♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صافات
بر حسب آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات اسماعیل در عوض یک قربانی بزرگ از کشته شدن آزاد شده. آن قربانی بزرگ چه بود ؟
⭕️ قسمت چهارم
🔹 «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.»
بجاى کشتن اسماعیل قربانى دیگرى به میان آمد که اینجا" ذبح عظیم" خوانده شده، و آیا- چنانکه در روایاتى آمده این ذبح عظیم که بجاى ذبح اسماعیل بوده درباره حضرت حسین بن على علیه السلام است؟
هرگز! زیرا اولًا ذبح حضرتش به فرمان ربانى نبوده ، وانگهى حضرت حسین بن على علیه السلام بسیار برتر و والاتر از اسماعیل علیه السلام است، پس چگونه بجاى او فدا و ذبح مى گردد؟!
یا مقصود گوسفندى بوده که بجاى حضرتش فدا و قربانى شده؟ ولى این هم که عظیم نیست. اسماعیل کجا و گوسفندى کجا که به هر مناسبتى ذبح مى شود،
بلکه در این میان مى توان گفت: این ذبح عظیم استمرار و تداوم قربانى هاى حج براى خداست در منى و غیر آن که بسى از نظر ظاهر و باطن پر معناست.
ظاهرش سیر کردن گرسنگانى از میهمانان درمانده خداست، و نیز نگریستن سیلهاى خون در این میان که قربانى کنندگان با دیدن این سیل خون در راه خدا از خون دادن و خونریزى در راه او هرگز نهراسند، و معناى معنوى دومینش این است که خدایا من خود را در راه تو آماده کشته شدن کرده ام، که همه چیزم را در راهت فدا کنم، چنانکه ابراهیم اینگونه مأموریت یافت، ولى چنانکه جریان ابراهیم خود امتحانى عمیق بود و نه کشتن اسماعیل، من هم بجاى خودکشى در راهت که در شریعت تو ممنوع است - آنچه در امکان دارم از حیوانات حلال گوشت در راه تو ذبح مى کنم که در جمع قربانیها در این مثلث ذبح عظیم است،
البته بزرگتر از ذبح امتحانى اسماعیل نیست، بلکه استمرارهایى با عظمت است که در طول خط تکلیف این قربانى حلال در بُعد اخیرش به چهره ذبح حیواناتى حلال گوشت صورت گیرد، و در ابعادى قوى تر جهات معنوى این قربانى مراعات شود، و بالاخره در نقطه آخرینش در جهاد فى سبیل اللَّه براى جانبازى در راه خدا آماده شود.
📙 منبع : تفسیر ترجمان فرقان نوشته آیت الله محمد صادقی تهرانی
https://bit.ly/2CeDdxI
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐👌شما هم در #قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص،
هر روز فایل صوتی قرائت #ترتيل قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
تاکنون سوره های :
حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _رعد_ ابراهیم و حجر ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آل_عمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
#سوره_مبارکه_انفال
#سوره_مبارکه_توبه
#سوره_مبارکه_یونس
#سوره_مبارکه_هود
#سوره_مبارکه_یوسف
#سوره_مبارکه_رعد
#سوره_مبارکه_ابراهیم
#سوره_مبارکه_حجر
✅ و به لطف پروردگار از امروز ،
#سوره_مبارکه_نحل ، را شروع خواهیم
نمود.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
13.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
💐💐 همزمان با #سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و میلاد امام موسی کاظم ع ،👈فروش ويژه،از 20 تا 25مرداد
علاقمندان به #تدبر در قرآن میتوانند محصولات مورد علاقه خود را از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1-خريد چاپ سوم كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران به مبلغ 15000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
2-خريد كتاب مباني و روش فهم ساده قران برای موسسات قرانی و جلسات (تعداد بیش از 10 جلد) با 20درصد #تخفیف به مبلغ 12000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062
3- #بسته_ويژه آموزشي "كتاب روش فهم ساده قران به همراه لوح فشرده كلاس حضوري" با #تخفیف 15 درصدی به مبلغ 30000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
4-فایل دیجیتال چاپ سوم مبانی و روش فهم ساده قرآن
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
💐💐 جهت دريافت اطلاعات بيشتر در مورد کتاب به کانال زیر مراجعه نمایید
@fahmequran
#پرسشوپاسخقرآني:
❓معناي #حمد و #شكر چيست؟ و چه تفاوتي با هم دارند؟
🛑قسمت دوم:
✅ حمد، سپاس و ستایشی است که با پرستش همراه است، لذا فرمود: «الحَمدلله»، یعنی مخصوص خداست.
🔶حمد در لغت به معنای ستایش کردن و نقیض ذم (مذمت کردن) است .
👈ستایش کردن نوعی عمل است و نه نوعی سخن.
آدمی چیزی یا کسی و یا عملی و واقعه ای را ستایش می کند که از آن خوشنود و راضی شده باشد. پس ستایش حاصل خشنودی و رضایت و یک عمل وجودی است. وقتی که از کسی راضی می شویم او رادوست می داریم و همین دوستی است که ما را به مجموعه واحدی از اعمال و گفتار و حالات و صفات نسبت به آن فرد می رساند که سراسر تصدیق و احترام و تسلیم است و این حمد کامل است.
#شکر» به معنای «سپاسگزاری» است و در قبال نعمت یا خدمتی که به انسان می شود، انجام می گیرد. بنابراین سپاسگزاری و شکر، نوعی جبران و واکنش انسان در قبال خدمت، نعمت، عطا یا احسانی است که به او شده است.
شکر یعنی اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمت ظاهریه یا معنویه که از منعم به شاکر میرسد و در مقابل آن کفران است که به معنای پوشاندن نعمت و تقدیر نکردن در مقابل انعام منعم است.
✅ "از نظر اطلاق و استناد در حمد ظاهراً یک ظرافتی است که در شکر آن ظرافت نیست.
در #حمد یک کرنشی است که حامد نسبت به محمود دارد که در شکر این کرنش نیست.
👈لذا خدای سبحان از کسی حمد نمیکند.
کسی محمود خدا نشد. که خدا بشود حامد و دیگران بشوند محمود.
اما #شکر این ظرافت حمد را ندارد. لذا خدا شاکر هست در مقام فعل و دیگران که مؤمنند سعیشان مشکور. اما #حمد را خدای سبحان به خود نسبت نداد.
🌸👌در آیهٔ سورهٔ اسراء که رسولش را (علیه آلاف التحیه و الثناء) وعده داد، فرمود: اگر نماز شب را خواندی به مقام محمود میرسی. ببینید این محمود یعنی خدا حامد است یا دیگران."
💫ايت الله جوادي املي
💫تفسير سوره حمد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5200_tfwt-Hmd-b-shkr-chyst.aspx
@quranpuyan
آنی که ز صبح خنده بر لب دارد
بر قلب کسان بذر محبت کارد
هر روز بخند و شاد باش ای دوست
بگذار جهان بر تو محبت آرد
سلام 🌸🍃
صبحتون بخیر و نیکی
امروزتون پر از اتفاقات خوب
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
🔰نکوهش از نماز با حالت بی حالی و کسالت - نکوهش از نماز ریایی
💫انَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلًا ﴿۱۴۲﴾
📚تفسیر فرقان:اينجا "قاموا الى الصلاة" و نه "اقاموا الصلاة" خود دليل است بر اينكه نمازى كه بر پا نشود بلكه تنها بسوى آن رهسپار گردى و در حال كسالت و خود نمائى باشد، خود زمين زدن نماز است و نه بپاداشتن آن، كه اين زمين زدن نماز خود اهانتى به مقام مقدس حضرت حق و ناچيز گرفتن بندگى در برابر او مى باشد بلكه از ترك نماز هم بدتر است.
💢اين آيه در مورد كسانى است كه به حالت كراهت و كسالت نماز مى خوانند و يا نماز مى خوانند تا مردم ببينند، ولى كسى كه در حال بيمارى و يا كسالت بدنى خود را براى نماز آماده مى كند، اين آماده كردن و بر طرف نمودن كسالت خود عبادات است زيرا ميل او به نماز زياد مى باشد، با اينكه حال مساعدى هم ندارد، ولى كسى كه حال مساعدى دارد و خود را به بى حالى مى زند از منافقين است.
https://goo.gl/oE5qgc
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی