eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
648 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت هشتم : آخرین قسمت ❓ ممنوعه در داستان وحوا، به چه معناست؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ نقدی بر نظر ‌ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است: 💮🚫معنی شجره ممنوعه در كتب مقدس و ایات و روایات 💮🔶تفاسیری که در منابع اسلامی و تورات براى شجره ی ممنوعه آمده است.: ◀️ یکى تفسیر مادّى ،که از ان تعبیر به گندم شده است. چراکه عرب شجرة را تنها به درخت اطلاق نمى کند، بلکه به بوته هاى گیاهان نیز شجره مى گوید، 💢 لذا در قرآن مجید به بوته کدو شجره اطلاق شده است، مى فرماید: 🔸وَ أَنْبَتْنا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِین .(صافات.146) ◀️دیگرى تفسیر معنوى ،که از آن تعبیر به شجره حسد و طمع جاودانگی در عمر شده است. 💮کلمه شجرة در قرآن مجید در هر دو معنى به کار رفته است، گاهى در معنى درختان معمولى و مادى مثل: 🔸 وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ (مومنون.20) 👈که اشاره به درخت زیتون است. و گاهى در شجره معنوى به کار رفته مانند: 🔸وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ (اسراء.60) که منظور از آن، جمعى از مشرکان و اقوام طاغی مى باشد. 👈در تورات، شجره ممنوعه به عنوان شجره علم و دانش و شجره حیات و زندگى معرفى شده است. (سفر تکوین.فصل دوم.شماره 17) 💮💢تورات مى فرماید: آدم قبل از آن که از شجره علم و دانش بخورد علم و دانشى نداشت و حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، و هنگامى که از آن خورد، و به معنى واقعى، آدم(علیه السلام) گردید. 🔶دکتر ویلیام میلر که او را به عنوان مفسر برجسته و تواناى انجیل (و به طور کلى عهدین) به شمار مى آورند، در کتاب خود تحت عنوان مسیحیت چیست؟ چنین مى نویسد: شیطان به صورت مار داخل باغ شد و حوا را راضى کرد که از میوه آن درخت بخورد، سپس حوا آن را به آدم داد و آدم هم از آن میوه خورد، این عمل والدین اولیه ما، تنها یک اشتباه معمولى، و یا خطائى از راه بى فکرى نبود، بلکه عصیان عمدى بر ضد خالق بود. به عبارت دیگر آنها مى خواستند، خدا شوند، آنها مایل نبودند مطیع اراده خدا گردند، بلکه مى خواستند، امیال خود را انجام دهند، نتیجه چه شد؟ خدا آنها را به شدت سرزنش نمود و از باغ بیرون راند تا در جهان پر درد و رنج، زندگى کنند. (کتاب مسیحیت چیست ص16) این مفسر تورات و انجیل در حقیقت، خواسته است شجره ممنوعه تورات را توجیه کند، ولى گناه ضدیت و جنگ با خدا را به آدم نسبت داده است. 💮🔸🔸نقدی بر نظریه ی تورات: قرآن مى فرماید: همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت (فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما). و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است. 💮💢در حالى که تورات، آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند!(سفر پیدایش.فصل دوم وسوم) 💮👈و خداوند در آیه 37از سوره ی اعراف مى فرماید: یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما: اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت. .قران پس از آن می فرماید : 🔹🔶هنگامی که ادم وحواچنین دیدن بلافاصله از برگ های درختان بهشتی برای پوشیدن اندام خود استفاده کردند . (وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الجنه) 💫برگرفته از كانال نكات تفسيري آيات 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" پروردگارا! ریشه ی ظلم را قطع کن و طناب بیدادگری را پاره پاره کن و بازار بدی را خاموش کن و کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما و ریشه گروه ستمکاران را از بیخ و بن برکن و آنان را بعد از نعمت و فراوانی، به کمبود و نقصان دچار فرما. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت اول ✅ زندگی اصیل یعنی زندگی بر اساس فهم و تشخیص خود؛ بنابراین در این زندگی تقلید و تبعیت از افکار عمومی بدون تجزیه و تحلیل، تحت تاثیر هیجانات عمومی قرار گرفتن، تعبدهای بلادلیل، همرنگی با جماعت، کسب محبوبیت و رضای مردم به هر قیمتی و ... وجود ندارد؛ انسان فقط بر اساس و اخلاقی خود زندگی می کند و هر چه را بر اساس این دو معیار، درست تشخیص داد به آن عمل می کند وگرنه آن را پس می زند. 🔻مواردی از قرآن کریم ذکر می‏ کنم که بنا بر آنها گویی نظر قرآن کریم هم بر زندگی اصیل است. البته نمی‏ خواهم بگویم نظر قرآن فلان است، بلکه می ‏خواهم بگویم در قرآن هم آیات و شواهدی نزدیک به دیدگاه های ذکر شده وجود دارد 💢 مثلا آیه ای در مورد یهودیان و مسیحیان است که می ‏گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً ‌مِنْ دُونِ اللهِ» [توبه: ۳۱]؛ می‏ فرماید: اینان ــ یعنی مسیحیان و یهودیان ــ علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می‏ پرستیدند. 🔻شخصی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) می ‏پرسد: آیا واقعاً اینها از مردم می‏ خواستند که «ما را بپرستید؟» امام می‏فرماید: نه، هیچ وقت آنها چنین دعوتی نمی ‏کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می ‏کردند، کسی پاسخ مثبت نمی ‏داد. صحابی می ‏پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ 👈حضرت می‏فرماید: این ها همان معامله‏ ای را با علمای خود می‏کردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بی‏چون و چرا قبول کند و از هر شخص دیگری برای سخنش دلیل بخواهد.چون این ها سخنان علمای خود را بی‏چون و چرا می‏ پذیرفتند، در نتیجه، خداوند می ‏فرماید که اینها علمای خود را می‏ پرستیدند؛ یک روز می‏ گفتند یک ششم اموالتان را به عنوان وجوه شرعیه بپردازید، آنها هم می ‏پرداختند. بعد از مدتی می ‏گفتند: نه، باید یک هشتم بپردازید، آنها هم می‏ گفتند: بفرما. نمی‏ گفتند اگر الان یک هشتم راست است، پس یک ششم قبلی دروغ بوده و اگر یک ششم قبلی راست بوده پس الان دروغ می‏ گویید. بدین ترتیب اینها فقط مقلّد بودند. ادامه دارد ... ✳️ استاد - زندگی اصیل و مطالبه دلیل ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳-۷ سوره رحمان از تفسیر نور ۱- جایگاه آسمان و زمین تصادفی نیست.برافراشتگی آسمان و حجم و اندازه و فاصله ستارگان،حکیمانه و جلوه ای از رحمت الهی است اَلرَّحْمنُ ... وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ ۲- عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ» ۳- میزان و وسیله سنجش باید عادلانه باشد،مورد وزن هرچه می خواهد باشد. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ» ۴- نظام هستی برپایه میزان است.زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ» ۵- عدل و میزان،هم در آسمان عامل ثبات و پایداری است،هم در زمین و هم در جامعه. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ» ۶- جامعه برای رسیدن به رستگاری دو بال می خواهد:علم و عدالت.(در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.) عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ ۷- راه رسیدن به عدالت،عمل به قرآن است. عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ ۸- در کارها،نه افراط «أَلاّ تَطْغَوْا» و نه تفریط. «لا تُخْسِرُوا» ۹- کم کاری در خدمات از جانب کارمندان و کارگران و فرهنگیان و مسئولان و مبلّغان دینی نیز کم فروشی است. «لا تُخْسِرُوا الْمِیزانَ» ۱۰- قرآن،ابتدا نعمت های معنوی و سپس نعمت های مادّی را شمارش می کند. عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... عَلَّمَهُ الْبَیانَ ... فِیها فاکِهَهٌ وَ النَّخْلُ ۱۱- خداوند نعمت ها را برای رشد و تربیت همه جانبه انسان و جن آفریده است. «آلاءِ رَبِّکُما» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا