eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۵۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه۶ - سوره مبارکه 📚 مفسر: آیت الله شیرازی (تفسیر نمونه) در آيه ششم به مساله رسالت حضرت عيسى (ع) و كارشكنى و تكذيب بنى اسرائيل در مقابل او اشاره كرده، مى فرمايد: وَ إِذْ قالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَنِي إِسْرائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ من بشارت دهنده رسول بعدی هستم، بنا بر اين من حلقه اتصالى هستم كه امت موسى و كتاب او را، به امت پيامبر آينده (پيامبر اسلام) و كتاب او، پيوند مى‏ دهم. به اين ترتيب، حضرت مسيح (ع) ادعايى جز رسالت الهى، آن هم در مقطع خاصى از زمان نداشت، و آنچه به او در باره الوهيت يا فرزند خدا بودن بسته ‏اند، همه كذب و دروغ است. 🔸گرچه جمعى از بنى اسرائيل به اين پيامبر موعود ايمان آوردند، اما گروه عظيمى سرسختانه در برابر او ايستادند، و حتى معجزات آشكار او را انكاركردند و لذا در پايان آيه مى‏افزايد:" هنگامى كه او (احمد) با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنها آمد گفتند: اين سحرى است آشكار"! (فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِينٌ). 🔹عجب اينكه: طايفه يهود، قبل از مشركان عرب، اين پيامبر را شناخته بودند و حتى براى شوق ديدار او ترك وطن نموده، و طوائفى از آنها در سرزمين مدينه ساكن شدند، اما با اين همه بسيارى از بت ‏پرستان، سرانجام اين پيامبر موعود را شناخته و ايمان آوردند ولى بسيارى از يهود بر لجاج و عناد و انكار باقى ماندند. 🔸گروهى از مفسران ضمير در فَلَمَّا جاءَهُمْ را به پيامبر اسلام (احمد) همانگونه كه در بالا آورديم، برگردانده ‏اند، ولى بعضى معتقدند كه ضمير به حضرت عيسى برمى ‏گردد، يعنى هنگامى كه عيسى معجزات روشن را براى بنى اسرائيل آورد آن را انكار كرده، سحرش خواندند. 🔹ولى آيات بعد نشان مى‏ دهد كه تفسير اول صحيحتر است، چرا كه در اين آيات تكيه روى اسلام و پيامبر اسلام شده است. 🔸تعبير" بشارت" در مورد خبر دادن مسيح از ظهور اسلام اشاره لطيفى به تكامل اين آئين نسبت به آئينهاى پيشين است، بررسى آيات قرآن و مقايسه معارف و تعليمات اسلام در زمينه عقائد، احكام، قوانين و مسائل اخلاقى و اجتماعى با آنچه در كتب عهدين (تورات و انجيل) آمده است اين برترى را به وضوح نشان مى‏ دهد. 🔹گرچه در آيه فوق ذكرى از اين سخن به ميان نيامده كه اين بشارت در متن كتاب آسمانى مسيح بوده يا نه، ولى آيات ديگر قرآن گواه بر ذكر آن در خود انجيل است. 🔸بدون شك آنچه امروز در دست يهود و نصارى به نام تورات و انجيل است كتابهاى نازل شده بر پيامبران بزرگ خدا يعنى موسى و مسيح نيست، بلكه مجموعه ‏اى است از كتبى كه به وسيله ياران آنها يا افرادى كه بعد از آنها پا به عرصه وجود گذاشتند تاليف يافته، يك مطالعه اجمالى در اين كتابها گواه زنده اين مدعا است، خود مسيحيان و يهود نيز ادعايى جز اين ندارند. 🔹ولى با اين حال شك نيست كه قسمتى از تعليمات موسى و عيسى و محتواى كتب آسمانى آنها در ضمن گفته‏ هاى پيروانشان به اين كتابها انتقال يافته است، به همين دليل نمى ‏توان همه آنچه را در عهد قديم (تورات و كتابهاى وابسته به آن) و عهد جديد (انجيل و كتب وابسته به آن) آمده است پذيرفت، و نه همه آن قابل انكار است، بلكه مخلوطى است از تعليمات اين دو پيامبر بزرگ، با افكار و انديشه ‏هاى ديگران. @qurantehran
| وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ.. | و پروردگارت را از روى خوف وتضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام ياد كن... 📚اعراف-آیه٢٠۵ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد!) أَعْجَزُ الناسِ، مَنْ عَجَزَ عَنِ الدعاءِ»؛ وسائل‌الشیعة، ج۷، ص۲۷) و موّفق کسی است که دعایش با شرایط، یعنی به شرط توبه و صادقانه و حقیقی و مستمر باشد، و در صورت تأخیر در اجابت ناامید نشود و دست از دعا و تضرع و التماس برندارد و مأیوس نشود؛ زیرا یأس از رحمت خدا و استجابت، از بلایی که برای برطرف شدن دعا می‌کند، بدتر است. 🔸از آیه‌ی شریفه: «فَلَوْلا إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرّعُواْ وَلَکن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ؛[انعام: ۴۳] پس ای‌کاش که وقتی بلا و سختی ما به آنان می‌آمد، تضرع می‌کردند، لیکن دل‌های آنان سخت گردیده است». استفاده می‌شود که در مقابل تضرع، قساوت قلب است! 🔸البته تضرع و دعا نه آن وقت که خانه‌ی ما را خراب می‌کنند، بلکه الآن هم که خانه‌های برادران و خواهران دینی ما را خراب می‌کنند، باید دعا کنیم؛ زیرا خانه‌ی برادران دینی مثل خانه‌ی خود ماست. 📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نفوذی‌‌های‌استکبار‌ در حکومت‌علوی| استاد 3️⃣ بخش سوم| اشعث ابن قیس 📺 معاویه برای به رساندن حسن ابن علی، به چهار نفر مورد اعتماد در کوفه نامه داد که یکی از آنها اشعث‌ابن‌قیس بود. 📺 اشعث برای ایجاد ، با پول دادن به مردم و جلب آراء آنها، به تفرقه در حکومت علی علیه‌السلام پرداخت. 📺 اشعث همه کار کرد تا به رسالت خود، یعنی عقب انداختن زمان امیرالمومنین با استکبار(معاویه) عمل کند. 🔸ادامه دارد... @qurantehran
36.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥🎥آیت‌الله قتل و عام و اعدام های وحشتناک سال۶۷ ⭕️صفر تا صد اعدام های ۶۷ بدست و پاسخگویی ۱۰۰٪ قانع کننده از زبان استاد 🇮🇷ویژه برنامه انتخابات🇮🇷 @qurantehran
21.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍ حضرت آیت الله موضوع : بی بصیرتی یک عده موجب فتنه می شود. 🇮🇷ویژه برنامه انتخابات🇮🇷 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۵۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔹سوره قبل با «سَبَّحَ» و اين سوره با «يُسَبِّحُ» آغاز شد، شايد نشان آن باشد كه تسبيح براى خداوند، بوده و هست و خواهد بود. 🔸شايد چهار صفتِ «الْمَلِكِ، الْقُدُّوسِ، الْعَزِيزِ، الْحَكِيمِ» در اين آيه، مقدمه آيه بعد باشد كه مى ‏فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ ... اگر خداوند براى شما پيامبرى مى‏ فرستد، به خاطر نياز خداوند به پرستش نيست، بلكه او حاكمى منزّه و مقتدر است و بعثت انبيا بر اساس حكمت اوست كه انسان را از طريق تزكيه و خودسازى و تعليم و آموزش دين و حكمت، از ظلمات به نور برساند. 🔹تسبيح خداوند، ريشه و اساس تمام عقايد و تفكرات صحيح اسلامى است: توحيد، بر اساس تسبيح و منزّه دانستن خداوند از شرك است. «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ» 🔸عدل، بر اساس منزّه دانستن خداوند از ظلم است. «سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا كُنَّا 🔹اگر انسان خداوند را از هر عيب و نقص مبرّا دانست، عاشق و بنده ‏ى او مى‏ شود، از او پروا كرده و بر او توكل مى‏ كند و روابط اجتماعى و حركات و افعال خود را مطابق رضاى او تنظيم مى ‏كند. 🔸تسبيح خداوند، نوعى تشكر از اوست. قرآن مى‏ فرمايد: هرگاه فتح و پيروزى به سراغ شما آمد خدا را تسبيح گوييد. إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ ... فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ 🔹تسبيح خداوند، كفّاره كلماتى است كه در مجالس گفته يا شنيده مى‏ شود. 🔸تسبيح، وسيله نجات است. قرآن درباره حضرت يونس عليه السلام مى‏ فرمايد: «فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» اگر او تسبيح ‏گو نبود، براى هميشه در شكم ماهى ماندگار بود. 🔹 در جهان بينى الهى، هستى در حال تسبيح خداست. «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» 🔸در تسبيح تكوينى، تفاوتى ميان موجودات آسمان و زمين، ميان جمادات و نباتات و حيوانات و انسان نيست. «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» 🔹 ستايش، بايد ملاك و ميزان و دليل داشته باشد. تسبيح، تنها سزاوار كسى است كه حكومت و قداست و عزّت و حكمت را با هم داراست. يُسَبِّحُ لِلَّهِ ... الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‏ 🔸پادشاهى و فرمانروايى خداوند، همراه با قداست و قدرت و حكمت است. «الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ» 🔹 حكومت خداوند، همراه با حكمت است. الْمَلِكِ ... الْحَكِيمِ‏ 🔸 خداوند، عزيز است. «الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» (همان گونه كه پيامبرش، ايمان آوردندگان به پيامبرش و قرآنش عزيز هستند. 🔹 قدرتى ارزش دارد كه همراه با حكمت باشد، «الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» خداوند هم قدرتمند است و هم حكيم، امّا قدرتمندى ديگران معمولًا با روحيه استكبار و استعمار همراه است. @qurantehran