الْجَحِيمِ {97} گفتند برايش [كوره]خانه اى بسازيد و در آتشش بيندازيد {97} فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِينَ {98} پس خواستند به از نيرنگى زنند و[لى] ما آنان را پست گردانيديم {98} وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ {99} و [ابراهيم] گفت من به سوى پروردگارم رهسپارم زودا كه مرا راه نمايد {99} رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ {100} اى پروردگار من مرا [فرزندى] از شايستگان بخش {100} فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ {101} پس او را به پسرى بردبار مژده داديم {101} فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ {102} و وقتى با او به جايگاه سعى رسيد گفت اى پسرك من من در خواب [چنين] مى بينم كه تو را س ر مى برم پس ببين چه به نظرت مىآيد گفت اى پدر من آنچه را مامورى بكن ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت{102} فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ {103} پس وقتى هر دو تن دردادند [و همديگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند {103} وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ {104} او را ندا داديم كه اى ابراهيم {104} قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {105} رؤيا[ى خود] را حقيقت بخشيدى ما نيكوكاران را چنين پاداش مى دهيم {105} إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ {106} راستى كه اين همان آزمايش آشكار بود {106} وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ {107} و او(اسماعیل) را در ازاى قربانى بزرگى باز رهانيديم {107} وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ {108} و در [ميان] آيندگان براى او(ابراهیم) [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم {108} سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ {109} درود بر ابراهيم {109} كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {110} نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم {110} إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ {111} در حقيقت او از بندگان با ايمان ما بود {111} وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَقَ نَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ {112} و او را به اسحاق كه پيامبرى از [جمله] شايستگان است مژده داديم {112} وَبَارَكْنَا عَلَيْهِ وَعَلَى إِسْحَقَ وَمِن ذُرِّيَّتِهِمَا مُحْسِنٌ وَظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ مُبِينٌ {113} و به او و به اسحاق بركت داديم و از نسل آن دو برخى نيكوكار و [برخى] آشكارا به خود ستمكار بودند {113} ♻️ عصاره فراز آیات 83-113 : پاداش خدا به بندگان محسن قطعی است:ابراهیم هم که بنده ای مومن و محسن بود ،در ابلاغ پیام توحید و شکستن بتها،او را از کید دشمنانش و اتش سوزان نجات دادیم. درخواست فرزندش را با هبه اسماعیل و اسحاق اجابت کردیم. و نامي نيك از او برجا گذاشتيم 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
#جبل‌الرحمه،روز ترويه،خروج تدريجي حجاج از بيت الله الحرام و ورود به سرزمين #عرفات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های : حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف و رعد ،به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇 ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷 تدبر در آيه و ارتباط آن با حج و ذيحجه 🛑 قسمت پنجم: 👌در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب وعشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است. ارتباط آیه موسي با این ایام چیست؟ چرا خواندن اين ايه، دراين دهه توصيه شده وارتباط ان با چيست؟ ✅ براساس است. 🔶هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند. 🔶"و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉 💐🔸اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است. 👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند وموسي نيز به نميرود بلكه به كوه ميرود تا دين خدا را دريافت كند. پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام 👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ تو همان است.👉 ✒ سيدكاظم فرهنگ براي مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد https://v.ht/vaadna ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه 👈🌺به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه و ارتباط ان با ايام ذيحجه ،در کانال و سايت قرآن پویان تالار گفتگوهاي قران پويان ،در جستجوي موضوعات زير در ،در جستجو قرار دارد. ✅چرا نماز وواعدنا موسي را ميخوانيم؟ ✅ارتباط نماز وواعدنا با حج چيست؟ ✅نماز وواعدناموسي ✅تفسير آيه وواعدنا موسي جهت مشاهده نظرات مختلف مفسرين و قران پژ‍وهان و نيز ارسال نظر خود به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/vaadna
اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي وَ الْإِخْلاَصَ فِي عَمَلِي‏ خدايا مرا بى ‏نيازى در نفس و يقين در قلب و اخلاص در عمل عطا فرما (دعای عرفه) @quranpuyan
قرآن چه ميگويد؟ ، و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده ‏دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ ☘️💐💐 -در معنا و مصادیق والشفع و الوتر نظرات مفسرين،متفاوت است .از انجا که سه قسم قبل سوره فجر، به مقاطع زمانی خاص اشاره دارد،انتظار میرود که الشفع و الوتر نیز مرتبط با زمان باشند.در این صورت میتوان روز و نهم(يا دهم و نهم) را که برخی مفسران مصداق این ایه دانسته اند،مناسب ترین فرضيه دانست. براي روز نهم ذيحجه ()در سوره بقره چنين امده است: 🔻بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸) پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه میشوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹) در اين آيات بر ذكر خدا و ،در روز نهم (عرفه)تاكيد شده است. 👈با این فرض،ایه 4نيز میتواند به اتمام شب دهم و طلوع سپیده دم عید اشاره داشته باشد. ⚜️اما آيا ارتباطي بين با مفاهيم سوره فجر وجود دارد؟🤔 درسوره حج براي قرباني كردن درحج،آيات زير وجود دارد: از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد 36 هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مى‏رسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده.37 آيت الله جوادي املي در تفسير سوره بقره بر اين باور است كه:"قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهج‌البلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست؛ هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند قربانی اوست" ✅✅پس دو محور عمده در عيد قربان،اطعام سائلين و بي نوايان و نيز تقوا و نزديكي عبد به مولاست كه محور اولي بوضوح در آيه 18 سوره فجر (ولا تحاضون علي طعام المسكين×و محور دوم تلويحا در آيات 2و3و 29 سوره فجر نيز حضور دارند. 🖋سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