eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مى‏شود .👌 🌹 با سلام و تبریک سالروز ميلاد پر بركت حضرت علي ع با مشارکت در انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی 280 درس از 30 جزء قرآن" از جانب خود يا به نيابت از درگذشتگان يا خود ،از بركات دنيوي و اخروي انفاق قرآني بهره مند شويد. ✳✳روشهای مشارکت : 1-اهدای کتاب به یاد و درگذشتگان و درج نام آنها در ابتدای کتاب و اهدای 5 جلد کتاب بصورت رایگان، درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 50 جلد کتاب 💐💐💐 علاقمندان ميتوانند از لينك زير نسبت به ثبت مشخصات خود و پرداخت وجه اقدام نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/333464 2-مشاركت و اهداي وجه به هر ميزان كه شما تمايل داريد از طريق لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan1 توضیح کتاب: ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، بر آن شدیم نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء را با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب کتاب نیز منتشر نماییم . 💐💐 بلطف خداوند، با اتمام مراحل تالیف کتاب و انجام ویراستاری، صفحه آرایی و طرح جلد این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم تا قبل از سال جدید منتشر و تا حلول ماه مبارک در اختیار کلیه علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. @quranpuyan
💫 در کلام مولا علی ع 💮🌸فضائل قرآن‏ : 🔶🔸آگاه باشيد!اين قرآن پند دهنده‏ اى است كه انسان را نمى‏ فريبد،هدايت كننده ‏اى است‏ كه گمراه نمى‏ سازد و سخنگوئى است كه هرگز هم دروغ نمى‏گويد.هر كس با قرآن مجالست‏ كند از كنار آن با«زيادى‏»يا«نقصانى‏»بر مى‏ خيزد: 💮🔶زيادى در هدايت،يا نقصان از كوردلى و جهل‏ آگاه باشيد!هيچكس پس از داشتن قرآن فقر و بيچارگى ندارد،و هيچكس پيش ازآن غنا و بى‏ نيازى نخواهد داشت،بنا براين از قرآن براى بيمارى‏هاى خود شفا و بهبودى‏ بطلبيد،و براى پيروزى بر شدائد و مشكلات از آن استعانت جوئيد،زيرا در قرآن شفاى‏ بزرگترين بيماريها يعنى كفر و نفاق و گمراهى و ضلالت است،پس آنچه مى‏خواهيد به‏ وسيله قرآن از خدا بخواهيد،و با دوستى قرآن به سوى خداوند توجه كنيد، هرگز بوسيله‏ كتاب خدا از مخلوق چيزى درخواست نكنيد(و آنرا وسيله رسيدن به آرزوهاى مادى خودقرار مدهيد) زيرا چيزى كه بندگان به وسيله آن به خدا تقرب جويند محترم‏ تر از قرآن نيست. و بدانيد! قرآن شفاعت كننده ‏اى است كه شفاعتش پذيرفته،و گوينده‏ اى است كه‏ سخنش تصديق مى‏گردد.آن كس كه قرآن در قيامت‏ شفاعتش كند مورد شفاعت قرارمى‏گيرد.و هر كس،قرآن از او شكايت كند گواهيش بر ضد او پذيرفته مى‏شود 💮💢،در روزقيامت گوينده ‏اى صدا مى‏ زند:«آگاه باشيد امروز هر كس گرفتار بذرى است كه افشانده‏ و گرفتار عاقبت كارى است كه انجام داده جز آنان كه بذر قرآن افشانده‏ اند»پس شمااز بذر افشانان قرآن و پيروان آن باشيد!با قرآن خدا را بشناسيد و خويشتن را با آن اندرز دهيد.و هر گاه(نظر شما بر خلاف قرآن بود)خود را متهم كنيد،و خواسته‏ هاى خويشتن را دربرابر قرآن نادرست‏ بشماريد. بخشی از خطبه 176 نهج البلاغه @quranpuyan
🔴 (ع) و 🔸 مهمترین‌ اصل‌ و پایه‌ حقوق‌ بشر، «کرامت‌ انسانی» است. قرآن‌ کریم‌ با عبارت‌ «لَقَد‌ کَرَّمنَا بَنِی‌ آدَمَ» همانا فرزندان‌ آدم‌ را کرامت‌ بخشیدیم. (اسرأ/ ۷۰) به‌ این‌ حقیقت‌ اشاره‌ می‌کند. 🔹علی (ع) اجازه‌ نمی‌دهد که‌ به‌ بزرگواری‌ انسان‌ لطمه‌ وارد شود هر چند در برابر حاکمی‌ چون‌ علی (ع) باشد. افزون‌ آن‌ که‌ علی (ع) نه‌تنها رعایت‌ کرامت‌ انسان‌ را در حال‌ حیاتش‌ لازم‌ می‌دید بلکه‌ سفارش‌ می‌نمود تا بعد از مرگ‌ انسان‌ نیز احترامش‌ باید حفظ‌ شود حتی‌ اگر دشمن‌ باشد. اوج‌ توجه‌ آن‌ حضرت‌ در وصیت‌نامه‌ ایشان‌ در مورد قاتل‌ خویش‌ است. علی (ع) در وصیت‌ خود پیرامون‌ ابن‌ملجم‌ فرمود: «دست‌ و پا و دیگر اندام‌ او را مبرید که‌ من‌ از رسول‌ خدا شنیدم‌ می‌فرمود: بپرهیزید از بریدن‌ اندام‌ مرده‌ هر چند سگ‌ دیوانه‌ باشد.» 🔹از طرف‌ دیگر علی (ع) جهت‌ رعایت‌ اصل‌ کرامت‌ آسیب‌شناسی‌ می‌کند. از مهمترین‌ مواردی‌ که‌ اصل‌ کرامت‌ انسان‌ مورد خدشه‌ قرار می‌گیرد، کبرورزی‌ حاکمان‌ است. بدین‌ خاطر علی (ع) تذکارهای‌ مهم‌ نسبت‌ به‌ کبر و به‌ خصوص‌ به‌ کبر حاکمان‌ می‌دهد. 🔸 اگر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است می‌گویم ؛ آنجا که به عنوان یک حاکم می‌گوید از من انتقاد کنید و حق انتقاد دارید. در کدام کتاب بهتر از نهج‌البلاغه حقوق اپوزیسیون محترم شمرده شده است؟ 💮⭕️ درد بی درمان امروز دنیا عدم توجه به حقوق اقلیت و حقوق اپوزیسیون است؛ دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت می‌زنند در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است چون اکثریت که قدرت را دارد و این در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوقی از این دست چگونه باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرف‌ها حرف بزند فقیهانه و خواندنی می‌شود. 🖊ایت الله محقق داماد @quranpuyan
 اَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَاْلعِوَجِ كجاست آنكه چشم براهش هستند براى راست كردن نادرستيها و كجيها؟ @quranpuyan
4_5942733268636926502.mp3
13.36M
🔷خلافت در نهج البلاغه(۱۱)🔷 🔵شیوه امیرالمؤمنین(ع) از خلفای گذشته 🔻امیرالمؤمنین(ع)، گاه از خلفای قبل انتقاد می‌کرد ولی انتقادش منطقی بود و نه کینه توزانه. به مسائل اصلی بسنده می‌کرد و وارد مسائل جزئی نمی‌شد و از مباحث شخصی نیز صرف نظر می‌نمود . از طرف دیگر، سیاست او، سیاست اصلاح رویه‌های غلط گذشته (مانند تبعیض در توزیع بیت المال) بود نه سیاست عیب جویی از پیشینیان. و اساسا انتقاد از حاکمان سابق برایش در حاشیه بود که کمتر رغبت به طرح آن داشت. 🔻ولی پس از این دوره، توسط گروهی از شیعیان به تدریج نقدها از حاشیه به متن آمد و گسترش یافت. و اعتراض به "شیوه‌های غلط"، جای خود را به نفرت پراکنی به "اشخاص" داد و کم کم این اظهار"تنفر" از آنان، برای ما موضوعیت پیدا کرد و حتی کسانی که همان رویه‌های ناصواب (مثل خشونت و تبعیض) را دنبال می‌کردند، به بانیان آنها طعن و لعن داشتند تا به ثواب برسند! 🔻و اینک باید بررسی کرد که بین آن شیوه امام (ع) در انتقاد، با شیوه ما در این زمینه و آنچه که تحت عنوان مطاعن خلفا نگاشته ایم، چه شباهتی وجود دارد و چرا از"نقد اصولی" به " نفرت شخصی رسیدیم؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
💐💐💐در این مبارک، باقیات صالحات قرآنی برای خود و اموات خود، هدیه نمایید. 🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مى‏شود .👌 🌹 با سلام و تبریک سالروز ميلاد پر بركت حضرت علي ع و آرزوی قبولي طاعات در ايام البیض ماه با مشارکت در انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی 280 درس از 30 جزء قرآن" از جانب خود يا به نيابت از درگذشتگان يا خود ،از بركات دنيوي و اخروي انفاق قرآني بهره مند شويد. ✳✳روشهای مشارکت : 1-اهدای کتاب به یاد و درگذشتگان و درج نام آنها در ابتدای کتاب و اهدای 5 جلد کتاب بصورت رایگان، درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 50 جلد کتاب 💐💐💐 علاقمندان ميتوانند از لينك زير نسبت به ثبت مشخصات خود و پرداخت وجه اقدام نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/333464 2-مشاركت و اهداي وجه به هر ميزان كه شما تمايل داريد از طريق لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan1 توضیحات کتاب در لینک زیر قابل مشاهده است @raftarequrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ هیچ بالاتر از و نیست. ❓ایا مصالح نظام، دروغ گفتن و خلاف، را جایز می کند؟ 💮🔸عملكرد حضرت علي ع در شوراي 6 نفره تعیين خليفه پس از عمر،نشان دهنده محدود بودن دايره مصلحت و اضطرار براي گفتن است. ⭕️متاسفانه بر خلاف وسيع بودن شعاع دايره مصلحت سنجي در جامعه امروز ما،حضرت علي حتي در لحظه اي حساس و تكرار ناشدني براي جلوگيري از حكومت عثمان و بازگشت مقام رهبري و امامت جامعه به معصومين،مصلحتي براي دروغ گفتن نديدند. 💮👈شهيد مطهري هم اين حادثه را در كتاب حماسه حسيني اين گونه روايت ميكند 🔶"شورا طوری تركیب شده بود كه عمر خودش هم می دانست كه بالأخره خلافت به عثمان می رسد، چون علی علیه السلام قطعاً رأی سه به علاوه ی یك نداشت؛ حد اكثر این بود كه علی سه نفر داشته باشد كه مسلّماً عثمان در میان آنها نبود، زیرا عثمان رقیبش بود. پس عثمان قطعاً برنده است. نتیجه این شد كه زبیر گفت: من رأیم را دادم به علی، طلحه گفت: من رأیم را دادم به عثمان، سعد هم كنار رفت. كار دست عبد الرّحمن بن عوف باقی ماند؛ به هر طرف كه رأی می داد او انتخاب می شد. 💮👈عبد الرّحمن، اول آمد سراغ علی علیه السلام گفت: علی! آیا حاضری با من بیعت كنی به این شرط كه خلافت را به عهده بگیری و بر طبق كتاب اللّه (قرآن) و سنّت پیغمبر و سیره ی شیخین عمل كنی؟ 💮💢روش زمامداری و رهبری تو، همان روش شیخین (أبو بكر و عمر) باشد. ببینید علی چگونه در اینجا بر سر دوراهی تاریخ قرار می گیرد! در چنین موقعیتی هر كس پیش خود به علی می گوید: اكنون وقت تصاحب خلافت است، دوراهی تاریخ است، خلافت را یا باید بنی امیّه ببرند یا تو، یك دروغ مصلحتی بگو. 💢ولی علی گفت:حاضرم قبول كنم كه به كتاب اللّه و سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب می كنم عمل كنم. عبد الرّحمن بن عوف رفت سراغ عثمان و همان سؤال را تكرار كرد. عثمان گفت حاضرم. 💮👈این قضیه سه بار تكرار شد. عبد الرّحمن می دانست كه از حرف خودش برنمی گردد و نمی آید در اینجا روش رهبری شیخین را امضا كند و بعد گفته ی خود را پس بگیرد. 💮💢در این صورت، علی خودش را قربانی خلافت كرده بود. در هر سه نوبت، علی علیه السلام پاسخ داد: بر طبق كتاب اللّه، سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب میكنم و اجتهاد رأی آن طور كه خودم اجتهاد می كنم، عمل می كنم. 👈 عثمان به این شكل خلیفه شد" http://yon.ir/Qp4075 💮🌸💮🌸💮🌸💮🌸 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خورشیدنجابت و ادب یا زینب با فضل و وقار، منتخب یا زینب در اوج شکوه مثل کوهی بانو هستی تو عقیلةالعرب، یا زینب 🏴 سالروز رحلت پیامبرکربلا حضرت زینب(س) تسلیت باد کانال قرآن پویان @quranpuyan
ای صفت خاص تو واجب به ذات بسته به تو سلسلهٔ ممکنات کون و مکان شاهد جود تواند حجت اثبات وجود تواند سلام عزیزان صبحتان بخیر ان شاءالله هفته ای سرشار از موفقیت پیش رو داشته باشید. @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 5⃣6⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۱۹ و ۲۰🌹 و کاروانی از راه رسید و آب آورشان را فرستادند، پس او دَلو خود را انداخت ، گفت: مژده باد، این یک پسر بچّه است و او را بعنوان کالایی پنهان داشتند و خدا به آنچه میکردند آگاه بود. و او را به بهای ناچیزی، چند درهمی فروختند و نسبت به او بی رغبت بودند. 🌹پیدایش، فصل ۳۷ آیه ۳۶🌹 امّا تاجران مدیانی یوسف را به مصر بردند و او را به فوتیفار که یکی از افسران فرعون که فرمانده ی محافظان کاخ بود، فروختند. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و سوره های صاد و صافات و بروج و قمر و ذاریات و رحمن از مرحله پنجم ارائه شدند. ان شاء الله از امروز سوره هفتمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز اول سوره طاها بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان طه {1} طه {1} مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى {2} قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى {2} إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى {3} جز اينكه براى هر كه مىترسد پندى باشد {3} تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى {4} [كتابى است] نازل شده از جانب كسى كه زمين و آسمانهاى بلند را آفريده است {4} الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى {5} خداى رحمان كه بر عرش استيلا يافته است {5} لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى {6} آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو و آنچه زير خاك است از آن اوست {6} وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى {7} و اگر سخن به آواز گويى او نهان و نهانتر را مىداند {7} اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى {8} خدايى كه جز او معبودى نيست [و] نامهاى نيكو به او اختصاص دارد {8} ♻️ عصاره فراز آیات ۸-۱ : قرآن که نازل شده توسط خداوند خالق رحمان است، اهل خشیت را متذکر می کند نه همه را.پس ای پیامبر خود را به مشقت نینداز آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓ مفهوم ایه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد11) چيست؟ چه و چه مشمول اين ايه است؟ فردی است یا اجتماعی؟ 🛑قسمت سوم: 🔶إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ  وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ .(11رعد) 🔹🔸همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌اى براى آنان نيست. آيا خداوند را كه داده، ميگيرد؟ 💮💢وعده و وعید الهی 🔶💮[ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1] این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2] و بیانگر سنّت الهی در وعده و وعید است. 1⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل. 2⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می ‌شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است. 3⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می ‌گیرد یا نمی ‌گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی‌ گیریم و همچنان ادامه می ‌دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود می‌گیریم. 🌸👈خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از است دیگر تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می ‌دهیم، ما از كسی نمی‌ گیریم؛ از اینجا مرز شروع می ‌شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است. 💮🔸 چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی ‌گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد. 💮👈پس درباره فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می‌ كند؛ اما درباره اگر امتی و ملّتی پشت پا به بزند، این زودتر منقرض می ‌شود؛ حكومتی پشت پا به بزند زودتر منقرض می ‌شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند. [1]. سوره انفال, آیه53. [2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾. [3]. سوره نحل، آیه 53. [4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾. [5]. صحیفه سجادیه، دعای 45. [6]. صحیفه سجادیه، دعای 12. [7]. سوره یوسف، آیه 90. 💫ايت الله جوادي املي 💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst5278_i-naW-llWha-la-yuGayiWru-ma-biqawmin-HataW-yuGayiWruw-ma-bia-nfusihim-frdy-st-y-jtmy.aspx @quranpuyan
یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ ‌ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ و نه تو را بشناسد تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً از روی نعمت بخشی و مهرورزی بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
📖 ؟ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ  مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم. در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است که: «نزد خدا مقامی است که جز با دعا و تقاضا نمی‌توان به آن رسید، و اگر بنده‌ای دهان خود را از دعا فرو بندد و چیزی تقاضا نکند چیزی به او داده نخواهد شد، پس از خدا بخواه تا به تو عطا شود، چرا که هر دری را بکوبید و اصرار کنید سر انجام گشوده خواهد شد». کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۸-۱ سوره طه از تفسیر نور ۱- وحی الهی برای ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. ما أَنْزَلْنا ... لِتَشْقی ۲- در انجام تکالیف دینی،تحمّل مشقّت های طاقت فرسا لازم نیست. ما أَنْزَلْنا ... لِتَشْقی ۳- انسان فطرتاً دارای باورهایی است،ولی چون از آنها غافل می شود نیاز به تذکّر دارد. «تَذْکِرَهً» ۴- برای رشد مناسب،تنها کمال مربّی و مبلّغ کافی نیست،باید زمینه ی پذیرش نیز فراهم باشد. «لِمَنْ یَخْشی» چنانکه برای برداشت محصول خوب،بذر خوب،زمین مناسب و مراقبت لازم است. ۵- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیری است. «تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشی» ۶- وظیفه ی پیامبر تذکّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. «إِلاّ تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشی» ۷- تشریع و تکوین،هر دو از یک منبع هستند و قوانین آنها با یکدیگر مطابقت دارد. «تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ» ۸- نزول قرآن جلوه ای از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستی است. تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ ... اَلرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی ۹- نام نیکو وزیبا چه در لفظ و چه در معنا،یک ارزش است و خداوند،هم خود جمیل است و هم بهترین و نیکوترین نام ها را دارد. «لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا