eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت هشتم : آخرین قسمت ❓ ممنوعه در داستان وحوا، به چه معناست؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ نقدی بر نظر ‌ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است: 💮🚫معنی شجره ممنوعه در كتب مقدس و ایات و روایات 💮🔶تفاسیری که در منابع اسلامی و تورات براى شجره ی ممنوعه آمده است.: ◀️ یکى تفسیر مادّى ،که از ان تعبیر به گندم شده است. چراکه عرب شجرة را تنها به درخت اطلاق نمى کند، بلکه به بوته هاى گیاهان نیز شجره مى گوید، 💢 لذا در قرآن مجید به بوته کدو شجره اطلاق شده است، مى فرماید: 🔸وَ أَنْبَتْنا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِین .(صافات.146) ◀️دیگرى تفسیر معنوى ،که از آن تعبیر به شجره حسد و طمع جاودانگی در عمر شده است. 💮کلمه شجرة در قرآن مجید در هر دو معنى به کار رفته است، گاهى در معنى درختان معمولى و مادى مثل: 🔸 وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ (مومنون.20) 👈که اشاره به درخت زیتون است. و گاهى در شجره معنوى به کار رفته مانند: 🔸وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ (اسراء.60) که منظور از آن، جمعى از مشرکان و اقوام طاغی مى باشد. 👈در تورات، شجره ممنوعه به عنوان شجره علم و دانش و شجره حیات و زندگى معرفى شده است. (سفر تکوین.فصل دوم.شماره 17) 💮💢تورات مى فرماید: آدم قبل از آن که از شجره علم و دانش بخورد علم و دانشى نداشت و حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، و هنگامى که از آن خورد، و به معنى واقعى، آدم(علیه السلام) گردید. 🔶دکتر ویلیام میلر که او را به عنوان مفسر برجسته و تواناى انجیل (و به طور کلى عهدین) به شمار مى آورند، در کتاب خود تحت عنوان مسیحیت چیست؟ چنین مى نویسد: شیطان به صورت مار داخل باغ شد و حوا را راضى کرد که از میوه آن درخت بخورد، سپس حوا آن را به آدم داد و آدم هم از آن میوه خورد، این عمل والدین اولیه ما، تنها یک اشتباه معمولى، و یا خطائى از راه بى فکرى نبود، بلکه عصیان عمدى بر ضد خالق بود. به عبارت دیگر آنها مى خواستند، خدا شوند، آنها مایل نبودند مطیع اراده خدا گردند، بلکه مى خواستند، امیال خود را انجام دهند، نتیجه چه شد؟ خدا آنها را به شدت سرزنش نمود و از باغ بیرون راند تا در جهان پر درد و رنج، زندگى کنند. (کتاب مسیحیت چیست ص16) این مفسر تورات و انجیل در حقیقت، خواسته است شجره ممنوعه تورات را توجیه کند، ولى گناه ضدیت و جنگ با خدا را به آدم نسبت داده است. 💮🔸🔸نقدی بر نظریه ی تورات: قرآن مى فرماید: همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت (فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما). و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است. 💮💢در حالى که تورات، آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند!(سفر پیدایش.فصل دوم وسوم) 💮👈و خداوند در آیه 37از سوره ی اعراف مى فرماید: یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما: اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت. .قران پس از آن می فرماید : 🔹🔶هنگامی که ادم وحواچنین دیدن بلافاصله از برگ های درختان بهشتی برای پوشیدن اندام خود استفاده کردند . (وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الجنه) 💫برگرفته از كانال نكات تفسيري آيات 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" پروردگارا! ریشه ی ظلم را قطع کن و طناب بیدادگری را پاره پاره کن و بازار بدی را خاموش کن و کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما و ریشه گروه ستمکاران را از بیخ و بن برکن و آنان را بعد از نعمت و فراوانی، به کمبود و نقصان دچار فرما. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت اول ✅ زندگی اصیل یعنی زندگی بر اساس فهم و تشخیص خود؛ بنابراین در این زندگی تقلید و تبعیت از افکار عمومی بدون تجزیه و تحلیل، تحت تاثیر هیجانات عمومی قرار گرفتن، تعبدهای بلادلیل، همرنگی با جماعت، کسب محبوبیت و رضای مردم به هر قیمتی و ... وجود ندارد؛ انسان فقط بر اساس و اخلاقی خود زندگی می کند و هر چه را بر اساس این دو معیار، درست تشخیص داد به آن عمل می کند وگرنه آن را پس می زند. 🔻مواردی از قرآن کریم ذکر می‏ کنم که بنا بر آنها گویی نظر قرآن کریم هم بر زندگی اصیل است. البته نمی‏ خواهم بگویم نظر قرآن فلان است، بلکه می ‏خواهم بگویم در قرآن هم آیات و شواهدی نزدیک به دیدگاه های ذکر شده وجود دارد 💢 مثلا آیه ای در مورد یهودیان و مسیحیان است که می ‏گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً ‌مِنْ دُونِ اللهِ» [توبه: ۳۱]؛ می‏ فرماید: اینان ــ یعنی مسیحیان و یهودیان ــ علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می‏ پرستیدند. 🔻شخصی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) می ‏پرسد: آیا واقعاً اینها از مردم می‏ خواستند که «ما را بپرستید؟» امام می‏فرماید: نه، هیچ وقت آنها چنین دعوتی نمی ‏کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می ‏کردند، کسی پاسخ مثبت نمی ‏داد. صحابی می ‏پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ 👈حضرت می‏فرماید: این ها همان معامله‏ ای را با علمای خود می‏کردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بی‏چون و چرا قبول کند و از هر شخص دیگری برای سخنش دلیل بخواهد.چون این ها سخنان علمای خود را بی‏چون و چرا می‏ پذیرفتند، در نتیجه، خداوند می ‏فرماید که اینها علمای خود را می‏ پرستیدند؛ یک روز می‏ گفتند یک ششم اموالتان را به عنوان وجوه شرعیه بپردازید، آنها هم می ‏پرداختند. بعد از مدتی می ‏گفتند: نه، باید یک هشتم بپردازید، آنها هم می‏ گفتند: بفرما. نمی‏ گفتند اگر الان یک هشتم راست است، پس یک ششم قبلی دروغ بوده و اگر یک ششم قبلی راست بوده پس الان دروغ می‏ گویید. بدین ترتیب اینها فقط مقلّد بودند. ادامه دارد ... ✳️ استاد - زندگی اصیل و مطالبه دلیل ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳-۷ سوره رحمان از تفسیر نور ۱- جایگاه آسمان و زمین تصادفی نیست.برافراشتگی آسمان و حجم و اندازه و فاصله ستارگان،حکیمانه و جلوه ای از رحمت الهی است اَلرَّحْمنُ ... وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ ۲- عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ» ۳- میزان و وسیله سنجش باید عادلانه باشد،مورد وزن هرچه می خواهد باشد. «وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ» ۴- نظام هستی برپایه میزان است.زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ» ۵- عدل و میزان،هم در آسمان عامل ثبات و پایداری است،هم در زمین و هم در جامعه. «وَضَعَ الْمِیزانَ أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ» ۶- جامعه برای رسیدن به رستگاری دو بال می خواهد:علم و عدالت.(در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.) عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ ۷- راه رسیدن به عدالت،عمل به قرآن است. عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ ۸- در کارها،نه افراط «أَلاّ تَطْغَوْا» و نه تفریط. «لا تُخْسِرُوا» ۹- کم کاری در خدمات از جانب کارمندان و کارگران و فرهنگیان و مسئولان و مبلّغان دینی نیز کم فروشی است. «لا تُخْسِرُوا الْمِیزانَ» ۱۰- قرآن،ابتدا نعمت های معنوی و سپس نعمت های مادّی را شمارش می کند. عَلَّمَ الْقُرْآنَ ... عَلَّمَهُ الْبَیانَ ... فِیها فاکِهَهٌ وَ النَّخْلُ ۱۱- خداوند نعمت ها را برای رشد و تربیت همه جانبه انسان و جن آفریده است. «آلاءِ رَبِّکُما» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓مراد از «اسلام»در قرآن چیست؟همان شریعت محمدی است یا مطلق شدن؟ - 🔶🔸در قرآن،کلمه و نیز افعال مشتق از آن،اسلم، اسلما،اسلمت و....زیاد بکار رفته است. ❓آیا منظور آنها،همان است یا مفهوم اصلی لغت یعنی# تسلیم شدن مدنظر بوده است؟ 🛑 قسمت اول: 💮◀️ دو آيه اي كه نظريه پردازان مبني بر اينكه " اسلام آخرين شريعت الهي است " مورد استفاده قرار مي دهند و ديگر شرايع را باطل و يا منسوخ شده اعلام ميكنند بشرح زير است : 1⃣• ان الدين عند الله الاسلام همانا دين نزد خدا ، اسلام است . 