@dars_akhlaq (2).mp3
3.14M
🔊كليپ صوتی
🎙🌸حضرت آيت الله محمد تقی #بهجت (ره)
👈موضوع : اصلاح نفس (قسمت2)
ما از انبیاء و اوصیاء دور شده ایم... باید بدانیم که علاج ما اصلاح نفس است در همه مراحل در فکر رفع مانع بین خودتان و خدا و وسائط (انبیا و اوصیا) باشید
چاره ای نیست از اینکه باید به سوی خدا برویم. اگر به سوی خدا نرفتیم موانع هم اگر رفع بشود، موقتاً رفع می شود...
آیا میشود از اوّل کار از او جدا باشیم و در آخر کار تمایل داشته باشیم از ما دستگیری کند؟!
@qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه #فجر - آیات ابتدایی
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
🌺قرآن كريم در آيات اول تا پنجم سوره ى فجر، با سوگندهاى مكرر، اهميت برخى امور را به خردمندان يادآورى مى كند و مى فرمايد:
وَ الْفَجْرِ* وَ لَيالٍ عَشْرٍ* وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ* وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ* هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ
① سخنان خداى متعال راست و درست است و نياز به سوگند ندارد، اما گاهى خدا به خاطر تأكيد بر مطالب يا نشان دادن اهميت چيزهايى، به آنها قسم مى خورد. مواردى كه اهميت آنها را خردمندان درك مى كنند و به ان معترف اند.
② واژه ى «فَجر» در اصل به معناى شكافتن وسيع است و از آن جا كه در هنگام سپيده دم، نور صبح، دل تاريكى شب را مى شكافد، بدان فجر مى گويند.
فجر بر دو گونه است: فجر كاذب و فجر صادق.
1⃣ فجر كاذب، همان سپيدىِ طولانىِ قبل از طلوع واقعى فجر است كه همچون مخروطى بر صحنه ى آسمان ظاهر مى شود و سر مخروط به طرف افق و قاعده ى آن به طرف آسمان است.
2⃣ اما فجر صادق، همان طلوع واقعى سپيده دم است كه سفيدى آن در افق گسترش مى يابد و نورانيتى شفاف دارد و بعد تمام آسمان را فرا مى گيرد.
③ سپيده ى صبح اعلام پايان ظلمت شب و آغاز حاكميت نور و نقطه ى عطفى در زندگى انسانها و شروع جنبش موجودات زمينى و يكى از نشانه هاى عظمت خداست.
④ برخى مفسران برآنند كه مقصود از «فجر» در اين آيات، فجر آغاز محرم يا فجر روز عيد قربان يا صبحگاه ماه رمضان يا فجر صبح جمعه است، ولى آيه ى فوق معناى وسيعى دارد كه همه ى اين موارد را شامل مى شود، به طورى كه برخى مفسران گفته اند: هر نورى كه در دل تاريكى مى درخشد مقصودِ اين آيه است.
بنابراين، درخشش اسلام و نور محمدى صلى الله عليه و آله در تاريكى جاهليت، يكى از مصاديق آن است، همانطور كه سپيده دم قيام مهدى (عج) در تاريكى ظلم و ستمِ جهان يكى ديگر از مصاديق آن است.
⑤ مقصود از شبهاى دهگانه در اين آيات چيست؟
از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده كه منظور شبهاى آغازين ذي الحجة است كه بزرگترين اجتماع عبادى-سياسى مسلمانان جهان برگزار مى شود.
و برخى مفسران برآنند كه ده شب آخر ماه رمضان است كه شب قدر در آن است و يا شبهاى آغازين محرم؛ البته مانعى ندارد كه همه ى اين موارد از مصاديق آيه باشد.
⑥ منظور از «زوج و فرد»، در اين آيات چيست؟
در اين مورد تفسيرهاى گوناگونى شده است؛ از جمله اين كه: الف) مقصود اعداد زوج و فرد است كه نظم و حساب وعدد را در زندگى انسان شكل مى دهد؛
ب) مقصود همه ى مخلوقات هستند كه برخى به صورت فرد و برخى به صورت زوجند؛
ج) منظور از «فرد» خداست كه يگانه است و منظور از «زوج» مخلوقات هستند كه معمولًا داراى زوج و قرينه اند؛
د) مقصود نمازهاست، كه ركعات آنها زوج يا فرد است و يا نماز شفع و وتر است كه سه ركعت آخر نماز شب است؛
ه) زوج، روز هشتم يا دهم ماه ذى الحجة و فرد همان روز نهم يعنى روز عرفه است.
البته اگر معناى زوج و فرد عام باشد، همه ى موارد فوق را شامل مى شود و اگر خاص باشد، سه تفسير اخير مناسبتر است كه در احاديث نيز به آنها اشاره شده است.
@qurantehran
✅ آیت الله #بهجت: خود را در محضر خدا بدانید، این احساس حضور حلال همه مشکلات است.
▪️◾️◼️✦✧✿✧✦◼️◾️▪️
✅ خدای شافی برای هر درد درمان آفرید. قرآن مجید را "شفاء لما فی الصدور" معرفی کرد.
خویش را به قرآن عرضه کن که معیار صدق و ملاک حق و شفای بیماری هاست.
📕نامهها و برنامهها
#علامه_حسنزاده
@qurantehran
🔰 #احکام | چه سخنی غیبت است؟
❓وقتی درباره دیگران صحبت میکنیم، چه سخنی غیبت محسوب میشود؟
🔹غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیدۀ او را نقل کنند.
📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۴:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=48174
@qurantehran
سلام می دهم و دلخوشم که فرمودید ...
هر آنکه در دل خود، یاد ماست ... زائر ماست.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله🌺
#شب_جمعه
@qurantehran
مداحی آنلاین - آه از فاصله - مهدی رسولی.mp3
7.26M
🌴شب جمعه است، هوایت نکنم،می میرم
🍃محاسنم سفید شد
🍃دورم ازت هنوزم
🎤 #مهدی_رسولی
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌷 #شب_جمعه
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۹۴ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #فجر و #بلد
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه #فجر
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
🌺 قرآن كريم در آيات بيست و يكم تا بيست و ششم سوره ى فجر، به حوادث سخت رستاخيز و حالات فرشتگان و بيدارى و آرزو انديشى انسانها در آن روز اشاره مى كند و مى فرمايد:
كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا* وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا* وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى* يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي* فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ* وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَد
نكته ها و اشاره ها:
1⃣ در اين آيات، يكى از حوادث تكان دهنده ى پايان دنيا و آغاز رستاخيز بيان شده است؛ در آن روز زمين سخت مى لرزد و كوهها متلاشى مى شوند و زمين درهم كوبيده، خُرد و صاف مى گردد.
آرى؛ حوادث سخت رستاخيز، آرامش زراندوزان بخيل را به هم مى زند و آنان را از خواب غفلت بيدار مى سازد.
2⃣ با توجه به اين كه خدا جسم نيست و انتقال مكانى او معنا ندارد، مقصود از «آمدن پروردگار» در روز رستاخيز چيست؟
🔻مفسران در اين مورد چند تفسير ارائه كرده اند:
الف) فرمان پروردگار براى رسيدگى به حساب مردم؛
ب) ظهور نشانه هاى عظمت پروردگار؛
ج) ظهور معرفت پروردگار در رستاخيز، به طورى كه جاى انكار نخواهد داشت.
البته مانعى ندارد كه هر سه معنا مقصود آيه باشد، ولى معناى اول در احاديث اهل بيت عليهم السلام آمده و با آيات ديگر قرآن سازگارتر است
3⃣ مقصود از صف كشيدن فرشتگان در رستاخيز آن است كه آنها در صفوف مختلف وارد صحنه ى رستاخيز و آماده، ى اجراى فرمان حق مى شوند؛ آنان گرداگرد مردم را مى گيرند، به طورى كه هيچ كس راه گريزى از عدالت نخواهد داشت.
4⃣. از تعبيرات اين آيات استفاده مى شود كه «جهنّم» قابل حركت دادن است و آن را نزد مردم حاضر مى سازند، همان طور كه بهشت به پارسايان نزديك مى شود.
🔸البته حقايق جهان رستاخيز براى ما دقيقاً روشن نيست، و شرايط حاكم بر آن جا با دنيا تفاوت دارد.
5⃣ انسان با ديدن صحنه ى هولناك دوزخ و رستاخيز #بيدار مى شود واز كردار گذشته ى خويش پشيمان مى گردد. او مى خواهد توبه كند، امّا زمان توبه سپرى شده است؛ او مى خواهد كارهاى بد خود را جبران كند، ولى ديگر دير شده است.
و در اين جاست كه فرياد مى زند: اى كاش براى زندگى اخروى خود كار نيكى كرده بودم و از پيش فرستاده بودم!
به شهر قيامت مرو تنگدست
كه وجهى ندارد به حسرت نشست
آرى؛ اين همان انسانى است كه در دنيا به زراندوزى و ميراث خوارى مشغول بود و به يتيمان و بينوايان توجهى نمى كرد.
6⃣ در اين آيه از سراى آخرت با عنوان «زندگى ام» ياد شده است. گويا زندگى واقعى فقط آخرت است و زندگى دنيا، شايسته ى نام حيات نيست.
آرى؛ حيات حقيقى و جاودانى همان زندگى اخروى است.
7⃣ خدا چنان خلافكاران را به بند مىكشد و گرفتار عذاب مىكند كه هيچ كس نمىتواند همانند او به بند بكشد و عذاب كند.
آرى؛ مجازات الهى در مورد اين افراد بى نظير است؛ چون آنان مردم مظلوم را در بند كشيده، با گرسنگى و فقر عذاب مى كردند و شكنجه مى دادند.
@qurantehran