eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت و فضیلت درک سحر ، و خوردن سحری در ماه مبارک رمضان در کلام آیت الله مجتهدی تهرانی ( رحمت الله علیه ) ✅ اصل روزه در ماه رمضان برای این می باشد که در سحر بیدار باشید‼️ ◆◇□◇◆▽▲▽◆◇□◇◆ ✍حاج آقا دولابی میفرمودند : شب‌های ماه رمضان است، اغلب شما جوان هستید. وضو بگیرید نماز بخوانید کم حرف بزنید کم قصه بگویید ! این چیزهایی که در تلویزیون نشان می‌دهند برای تفریح است یا برای بچه‌ها ! شما که روزه دارید کمتر این و آن را گوش دهید ، کمی به کارهایتان برسید. نیم ساعت یا یک ساعت بعد از نماز در سجاده بنشینید و خدا را یاد کنید. افطار که کردید، بدنتان که آرام گرفت ، به دعایی ، به ثنایی یک دقیقه خدا را یاد کنید. با خودتان خلوت کنید ، به قرآن نگاه کنید ، یا اینکه اصلا ساکت بنشینید ، این خیلی قیمتی است. @qurantehran
سی روز ـ ✅ فرمود بلند شو قرآن را بخوان! هر دو باب تفعیل است: ﴿رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً﴾. با جامعه بددهن و بدزبان که روبه‌رو هستید: ﴿تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلاً﴾، من نمی‌گویم یکجا همه دردها را تحمل بکن! اما به تدریج تحمل بکن. اینها به هر حال حل می‌شود. بنابراین این سوره مبارکه که اوایل بعثت نازل شد، این معرفی قرآن است که من چه کسی هستم؟ قرآن چیست؟ در چه زمانی و در چه زمینی است؟ با چه کسی حرف می‌زنم؟ من دستوری می‌دهم، حالا اختصاصی به قرآن کریم ندارد، هر کسی، در هر جایی بخواهد حرف‌های عالمانه را بشنود و بپروراند، در وسط حرف استاد، گوینده یا نویسنده حرف نزند. بعد آدم بخواهد اشکال بکند، اشکال وارد می‌کند؛ اما وسط حرف او حرف خود را بیاورد، معلوم نیست او چه گفته است! ممکن است اشکالش وارد نباشد. این دستور البته درباره قرآن کریم با حرمت خاص است؛ اما یک فرمان هرمنوتیکی است. فرمود این کتاب در این شرایط نازل شده، با این وضع نازل شده، عده‌ای دشمن هستند، مخالف هستند؛ اما تو «تبتّل» بکن، نه «تبتّلاً»، «تبتیلاً»! یکجا بخواهی همه دردها را تحمل بکنی، سخت است. 🔻﴿یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ٭ قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً﴾، چون غالب این برکات در شب نازل شده است. ﴿قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً﴾، آن سخت است که کلّ شب، چرا شب؟ برای اینکه ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَویلاً﴾؛ اشتغالات فراوانی داری. در مکه یک سلسله اشتغالات بود، در مدینه اشتغالات دیگری بود: ﴿نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً ٭ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ﴾، حالا بلند شدم چه کار بکنم؟ نماز بخوان. در نماز محور اصلی نماز قرآن است. «لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْکِتَاب»، همین است. «حمد» و سوره که قرآن است، آن ذکر رکوع و سجود هم که به هر حال از قرآن است یا خود آیه است یا برداشت از آیه. یا «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ‏» هست یا «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی» هست یا «سبحان الله» هست یا «الله اکبر» هست یا «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ» است که «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏»، در آیات فراوانی این مضمون آمده که حول و قوّه متعلّق ذات أقدس الهی است. شما اول تا آخر، آخر تا اول نماز را بررسی کنید همین است یا به مطابقه از خود سور آیات قرآن است یا برداشت از قرآن است؛ ﴿وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً﴾، چرا؟ برای اینکه ما می‌خواهیم حرف سنگین بزنیم. حرف وزین علمی بزنیم. حرف وزین علمی را یک قلب امین و رسین تحمل می‌کند. این قول ثقیل است، وزین است. نه اینکه سخت باشد؛ وزین است؛ اما دل‌پذیر است. حرف‌های عقلی، حرف‌های عدلی، حرف‌های وفا به امر، حرف‌های عالمانه و محقّقانه است؛ اما حرف‌های دل‌پذیر است. بنابراین این کتاب حیات‌بخش است، به پیغمبر می‌گوید باید بیدار باشی تا ببینی من چه می‌گویم. به ما می‌گوید: «النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»، قبل از مرگ بیدار بشوید، ؛ وقتی بیدار شدید شب خود را از روز تشخیص می‌دهید، ؛ شب شما که سحر است، برخیزید، ببینید ما چه می‌گوییم، . وقتی به پیغمبر آن‌طور می‌فرماید، ما اگر بخواهیم با این کتاب تماس بگیریم که این چه می‌گوید، ما را بسازد، باید همین کار را بکنیم. غرض این است که ما در کنار سفره قرآن و اهل بیت نشسته‌ایم، اینها به ما پَر و بال دادند. ما اینها را پذیرفتیم و قبول داریم، اینها به ما گفتند شما می‌توانید پرواز کنید، چرا ما پرواز نکنیم؟ این علامه امینی شدن، علامه طباطبایی شدن، این وقف که نشد، چرا ما نشویم؟ پس می‌شود این کار را کرد. دارد... @qurantehran
🌱سی روز، 🔺فرمود اگر بخواهید این کتاب را تحمل کنید، «این رخش باید تا رستم را ببرد». هر اسبی نمی‌تواند. یک بخش از قرآن می‌خواهد تا قرآن را تحمل بکند. با علوم دیگر، با مبانی دیگر، اول یک بخش از قرآن را انسان زیرسازی می‌کند، می‌فهمد، باور می‌کند، بعد پایه‌های آن روی این می‌آید، وگرنه با بخش‌های دیگر، با علوم دیگر، با ابزار دیگر، با فهم‌های عادی، با حرف بشری نمی‌شود حرف الهی را تحمل کرد. چون این کار، کار سنگینی است، پس بلند شو، اول برای اینکه خوب گرم شوی، این نخ را که من به شما دادم، یاد می‌دهم که چگونه ببافی، چگونه بدوزی، چگونه ژاکت درست کنی یا بلوز درست کنی، آن وقت بعد گرم می‌شدی. وقتی گرم شدی می‌توانی بار را تحمل کنی. اگر گفتند که صلات ﴿تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ﴾، بی‌تردید انسان می‌تواند بگوید: «القرآن ینهی عن الفحشاء و المنکر»، برای اینکه غیر از او چیزی دیگر نیست. اگر گفتند این ژاکت یا بلوز گرم می‌کند، آدم بی‌تردید می‌تواند بگوید که این نخ و این کاموا گرم‌ کننده است، برای اینکه این بلوز غیر از این چیزی دیگر نیست. این نماز غیر از قرآن چیزی دیگر نیست؛ لذا در سوره مبارکه «اسراء» به جای اینکه بگوید نماز صبح، می‌گوید قرآن صبح: ﴿أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ﴾، حالا که شد، پس ﴿قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً﴾ یا ثلثین یا ثلث یا نصف. اگر نصف شد، خواستی بیشتر کنی، می‌شود ثلثین. خواستی کمتر کنی، می‌شود ثلث. این تثلیث، یعنی «أی النصف و الثُلثان و الثُلث»، همه در بخش پایانی سوره مبارکه «مزمل» آمده است. فرمود این برابر حالات شماست؛ ولی به هر حال باید برخیزی، با قرآن تماس داشته باشید، برای اینکه ما می‌خواهیم بخش‌های دیگری از قرآن را به شما بگوییم. در سوره مبارکه «حشر» و امثال «حشر» هم قرآن را مشخص فرمود. فرمود که این کتاب لفظی دارد، مفهومی دارد، ما بشرهای عادی مکلّف به فهم و علم هستیم، همین! مکلّف به شهود و عرفان نیستیم، ما به برهان مکلّف هستیم. قرآن برهان اقامه می‌کند، ما هم مکلّف هستیم عمل هم می‌کنیم؛ اما اگر کسی اویس قرن خواست بشود، حارثة بن مالک  بخواهد شود که راه خاص حضرت امیر را طی کند، آن راه خواص است، آن بر ما واجب نیست... دارد... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر شب یک فراز فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّى عَتَبْتُ بِجَهْلِى عَلَيْكَ، وَلَعَلَّ الَّذِى أَبْطَأَ عَنِّى هُوَ خَيْرٌ لِى، لِعِلْمِكَ بِعاقِبَةِ الْأُمُورِ، فَلَمْ أَرَ مَوْلىً كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَىَّ، جریان تو در تمام جلوه‌های عالم، یعنی احاطه‌ی تو بر همه چیـــز ... کسی که بر همه چیز مُحیط است؛ خوب و بد عالَم را بهتر از هر جلوه‌ی محدودی تشخیص می‌دهد که عقلش، قدرتِ فرارفتن از گستره‌ی ادراکات محدودش را ندارد... اما با همه این احوال؛ چقدر وقتها، بر من گذشت، که برایم زیر سؤال رفتی و... چون دلیل رفتارهایت را نفهمیدم، به تو خُرده گرفتم... و کدامین مولا، اینگونه بربنده‌ی بی‌مقدار صبر می‌کند، که تو بر من ... @qurantehran
ramezan 1401- 06 .mp3
16.93M
✅ روز هفتم ـ چند نکته از سوره مبارکه ال عمران و نساء 🎙: خانم ✨ با خدا باشیم! 🍃 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 … آیا می‌شود ما با خدا نباشیم، [اما] خدا یار ما باشد، در هر جزئی و کلی، در امور داخلیه و در امور خارجیه! 🔹 پس هیچ چاره‌ای از بلیّات دنیویه و اخرویه، داخلیه و خارجیه نیست، مگر خدایی بودن و با خدا بودن و با خدایی‌ها معیت داشتن و تبعیت داشتن! 📚 به‌سوی محبوب، ص۶٢ @qurantehran
YEKNET.IR - monajat - shabe 6 ramezan 1401 - arzi.mp3
3.81M
ویژه 🍃شد بنده پشیمان و خدایش بخشید 🍃هر کس که رسید و زد صدایش، بخشید 🎤حاج @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۲۵۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۲۵۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #رعد ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامــپور) 19 - ‌پس‌ آیا کسی‌ ‌که‌ می‌داند آنچه‌ ‌از‌ جانب‌ پروردگارت‌ ‌به‌ سوی‌ تو نازل‌ ‌شده‌ حق‌ ‌است‌، مانند ‌آن‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ کور [دل‌] ‌است‌! فقط خردمندان‌ متذکر می‌شوند، 20 - همانان‌ ‌که‌ ‌به‌ عهد ‌خدا‌ وفا می‌کنند و پیمان‌ [‌خدا‌] ‌را‌ نمی‌شکنند 21 - و کسانی‌ ‌که‌ ‌هر‌ آنچه‌ ‌را‌ خداوند ‌به‌ پیوستن‌ ‌آن‌ فرمان‌ داده‌ می‌پیوندند و ‌از‌ پروردگارشان‌ می‌ترسند و ‌از‌ بدی‌ حساب‌ بیم‌ دارند 22 - و کسانی‌ ‌که‌ ‌برای‌ طلب‌ رضای‌ پروردگارشان‌ صبوری‌ کردند و نماز برپا داشتند و ‌از‌ آنچه‌ روزیشان‌ دادیم‌ ‌در‌ نهان‌ و عیان‌ انفاق‌ کردند، و بدی‌ ‌را‌ ‌به‌ نیکی‌ برطرف‌ ساختند، نیک‌ فرجامی‌ سرای‌ آخرت‌ ‌برای‌ آنهاست‌ 23 - بهشت‌های‌ جاودانی‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌با‌ پدران‌ و همسران‌ و فرزندانشان‌ ‌که‌ درستکارند ‌در‌ ‌آن‌ داخل‌ می‌شوند، و فرشتگان‌ ‌از‌ ‌هر‌ دری‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ وارد می‌شوند، 24 - [و می‌گویند:] سلام‌ ‌بر‌ ‌شما‌ ‌به‌ خاطر صبرتان‌ ‌پس‌ چه‌ نیک‌ ‌است‌ فرجام‌ ‌آن‌ سرای‌! 25 - و کسانی‌ ‌که‌ پیمان‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ‌پس‌ ‌از‌ تحکیم‌ ‌آن‌ می‌شکنند، و آنچه‌ ‌را‌ ‌خدا‌ ‌به‌ پیوستن‌ ‌آن‌ فرمان‌ داده‌ می‌گسلند و ‌در‌ زمین‌ فساد می‌کنند، ‌آنها‌ برایشان‌ لعنت‌ ‌است‌ و آنان‌ راست‌ بد فرجامی‌ سرای‌ آخرت‌ 26 - خداوند روزی‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌هر‌ ‌که‌ بخواهد وسعت‌ می‌دهد ‌ یا ‌ تنگ‌ می‌کند، و ‌آنها‌ ‌به‌ زندگی‌ دنیا سرمست‌ شدند، ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ زندگی‌ دنیا ‌در‌ برابر آخرت‌ جز متاعی‌ اندک‌ نیست‌ 27 - و کسانی‌ ‌که‌ کافر شدند می‌گویند: چرا ‌از‌ جانب‌ پروردگارش‌ معجزه‌ای‌ ‌بر‌ ‌او‌ نازل‌ نشد! بگو: خداست‌ ‌که‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ بخواهد بی‌راه‌ می‌گذارد و ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ توبه‌ کند و باز گردد، ‌به‌ سوی‌ خویش‌ هدایت‌ می‌کند 28 - همانان‌ ‌که‌ ایمان‌ آوردند و دل‌هایشان‌ ‌به‌ یاد ‌خدا‌ آرام‌ می‌گیرد آگاه‌ باش‌ ‌که‌ ‌با‌ یاد ‌خدا‌ دل‌ها آرام‌ گیرد @qurantehran
❣السلام علیک یا صاحب الزمان نامت بلند و اوج نگاهت همیشه سبز ؛ آبی‌ترین بهانه دنیای من سلام! قلبی شکسته دارم و شعری شکسته‌تر، اما نشسته در تب غوغای من سلام! ما بی‌حضور چشم تو این جا غریبه‌ایم دستی، سری تکان بده، مولای من ؛سلام! تقدیم چشم‌های تو این شعر ناتمام زیباترین افق به تماشای من سلام! @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3376457307.mp3
6.26M
🌺 جزء هشتم قران کریم (از صفحه ۱۴۱، آیه ۱۱۱ سوره مبارکه انعام) 🎙: استاد زمان: ۴۹ دقیقه @qurantehran
Joze 08-Aghaie Tahdir_1395-8-18-9-18.mp3
32.94M
(تندخوانی) 🌺 جزء هشتم قرآن کریم 🔸 سوره مبارکه انعام تا ایه ۱۱۱ تا آیه ۸۷ سوره مبارکه اعراف 🎙: استاد زمان: ۳۴ دقیقه @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ؛ 🔸 ! در این روز توفیق مهربانی به یتیمان و اطعام گرسنگان و آشکارا سلام گفتن و مصاحبت با نیکان را روزی‌ام فرما. به کرمت ای پناه امیدواران!». @qurantehran
🌺 نکات کلیدی در جزء هشتم قرآن 🔻 رهبر انقلاب: 🍃 هدایت قرآن به یک منطقه‌ی محدودی از زندگی بشر اختصاص ندارد؛ یعنی این جور نیست که قرآن در یک بخشی انسان را هدایت کند و در یک بخش دیگری از مواردِ مورد نیاز زندگی بشر، بی‌اعتنا عبور بکند. از عروج معنوی انسان بگیرید تا مسئله‌ی اداره‌ی جوامع انسانی... ماه رمضان ماه قرآن است و حقّاً میتوان در این ماه از هدایت قرآنی بهره برد. ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱سی روز، 🌸تفسیر سوره مزمل🌸 🔻فرمود که این کتاب لفظی دارد، مفهومی دارد، ما بشرهای عادی مکلّف به فهم و علم هستیم، همین! مکلّف به شهود و عرفان نیستیم، آنچه بر ما واجب است، علم است. «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»، نه «شهود الرّب فریضة». 🔺 فرمود این حقیقت اگر بر کوه نازل بشود، کوه را ریز ریز می‌کند؛ اما قرآن بر ما نازل شد، همان‌طور که ذات أقدس الهی به حضرت فرمود قرآن بر تو نازل شد، به ما هم نازل شد، ﴿وَ أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ﴾؛این قرآن برای ما هم نازل شد، در حد برهان، در حد علم، ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾، قابل فهم است برای ما، اما آن محتوا و حقیقت قرآن را فرمود اگر ما به کوه بدهیم، ریز ریز می‌شود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ﴾ همین است. این را اگر به کوه بدهیم کوه ریز ریز می‌شود. تو الآن باید آن حقیقت را تحمل کنی. این‌طور نمی‌شود که بی‌سحر نمی‌شود، بدون نماز شب نمی‌شود. این سَحر می‌خواهد، نماز شب می‌خواهد، قول ثقیل می‌خواهد، این است. فرمود این الفاظ را خیلی آسان است کسی گوش بدهد یا مثلاً خیلی سخت نیست؛ اما ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾،این را می‌خواهیم به شما بدهیم، بنابراین این نمی‌شود که شما همین‌طور به صورت عادی بخواهید تلقّی کنید. باید برخیزید کاملاً حواستان جمع باشد! خدای سبحان به پیغمبر فرمود تو در سحر برخیز! ببین من چه کار می‌کنم، تو همان کار را بکن! تو مظهر من هستی، خلیفه من هستی، با اینها باش! ولی ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾ دارد... @qurantehran
🌱سی روز، 🌸تفسیر سوره مزمل🌸 🌱 هَجر جمیل این است که جامعه را به هَم نزنی، حرف همه را گوش بدهی، جنگ کردند، دفاع بکنی، اگر خودت پیروز شدی، بگویی: «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»، این می‌شود رهبر! این می‌شود خلیفه آن مستخلف، آن مستخلف‌عنه «رَحْمَتَه وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ء»، تو هم ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾. این اختصاصی به ما مسلمان‌ها ندارد. این در سه حوزه وجود مبارک حضرت رحمت است، مگر ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ را پیغمبر قرار نداد؟! مگر ما دو تا ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ داریم؟! یکی «الله» است که ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ است ـ معاذالله ـ یکی هم پیغمبر؟ یا یک ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ بالذات داریم «هو الله سبحانه و تعالی»، یک آینه‌ای داریم که آن ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ را نشان می‌دهد، وگرنه درباره خود پیغمبر وارد شد که ﴿کَافَّةً﴾، یک؛ ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾، دو. این ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ به صورت پیغمبر است. اینکه ـ معاذالله ـ در عرض او که نیست، یک آینه تمام قدی است که او ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ را نشان می‌دهد. فرمود من با تبهکاران چه کار می‌کنم؟ تا آخرین فرصت به اینها مهلت می‌دهم. من با عدل با اینها رفتار می‌کنم. تو هم قهر نکن! ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾، هَجر جمیل این است که با مردم بودن، اشکالات اینها را حل کردن، در رذایل از اینها فاصله گرفتن، در فواضل و فضایل با اینها بودن، هم منطقه ملی و محلی را اداره کردن؛ یعنی حوزه اسلامی، هم منطقه بین‌المللی، یعنی موحدان اعم از مسلمین و مسیحی‌ها و زرتشتی‌ها و یهودی‌ها، دو؛ هم منطقه انسانی یعنی کفار و ملحدان و مشرکان، برای همه برنامه دارد. فرمود این ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾، ما با بشر کار داریم؛ چه مسلمان، چه مشرک ما برای اینها برنامه داریم. ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾، ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ حقوق بشر یعنی همین. ما در بخش سوم هم برنامه داریم، تو اگر بخواهی در هر سه بخش خلیفه من باشی، باید ببینی من با «الرحمٰن» دارم عالم را اداره می‌کنم. تو هم با عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ می‌توانی آینه من باشی، همین! این کار، کار آسانی نیست. این یک سحر می‌خواهد، بیداری می‌خواهد، بار قرآن می‌خواهد، هَجر جمیل می‌خواهد، استعانت به صبر می‌خواهد. اینکه فرمود: ﴿وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾؛ یعنی چه؟ باز هم شما همین را بررسی بکنید، می‌بینید که چیزی غیر از قرآن از در نمی‌آید. صلات که قرآن ممثّل است، صبر که دستور نماز است. دستور قرآن کریم است. فرمود اگر یک حادثه‌ای، مشکلی برای شما پیش آمد، خیلی جزع نکنید، با صبر مسئله را حل کنید. این‌طور نباشد که جزع بکنید، شما می‌توانید بر عالم مسلّط شوید. ما اصلاً برای شما مسخّر کردیم. اصلاً زمین را برای شما مسخّر کردیم، آسمان را برای شما مسخّر کردیم. چه هست که برای شما مسخّر نکردیم؛ منتها بیکاری ما و تنبلی ما و عدم توجه ما، این سیل‌ها را، ما خانه رود را خراب کردیم، او هم خانه ما خراب کرد. رودخانه یعنی چه؟ رودخانه یعنی خانه رود. اینکه رفتند کنار رود، رود یک بستر می‌خواهد، آن کسی که عمداً یا با بررسی‌های نابجا خانه رود را خراب می‌کند، رود هم خانه ما را خراب می‌کند. این حداقل صد متر جا برای آن است. هیچ یعنی هیچ أحدی حق ندارد حریم رودخانه را به هَم بزند. وقتی حریم رودخانه را به هم بزند، همه جا را به هَم گرفتند یا ویلا ساختند یا پارک ساختند، یا فلان ساختند، کسی که خانه رود را خراب بکند، او هم می‌آید خانه آدم را خراب می‌کند. این ظلم نکرده است، مگر به ما نگفتند حریم رودخانه یعنی حریم رودخانه! برای اوست، اصلاً خانه اوست، ما دلمان می‌خواهد خانه کسی را خراب بکنیم، او نیاید خانه ما را خراب بکند، این که نمی‌شود! دارد... @qurantehran
ramezan 1401- 07 (Trimmed).mp3
13.33M
✅ روز هشتم ـ چند نکته از سوره مبارکه نساء و مائده 🎙: خانم : ماه رمضان را که ماه رسیدن به تقوا و ماهی است که روزه آن وسیله‌ای است برای این‌که انسان به وادی تقوا قدم بگذارد، قدر بدانیم و هر چه ممکن است خودمان را به مرحله‌ای از دیانت که نامش تقواست، نزدیک کنیم. ۱۳۷۲/۱۱/۲۹ مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌧💥هواشناسی اعلام کرد: ابرهای رحمت خدا در رمضان 24 ساعته، ثانیه به ثانیه در حال باریدن هستند🌨 بیاییم چتر گناه را از روی سر خود برداریم تا جانمان خیس باران🌧 لطف و رحمت الهی گردد ❤️«رمضان» در لغت از ریشه «رمض» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. 🍃چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. ❤️پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛  ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.» 📚بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۵، ص ۳۴۱ ‌ @qurantehran
❤️ عليه‌السلام فرمودند: 🍀 مِن أحبِّ الأعمالِ إلى اللّهِ عزّ و جلّ إدْخالُ السُّرورِ على المؤمنِ: إشْباعُ جَوْعَتِهِ، أو تَنْفِيسُ كُرْبَتِهِ، أو قَضاءُ دَينِهِ 🍃 يكى از محبوب ترين كارها نزد خداوند عزّوجلّ شاد كردن مؤمن است: ▫️با برطرف كردن گرسنگى‌اش، ▫️يا زدودن اندوهش،۲ ▫️يا پرداختن قرضش. 📖 ميزان الحكمه، ج۲، ص۴۳۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا