eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
هر چند حال و روز زمین و زمان بد است یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای آنجا برای عشق شروعی مجدد است (ع)✨🌺 ✨🌺 @qurantehran
مداحی آنلاین - در هیجان آمد جهان - میثم مطیعی.mp3
6.96M
🌸 (ع) 💐در هیجان آمد جهان 💐به هوای تو یا ابالحسن 🎤 💠صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🌹🍃 @qurantehran
🌼 وساطت اهل بیت(ع) الامام الرضا(ع) : إذا نَزَلَت بِکم شِدَّةٌ فاستَعینوا بِنا عَلَى اللّهِ. امام رضا (ع) :هر گاه سختى اى به شما رسید، به واسطه ما از خدا کمک بجویید. تفسیر العیاشی: ج۲ ص۱۷۶ 🌺آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید... بار دیگر فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا علیه السلام را به همه عزیزان تبریک و شاد باش عرض میکنیم مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع) @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ابتدای سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔸نام سوره از اولين آيه گرفته شده و به معناى چهره درهم كشيدن است. 🔹گرچه شأن نزول آيات اوليه اين سوره، برخورد نامناسبى است كه با يك فرد نابينا صورت گرفته، امّا محور مطالب آن، همانند ديگر سوره‏ هاى مكّى، معاد و حوادث تكان دهنده قيامت و سرنوشتِ مؤمنان و كافران در آن روز است. 🔸بيان گوشه ‏اى از نعمت‏هاى خداوند به انسان و كفران و ناسپاسى او در برابر اين نعمت‏ها، بخشى ديگر از آيات اين سوره را تشكيل مى‏ دهد. 🔹بر اساس روايات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابينا بود، به مجلس پيامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قريش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مى‏ كرد. او كه نابينا بود و حاضران را نمى‏ ديد، مكرّر از پيامبر مى‏ خواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند. لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اينجا بود كه آيات اوليه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد. 🔸البتّه در آيات مورد بحث، دلالت روشنى بر اينكه شخص عبوس كننده، پيامبر بوده است وجود ندارد و روايات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روايتى كه از امام صادق عليه السلام رسيده، اين آيات در شأن مردى از بنى اميّه نازل شده كه در محضر پيامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشيد و روى بگرداند. 🔹مرحوم سيّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روايات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به ديگر آيات قرآن مى ‏فرمايد: خداوند اخلاق پيامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ» تو داراى خلق نيكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است، علاوه بر آنكه اگر پيامبر چنين اخلاقى داشت، بر اساس آيات ديگر قرآن، اصولًا در تبليغ توفيقى نداشت. چنانكه خداوند خطاب به پيامبرش مى ‏فرمايد: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مى‏ شدند. 🔸ده آيه انتقاد به خاطر چهره درهم كشيدن و عبوس كردن در برابر نابينايى كه براى او خنده و ترشرويى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسيت اسلام در برخورد با طبقه محروم است. 🔹مراد از «مَنِ اسْتَغْنى‏» يا بى‏ نيازى مالى است كه باعث مى ‏شود شخص خود را برتر از ديگران بداند و يا بى‏ نيازى از ارشاد و هدايت است كه شخص، ديگران را گمراه و منحرف ببيند. البتّه جمع ميان هردو نيز ممكن است، يعنى شخص در اثر ثروت زياد، گرفتار غرور شده و به سخن حق ديگران گوش فراندهد. 🔸 نقص عضو نشانه نقص شخصيّت نيست. (احترام نابينايان و معلولين و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‏» 🔹 ارزش اخلاق به خاطر كمال ذاتى آن است، نه خوشايند ديگران. (نابينا كه عبوس كننده را نمى‏ بيند تا شاد يا ناراحت شود.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‏» 🔸 اسلام با روحيه استكبار و تحقير ديگران مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» 🔹 به ظاهر افراد نمى‏ توان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالب‏تر است) الْأَعْمى‏ ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى‏ 🔸 ميزان پذيرش افراد جامعه متفاوت است. در برابر ارشاد و دعوت پيامبر، گروهى تزكيه مى ‏شوند و گروهى در حدّ تذكّر سود مى ‏برند. «يَزَّكَّى أَوْ يَذَّكَّرُ» 🔹 تذكّر دادن، بى نتيجه نيست و اثر خود را مى‏ گذارد. «يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى‏» 🔸 اصل، ايمان انسان‏هاست نه ثروت و سرمايه آنها. أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى‏ أَمَّا مَنْ ... يَخْشى‏ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🎤🌸 یک برگرفته از سخنراني آيت الله ناصري (حفظه الله) 🔹گله نکن که چرا این ناراحتی‌ها وجود دارد؟ چرا این وضع اقتصاد ماست؟ چرا باران نمي‌بارد؟ چرا هر روز یک مرض تازه پيدا مي‌شود؟ 🔴👈 زيرا هر روز یک گناه تازه ای انجام مي‌دهی و اين مشكلات هم اثر عمل تو است. هر روز یک گناه تازه؛ درد تازه برایت مي‌فرستد. اين‌ها لازمة هم هستند. از علیه السلام روايت نقل شده است كه:🔻 كُلَّما أحدَثَ العِبادُ مِن الذُّنوبِ ما لَم يَكُونوا يَعمَلُونَ أحدَثَ اللّه ُ لَهُم مِن البَلاءِ ما لَم يَكُونُوا يَعرِفُونَ؛* 🔵هر گاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيش‌تر انجام نمى داده اند ، خداوند بلاهايى را برايشان پديد مي‌آورد كه سابقه نداشته است و آن را نمي‌شناسند 📒 كافي، ج ۲، ص ۲۷۵ 🔍 @qurantehran
معنای لقب پر افتخار رضا وجود مبارک امام هشتم(ع) که به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست که هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ کس کسی را راضی نمی‌کند مگر به افاضه رضوی هیچ کس از کسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره کسی کند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفة الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی کار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ کس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ کسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی. 🔸 از وجود مبارک (سلام الله علیه) رسیده است «منْ جَلَسَ مَجْلِساً یحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یمُتْ قَلْبُهُ یوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»؛ اگر کسی بنشیند در مجلسی که امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده می ‌شود، روزی که دل های دیگران می ‌میرد دل کسی که در مجلس ما نشسته است نمی ‌میرد! چه اینکه وجود مبارک (علیه السلام) در حدیثی دیگر می فرماید «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»؛ خداوند رحمت کند این بنده ‌ای را که امر ما را زنده نگه می‌ دارد، اباصلت هروی از وجود مبارک (علیه السلام) سؤال کرد چگونه امر شما را احیا می‌ کنیم؟ فرمود ما به این است که علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند؛ زیرا مردم اگر معارف ما را و زیبایی‌های معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی می‌ کنند، چنین مجلسی مایه حیات دل هاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) زنده می ‌شود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه می ‌دارد، آنگاه انسان زنده می‌ تواند که مایه حیات دل های دیگران بشود. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۶ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ابتدای سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔸اين سوره روز قيامت را با ذكر پاره ‏اى از مقدمات و نشاني هاى آن و پاره ‏اى از آنچه در آن روز واقع مى‏ شود متذكر و يادآور مى‏ شود و آن روز را چنين توصيف مى‏ كند كه: روزى است كه در آن عمل انسان هر چه باشد كشف مى ‏گردد، و سپس قرآن را توصيف مى ‏كند به اينكه از القائاتى است كه رسولى آسمانى كه فرشته وحى است آن را به رسول خدا (ص) القاء كرده، و از القائات شيطانى نيست، و رسول خدا (ص) هم ديوانه نيست، كه شيطانها او را دست انداخته باشند. 🔹و چنين به نظر مى‏ رسد كه اين سوره از سوره ‏هاى قديمى باشد كه در اوائل بعثت نازل شده، هم چنان كه در متن خود سوره شاهدى بر اين معنا ديده مى‏ شود، و آن اين است كه خداى تعالى رسول گراميش را از آنچه كه دشمنان در باره ‏اش مى‏ گفتند- مثلا ديوانه ‏اش مى‏ خواندند- منزه مى‏ دارد، و معلوم است كه اتهام‏ها مربوط به اوائل دعوت آن جناب است، هم چنان كه سوره نون هم كه مشتمل بر تنزيه آن جناب از اين تهمت‏ها است در اوائل بعثت نازل شده، پس سوره بدون هيچ حرف و ترديدى در مكه نازل شده است. 🔸" إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ" كلمه" تكوير" كه مصدر فعل" كورت" است به معناى پيچيدن چيزى، و به شكل مدور در آوردن آن است، نظير پيچيدن عمامه بر سر، و شايد تكوير خورشيد استعاره باشد از اينكه تاريكى بر جرم خورشيد احاطه پيدا مى ‏كند. 🔹" وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ" مصدر" انكدار" به معناى سقوط است، و انكدار مرغ از هوا، به معناى آمدنش به طرف زمين است، و بنا بر اين مراد از اين جمله اين است كه در آن روز ستارگان مى‏ ريزند، هم چنان كه آيه" وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ" نيز همين را مى ‏رساند، البته ممكن هم هست از باب كدورت و تيرگى باشد، و مراد اين باشد كه در آن روز ستارگان بى‏ نور مى ‏شوند @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 | لزوم حاکمیت دین انکارناپذیر است 🔹حاکمیّت دین را قرآن به صورت روشن بیان کرده؛ واقعاً اگر کسی این را انکار کند، حاکی از این است که در قرآن تدبّر درست نکرده. از طرفی قرآن اعلام میکندکه«مٰا اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛(۱) پیغمبران را فرستادیم برای اینکه مردم از اینها اطاعت کنند؛ خب در چه چیزی اطاعت کنند؟ صدها آیه قرآن این موضوع را بیان میکند؛ مثلاً آیات جهاد؛ آیات مربوط به اقامه قسط، آیات مربوط به حدود و مجازاتها، آیات مربوط به معاملات و قراردادها، آیات مربوط به قراردادهای بین‌المللی -وَ اِن نَکَثوا اَیمٰنَهُم(۲)- تا آخر؛ اینها یعنی حکومت؛ این آیات نشان میدهد که در این موارد بایستی از رسول اطاعت بشود. ۱۴۰۰/۳/۱۴ ۱) سوره نسا، آیه ۶۴ ۲) سوره توبه، آیه ۱۲ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضرت آیت‌الله ضیاء آبادی (ره) 🔸 خود را پاکسازی کنید بعد به نوسازی بپردازید...دل ها از غیر خدا پر شده است... این مردم حبّ پول و دنیا دل هایشان را کثیف کرده است... ••—–«✦✧༺≈❀≈༻✧✦»–—•• 🔹اين همه خواهش ها و دعاها و تقاضاهايی كه از خدا داری، درست است؛ اما كدام تقاضاهای خدا را گفتي چشم؟ اين را به ناصری ميگويم. تو كه اين همه دعا و توسل داری و از خدا تقاضا داری، و ميگويي: «خدايا! بده، بده». تو كجا اطاعت حق را كردی كه خداوند به تو بگويد: «اطاعت كردی؛ من هم اطاعتت ميكنم؟»* خود حضرت حق فرمود: ای بنده من! من را اطاعت بكن ،تا مَثَل(نمونه)من بشوی. من به هرچه بگويم: «باش»، مي باشد؛ توهم به هر چه بگويی «باش»، مي باشد. 🔸بر گرفته از سخنراني هاي آيت الله ناصري (حفظه الله) @qurantehran
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️از گذشتگان عبرت بگیریم که ما هم مثل آنها به مرگ نزدیکیم و چهار روز باقی‌مانده عمر را گمان نکنیم که چهارصدهزار سال خواهد بود. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۹۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلم گرفته ... دوباره این شبا برا حرم گرفته ... میبینی بازم ... چه جوری روز و شبمو ازم گرفته ... دلم گرفته ... 😭 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - وقتی که شبا - محمدحسین حدادیان.mp3
5.41M
▪️ جان! شب جمعه است، هوایت نکنم، می میرم! 🍃وقتی که شبا هوای کربلا کنم 🍃گریه می کنم ... 🎤 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیات ابتدایی 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🔹اين سوره روز قيامت را با بعضى از علامت‏هاى متصل به آن تحديد مى‏ كند، و خود آن روز را هم به بعضى از وقايعى كه در آن روز واقع مى‏ شود معرفى مى‏ كند، و آن اين است كه در آن روز تمامى اعمالى كه انسان خودش كرده و همه آثارى كه بر اعمالش مترتب شده، و بوسيله ملائكه حفظه كه موكل بر او بوده ‏اند محفوظ مانده، در آن روز جزاء داده مى‏ شود. اگر اعمال نيك بوده با نعيم آخرت، و اگر زشت بوده و ناشى از تكذيب قيامت بوده، با دوزخ پاداش داده مى‏ شود، دوزخى كه خود او افروخته و جاودانه در آن خواهد زيست. 🔸آن گاه دوباره توصيف روز قيامت را از سر مى ‏گيرد، كه آن روزى است كه هيچ كسى براى خودش مالك چيزى نيست، و امر در آن روز تنها براى خداست. 🔹 اين سوره از آيات برجسته قرآن است، و بدون هيچ اختلافى در مكه نازل شده است. 🔸" إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ" كلمه" فطر" به معناى شكافتن و كلمه" انفطار" به معناى شكافته شدن است، و آيه شريفه نظير آيه زير است، كه آن نيز سخن از شكافته شدن آسمان دارد، و مى‏ فرمايد:" و انْشَقَّتِ السَّماءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ واهِيَةٌ" 🔹" وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ" يعنى روزى كه ستارگان هر يك مدار خود را رها كرده، درهم و برهم مى‏ شوند. در حقيقت در اين آيه ستارگان را به گردن‏بندى از مرواريد تشبيه كرده كه دانه ‏هاى ريز و درشتش را با نظمى معين چيده و به نخ كشيده باشند ناگهان رشته ‏اش پاره شود و دانه ‏ها درهم و برهم و متفرق شوند. 🔸" وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ" در مجمع البيان گفته كلمه" تفجير" به معناى آن است كه به اصطلاح فارسى آب نهر را به خاطر زياد شدن بشكند، و بند را آب ببرد، و گناه را هم اگر فجور مى‏ گويند، براى اين است كه گناهكار، پرده حيا را پاره مى‏ كند، و از صراط مستقيم خارج گشته، به بسيارى از گناهان مبتلا مى‏ شود، و اگر صبح را فجر مى‏ گويند، باز براى اين است كه روشنى پرده ظلمت را پاره كرده به همه جا منتشر مى ‏شود. و اينكه مفسرين تفجير بحار را تفسير كرده‏ اند به اين كه درياها به هم متصل مى‏ شوند، و حائل از ميان برداشته شده، شورش با شيرينش مخلوط مى‏ شود، برگشتش باز به همين معنايى است كه صاحب مجمع كرده، و اين معنا با تفسيرى كه براى آيه" وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ" كردند، كه درياها پر از آتش مى ‏شوند نيز مناسبت دارد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا