📇 تفسیر سوره مبارکه #مطففین ـ آیه ۷و۸
📚 مفسر: علامه محمدحسین #طباطبایی ـ (تفسیر المیزان)
🌺" كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ"
🔸اين آيات - به طورى كه بعضى ها گفته اند- ردع و انكار عمل زشت كم فروشى و غفلت از روز بعث و حساب است.
🔹 بطورى كه دقت در سياق اين چهار آيه و مقايسه آنها با يكديگر، و نيز آنچه از مقايسه مجموع اين چهار آيه با مجموع چهار آيه اى كه با جمله" كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ ..." شروع مى شود آنچه به دست مى آيد اين است كه: مراد از كلمه" سجين" چيزى است كه مقابل و مخالف" عليين" باشد، و چون معناى عليين علو روى علو ديگر و يا به عبارتى علو دو چندان است، معلوم مى شود منظور از سجين هم سفلى روى سفلاى ديگر، و يا به عبارتى پستى دو چندان و گرفتارى در چنان پستى است، پس اين كلمه مبالغه در" سجن- حبس" باشد، هم چنان كه كلمه" سكير" و" شريب" مبالغه در" سكر- مستى" و" شرب- نوشيدن" است، در نتيجه معناى آيه- همانطور كه ديگران هم گفته اند- اين است كه كتاب فجار در حبس و زندانى است كه هر كس در آن بيفتد بيرون شدن برايش نيست.
🔸كلمه" كتاب" به معناى مكتوب است، آن هم نه از كتابت به معناى قلم دست گرفتن و در كاغذ نوشتن، بلكه از كتابت به معناى قضاى حتمى است، و منظور از" كتاب فجار" سرنوشتى است كه خدا براى آنان مقدر كرده، و آن جزايى است كه با قضاى حتميش اثبات فرموده.
🔹پس حاصل آيه اين شد: آنچه خداى تعالى به قضاى حتميش براى فجار مقدر و آماده كرده در سجين است كه سجنى بر بالاى سجنى ديگر است، به طورى كه اگر كسى در آن بيفتد تا ابد و يا تا مدتى بس طولانى در آن خواهد بود. و جمله" وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ" چيز تازه اى ندارد، جز اينكه مى خواهد مردم را از سجين بترساند، و بفهماند آن قدر سخت است كه با زبان بشرى نمى توان معرفيش كرد.
@qurantehran
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری | حضرت آیتالله ضیاء آبادی (ره)
نگوییدچون محیط بدبودمن هم بدشدم‼️
☘☘☘🔶🔶🔸🔶🔶☘☘☘
حضرت آيت الله ناصري (حفظه الله):
امام صادق عليه السلام: تَرْکُ لُقْمَةٍ مِنَ الْحَرام أحَبُّ اِلَي الله مِن صَلَوة ألْفَيْ رَکْعَة. اگر کسي يک لقمه حرام را ترک کند، آثار و ثوابش بهتر از دو هزار رکعت نماز مستحبي است با شكمي كه پر از غذاي حرام است
⚠️ هيچ ارزش ندارد. كسي كه شكمش پر از حرام است، نمازش قبول نميشود، نه نماز واجبش و نه مستحبش. در روايات متعددي داريم که اگر کسي يک لقمه حرام بخورد، تا چهل روز عباداتش مقبول نيست. زن و فرزندي كه به آنان غذاي حرام ميدهم، در روز قيامت از من شکايت ميکنند و عبادات من هم هيچ اثري ندارد
⚠️ انساني كه ميخواهد متقي باشد، ابتدا بايد حقالناس را بپردازد و چيزي از حقوق مردم بر گردنش نباشد. و اگر نميتوانم فعلاً حق آنها را بپردازم، بايد تصميم بگيرم که بعد بپردازم و آن موقع ميتوانم لباس تقوا را بپوشم و روح تقوي در وجود من جلوهگر بشود. حضرت فرمودند که ردكردن يک درهم از حق الناس، در نزد خدا بهتر از هفتاد حج مقبول است
⚠️ اگر نميخواهيد كه مردم كلاه سرتان بگذارند، شما هم بر سر آنها كلاه نگذاريد. اگر دوست نداريد كه مالتان را بخورند، شما هم مال مردم را نخورید. اگر نميخواهيد پشت سرتان حرف بزنند، شما هم پشت سر آنان حرفي نزنيد...
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۸۹ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #مطففین و #انشقاق
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه #مطففین ـ آیه ۳۵و۳۶
📚 مفسر: علامه محمدحسین #طباطبایی ـ (تفسیر المیزان)
🌺" عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ ✦ هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ"
🔸" ثواب" در اصل به معناى مطلق جزا بوده، چه كيفر و چه پاداش، ولى بعدها استعمالش در خصوص پاداش غلبه يافته است، و جمله" على الارائك" خبر بعد از خبر است براى مبتداى" الَّذِينَ آمَنُوا" و جمله" يَنْظُرُونَ" خبر سوم آن است، و جمله" هَلْ ثُوِّبَ ..." مربوط به جمله" يَنْظُرُونَ" و قائم مقام مفعول آن است.
🔹و معناى آيه اين است كه آنهايى كه ايمان آوردند بر بالاى تختهايى در حجله قرار دارند، و به كيفر كفار تماشا مى كنند، كيفرى كه به جرم افعال نكوهيده بدان مبتلا شدند، كه يكى از آن افعال مسخره كردن و خنديدن به مؤمنين بود، و به اين اكتفاء ننموده وقتى نزد هم فكران خود برمى گشتند خوشحالى مى كردند كه من چنين و چنان كردم، و تازه مؤمنين را گمراه مى خواندند.
@qurantehran
@dars_akhlaq (1).mp3
3.31M
🔊كليپ صوتی
🎙🌸حضرت آيت الله محمد تقی #بهجت (ره)
👈موضوع : اصلاح نفس ( قسمت1)
🔸 چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چکار کردیم که بی سرپرست مانده ایم؟
🔶 اشکال در این است که خودمان را #اصلاح_نکردیم، نمی کنیم، و نخواهیم کرد...
🔹 چرا کاری نمی کنید که همیشه خودتان را پیش آن حضرت ببینید؟ !
❇️ چیزی که باعث شرمندگی و خجالت زدگی ما می شود این است که #امام_زمان(عج) همه چیز را می داند و همه چیز را می شنود. معصومین(ع) «عین الله الناظرة و اُذُنُ الله السامعه» [ یعنی چشم بینا و گوش شنوای خداوند] هستند. اگر حرفی زده می شود حتی قبل از آنکه دیگران و کسانی که در مجلس هستند، بشنوند، آنها می شنوند. چرا کاری نمی کنید که همیشه خودتان را پیش آن حضرت ببیند؟
⚠️ اگر ما او را نمی بینیم، او که ما را می بیند. پس چرا این قدر دوریم؟ آیا نباید توجه داشته باشیم که ما رئیسی داریم که بر احوال ما ناظر است؟ وای بر احوال ما اگر در کارهایمان او را ناظر نبینیم و یا او را در همه جا ناظر ندانیم! با وجود اعتقاد به داشتن رئیسی که «عین الله الناظر» است آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم یا خود را پنهان کنیم؟ چه پاسخی خواهیم داد؟
@qurantehran