2⃣• و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الاخرة من الخاسرين و كسي كه غير از اسلام ديني را برگزيند از او قبول نمي شود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود . 💮🔸ايت اله صادقي تهراني در تفسير فرقان چنين ميگويد:"ممکن است بعضي افراد با استناد به آيه‌ي مبارکه‌ي 🔸«و من يبتغ غير الاسلام ديناً فلن يقبل منه و هو في الآخرة من الخاسرين»(آل عمران/85) اين شبهه را مطرح کنند که: ديني جز اسلام خاتم النبيين نزد خدا پذيرفته نيست! 🔸👈حال آنکه "الاسلام" در اين آيه‌ي مبارکه با «ال» (الف و لامِ) جنس، اطلاق دارد و هيچ قيدي براي خاتم ندارد پس به معناي کلّ حالات تسليم در برابر خداي سبحان با درجاتش مي‌باشد البته آياتي مانند «حنيفاً مسلماَ»(آل‌عمران/67) درباره‌ي اسلام حضرت ابراهيم(عليه السلام) مبَيِّن اين آيه است. 💮👈و همچنين آياتي ديگر، حضرت اسماعيل، اسحاق، يعقوب، اَسباط، موسي، عيسي، سليمان و کلّ پيامبران (عليهم السلام) و حواريون و ملکه‌ي سبا(بلقيس) را مسلمان برشمرده‌ است که تبييني ديگر بر اطلاق "الاسلام" در آيه‌ي مبارکه بر کلّ درجات در برابر خداي متعال است." 💫ادامه دارد 💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postst1592_mrd-z-slmdr-qrn-chyst-hmn-shryt-mHmdy-st-y-mTlq-tslym-shdn.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊خرم آن روز کزین منزل ویران بروم راحت جان طلبم وز پی جانان بروم 💫نذر کردم گر از این غم به درآیم روزی تا در میکده شادان و غزلخوان بروم 🌸سلام 🌼صبح زمستانی بخیر و تندرستی @quranpuyan @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت دوم ✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می ‏گیرند یا خودشان مخاطبه می‏ کنند و بر سر این موضوع بحث می‏ کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می‏ گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرف‏شنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱 👈این یعنی زندگی عاریتی و حرف‏شنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی‏ خیزد. 🔹قرآن در مواردی، وقتی می‏ خواهد از طرف مقابل حرف‏شنوی داشته باشد می‏ گوید: از شما حرف‏شنوی می‏ توانیم داشته باشیم، ولی را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃 در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می ‏کردند، مردم می ‏گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی‏ کنیم. چون روش پدران ما به گونه‌دیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می ‏گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃 «اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می ‏گذاریم و درست همان راه را می ‏رویم. 👌 قرآن می‏ فرماید: حتی اگر پدرانشان هم ‏شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱 🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می‏ ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می‏ گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می‏ کردند و نمی ‏گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم. من در جایی در مورد این آیه بحث می‏ کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی‏ کنم. شکار سایه نمی ‏کنم، خودم را رها نمی‏ کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می ‏گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی ‏گردم. ادامه دارد ... ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۵-۱۴ سوره رحمن خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ {14}انسان را از گل خشكيدهاى سفال مانند آفريد {14} وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ {15}و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد {15} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {16}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {16} رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ {17}پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب{17} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {18}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {18} مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ {19}دو دريا را [به گونهاى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند {19} بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ {20}ميان آن دو حد فاصلى است كه به هم تجاوز نمىكنند {20} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {21}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {21} يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ {22}از هر دو [دريا] مرواريد و مرجان برآيد {22} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {23}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {23} وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ {24}و او راست در دريا سفينه هاى بادباندار بلند همچون كوهها {24} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {25}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {25} ♻️ عصاره فراز آیات 14-25 : با اعطای نعمت وجود به جن و انس،نعمات مورد نیاز برای حیات انها نیز به تدبیر خداوند برقرار شده و استمرار یافته است.پس کدام یک را تکذیب میکنید؟ آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت ، روم ، لقمان و سجده به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓مراد از « »در قرآن چیست؟همان شریعت محمدی است یا مطلق شدن؟ - 🌸💮در قرآن،کلمه و نیز افعال مشتق از آن،اسلم، اسلما،اسلمت و....زیاد بکار رفته است. ❓آیا منظور آنها،همان دین اسلام است یا مفهوم اصلی لغت یعنی تسلیم شدن مدنظر بوده است؟ 🛑قسمت دوم: 💮⬅️دو آيه اي كه نظريه پردازان مبني بر اينكه " اسلام آخرين شريعت الهي است " مورد استفاده قرار مي دهند و ديگر شرايع را باطل و يا منسوخ شده اعلام ميكنند بشرح زير است : 1⃣• ان الدين عند الله الاسلام همانا دين نزد خدا ، اسلام است . 2⃣• و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الاخرة من الخاسرين و كسي كه غير از اسلام ديني را برگزيند از او قبول نمي شود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود . 💮🔵 با توجه به بيش از 30 آيه در قرآن كه در زير به بعض آنها اشاره مي شود خلاف نظريه فوق بدست مي آيد : 1⃣ اسلام به معني تسليم خدا بودن است : 🔶• ا فغير دين الله يبغون و له اسلم من في السماوات و الارض طوعا و کرها و اليه يرجعون (آل عمران 83) آيا غير از دين خدا برمي گزينند در حاليكه هر چه در آسمانها و زمين است چه تكوينا و چه با اختيار ، تسليم امر و سنتهاي خدا بوده و سير كمالي بسوي او دارند . 🔶• و لکل امة جعلنا منسکا ليذکروا اسم الله ...... فالهکم اله واحد فله اسلموا و بشر المخبتين (.حج34) 🔹و براي هر امت ، روشي خاص خود او براي عبادت مناسك قرار داديم .. خداي همه شما خدايي واحد است، پس تسليم امر او باشيد. 2⃣ تمام شريعتهاي ابراهيم به بعد اسلام ناميده شده اند : 🔶• وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْمَاعِيلُ .... ربنا و اجعلنا مسلمين لک و من ذريتنا امة مسلمة لک و ارنا مناسکنا (بقره 127_128) و وقتي حضرت ابراهيم و اسماعيل از ساخت كعبه فارغ شدند ، دعا كردند كه خدايا ... ما و ذريه و فرزندانمان را از زمره مسلمين و تسليم شدگان امر خودت قرار بده و مناسك و راه و روش زندگي را به ما ارائه بده .... 🔶• و وصى بها ابراهيم بنيه و يعقوب يا بني ان الله اصطفى لکم الدين فلا تموتن الا و انتم مسلمون( بقره132) 🔹و حضرات ابراهيم و يعقوب (س) به فرزندان خود سفارش كردند كه خداوند دين حق را براي شما برگزيد ، پس مبادا از اين دنيا برويد مگر اينكه مسلمان باشيد . 3⃣ شرط ، ايمان به همه پيامبران بدون هيچگونه تفاوت است : 🔶قولوا امنا بالله و ما انزل الينا و ما انزل الى ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و الاسباط و ما اوتي موسى و عيسى و ما اوتي النبيون من ربهم لا نفرق بين احد منهم و نحن له مسلمون (حج136) 🔸🔸( اي پيروان محمد(ص) ) بگوئيد كه به خدا و قرآن و آنچه كه به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزندانشان نازل شده و آنچه كه موسي و عيسي و ديگر پيامبران از جانب خدا آورده اند ، باور و ايمان داريم و هيچ فرقي بين آنها قائل نيستيم و ما همه امر خداونديم . 🖊صالحی 💫ادامه دارد 💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه کتید http://quranpuyan.com/yaf_postst1592_mrd-z-slmdr-qrn-chyst-hmn-shryt-mHmdy-st-y-mTlq-tslym-shdn.aspx @quranpuyan
گـر بر در دِیــر می‌نشـــانی ما را گـر در ره کعبــه می‌دوانـی ما را اینها همگی لازمه‌ی هستیِ ماست خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را ابوسعید ابوالخیر 🌸 سلام 🌼 صبحتان سرشار از معنویت @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت آخر 🔻مورد دیگری که می ‏خواهم از قرآن نقل کنم شامل همه آیاتی می‏ شود که با عباراتی چون «اَکْثَرُهُمْ لایعْقِلُون» و «اَکْثَرُهُمْ لایشْعُرُون» می‏ آید که باز هم به نظر می‏ رسد برای نفی زندگی عاریتی است. «اَکْثرُهُمْ لایعْقِلُون» یعنی نگو اکثریت این را می‏ گویند و من هم می ‏پذیرم، چون اکثریت لایعقلون و لایفقهون‏ هستند. اگر اینطوری بگویی، در واقع یعنی تو هم یک بی‏شعوری و از بی‏شعورهای دیگر تبعیت می ‏کنی و این دقیقاً زندگی عاریتی است. 👈پس تبعیت از قواعد و هنجارهای اجتماعی تنها زمانی قابل دفاع منطقی است که خودم به حقانیت آنها وقوف داشته باشم؛ وگرنه تبعیت از آنها مساوی تبعیت از جهل عمومی و ندانسته ‏های همه خواهد بود. 🔻 بنابر آنچه گفته شد انسان اصیل فقط به یافته‏ های خود اعتنا می‏ کند و از چیزی تبعیت می‏ کند که با مجموع نیروهای ادراکی خودش به وضوح یافته باشد؛ و از این لحاظ انسان اصیل و معنوی هیچ وقت بر اساس حدس و امثال آن سخن نمی‏ گوید. هایدگر در این باره می‏ گوید: "یکی از ویژگیهای انسانهای عاریتی این است که چون هیچ چیزی در آنها ریشه ندارد، همه چیزشان بر اساس حدس و گمان است." 👈من در اینجا به یاد این آیه قرآن می‏افتم که می‏ فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یخْرُصُونَ »[انعام: ۱۱۶] یعنی فقط حدس می ‏زنند؛‌ یا در جایی دیگر می‏ فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یظُنُّونَ» [بقره: ۷۸]، «إِنَّ الظَّنَّ لایغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً »[یونس: ۳۶] یعنی اینها گمانی‏ اند. (گمان آن است که از درون‌ شما نجوشد). ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۲۵-۱۴ سوره رحمن 1- دومین اشاره به جن و اولین اشاره به خلقت آنها از آتش.در سوره ذاریات اولین بار لفظ جن استفاده شد: وماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون در این سوره جنیان نیز همانند انسانها مورد خطاب هستند. صیغه مثنی در ربکما تکذبان و تکرار 30 باره آن در این سوره، قابل تامل است. 2- آیات 19 و 20 با تفصیل بیشتری در سوره فرقان بیان شده است: وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا {53} و اوست كسى كه دو دريا را موجزنان به سوى هم روان كرد اين يكى شيرين [و] گوارا و آن يكى شور [و] تلخ است و ميان آن دو مانع و حريمى استوار قرار داد {53} همچنین قابل ذکر است که در قرآن، بحر در مقابل بر(خشکی) بکار میرود و به معنای محیط آبی است اعم از رود خانه،خلیج،دریاچه، اقیانوس و ... 3- مشابه آیه 24 در سوره شوری نیز بیان شده است: وَمِنْ آيَاتِهِ الْجَوَارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ {32} و از نشانه هاى او سفينه هاى كوه آسا در درياست {32} 4- در قرآن کلمات مشرق و مغرب، بصورت مفرد،مثنی و جمع بکار رفته است که بیانگر نسبی بودن موقعیت طلوع و غروب آفتاب برای ساکنان مختلف زمین است.در این سوره میتواند به نسبی و متفاوت بودن مشرق و مغرب برای انس و جن نیز اشاره داشته باشد. 5- نعمتهای اشاره شده در این فراز □هستی بخشی به جن و انس □تعبیه روز و شب برای موجودات □عدم اختلاط آبهای شیرین با شور و حفظ خواص هریک برای موجودات وابسته به هرکدام □تعبیه و امکان استخراج ثروتهای دریایی(لولو و مرجان و ...) □ساخت کشتی های بزرگ و امکان پایداری و حرکت آن برای مقاصد حمل و نقل انسانها آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا