eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
643 ویدیو
597 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠بسمـ الله الرحمنـ الحیمـ ✨✨ " مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون َ‌‏"(97)نحل ✨ هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد. 💢به‌راستی زندگی پاک یا حیات طیبه چیست❓ آیا این تعبیر قرآنی ناظر به زندگی دنیاست یا به زندگی آخرت❓ و یا تلاش می‌کند مرزهای حیات و زندگی رامتحول سازد و جهان‌بینی نوینی را برای مخاطب خود ترسیم کند⁉️ 👈 برای درک چیستی حیات طیبه و مفهوم آن با 💫کانال زیست ِقرآنی همراه شوید. 🤲امیدست با شناخت بهتر باورها و رفتارهای مطلوب و نامطلوب در پیاده سازی گامهای بلندتر و صحیح تری را برداریم . 🌸👌 از حضور، همکاری و پیشنهادات همه علاقمندان استقبال میکنیم. ☘ لینک گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt ☘ لینک کانال تلگرام https://t.me/zistequrani 🙏🌸 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
و قرآنی 🔶🔸🔶🔸 ☸ ❓آيا اهل كتاب(مسيحيان،يهوديان و..)از نظر قران هستند؟ چطور؟ايا اگر با انها بدهيم،بايد بعدش ،دستمان را بشوييم؟ . ✳️ پاسخ: 💮 🔶فتواي آيت الله جناتي نيز بشرح زير ميباشد:👇👇 🔶غير مسلمانان از هر نوع و قسمى كه باشند (اهل كتاب، مشركين و ملحدين) ذاتا و از نظر جسمى و بدنى پاك هستند و اگر از چيزهايى كه در نظر مسلمانان نجس مى باشند ، اجتناب كنند ، نجاست عرضى هم ندارند. 🔶🔸🔶🔸🔶 💫جهت مطالعه فتوای ایت الله صادقی تهرانی،ایت الله جناتی و علامه فضل الله به لینک زیر مراجعه نمایید👇 www.quranpuyan.com/yaf_postsm3484findunread_y-hl-ktb-msyHyn-yhwdyn-w---z-nZr-qrn-njs-hstnd-kfrn-chTwr.aspx http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm3484findunread_y-hl-ktb-msyHyn-yhwdyn-w---z-nZr-qrn-njs-hstnd-kfrn-chTwr.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللّهُمَّ اَفْرِشْنی مهادَ کَرامَتِک پروردگارا؛ مرا بر خوان کرامت خود مهمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ در قرآن قسمت دوم به نام خدا آیات ۱۶ الی ۲۶ سوره مریم داستان بارداری حضرت مریم(س) و تولد حضرت عیسی(ع) می باشد. 💠 و اذْکُرْ فِي الْکِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِيًّا(۱۶) 🔸و در این کتاب ( آسمانی ) ، مریم را یاد کن ، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد ، و در ناحیه شرقی ( بیت المقدس ) قرار گرفت . 💠 فاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا(۱۷) 🔸و میان خود و آنان حجابی افکند ( تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد ) . در این هنگام ، ما روح خود را بسوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص ، بر مریم ظاهر شد! 💠 قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا(۱۸) 🔸او ( سخت ترسید و ) گفت: «من از شرّ تو ، به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزگاری! 💠 قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا(۱۹) 🔸 گفت: «من فرستاده پروردگار توام ( آمده ام ) تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم!» 💠 قالَتْ أَنَّي يَکُونُ لي‏ غُلامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني‏ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِيًّا(۲۰) 🔸گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟! در حالی که تا کنون انسانی با من تماس نداشته ، و زن آلوده ای هم نبوده ام!» 💠 قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِيًّا(۲۱) 🔸گفت: «مطلب همین است! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است! ( ما او را می آفرینیم ، تا قدرت خویش را آشکار سازیم ) و او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم و رحمتی باشد از سوی ما! و این امری است پایان یافته ( و جای گفتگو ندارد ) !» 💠 فحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِيًّا(۲۲) 🔸سرانجام ( مریم ) به او باردار شد و او را به نقطه دور دستی برد ( و خلوت گزید ) 💠 فأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلي‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا(۲۳) 🔸 درد زایمان او را به کنار تنه درخت خرمایی کشاند ( آن قدر ناراحت شد که ) گفت: «ای کاش پیش از این مرده بودم ، و بکلّی فراموش می شدم!» 💠 فناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَني‏ قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِيًّا(۲۴) 🔸ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که: «غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی ( گوارا ) قرار داده است! 💠 و هُزِّي إِلَيْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْکِ رُطَباً جَنِيًّا(۲۵) 🔸و این تنه نخل را به طرف خود تکان ده ، رطب تازه ای بر تو فرو می ریزد! 💠 فکُلي‏ وَ اشْرَبي‏ وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولي‏ إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا(۲۶) 🔸( از این غذای لذیذ ) بخور و ( از آن آب گوارا ) بنوش و چشمت را ( به این مولود جدید ) روشن دار! و هر گاه کسی از انسانها را دیدی ، ( با اشاره ) بگو: من برای خداوند رحمان روزه ای نذر کرده ام بنا بر این امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمی گویم! ( و بدان که این نوزاد ، خودش از تو دفاع خواهد کرد! ) » https://bit.ly/35SGtbw ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۵-۵۲ 1- طاغین و طاغون در سوره های زیر تکرار شده است:نبا،طور،قلم،صاد طافات و ذاریات (مراحل 3تا5) در مراحل اخر مکی و دوران مدنی از لفظ طاغوت استفاده شده است. 2- نکته جالب انکه در سوره طور هم در تحلیل علل احتمالی رفتارهای مکذبان،و بی پشتوانه بودن فکر انها،طغیان و سرکشی انها از حقایق را ریشه انحراف انها معرفی کرد: ام تامرهم احلامهم بهذا.ام هم قوم طاغون 3- رو گردانی پیامبر و بی توجهی ایشان نسبت به مخالفین و مکذبین تا بحال در سوره های مختلف بیان شده است: صافات:تول عنهم حتی حین،قمر:فتول عنهم ،ذاریات :فتول عنهم فما انت بملوم نجم:فاعرض عن من تولی عن ذکرنا معارج:فذرهم یخوضوا ویلعبوا حتی یلاقوا یومهم الذی یوعدون طور:فذرهم حتی یلاقوا یومهم الذی فیه یصعقون 4- و فما انت بملوم : در سوره قلم ،خداوند به پیامبر دستور داد که انها را به من واگذار تا با استدراج و امهال بر عذاب انها بیفزایم.سپس دستور فاصبر لحکم ربک را صادر نمود و در ادامه ان هم از سرنوشت مشابه یونس ،ایشان را انذار داد.این بیان ها نشانگر ان بود که در این ایام(مرحله چهارم)پیامبر دوران سختی را در مواجهه با مکذبین و مخالفین تحمل میکرده و همواره منتظر نزول عذاب موعود خدا بوده است اما خداوند هنوز زمان انرا مناسب نمیدانسته و پیامبر را به صبر و عدم تعجیل در عذاب دستور میداده است. به نظر میرسد پیامبر با توجه به این دستور سوره قلم،نگران از مشابه شدن با حضرت یونس در صورت بی توجهی به منکران بوده است لذا خداوند با بیان جمله فما انت بملوم بلافاصله بعد از دستور فتول عنهم ،نگرانی ایشان را برطرف نموده است. 🖌 سید کاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چيست؟ آيا از انسانها قبل از تولدشان در اين دنيا، اقرار و پيماني گرفته شده است؟ 💠يكي از موضوعات مورد بحث در علوم اسلامي، وجود است. عالمي كه از همه انسانها اقراري مبني بر خداوند گرفته شده است. ❓ايا در قران اين موضوع تاييد شده است؟ 💮🔶مهمترين ايه مورد استناد در اين موضوع، ايه 172 سوره اعراف است. 🔶وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ ﴿۱۷۲﴾ 🔹و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم (۱۷۲) 🔶👈علامه طباطبايي در تفسير الميزان چنين گفته است: 💮🔸انسان در هر منزلى از منازل انسانيت قرار داشته باشد از ناحيه ذات خود اين احساس را مى كند كه براى او پروردگارى است كه مالك او و مدبر امور او است ، و چطور ممكن است اين احساس را نداشته باشد با اينكه احتياج ذاتيش را درك مى كند؟ و چگونه تصور دارد كه شعور او حاجت را درك بكند و ليكن آن كسى را كه احتياجش به او است درك نكند؟ پس اينكه فرمود: (( الست بربكم (( بيان آن چيزى است كه بايد به آن شهادت داد، و جمله (( بلى شهدنا(( اعتراف انسانها است به اينكه اين مطلب را ما شاهد بوديم و چنين شهادتى از ما واقع شد. 🔶🔹و لذا بعضى گفته اند آيه شريفه اشاره است به آن مواردى كه انسان در زندگى دنيايش به احتياج خود در جميع جهات زندگى و متعلقات و لوازم و احكام وجودش پى مى برد، و معنايش اين است كه ما بنى آدم را در زمين خلق كرديم و ايشان را در اقطار زمين پراكنده نموده و با توالد و تناسل از يكديگر متمايزشان ساختيم ، و ايشان را به محتاج بودن و مربو بودنشان واقف ساختيم و در نتيجه همه به اين معنا اعتراف كرده و گفتند: (( آرى ما شاهديم كه تو پروردگار مايى 👈بهر حال آيه (( و اذ اخذ ربك من بنى آدم ...(( دلالت دارد بر اينكه تمامى افراد بشر مورد اين استشهاد واقع شده ، و يكايك ايشان به اعتراف نموده اند و ذيل آن و همچنين آيه بعدش يعنى جمله (( ان تقولوا يوم القيمه انا كنا عن هذا غافلين (( و جمله (( او تقولوا انما اشرك آباونا من قبل و كنا ذريه من بعدهم افتهلكنا بما فعل المبطلون (( غرض از اين اخذ و استشهاد را بيان مى كند. 💮🔶( ان تقولوا يوم القيمه انا كنا عن هذا غافلين (( خطاب در اين جمله به مخاطبين در جمله (( الست بربكم (( و به همان كسانى است كه گفتند: (( بلى شهدنا(( و به مقتضاى اين آيه بشر در قيامت اشهاد و خطاب خدا و اعتراف خود را به معاينه مى بيند و درك مى كند، هر چند در دنيا از آن و از ما سواى معرفت غافل بوده آرى ، در روز قيامت كه بساط بر چيده مى شود و شواغلى كه انسان را از اشهاد و خطاب خدا و اعتراف درونى خود غافل مى ساخت از بين مى رود و پرده هايى كه ميان بشر و پروردگارش حائل بود برچيده مى شود، بشر به خود مى آيد و دوباره اين حقايق را به مشاهده و معاينه درك مى كند، و آنچه را كه ميان او و پروردگارش گذشته بود به ياد مى آورد. .📚تفسیر المیزان جلد‌8 💫.موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14133findunread_lm-dhr-chyst--y-z-nsnh-qbl-z-twldshn-dr-yn-dny--qrr-w-pymny-grfth-shdh-st.aspx#post14145 . @quranpuyan
امروز را با نام خدا آغاز می ڪنیم که زیباتریڹ و مطمئن ترین سر آغاز است سلام صبحتون شاد و پر امید @quranpuyan