eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ "و بَشِّرِ المُخبِتِینَ" (و بشارت ده خاموش شدگان را!) "اِخبات" نرمی و خاموشی است. خاموشیِ آتشِ خواهش ها و فروکش کردن نار طبیعت بشری و خلاص شدن از نفس اماره ی آتشین است. مُخبِت کسی است که در وادی تسلیم، آرام گرفته و خاموش و متواضع گشته و از بند ماسوای حق رها شده است. چنین کسی از قالب های سخت ذهنی، از عواطف و هیجانات کور مخرّب، و از رسومات بازدارنده ی بشری خلاص شده و اکنون در فطرت الهی خویش، ساکن و آرام و متواضع گشته است. و بشارتِ مُخبِت، رهایی اوست. چه آن کس که بتواند از شبکه ی آتشین خواستن ها و داشتن ها به نیکی عبور کند و از اتاقک ذهنِ پر خواهشش "مُخلَص" به در آید، پاداشش همین است. نشانه ی بارز "مُخبِتِین"، بی خواهشی و بی آرزویی است. جز این باشد، یعنی هنوز خاموش نیست. بدان که مقام رهایی و حریّت، از آنِ "مُخبِتِین" و بشارت شادی بخش شان است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره ✅ نكات فراز آیات ۱۳-۱ بخش اول 1⃣ تکرار سه باره میزان ( از مجموع ۹ بار در قرآن) و یکبار وزن،این کلمات را در این فراز،کلیدی و مهم کرده است. میزان در آیه ۷ به انواع معیارها و میزان های سنجش مادی و معنوی که خداوند برای قوام جهان هستی و انسان ها افریده و تشریع کرده،اشاره دارد. در آیه ۸ فی المیزان را میتوان به میزانکم برگداند. و با توجه به وجود کلمه الا در ابتدای ایه ،مجموع آیات ۷ و ۸ اینگونه معنا میشود که خدا همانگونه که میزان و وسیله سنجش استمرار حرکت جهان برحساب و نظم مورد انتظار قرار داد،با تعلیم قران و نزول کتب آسمانی،معیارهای و میزانهای مربوط به زندگی انسانها را هم تشریع کرد تا شما انسانها در معیار ها و میزان های زندگی خود طغیان و سرکشی نکنید و ازجمله در یکی از این میزان ها که ترازو و سنجش مادی اشیاست،کم نگذارید. 2⃣ در آیه ۶ نجم، را برخی به معنای ستارگان گرفته اند و برخی به معنای گیاهان و روییدنیها. هر دو حالت صحیح بنظر میرسد حالت اول با شمس و قمر در آیه ۵ تناسب داشته و مفهوم آیه ۶ اینگونه خواهد بود که هر آنچه در زمین و آسمان هست، خاضع نسبت به خدا هستند. اما حالت دوم ارجح است.چرا که در آیه ۵ به اجرام سماوی پرداخته و در آیه ۶ به موضوعات زمینی می پردازد. همچنین با توجه به معنای ریشه لغت نجم یعنی روییدن و شجر به معنای رشد و نمو کردن،ایه این مفهوم را میرساند که هر آنچه ظهور و تولد می کند و هر آنچه که رشد و نمو دارد، از تولد تا کمال،در برابر خدا خاضعند. 3⃣ آلاء : بمعني نعمت،نعمتهاي كثير،احسان و عطا ست . در سوره اعراف آيات ۶۹ و ۷۴ نيز فاذكروا آلاء الله با معناي نعمات خدا بكاررفته است.با توجه به آيه هل جزاء الاحسان الا الاحسان در آيه ۶۰، ميتوان معنای احسان را در اين سوره در نظر گرفت. https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت ششم : ❓اشتباه ادم و حوا چه بود؟ منظور از نمایان شدن زشتی هایشان چیست؟ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:27 💮🛑يَبَنى ءَادَمَ لا يَفْتِنَنَّكمُ الشيْطنُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ... 🔹فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد،........(27اعراف). 💮💢اين آيه گرچه با خطاب (( يا بنى آدم (( از آيات قبل جدا شده الا اينكه بر حسب معنا تتمه همان مفاد است ، به شهادت اينكه كلمه (( (( دوباره ذكر شده است ، و بنابراين معناى آن چنين مى شود: (( اى بنى آدم ! بدانيد كه براى شما معايبى است كه جز لباس چيزى آن را نمى پوشاند، و لباس تقوا همان لباسى است كه ما از راه فطرت به شما پوشانده ايم پس زنهار! كه فريبتان دهد و اين جامه خدادادى را از تن شما بيرون نمايد، همانطورى كه در بهشت از تن پدر و مادرتان بيرون كرد. آرى ، ما شيطان ها را اولياى كسانى قرار داديم كه به آيات ما ايمان نياورده با پاى خود دنبال آنها به راه بيفتند(( . 🔺از اينجا معلوم مى شود آن كارى كه ابليس در بهشت با آدم و حوا كرده (كندن لباس براى نماياندن عورت هايشان ) تمثيلى است كه كندن را از تن همه آدميان به سبب فريفتن ايشان نشان مى دهد و هر انسانى تا فريب را نخورده در بهشت سعادت است و همين كه فريفته او شد خداوند او را از آن بيرون مى كند. 💮🔸كوتاه سخن ، در داستان بهشت اصل ثابتى بود، و آن اين كه باعث خروج از همانا بروز (( (( بود، و از آن اصل ثابت نيز چنين استفاده شد كه خداى تعالى به هيچ وجه راضى نيست كه بنى آدم مرتكب فحشا و عمل زشت شوند. 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 8 💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن @quranpuyan
4_5994797175731652764.mp3
14.47M
🔷سخنرانی بمناسبت ولادت عیسی مسیح ⭕️موضوع : خدا انگاری انسان ، از الهیات به سیاست 🔹انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها فارس . ۵ دی ماه ۱۳۹۹ الوهیت انسانی یا الهی؟ فرعون ادعای خالقیت نداشت بلکه خود را ارباب مردم میدانست نشانه های حکومت فرعونی از زبان حضرت علی ع استاد سروش محلاتی @quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ✨ۛ ּبــڛۣــمۭــﷲ ̨ﷻ ּا̍ڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּا̍ڸــڕحۡیــمۭ✨ 🌸💠إِنَّهُ لَکتابٌ عَزِیزٌ * لا یأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمِیدٍ». (فصّلت، 41 و 42) 🌱این کتاب به حقیقت غیر قابل شکست است و هرگز حوادث گذشته و امروز و آینده عالم نمی تواند راه ورودِ باطل را در آن باز کند، زیرا از جانب خدای حکیم و ستوده صفات نازل شده است. 🍃🌸قرآن،بهترین فتح کننده قلّه بلند عزت است.قرآن در ظلمانی‌ترین زندگی بشر، در عصر جاهلیت،همچون انفجاری،آسمان سکوت را شکافت و یکباره،دریایی از رحمت و برکت و نور،بر کویر زندگی جاری نمود . 🌸👈پس،بر ماست که مشعل فروزان الهی را،بر قلب و روح تاریکمان،بتابانیم و غبار غربت را،از قرآن برطرف نماییم؛زیرا: ✨خواندن قرآن،تمامش نیست بهر مردگان قـلب‌های مرده را باید به قرآن،زنده کـرد آنکه ایاتش تلاوت،با دل خاضع،نمـود قـلب ظلمانی خود را،اخـتر تابنده کـرد✨ 🌸👈جهت مأنوس شدن با ڪلام حق هر روز یڪ صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل ،با و گزیده نڪات تفسیری در گروه همراهے کنید. 🔔انشالله از روز شنبه 27 دی سوره را شروع خواهیم ڪرد. 🌸🙏لطفا برای سایر علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نمایید. 💫ليـــنڪ گروه تقرب 1 https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw 💫لیـــنڪ گروه تقرب 2 https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh 💫لیـــنڪ گروه در تلگرام https://t.me/taqarrob99 🌸🤲 پروردگارا!!قرآن را از ما راضے کن. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🛑قسمت هفتم ،: ❓اشتباه ادم و حوا چه بود؟ ❓علت سرزنش انها چيست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است 🔶💮 از لحاظ استعداد ذهنی در موقعیت بالاتری از آن زندگیی که داشتند بودند. 🔸آن زندگی جنگلی در حد حیوانات بود و آدم تصوری از قدرت، و ذهنیتی از مفهوم «جاودانگی» داشت که در حالت «نرم¬افزاری» در او قرار داده شده بود و نمی¬توانست راضی به آن زندگیِ جنگلیِ سادۀ بی¬تناسب با مقام انسانیت باشد و اگر اینطور نبود، وسوسه شیطان در او اثر نمی¬کرد. حتماً شیطان درباره انسان اطلاعاتی جمع¬آوری کرده و او را شناخته و تمایل قوی او را به پادشاهی (= قدرت) و جاودانگی (= دوام نعمت¬ها) دریافته بود و این کاملاً ممکن است زیرا ابلیس نرم¬افزار او را دیده بود، گرچه بر آن سجده نکرده بود. ❓سرزنش آدم برای چیست؟: آیا آدم از این لحاظ که تمایل به قدرت و دوام نعمتها داشت مذموم است؟ واضح است که نه. آیا آدم از این لحاظ که گوش به حرف که برایش به خدا قسم خورده بوده، داد، مذموم است؟ نه. زیرا نمی توانست تصور کند که ممکن است کسی به دروغ قسم هم بخورد. ❓پس سرزنش آدم مربوط به چیست؟ سرزنش آدم راجع به اشتباه محاسبه است. او از طرفی در ذهن خویش این نهی را داشت که «به این درخت نزدیک هم نشوید» و از طرف دیگر کسی قسم به خدا خورد که من خیر شما را می خواهم و در این درخت این دو خاصیت مهم هست. 🔹آنها که بشدت تمایل به قدرت و جاودانگی داشتند مردد شدند که کدام سخن را باید جدی تر بگیرند. و بالاخره در قضاوت دچار اشتباه شدند و از آنچه دلشان می خواست پیروی کردند . «شِبه حجت» (قول کسی که برایشان قسم خورد که من خیرخواه شما هستم) را بر «حجت» (قول صریح منسوب به خدا که نزدیک این درخت هم نشوید) ترجیح دادند. و نقطه ضعف آدم هم همین بود. یعنی ضعف در قدرت قضاوت. ❓آیا «هبوط» آدم «سقوط» او بود؟ با توجه به آیه¬های 24و25 آیا بیرون آمدن از آن باغ و وارد زندگی زمینی شدن سقوط بود؟ 💮👈این سئوال دو جواب دارد: 💢1- برای آدم سقوط بود زیرا از یک زندگی ساده بی¬رنج به یک زندگی سخت پررنج داخل شد: 💢2- اما از لحاظ بشریت، این نه تنها نبود بلکه آغاز «عصر انسانی» و شروع قدم زدن در جاده¬ای بود که به اینجا منتهی شده و هنوز هم در ابتدای راه راست و به جائی خواهد رسید که ما حتی تصورش را هم نمی¬توانیم بکنیم چنانکه انسان عصر حجر تصور زندگی امروزی را نمی توانست بکند. 📚از تفسير اقاي جمال گنجه اي 💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ ✨ۛ ּبــڛۣــمۭــﷲ ﷻ ּاڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּاڸــڕحۡیــمۭ✨ 🌸✨ " مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون َ‌‏"97/نحل" 🌱 هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد. ⁉️به‌راستی زندگی پاک یا حیات طیبه چیست؟ آیا این تعبیر قرآنی ناظر به زندگی دنیاست یا به زندگی آخرت؟ و یا تلاش می‌کند مرزهای حیات و زندگی رامتحول سازد و جهان‌بینی نوینی را برای مخاطب خود ترسیم کند؟ 👈 برای درک چیستی حیات طیبه و مفهوم آن با زیست ِقرآنی همراه شوید. 🤲امیدست با شناخت بهتر باورها و رفتارهای مطلوب و نامطلوب در پیاده سازی گامهای بلندتر و صحیح تری را برداریم . 🌸👌 از حضور، همکاری و پیشنهادات همه علاقمندان استقبال میکنیم. 💫لینک گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 💫لینک کانال تلگرام https://t.me/zistequrani 💫لینک ایتا https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🙏🌸 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
آن کس که به دل، شوق رخ یار ندارد راهی به سراپرده ی اسرار ندارد ای سالک سیر و سفر از خویش، به در شو ! آن آینه صاف است که زنگار ندارد سلام همراهان عزیز صبحتون بخیر ایام به کام @quranpuyan
💐‍ " الحُرَّه "، لقب بزرگ فاطمه(ع) 💐 🍃🌸 کمتر کسی میداند که یکی از القاب مهم و ارزشمند حضرت فاطمه(ع)، " الحُرَّه " است. یعنی " آزاده"، یعنی یک "زن آزاد". یک زن آزاد، زنی صاحب اختیار است، تصمیم گیرنده است و خود صاحب اذن است. کنیز و فرمانبر نیست. فرمانده است. و شگفتا که تاریخ روی این لقب، تبلیغی در خور و شایسته نداشته است! چرا؟! از چه می ترسیده است؟! هر چه باشد اکنون من این لقب بزرگ و نجات بخش را امروزه روز، به بانگ رسا می گویم تا تمامی زنان مسلمان عالم، به تاّسی از ایشان، شجاعانه آزادی و آزادگی شان را پاس دارند. فاطمه(ع) کسی است که برخوردار از آزادی الهی خویش است، چه تجلّیِ اسم فاطر است، چه این خداوند است که او را "حُرَّه" نامیده و آزادش خوانده است. علی(ع) نیز که خود ابو الائمه است، او را " اَیَّتُها الحُرَّه" خطاب می کند. چه علی(ع) خوب می داند که با چه وجود بزرگی روبروست. گاه کسانی که خواستار دیدار فاطمه(ع) می شدند، علی(ع) را واسطه قرار می دادند و علی(ع) در باره درخواست شان، اینگونه فاطمه (ع) را خطاب قرار می داد؛" ای آزاده، این کسان درخواست ملاقات کرده اند، چه اذن می دهی؟!" زیرا خوب می داند آنکه خدا آزاده اش نام نهاده، هموست که تصمیم گیرنده است. این اوست که صاحب اختیار است با که ملاقات داشته باشد و با که نداشته باشد. خدا را شکر که این نکات ظریف و هوشمندانه در لابلای کتب احادیث و سِیَر حفظ شده اند. زن مسلمان، یک زن آزاده است. زیرا نمونه ی بزرگ و بارزی چون فاطمه(ع) الحُرَّه را پیش رو دارد. زن آزاده، هموست که خردمند است، هموست که مدیر و مدبر است. هموست که قابل اعتماد است. چه یک زن آزاده، رها از تعلقات است، در بندِ این چیز و آن چیز نیست، جز این باشد آزاده نیست. یک زن آزاده، پاک و مطهر است زیرا برده ی نفسانیات نیست، در اسارت خواهش ها و آرزوهای واهی قرار ندارد. یک زن آزاده دارای نگاهی پر نفوذ، فهمی عمیق و وجودی قدرتمند است. یک زن آزاده، مربی آزادگی است. نسل آزاده به بار می آورد. نسلی که حماقت ها و جهالت ها را پشت سر گذاشته و مملو از رحمت و خدمت به تمامی مخلوقات خدا گشته است. ای زن فرهیخته که در هر کجای جهان هستی، "الحُرَّه" را دریاب. "آزاده" را دریاب. این آن چیزی است که فطرت الهی تو را شکوفا می کند. نه تنها فاطمه(ع) که مریم(ع) نیز "آزاده" است همچنانکه قرآن می گوید "اِنّی نَذَرتُ لَکَ ما فِی بَطنِی مُحَرّرا"... و بدان که "الحُرُّ حُرُّ و اِن مَسَّهُ الضُّرّ و العَبدُ عَبدُُ و اِن اَلبَسَتهُ الدُّرّ" ( آزاده، آزاده است اگرچه در سختی باشد، و برده، برده است اگرچه لباس مروارید نشان بر تن داشته باشد!)🌸🍃 مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره ✅ نكات فراز آیات ۱۳-۱ بخش دوم 4⃣ معنای فبای آلائ ربکما تکذبان چیست؟ ترجمه مشهور ارایه شده از این آیه :پس کدامیک از نعمتهای خدا را تکذیب می کنید؟ اما با توجه به اینکه در ایات دیگر قران اشاره ای باین مطلب نشده که کافران و مخالفان زمان پیامبر،نعمتهای خدا را تکذیب میکردند و اصولا مراد از تکذیب نعمت چیست،ایا تکذیب وجود نعمت است یا وجود منعم؟ پذیرش این معنا کمی دشوار است. در اینجا دو احتمال میتوان مطرح کرد: ■ اول اینکه مراد از تکذیب،تکذیب عملی است نه لسانی. در سوره های قبلی نیز دیدیم که مکذبان معاد صرفا منحصر در منکران قیامت نیست بلکه کسانی هم که در زبان انرا باور دارند،اما در عمل انرا فراموش می کنند، جزو مکذبین قرار داشتند.در سوره رحمان هم با توجه به آیه ۶۰ که فرموده هل جزاء الاحسان الا الاحسان،در واقع عدم شکر گذاری انس و جن و غفلت از ادای وظیفه خود در برابر نعمات و احسان خدا که شاخص آن در مراعات میزان و معیارتشریع شده توسط خداوند است،نوعی تکذیب عملی نعمتها بشمار امده است. ■ احتمال دوم اینکه ب در فبای آلاء ربکما حرف جر برای مفعول به نباشد(چرا که فعل کذب اگر مفعولش غیر انسان باشد،معمولا با حرف اضافه ب میاید) بلکه مفعول به ،محذوف باشد و معنای ایه چنین باشد که پس بموجب و به پشتوانه کدام احسان و نعمت خدا،تکذیب می کنید؟ شروع سوره با صفت رحمان نشان میدهد که شاید منکران، عذاب و جهنم را بخاطر رحمانیت خدا تکذیب میکردند زیرا در آیه ۴۳ سوره به تکذیب جهنم اشاره شده است هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ {43}اين است همان جهنمى كه تبهكاران آن را دروغ مى خواندند {43} و در واقع سوره با برشمردن نعمات مختلف خدا، برپایی قیامت و وجود عذاب جهنمی را نیز لازمه رحمانیت خدا میداند. البته بلحاظ قواعد زبانی،اتخاذ بای الائ ربکما بعنوان مفعول به(یعنی همان ترجمه مشهور) ارجح است. 5⃣ نعمتهای بیان شده در این فراز: ▪تعلیم قرآن ▪خلقت انسان ▪وضع امکان قدرت بیان و انتقال مفاهیم توسط انسان ▪قابل محاسبه و پیش بینی بودن تحولات و حرکتهای خورشید و ماه ▪خاضع و فرمانبر بودن کل افرینش در برابر خدا ▪خلق و حفظ اسمان که محافظ زمینیان از خطرات جوی است ▪وضع میزان ▪خلق و گستراندن زمین و رویاندن میوه ها و زراعات که تامین کننده خوراک زمینیان است https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
⬅️ برگی از نهج البلاغه؛ درددل سوزناک مولا علی ع با پیامبر بعد از فراق س😔😢 ✅  ای پیامبر خدا (ص)، صبر و بردبارى من با از دست دادن دخترت فاطمه کم شده، و توان خویشتندارى ندارم، امّا براى من که سختى جدایى تو را دیده، و سنگینى مصیبت تو را کشیدم، شکیبایى ممکن است. ✅ این من بودم که با دست خود تو را در میان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو میان سینه و گردنم پرواز کرد «پس همه ما از خداییم و به خدا باز مى گردیم». ✅ پس امانتى که به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که خدا خانه زندگى تو را براى من برگزیند. ✅ به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو چگونه در ستمکارى بر او اجتماع کردند، از فاطمه علیها السّلام بپرس، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگارى سپرى نشده، و یاد تو فراموش نگشته است. ✅ سلام من به هر دوى شما، سلام وداع کننده اى که از روى خشنودى یا خسته دلى سلام نمى کند. اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نیست، و اگر در کنار قبرت مى نشینم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد ✅متن عربی خطبه ۲۰۲؛ وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) رُوِیَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیِّدَهِ النِّسَاءِ فَاطِمَهَ ( علیها السلام ) کَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلى الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ : السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِکَ النَّازِلَهِ فِی جِوَارِکَ وَ السَّرِیعَهِ اللَّحَاقِ بِکَ قَلَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی إِلَّا أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُکَ فِی مَلْحُودَهِ قَبْرِکَ وَ فَاضَتْ بَیْنَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُکَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَهُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَهُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ یَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَکَ الَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ هَذَا وَ لَمْ یَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یَخْلُ مِنْکَ الذِّکْرُ وَ السَّلَامُ عَلَیْکُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَهٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِینَ . https://telegram.me/quranpuyan
فاطمه؛ یعنی همه‌ی مظلومان تاریخ فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غضب‌شدگان، پایمال‌شدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشق‌ها، عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت‌انگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی می‌جنگیدند، در توالی قرون پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بیرحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غضب، رشد می‌یافت و همه دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت. فاطمه، فاطمه است دکتر علی شریعتی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد @quranpuyan
🏴🏴🏴🏴🏴 ☑️ در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) مجالس سالهای گذشته ،امسال درفضای مجازی برگزار میشود . ▪️روز یکشنبه ۲۸ دی ماه : 🔻صبح ساعت ۷:۱۵ 🔻عصر ساعت ۱۶:۱۵ 🔻شب ساعت ۲۰:۱۵ 🔲موضوع : ریشه های اختلاف در امت اسلامی پس از رحلت رسول اکرم (ص) ▪️این موضوع در سه بخش در ساعات فوق بصورت انلاین ازصفحه اینستاگرام ارائه میشود. https://www.instagram.com/sorooshmahallati @mohammadsorooshmahallati
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها" خدایا ⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین فلاح السائل ص ۲۲۸ 🆔 @quranpuyan
🌹آیات مرتبط با حضرت زهرا س)🌹 به نام خدا فاطمه دخت گرامی پیامبر اکرم در بستر اسلام و قرآن بزرگ شد و در فضای عطرآگین وحی و نبوت پرورش یافت. رسول خدا بیش از هر جای دیگر به خانه فاطمه رفت و آمد داشت. حتی در یک مرحله به مدت چهل روز هر روز صبح می رفت و بعد از سلام آیه تطهیر را تلاوت می فرمود. وقتی خداوند کلماتی را به حضرت ابراهیم یاد می دهد که او را امتحان کند و یا به حضرت آدم که او توبه کند، یکی از آن کلمات نام فاطمه بود. به حدی ایشان در ارزش دارند که اذیت او موجب اذیت پیامبر و خداوند است. بعد از ازدواج با علی دریایی عمیق می شوند که لؤلؤ آنها حسنین است و همه با هم اهل بیت پیامبر محسوب می شوند و اینها هستند که می توانند بطن قران را بفهمند و مس کنند. تسبیحات او که بعد از نماز مستحب است در قرآن ذکر کثیر نامیده شده است. در عصر جاهلیت که برای زن ارزش قائل نبودند قرآن حضرت زهرا را کوثر نامید که نه خیر بلکه خیر کثیر است. آیانی از قرآن در شأن حضرت فاطمه است که بعضی ارتباط با خدا دارد مانند: لیله ای برای قدر، فدک هدیه الهی، مشکوه نور خدا و... و بعضی هم با پیامبر مرتبط است از جمله: ذریه و ذوی القربای او، مصداق نسائنا در جریان مباهله و در موارد زیادی تحت عنوان اهل بیت رسول الله می باشد. و اینکه بعضی آیات مشترک با علی (ع) است مثل: همسر او به امر خدا ادای نذر و اطعام مسکین و یتیم و اسیر و آیاتی هم در شأن خود حضرت چون واقعاً فاطمه فاطمه است زیرا: لیله مبارکه، مؤمنه کامله ، دین قیمه، نساء العالمین و صراط مستقیم است که به تناسب موضوعات بالا ۸۳ آیه در ۳۸ سوره بیان شده است. فصل اول- فاطمه با خدا است 1️⃣ خیر کثیر از طرف خدا آیه ۱- انا اعطیناک الکوثر خیر کوثر همان فاطمه است. در بعضی منابع آمده است «انها نزلت فی فاطمه» علامه طباطبائی می فرمایند این آیه از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه ذریه رسول خدایند . 2️⃣ شبی برای خدا آیه ۲ و ۳- انا انزلناه فی لیله القدر- و ما ادریک ما لیله القدر امام صادق (ع) می فرمایند: منظور از «لیله» فاطمه زهرا (س) است و منظور از «القدر» خداوند متعال می باشد پس کسی که فاطمه را بدان گونه که سزاوار و شایان معرفت است، بشناسد «لیله القدر» را درک کرده است . 3️⃣ فدک هدیه خدا برای فاطمه آیه ۴ و ۵- وات ذالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل. در حدیثی آمده است هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر فدک را به فاطمه داد. به خاطر همین آیه بود که مأمون وقتی فهمید که شأن نزول آیه حضرت زهرا است دستور داد فدک را به فرزندان ایشان برگردانند. 4️⃣ اذیت فاطمه اذیت خدا است آیه ۶ - و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات. در تفسیر قمی آمده است که منظور مؤمنین علی (ع)و مؤمنات فاطمه (س) است. آیه ۷ - ان الذین یؤذون الله رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره . پیامبر می فرماید: اگر کسی فاطمه را اذیت کند شامل این آیه می شود. در جایی دیگر از قول پیامبر نقل شده است : فمن آذاها فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله. 5️⃣ چراغدان (مشکوه) نور خدا آیه ۸ - الله نور السموات و الارض مثل نور کمشکوه فیها مصباح . امام صادق (ع) می فرمایند: مشکوة (چراغدان) فاطمه است. 6️⃣ غذا از طرف خدا آیه ۹ - قالت هومن عند الله ان الله یرزرق من یشاء بغیر حساب. روزی پیامبر به خانه فاطمه رفت در حالی که چند روز در خانه او غذای قابل توجهی دیده نمی شد ناگاه غذای فراوان مخصوص نزد او مشاهده کرد از او پرسید این غذا از کجاست؟ فاطمه عرض کرد از نزد خدا (من عند الله). برگرفته از مقاله اقاي عبدالله رضايي فرد با عنوان سيماي فاطمه در قران و حديث https://goo.gl/3X6pLN کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5978685297410442608.mp3
12.19M
قلمروتأسی و به حضرت زهرا(س) (نقدی برصورتگرایی درالگوگیری ازسیره فاطمی) آیا همه امور زندگی معصومین، قابل است؟ آیا دختران مسلمان باید در سن ازدواج، به حضرت فاطمه تمسک کنند!؟ توجه به صورت و ظواهر بقدری بوده که برخی فقهای متقدم، خواندن خطبه جمعه برای امتهای غیر عرب را هم به عربی فتوا داده اند. استاد سروش محلاتی @quranpuyan