eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹اوقات روز خود را چگونه مصرف كنيم؟ امام رضا عليه السلام : إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ ؛ امام عليه السلام : بكوشيد كه را به چهار بخش تقسيم كنيد : 🔸زمانى براى مناجات با خدا ؛ 🔸زمانى براى تأمين معاش ؛ 🔸زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، 🔸و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. . 📚‌ فقه الرّضا عليه السلام ، ص ۳۳۷ . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
🛑قسمت سوم: 🔹شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ پیامبر اسلام در بعد رهبری مسلمانان ویژگیهای مهمی دارا بوده که در قران ذکر شده و ماهم برخی از آنها را در این ایام ذکر میکنیم: 1⃣ از میان مردم،مهربان ودلسوز مردم لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ(سوره توبه ،آيه۱۲۸) ترجمه:همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است نکات:(تفسیر نور) _ 🌸رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «من انفسكم» _ رسول خداصلى الله عليه وآله غمخوار امّت است. «عزيز عليه ماعنتم» _ رهبران اسلامى بايد در سختیها و گرفتاریها با مردم همدل و همراه باشند. «عزيز عليه ماعنتم» _ پيامبر خداصلى الله عليه وآله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پانمیشناسد. «حريص عليكم» _ از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى،مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزيز عليه، حريص عليكم، رؤف رحيم» 👈_ رهبراسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بالمؤمنين رؤف رحيم» 🔶فَلَعَلَّكَ بَخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى ءَاثَرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُواْ بِهَذَاالْحَدِيثِ أَسَفاً (سوره كهف ،آيه۶) 🔸ترجمه:پس بيم آن میرود كه اگر به اين حديث (قرآن) ايمان نياورند، تو در پى آنان خود راهلاك كنى!. 🔶نکات:تعبير «لعلّك باخع نفسك على آثارهم» نهايت دلسوزى پيامبر را میرساند. گويا پيامبربه شخصى تشبيه شده كه میبيند عزيزترين افرادش از او جدا مى شوند و او با حسرت ازپشت سرشان به آنان نگاه میكند. رهبر بايد در فكر اصلاح عقايد واعمال مردم و پيگير آن باشد. «على آثارهم» http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرا رسیدن ماه ربیع الاول و ایام با سعادت میلاد آخرین پیام آور الاهی، پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) مبارک @quranpuyan
رونق عهد شبابست دگر بستان را می رسد مژده ی گل بلبل خوش الحان را ای صبا گر به جوانان چمن باز رسی خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را حافظ سلام صبحتان بخیر ایام به کام @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید 🌹🌹 قسمت اول 🌿 در ادیان ابراهیمی مفهومی تحت عنوان تقرب به خدا یا نزدیکی به خدا وجود دارد و به یک معنا غایت تدین در این ادیان نزدیک شدن به خدا تلقی شده است؛البته این مفهوم در دوران جاهلیت هم وجود داشته و در قرآن آمده است که بت پرستان در پاسخ به این سوال که چرا بت‌ها را می‌پرستید می‌گویند ما بت‌ها را نمی پرستیم مگر برای این‌که ما را به خدا نزدیک کنند(زمر/۳) 🔹 شکی نیست که نزدیک شدن به خدا یک مفهوم مکانی نیست بلکه به این معناست که صفات خود را به صفات خدا نزدیک کنیم. خداوند صفات و ویژگی‌هایی دارد که نزدیک شدن به خدا در یک،‌ دو یا چند صفت، ما را به او نزدیک‌تر می‌کند. 🔸 در اصطلاح عرفا مراد از تقربوا الی الله،‌ تشبهوا بالله است. یعنی شبیه خدا بشوید. ببینید خدا چه ویژگی‌هایی دارد، سعی کنید آن ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنید، یا اگر دارید تقویت کنید. از طرفی ببینید خدا چه ویژگی‌هایی ندارد و سعی کنید آن ویژگی‌ها را در خود ریشه کن کنید. عرفا برای خدا دو دسته صفت قائل بودند: 1⃣ صفات مابعدالطبیعی: یا متافیزیک، این‌ها صفاتی است که انسان اصلا نمی‌تواند به سمت و سویش برود و برای انسان امکان پذیر نیست و تنها به خدا اختصاص دارد؛ مثل واجب الوجود بودن خدا یا علت العلل بودن خدا یا محرک بلا تحرک بودن خدا. 2⃣ صفات اخلاقی: غالب صفات خدا که در کتاب‌های مقدس ذکر شده از این دسته دوم هستند. به این صفات می‌توانیم نزدیک شویم. 👈 شناختن این صفات به این درد می‌خورد که هر کسی خودش بفهمد وضع زندگی آن جهانی‌اش به چه شکل است. این صفات معیارها و سنجه‌هایی این جهانی هستند برای پیش‌بینی وضع آن جهانی، سنجه هایی برای دینداری و نزدیکی به خدا. ادامه دارد ... 👤 - سخنرانی تقرب به خدا ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۷-۹ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنَا وَقَالُوا مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ {9} پيش از آنان قوم نوح [نيز] به تكذيب پرداختند پس بنده ما را تکذیب کردند و گفتند ديوانهاى است و رانده شد (ازجانب قوم){9} فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ {10} تا پروردگارش را خواند كه من مغلوب شدم به داد من برس {10} فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاء بِمَاء مُّنْهَمِرٍ {11} پس درهاى آسمان را به آبى ريزان گشوديم {11} وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاء عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ {12} و از زمين چشمهها جوشانيديم تا آب [زمين و آسمان] براى امرى كه مقدر شده بود به هم پيوستند {12} وَحَمَلْنَاهُ عَلَى ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ {13} و او را بر [كشتى] تختهدار و ميخآجين سوار كرديم {13} تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا جَزَاء لِّمَن كَانَ كُفِرَ {14} [كشتى] زير نظر ما روان بود [اين] پاداش كسى بود كه مورد انكار واقع شده بود {14} وَلَقَد تَّرَكْنَاهَا آيَةً فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {15} و به راستى آن [سفينه يا ماجرا] را بر جاى نهاديم [تا] عبرتى [باشد] پس آيا پندگيرندهاى هست {15} فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ {16} پس چگونه بود عذاب من و هشدارها[ى من] {16} وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {17} و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كردهايم پس آيا پندگيرندهاى هست {17} ♻️ فراز آیات 9-17 : قوم نوح که رسول خدا و انذارهایش را تکذیب و نادیده گرفتند،با دعای نوح توسط سیلی عظیم هلاک و خود نوح نجات یافت.ایا از این ماجرا که در قران بیان شده،پند نمی گیرید؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت چهارم: ☸ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 👌🌸خدا در قرآن با بيانى زيبا به كمالات روحى و علل پيروزى حضرت محمد (ص) در معركه رهبرى اشاره مى نمايد چه بهتر كه در اين بحث با صفات برجسته اين شخصيت الهى آشنا شويم: 5⃣ نرم خویی،گذشت و مشورت 🔶فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿۱۵۹﴾آل عمران 🔸فولادوند: پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرم خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى دارد 🌸👈نکات(از ): ۱ - نرمش با مردم، یك هدیهى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم» ۲ - افراد خشن و سختگیر نمى توانند مردمدارى كنند. «لانفضّوا من حولك» ۳ - نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولك» ۴ - رهبرى و مدیریّت صحیح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم» ۵ - خطاكارانِ پشیمان و گنهكاران شرمنده را بپذیریدو جذب كنید. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم» ۶ - ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى نادیده نگیرید. «وشاورهم» ۷- در مشورتِ پیامبر، تفقّد از نیروها، شكوفایى استعدادها، شناسایى دوستان از دشمنان، گزینش بهترین رأى، ایجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى دیگران نهفته است. «وشاورهم» ۸ - ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سیاسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وشاورهم» ۹- استغفارِ پیامبر درباره ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نیز هست. «واستغفر لهم» ۱۰- مشورت، منافاتى با حاكمیّت واحد و قاطعیّت ندارد. «وشاورهم... و اذا عزمتَ» ۱۱- در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل» ۱۲- ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره ى كارهاست، خواه به نتیجه برسیم یا نرسیم. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه یحبّ المتوكّلین» http://www.quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
خدایا دوستی ات را محبوب ترینِ چیزها نزد من گردان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید 🌹🌹 قسمت دوم برخی از صفات الهی که ما را به خدا نزدیک تر می کند عبارتند از: 👇 ✳ خدا بسیط است این صفت در ما نیز تا حدودی قابل تحقق است. اگر در زندگی یک دله شویم نوعی بساطت پدید می‌آید. شکی نیست که یک دله شدن به معنای دقیق کلمه شاید در وسع هیچ انسانی نباشد. اما لااقل می‌شود از ۱۰۰ دل بودن برسیم به ۱۰ دل بودن. من از زندگی ثروت می‌خواهم. قدرت هم می‌خواهم، جاه و مقام و حیثیت اجتماعی و شهرت و محبوبیت و مدرک دانشگاهی و علم آکادمیک و زیبایی و … هم می‌خواهم. هر کدام از این خواسته‌ها وجود مرا پراکنده‌تر و تکه تکه تر می‌کند. 👈 تمثیل قرآن: شما آدمیان (اگر خود را برای خدا خالص نکنید و برای او شریکانی قائل شوید) مثل شکاری می مانید که در آسمان رها می شود و به قعر دره می‌رسد. پرندگان دیگر در این مسیر هر کدام به میزان قوت منقارشان یک تکه از شما را می‌کنند و دیگر هیچ چیز به قعر دره نمی‌رسد (حج/ ۳۱). 😞هر کدام از مطلوب‌های زندگی یک تکه از وجودمان را می‌کند و وقتی به قعر زندگی می رسیم دیگر چیزی از ما باقی نمانده است. داستان پیرمرد و دریا (اثر ارنست همینگوی) در ادبیات غرب دقیقا همین موضوع را بیان می کند. این مطلوب‌ها که هر کدام بخشی از عمر و استعدادهای درونی و فرصت‌های بیرونی ما را صرف می‌کنند،‌ خودشان با هم سازگاری ندارند. 👈 تمثیل دیگرقرآن (زمر/۲۹) این است که کنیزی را در نظر بگیرد که چند ارباب به اشتراک او را خریده‌اند و با هم دعوا دارند یکی می‌گوید بنشین دیگری می‌گوید ننشین. این کنیز چه باید بکند. این را مقایسه کنید با کنیزی که یک ارباب دارد. حال هر چقدر هم این ارباب ظالم و جاهل باشد لااقل آن کنیز می‌داند چه باید بکند. قرآن می‌گوید اگر تابع خدا شوید لااقل یک ارباب دارید. ⁉️ اگر به جایی رسیدید که گفتید نفهمیدم باید چه کنم نشان می‌دهد ارباب‌هایتان زیاد است. 👌 صفای دل یا خلوص نیت یعنی در زندگی فقط یک چیز خواستن. به این ترتیب زندگی مطلوب‌تر است چون دعوای درونی کمتر است. ادامه دارد ... 👤 - سخنرانی تقرب به خدا ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره پیام های آیات ۶-۱ از تفسیر نور ۱- قیامت نزدیک و حتمی الوقوع است و از عمر دنیا چیزی باقی نمانده است. پس برای آخرت زاد و توشه برداریم و غافل نباشیم. «اقْتَرَبَتِ السّاعَهُ» ۲- برپایی قیامت،زمانی بس حساس و مهم است. «اقْتَرَبَتِ السّاعَهُ» (سوره بدون مقدّمه،سخن از قیامت می کند،نظیر کسی که بی مقدّمه می گوید:زلزله،زلزله). ۳- در گفتگو با سنگدلانِ غافل،نسبت به قیامت هشدار دهید. «اقْتَرَبَتِ السّاعَهُ» (چنانکه در آغاز سوره ی انبیا می خوانیم: «اقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَهٍ») ۴- شیوه ی افراد لجوج در برخورد با معجزات و آیات الهی،اعراض و تکذیب وتهمت است. «إِنْ یَرَوْا آیَهً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ» ۵- ریشه ی اعراض از حق و تکذیب دین،پیروی از هوای نفس است. یُعْرِضُوا ... کَذَّبُوا ... اِتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ ۶ -«پایان شب سیه سفید است».بالاخره حق،مستقرّ حقانیت معاد ثابت خواهد شد. «کُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ» ۷- خداوند اتمام حجّت می کند، «حِکْمَهٌ بالِغَهٌ» ولی مردم هشدارها را نادیده می گیرند. «فَما تُغْنِ النُّذُرُ» ۸- اگر هوا و هوس ها بر انسان حاکم باشد،نه تبلیغ مستقیم پیامبر مؤثر است و نه تبلیغ غیرمستقیم او. اِتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ ... جاءَهُمْ مِنَ الْأَنْباءِ ما فِیهِ مُزْدَجَرٌ ... فَما تُغْنِ النُّذُرُ ۹- مربّی حکیم،هشدارهای خود را در لابلای داستان های صحیح بیان می کند. «انباء، حِکْمَهٌ ، اَلنُّذُرُ» ۱۰-پیام های قرآن،معقول و قابل شناخت است،نه دور از حیطه ی درک بشر. «حِکْمَهٌ بالِغَهٌ» ۱۱- دلسوزی و مسئولیّت،حدّ و حدودی دارد و گاهی اعراض لازم است.(بعد از نقل بیان حکمت و هشدارهای پی درپی در هدایت و تربیت،باید اعراض کرد). «فَتَوَلَّ عَنْهُمْ» سعدی گوید: زمین شوره سنبل بر نیارد در آن تخم عمل ضایع مگردان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 💐👌شما هم در یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های : حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه و انبیاء ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇 ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت پنجم: ✅ شيوه و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔹«رهبران کینه‌ساز و رهبران کینه‌سوز» 🔶در قرآن کریم از دو نوع رهبری با دو شیوه متفاوت یاد شده است: نمونه یکی فرعون است که در مردم کینه‌سازی می‌کند و آن‌ها را در آتش اختلاف می‌افکند: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» (سوره قصص/۴) تا مبادا قدرت متمرکز مردم برعلیه او بسیج شود. 🔹نمونه دیگر رسول خداست که برای دفن کینه‌ها همت می‌گمارد : «دَفَنَ اللّهُ بِهِ الضَّغائِنَ» (نهج‌البلاغه/خطبه ۹۶) او شخصیتی است که بذر انس و همدلی در مسلمانان می‌کاشت : «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم» (سوره آل عمران/۱۰۳) 🌸👈او به مردم می‌گفت که کینه‌ها و تقابل‌ها عذاب الهی است: «قل هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» (سوره انعام/۶۵) از این رو چندان صبر و مدارا و فداکاری می‌کرد که مبادا این عذاب نازل شود. چه اینکه امیرالمومنین (ع) نیز برای جلوگیری از وقوع این عذاب در برابر غصب حق خویش سکوت کرد: «لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ» (الأمالي للمفيد/۱۵۵) او می‌توانست از ولایت صرف نظر کند ولی نمی‌توانست به شقاق بین مردم رضایت داده و به بهانه حق خود، مردم را به جان هم بیندازد. 💫🎤خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ،یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ (شب رحلت رسول اکرم) http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
زندگے جنبش جارے شدن است زندگے ڪوشش وراهے شدن است از تماشاگہ آغاز حیات تا بہ جایے ڪہ خدا مے داند... سلام «خدای مهربان همراه همیشگی زندگیتان» @quranpuyan