eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَيَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ ای که مالک حاجات خواهندگانی و از باطن لب فروبستگان خبر داری، از سوی تو برای هر خواهشی، گوشی شنوا و پاسخی آماده است بخشی از دعای هر روز ماه رجب 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✅ یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد. در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است. از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است: وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾ فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى‏ دانستيم مسلما از شما پيروى مى‏ كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى‏ گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى ‏نهفتند داناتر است. https://goo.gl/wMRp9G کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره رحمان مجرم و تکذیبگر آیه ۴۳ «تکذیب» را به «مجرم»ها نسبت داده، و از اینجا معلوم می¬شود هر مجرمی مکذب هم هست. البته ممکن است به طور زبانی و رسمی به تکذیب مبادرت نکند اما «با زبان عمل» تکذیب را انجام می دهد. در همین دنیا هم اگر کسی بداند که فلان خلاف قانون قطعاً به مجازات سخت می انجامد، به آن کار اقدام نمی کند. البته خیلی هستند که به کارهائی مبادرت می کنند که در قانون مجازات سختی برای ارتکاب آنها پیش بینی شده، اما آنها امیدواری زیادی دارند که گیرنخواهند افتاد. آخرت و قیامت هم همینطور است. نعمات بهشت به زبان مخاطب اولیه آیات این پاراگراف به زبان مخاطب اولیه است. همانطور که جنین هیچ راهی برای درک این جهان ندارد، ما نیز هیچ راهی برای درک آن جهان نداریم. اگر شما (خواننده محترم که آدم فرهیخته ای هستید که این قبیل متون را می خوانید) قرار باشد فرضاً به یک جنین داخل رحم، این جهان را توصیف کنید، چه می توانید بگوئید؟ در این جهان ناراحتی هائی هست که نمی توان آنها را برای او توصیف کرد و همچنین خوشی هائی هست که با توجه به مفاهیمی که او می تواند درک کند نمی توان برایش توضیح داد. غذای او ساده ترین نوع غذا است و از طریق بند ناف به او می رسد، محیط او هم گرم است، و اگر از او نظرخواهی شود، احتمالاً شرایط خویش را ایده آل تصور می کند و تمایلی به خروج از آن زندگی نخواهد داشت. ما نیز واقعاً از جهان بعدی تصور روشنی نمی توانیم داشته باشیم، لذا خداوند مفاهیمی مانند نهایت عزت و احترام، نهایت رفاه، نهایت قدرت و ثروت، نهایت راحتی و آسایش و آرامش، و نهایت در اختیار بودن همه مطلوبیت ها، را، ساده و ساده کرده و در قالب کلماتی که مخاطب ظاهرآنها را بفهمد (نه اینکه بتواند حقایق آنها رابفهمد) بیان کرده است و البته همین مقدار هم هوش ربا است. آقای جمال گنجه ای ادامه دارد.... https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، 🛑قسمت دوم:: 🌸❓❓معناي چيست؟ منظور از اينكه اسماء حسني تنها براي خداست،چيست؟ 🔶💮 لازمه اينكه اسمى از بهترين اسماء باشد اين است كه بر يك معناى كمالى دلالت كند، آنهم كمالى كه مخلوط با نقص و يا عدم نباشد، و اگر هم هست تفكيك معناى كمالى از آن معناى نقصى و عدمى ممكن باشد، پس هر اسمى كه در معناى آن احتياج و عدم و يا فقدان نهفته باشد مانند اساميى كه بر اجسام و جسمانيات و افعال زشت و معانى عدمى اطلاق مى شود اسماى حسنى نبوده اطلاقش بر ذات پروردگار صحيح نيست 💮در جمله (( و لله الاسماء الحسنى )) كه (( لله )) خبر است مقدم ذكر شده و اين خود حصر را مى رساند (و معناى جمله اين است : تنها براى خدا است اسماء حسنى ). 🔸💮( ) هم با (( الف و لام )) آمده و هر جمعى كه (( الف و لام )) بر سرش در آيد عموميت را مى رساند و معناى آن اين است كه هر اسم احسن كه در وجود باشد از آن خدا است و احدى در آن با خدا شريك نيست ، و چون خود خداى تعالى همين معانى را بغير خود هم نسبت مى دهد و مثلا غير خود را نيز عالم ، ، و مى داند لذا تنها براى خدا بودن آنها معنايش اين است كه حقيقت اين معانى فقط و فقط براى است و كسى در آنها با خدا شركت ندارد. 💮🔸و ظاهر آيات بلكه صريح بعضى از آنها اين معنا را تاييد مى كند، مانند جمله (( ان القوه لله جميعا)) و جمله (( فان العزه لله جميعا)) و جمله (( و لا يحيطون بشى ء من علمه الا بما شاء)) و جمله (( هو الحى لا اله الا هو)) بطورى كه ملاحظه مى كنيد، از اين آيات بر مى آيد كه حقيقت هر تنها و تنها از ، و كسى در آنها شريك او نيست مگر به همان مقدارى كه او تمليك به اراده و مشيت خود كند. 💮🔸ظاهر كلام خداى تعالى در هر جا كه ذكرى از اسماء خود كرده نيز اين معنى را تاييد مى كند، مانند آيه (( الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنى (( و آيه (( قل ادعوا الله او ادعوا الرحمان اياما تدعوا فله الاسماء الحسنى (( و آيه (( له الاسماء الحسنى يسبح له ما فى السموات و الارض )) 💮 🌸و ظاهر همه اين آيات اين است كه هر حقيقتش تنها براى است و بس 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 8 صفحه : 450 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx @quranpuyan
یک نفس یاد خدا یک سبد خاطر آسوده و شاد یک بغل شبنم آرامش صبح یک هزار آینه از جنس دعا همه تقدیم شما . . . سلام صبحتان سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
✅ دو دیدگاه راجع به 1⃣ “صلاه الرغائب” نمازی که در اولین شب جمعه ماه رجب برای رسیدن به ثواب بسیار و برآورده شدن آرزوهای بلند خوانده می شود . ریشه و اساس این نامگذاری و این اعمال روایتی است که در برخی از کتاب های دعا و حدیث در اعمال ماه رجب به نقل از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. انجام اعمال لیله الرغائب در میان عوام اهل سنت و شیعه رواج داشته و دارد مخصوصا در سالهای اخیر با برنامه ها و تبلیغات گسترده صدا وسیما توجه عامه مردم به آن بیشتر شده است. در این گفتار کوتاه این روایت را از جهت متن و سند مورد بررسی قرار می دهیم: اصل این حدیث در منابع اهل سنت است و از این طریق و به نقل از آنها وارد کتابهای دعائی و روایتی شیعه شده است. این حدیث در منابع دعائی و حدیثی شیعه برای اولین بار توسط ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه‍- ق‌) در کتاب ” إقبال الأعمال” روایت شده است و بعد از آن علامه حلی (متوفای ۷۲۶ ه‍- ق‌) در اجازه کبیرش به بنی زهره، با سندی عامی، که بسیاری از رجال آن از مجاهیل هستند، نقل می‌کند، اما در کتب علامه حتی اشاره‌ای هم به این روایت نشده است. بسیاری از محدثین و فقها شیعه و اهل سنت روایت فوق را ضعیف، جعلی و غیر قابل اعتماد دانسته اند: مرحوم علامه مجلسی(متوفی ۱۱۱۰ ه‍- ق‌) درکتاب در اعمال ماه رجب می گوید: “و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها على سبیل الإجمال” ( زاد المعاد،ص۴۰) در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر میکنم. پس از بیان اجمالی نماز هر شب از ماه رجب (ص۴۲) می گوید:” و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه” برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری میکنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم. مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه‍- ق‌) حدیث را به دلیل عامی بودن غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می‌داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص: ۱۰۳٫) مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در جواب سؤال از مستحب بودن نماز رغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج‌شنبه قبل از آن می‌گوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲) غلامحسين قيصريه ها http://ammre.ir/%D9%84%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8%D8%AD%D9%82%D9%8A%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87/ ادامه در پست بعدی👇👇
(ادامه پست بالا) 2️⃣ اگر کسی اشکال کند که سند این روایت ضعیف است،در پاسخ گفته می شود: در مستحبات عمل فقها بر تسامح در بررسی دلیل آنها قرار گرفته و این از باب محتوای اخبار من بلغ هست که این اخبار در حد استفاضه اند و بعید نیست که از لحاظ معنا متواتر باشند که مفاد آنها این است: به هرکس ثواب عملی از جانب رسول خدا«صلی الله علیه وآله» برسد«به اینکه پیامبر«ص» فرموده اگر این عمل را انجام دهید فلان ثواب به شما داده می شود» و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا«صلی الله علیه وآله»این کلام را نفرموده باشد. شیخ انصاری در این رابطه می فرمایند: «أخبار من بلغ : الأخبار المستفيضة التي لا يبعد دعوى تواترها معنى : فمنها : مصححة هشام بن سالم عن أبي عبد الله عليه السلام قال : (من بلغه عن النبي صلى الله عليه وآله شئ من الثواب فعمله ، كان أجر ذلك له ، وإن كان رسول الله صلى الله عليه وآله لم يقله. ومنها : حسنة أخرى - كالصحيحة - له ، عن أبي عبد الله إليه السلام أيضا ، قال : ( من سمع شيئا من الثواب على شئ فصنعه كان له أجره وإن لم يكن كما بلغه) .[۱] این امر در بسیاری از مستحبات جاری است و منحصر به این نماز نیز نمی شود. وبر فرض اخبار من بلغ برای کسی ثابت نباشد،انجام عمل رجاء و به قصد مطلوبیت و نه ورود هیچ منع شرعی ای ندارد و به این اعمال بدعت گفته نمی شود. http://www.askdin.com/thread12463.html کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره رحمان جنّ نکته مهمی که در اینجا مطرح است و آن اینکه مخاطب از طریق آیات این سوره، دائماً بیاد نوع دیگری از مخلوقات که آنها نیز مخاطب همین خطاب ها هستند می افتد، و راجع به آنها علاقمند و کنجکاو می شود و این علاقه مندی و کنجکاوی سرآغاز یک سلسله حرکات و فعالیت هائی برای شناخت بیشتر آنها است، که در این خصوص تاکنون حرکتی انجام نشده است. خواننده این سوره با خواندن هر آیهِ شامل ترجیع بند باید به این فکر بیفتد که موضوعِ آن نعمتی که قبل از آن مطرح شده (با در نظر گرفتنِ مطالبی که در قسمت قبلی گفته ایم) غیر از آنچه به ذهن ما می آید اشاره به نعمتِ نظیری در جهانِ جنّ نیز دارد و همیشه هم باید همزمان به ذهن بیاورد که «ذکر مصادیق افاده حصر نمیکند»– و حقیقتِ موضوع به نحو هوش ربائی عظیم تر و وسیع تر و عمیق تر از آن چیزی است که ذکر شده است. درهر حال ، ما همزادان نامرئی خویش را نمی شناسیم و از آنها اطلاع کمی داریم. اینقدر می دانیم که آنها نیز مانند ما از موهبت اختیار و آزادی استفاده می کنند و نیز می دانیم که آنها نیز مؤمن و کافر دارند و نیز می دانیم آنها نیز عذاب و نعمت دارند ونیز میدانیم هر نعمتی که ما داریم آنها نیز (در جهان خویش) نظیرش را دارند و نیز اینکه حضرت سلیمان چند تائی از آنها را بکار می گرفت بطوریکه اگر بکارگیری آنها نبود امروز بسیاری از ساختمانهای عظیم در روی زمین وجود نداشت و بیش از این چه می دانیم؟ جا دارد این مقدار از معارف قرآنی در خصوص جنّ را قدم اول قرار داده و سعی در شناخت بیشتر آنها و ارتباط گیری با آنها و سپس همکاری با آنها بنمائیم و ساختن جهانی بهتر را برای هر دو نوع با کمک یکدیگر آغاز کنیم. آقای جمال گنجه ای https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، 🛑قسمت سوم:: 🌸❓❓ اسماء الحسني چيست؟منظور از اسم براي خدا چيست؟ 💮👈اعراف:180:: 💮🔶وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ . 🔹و نيکوترين نام‌ها [صفات و ويژگيها] منحصر به خداست، پس او را به آن نام‌ها بخوانيد 241 و کساني را که در آن نام‌ها منحرف مي‌شوند [=صفات او را به طبيعت، مقدسين، فرشتگان و... نسبت مي‌دهند]، رها کنيد [=مانع و مزاحم آنان نشويد]، آنها خود به نتيجه عملي که مي‌کنند خواهند رسيد. 242 💮🌸💮 💮🔸241- منظور از اسامي نيکوي خدا، الفاظي بدون مسمّي، همچون نام‌هائي که براي فرزندان خود مي‌گذاريم، نيست، معناي «اسم» در قرآن همان مفهومي است که از صفت تلقي مي‌کنيم، يعني ويژگي‌ها و خُلقيات. علاوه بر اين سوره، در آيات 110 سوره اسراء، 8 طه و 24 حشر ، سخن از « » به ميان آمده است. سرچشمه ، ولي بعضي بندگان آن را به مخلوقات نسبت مي‌دهند, 💮👈 (اعراف 71 ، يوسف 40 و نجم 23 ). 📚از تفسير اقاي بازرگان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx @quranpuyan
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ خدایا مرا از بى خبران دورشده قرار مده "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🔴حضرت علی (ع) در مقابله با نظامی گری (۱) 🔻شگفت آور است که آن حضرت متهم می‌شود که "دانش جنگ" ندارد: «لا علم له بالحرب»(خطبه ۲۷) در حالیکه امام دانش جنگ داشت ولی با نظامی‌گری مخالف بود. 🔻نظامی‌گری یا میلیتاریسم سرنوشت همه مسائل را بدست نظامیان میدهد و دست آنان را در همه امور حکومت از اقتصاد و تجارت تا فرهنگ و قضاوت باز میگذارد و قدرت نظامی را در صدر می‌نشاند و همه گره‌ها با آن باز می‌کند ولی امام (ع) در امور نظامی، روش دیگری داشت: 🔻از نظر امام، نظامی باید پاکترین و شریفترین انسانها باشد، کسی که بر خشمش مسلطتر و از دیگران بردبارتر و عذر پذیرتر: «افضلهم حلما ..‌لا یثیره العنف»(عهدنامه مالک) ولی نظامی‌گرایان می‌خواستند سفاکترین افراد مانند بسر بن ارطاه را بکارگیرند که برای هر جنایتی آماده باشد. 🔻امام در مدیریت حکومت از بکارگیری زور و اجبار پرهیز داشت و حتی اجازه نمی‌داد به زور افراد را بجنگ بیاورند: «فان المتکاره مغیبه خیر من مشهده»(نامه۴) ولی در نظامی‌گری جایی برای آزادی مردم وجود نداشت و جنگ با اجبار و تحمیل همراه بود. 🔻نظامی‌گری اقتضای قدرت مطلقه نظامیان را داشت و حتی برای حفظ اقتدارشان میبایست از ظلمشان در حق مردم چشم پوشی شده و پرونده‌شان محرمانه مختومه میشد ولی امام (ع) رسما به فرمانداران و ماموران دولتی ابلاغ می‌کرد هر یک از نظامیان که در هنگام عبور از آن منطقه به مردم تعدی کرد بلافاصله با او برخورد کنید و مجازاتش نمایید: «فنکلوا من تناول منهم شیئا ظلما»(نامه۶۰) 🔻آنها که روحیه نظامی‌گری داشتند، دائما به حضرت اعتراض میکردند: که چرا زودتر دست بکار جنگ نمی‌شود، مگر از دشمنان می‌ترسد؟!(خطبه ۵۵) آنان حتی اصرار داشتند که امام در مهلت مقرر شده برای مذاکره هم صبر نکند و حرکت را شروع کند ولی حضرت حاضر نبود در اثر پیش دستی همه راهها را ببندد: «ان استعدادی لحرب اهل الشام و جریر عندهم اغلاق للشام»(خطبه۴۳) 🎙محمد سروش محلاتی @quranpuyan
🔴حضرت علی(ع) در مقابله با نظامی‌گری (۲) 🔻نظامی گری که دست یابی به پیروزی نظامی را از هر ارزش اخلاقی بالاتر میداند، صحنه جنگ را استثناء بر قواعد اخلاقی دانسته و در برابر دشمن هر کاری را مباح میشمارد ولی امام (ع) به سربازانش دستور میداد که فراریان را به آتش نبندید و متعرض مجروحان نشوید : «فلاتقتلوا مدبرا و لا تجهزوا علی جریح»(نامه ۱۴) 🔻از نظر امیرالمومنین شرایط جنگ و درگیری بر دشمن نباید بهانه برای ایجاد خفقان در جامعه باشد. او مفصل ترین سخنرانی اش درباره "حقوق رعیت" را در "صفین" ایراد کرد و در آن سرزمین آتش و خون و در آن شرایط حضور دشمن، بر حقوق مردم تاکید نمود و از آنان خواست که ثناخوانی مرا کنار بگذارید و بشیوه جباران با من سخن مگویید و از گفتن حق دریغ نکنید(خطبه ۲۱۴) ولی در نزد نظامی گرایان در آن شرایط حساس، مردم را به اطاعت محض باید فراخواند و زبانها را باید در کام حبس کرد. 🔻نظامی گرایان با پیش آمد حوادث تلخ، فورا فضای جامعه را امنیتی میکنند و بلافاصله به دستگیری و برپا کردن چوبه های دار مبادرت میکنند. میگویند باید شبکه اخلاگران را کشف کرد و از ریشه خشکاند. ولی امیرالمومنین پس از ترور خویش دعوت به عفو میکند: «فالعفو لی مزیه و هو لکم حسنه»( نامه ۲۳) و از همه خویشان میخواهد که مبادا با شعار "وای علی کشته شد " صحنه انتقام و خونریزی بوجود آورند.(نامه ۴۷) 🔻علی(ع) مرد میدان مبارزه بود و هرگز در برابر ظلم و بیداد تسلیم نمیشد ولی او از ادبیات متعارف نظامیان نفرت داشت لذا به استاندار و فرمانده ارشدش فرمود مبادا با مردم تحکم آمیز سخن بگویی: «لا تقولن انی امر»(عهدنامه مالک) علی (ع) با فرهنگ "رهبرپرستی" که نظامی گرایان ترویج میکردند مقابله میکرد و . . . . او نشان داد که در مکتب اسلام نظامی کیست ؟ او اشکار ساخت در نظام اسلامی : ♦️نظامی، آری ♦️نظامی گری، هرگز 🎙محمد سروش محلاتی @quranpuyan
🌹🌹 دعوت به مشارکت در انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی 280 درس از 30 جزء قرآن" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ با سلام و تبریک ایام پربرکت ماه رجب ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، بر آن شدیم نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء را با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب کتاب نیز منتشر نماییم تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 💐💐 بلطف خداوند، با اتمام مراحل تالیف کتاب و انجام ویراستاری، صفحه آرایی و طرح جلد این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم تا قبل از سال جدید منتشر و تا حلول ماه مبارک در اختیار کلیه علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. ⬅ با توجه به هزینه های بالای چاپ و از آنجا که انتشار این کتاب غیرانتفاعی بوده و بر اساس هزینه های تمام شده به متقاضیان ارایه میشود، 🌺🌺از همه خیرین گرامی و موسسات و کانونها و نهادهای قرانی و فرهنگی جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم.🙏 ✳✳روشهای مشارکت و مزایای آن: 1-درج اسم و مشخصات موسسه به عنوان در ابتدای کتاب و اهدای 10 جلد بطور رایگان درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 100 جلد کتاب 2-اهدای کتاب به یاد و درگذشتگان و درج نام آنها در ابتدای کتاب و اهدای 5 جلد کتاب بصورت رایگان درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 50 جلد کتاب ✅ جهت توضیحات بیشتر و هماهنگی باشماره زیر تماس بگیرید یا در پیام رسانها ، پیام ارسال فرمایید. 09123732102 @quranpuyan
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی درسه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. 🌸 تدبر و فهم سوره اعراف: اي فرزندان ادم شيطان شما را نفريبد .نجات در تبعيت از هدايت الهي است. 👇 https://quranpuyan.com/yaf_postst5248_tdbr-w-fhm-swrh-rf--y-frzndn-dm-shyTn-shm-r-nfrybd--njt-dr-tbyt-z-hdyt-lhy-st.aspx 🌸 دانلود رايگان اپليكيشن ترجمه فارسي خلاصه التحقيق في كلمات القران.👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5253_dnlwd-rygn-plykyshn-trjmh-frsy-khlSh-ltHqyq-fy-klmt-lqrn.aspx 🌸اشتباه ادم و حوا چه بود؟ منظور از نمایان شدن زشتی هایشان چیست؟👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx 🌸 تدبر و فهم سوره غافر:هشدار به کافرانی که از روی تکبر به جدال و خصومت با رسولان برخیزند .👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5282_tdbr-w-fhm-swrh-Gfr-hshdr-bh-khfrny-khh-z-rwy-tkhbr-bh-jdl-w-khSwmt-b-rswln-brkhyznd.aspx ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
الهی... یاریمان کن امروز را با عشق تو آغاز کنیم قضاوت فقط کار توست بخشندگی از آن توست عشق در وجود توست قدرت در دستان تو کمکمان کن تا در مسند قضاوت ننشینیم ✨سلام روزتان خوش✨ @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 4⃣6⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۱۸🌹 و بر پیراهن وی خونی دروغین(برای یعقوب) آوردند ،گفت:بلکه نفس شما کار را برای شما آراسته. پس اینک صبر جمیل خواهم و بر آنچه توصیف می کنید از خداوند یاری میخواهم. 🌹پیدایش، فصل ۳۷ آیه ۳۱🌹 آنها بُزی را کشتند و ردای یوسف را در خون آن بُز فرو بردند و گفتند: ما این را پیدا کردیم. ببین آیا مال پسر توست؟ (تورات،پیدایش، فصل۳۷آیه۳۱) https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۷۸-۴۶ سوره رحمان از تفسیر نور ۱- در دادگاه عدل الهی،نژاد،رنگ،شغل،سن و جنسیّت ملاک سنجش نیست. وَ لِمَنْ خافَ ... جَنَّتانِ ۲- خدا ترسی،سرچشمه ی حق پذیری و عمل صالح است و لذا برای ورود به بهشت،شرط دیگری در کنار خوف نیامده است. وَ لِمَنْ خافَ ... جَنَّتانِ ۳- ذات خداوند،منشأ رحمت است.توجّه انسان به مقام و جایگاه خداوند در نظام هستی و دادگاه قیامت،موجب دقّت در رفتار و گفتار و پیشگیری از وقوع جرم و گناه می شود. «خافَ مَقامَ رَبِّهِ» ۴- در تربیت،باید تهدید و تشویق در کنار هم باشد. هذِهِ جَهَنَّمُ ... جَنَّتانِ ۵- در بهشت هم فراوانی هست، «مِنْ کُلِّ فاکِهَهٍ» هم تنوّع، «زَوْجانِ» و هم در دسترس بودن. «جَنَی الْجَنَّتَیْنِ دانٍ» ۶- خوف امروز،آرامش فرداست. وَ لِمَنْ خافَ ... مُتَّکِئِینَ عَلی فُرُشٍ ... ۷- تمایل انسان به پاکی،بکارت و زیبایی همسر،خواسته ای اصیل است،نه تمایلی تلقینی و زائیده فرهنگ و محیط. لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ ... ۸- زنان بهشتی غیر از همسران بهشتیان در دنیا هستند.زیرا احدی با آنها تماس نگرفته است. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ» ۹- اول عفّت زن بعد زیبایی او.ابتدا «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» و سپس «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ» ۱۰- در برابر احسان و نیکی دیگران،ما نیز نیکی کنیم. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ» (آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان،جز نیکوکاری بنده سزاوار است؟) ۱۱- پاداش احسان به هر نوع،به هر مقدار،در هر زمان و مکان و نسبت به هر شخصی باید احسان باشد. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ» ۱۲- یکی از فلسفه های قیامت،اجرای عدل و جزای احسان هاست. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ» ۱۳- پاداش نیک خداوند به نیکی های ما،نعمت است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ۱۴- خداوند،سرچشمه همه خیرها و برکت هاست و تبرّک جستن به نام مبارک او شایسته است. «تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ» ۱۵- تمام نعمت ها و زیبائی ها و کیفرها و پاداش ها،نمودی از ربوبیّت خداوند است. «تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا