eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر آیات ۳۱تا ۳۶ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🌺 إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً ✧ حَدائِقَ وَ أَعْناباً ✧ وَ كَواعِبَ أَتْراباً ✧وَ كَأْساً دِهاقاً ✧ لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً ✧ جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً حِساباً ✧ ☘نكته ‏ها: 🔸 «مفاز» يا به معناى محل كاميابى است و يا خود كاميابى. «حَدائِقَ» جمع «حديقة» باغ ديواردار را گويند. 🔹«كَواعِبَ» جمع «كاعب» دخترى را گويند كه تازه سينه ‏اش بر آمده باشد، 🔸«اتراب» جمع «ترب» به معناى هم سن و سال و هم شكل و شمائل است. شايد مراد اين باشد كه حوريان بهشتى در زيبائى بر يكديگر برترى ندارند، 🔹كلمه كاس به معناى جام بلورين و دهاق به معناى لبريز است. البتّه بعضى آن را از ريشه دَهَقَ به معناى گره زدن پى درپى گرفته ‏اند، يعنى جام‏هاى شراب پياپى عرضه مى‏ شود. 🔸انگور در ميان ميوه ‏ها جايگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حَدائِقَ وَ أَعْناباً» 🌼پيام‏ها: 1⃣ بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. در اين سوره پاداش متقين در برابر كيفر طاغين قرار گرفته است. إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ ... إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً 2⃣ كاميابى و رستگارى در سايه نعمت‏هاى مادى و معنوى است. «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً» (كلمه «حَدائِقَ» رمز نعمت‏هاى مادى و كلمه «لا يَسْمَعُونَ» رمز نعمت‏هاى معنوى است.) 3⃣ نعمت‏هاى بهشتى، انسان را گرفتار غرور و غفلت و ياوه‏ گوئى و بدمستى نمى ‏كند. «لا يَسْمَعُونَ» 4⃣ جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً» 5⃣ نه تنها كيفرها عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» بلكه پاداشها نيز حساب و كتاب دارد. «عَطاءً حِساباً» 6⃣ در جامعه بهشتى، افراد يكديگر را تكذيب نمى‏ كنند و اعتماد و اطمينان ميان آنها حاكم است. «وَ لا كِذَّاباً» 7⃣ پاداش‏هاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اينكه ماطلبى داشته باشيم. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً» 8⃣ لازمه ربوبيّت، نظام كيفر و پاداش است. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ» 9⃣ پاداش الهى به متقين حساب دارد. هر كه تقواى بيشترى دارد پاداش بيشترى خواهد داشت. «عَطاءً حِساباً» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی نور امام این جهان تاریک است میلاد خجسته «رضا» نزدیک است بر ساحت صاحب الزمان ای یاران ذکر بهترین تبریک است (ع)✨🌺 ✨🌺 @qurantehran
مداحی آنلاین - جونم عمرم - علوی نژاد.mp3
7.6M
🌸 (ع) 💐جونُم عُمرُم بی تابُم بَرای دیدارت 💐سر میزارم میُفتم به پای زُوّارت 🎤 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌در حرم ✨حوله احرام من 🌸از جنـــس دعاسـت 🕌حجرالاسود من ✨پنجره فولاد رضاست 🎊 ولادت با سعادت 💫شمس الشموس ، 🌸امام الرئوف علی بن موسی الرضا (ع) مبارکباد.💐 @qurantehran
🌺صفحه ۵۸۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ۱۵-۱۹ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🌺 هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ مُوسى‏ * إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً * اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏ * فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى * وَ أَهْدِيَكَ إِلى‏ رَبِّكَ فَتَخْشى‏ * 🔸 «واد» همان وادى است كه درّه ميان دو كوه يا دو تپه را گويند و «طُوىً» درّه‏اى در پائين كوه طور است. 🔹 «خشيت» به ترسى گويند كه ناشى از ايمان به عظمت خداوند باشد. 🔸 «تَزَكَّى» از «زكات» به دو معناست: رشد و نموّ، پاكى و طهارت. 🔹جايگاه گفتگو با خداوند بايد پاك و مقدّس باشد. 🔻پيام‏ها: 1⃣ آغاز سخن با سؤال، شوق شنيدن را در افراد زياد مى‏ كند. «هَلْ أَتاكَ» 2⃣ نقل سرگذشت پيامبران پيشين براى پيامبران بعدى، عامل تقويت روحيه است. «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ مُوسى‏» 3⃣ رهبران الهى قبل از مبارزه با طاغوت‏ها، ارتباط خود را با خداوند محكم مى‏ كردند. إِذْ ناداهُ رَبُّهُ ... اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏ 4⃣ برخى سرزمين‏ها، مورد احترام و قداست هستند. «بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» 5⃣ انبيا، سردمداران مبارزه با طاغوتند. «اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏» 6⃣ در نهى از منكر به سراغ ريشه‏ها برويد. «اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ» 7⃣ از هدايت هيچ‏كس حتى فرعون مأيوس نباشيد و لااقل، سخن حق را به او ابلاغ كنيد تا اتمام حجّت شده باشد. اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ ... فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى‏ 8⃣ در نهى از منكر، حتى با طاغوت‏ها به نرمى سخن بگوييد. إِنَّهُ طَغى‏ فَقُلْ هَلْ لَكَ ... 9⃣ با سؤال، فطرت‏ها را بيدار كنيد. «هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى» 🔟 در شيوه تبليغ، لحن عاطفى و نرمش در گفتار را فراموش نكنيد. «هَلْ لَكَ» 11- جهت دعوت انبيا، تزكيه انسان‏هاست. «هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى» 12- در دعوت و تبليغ مردم، از كلماتى استفاده كنيد كه همه انسان‏ها بپذيرند و بپسندند. (دعوت به پاكى و دورى از ناپاكى) «إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى» 13- اگر به تزكيه تمايلى نباشد، تلاش انبيا بى‏ثمر است. «تَزَكَّى وَ أَهْدِيَكَ إِلى‏ رَبِّكَ» 14- در مكتب انبيا، براى مبارزه با طاغوت‏ها، ابتدا آنها را موعظه مى‏كنند. إِنَّهُ طَغى‏ ... تَزَكَّى وَ أَهْدِيَكَ إِلى‏ رَبِّكَ‏ 15- نشانه هدايت‏پذيرى، خوف و خشيت است. أَهْدِيَكَ ... فَتَخْشى‏ 16- پيامبران مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كردند نه خود. «إِلى‏ رَبِّكَ» 17- طغيان همراه با بى‏باكى و ناپاكى است. (خداوند مى‏فرمايد: به سراغ فرعون طغيانگر برو و درباره تزكيه و خشيت با او سخن بگو، يعنى او ناپاك و جسور است.) إِنَّهُ طَغى‏ ... أَنْ تَزَكَّى ... فَتَخْشى‏ 18- اصلاح افراد، بستگى به اراده و اختيار خود آنان دارد. «هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | شرح حديثی از حضرت امام رضا عليه السلام توسط رهبر انقلاب 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام ولىّ‌نعمتِ معنوی و فکری و مادّی ملت ماست.» ۱۳۸۱/۱۰/۲۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1069964158.mp3
5.22M
🌸 (ع) 💐نور گنبد طلا نورالله فی الظلمات 💐آب سقا خونته برای ما آب حیات 🎤 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگتیم اقا ... بطلب بر روی رضـا شمـس امامت بر شافع ما روز قیامـت در روز ولادتـش که شادنـد همـه بفرست بر این روح کرامت (ع)✨🌺 ✨🌺
1722500_921(1).mp3
2.32M
🔈كليپ صوتی، رهبر معظم انقلاب موضوع: امام رضا عليه السلام و نگاه بلند مدت در مبارزه ◆❀✧✿༺✿❀✿༻✿✧❀◆ : امام رضا علیه السلام، عالم آل محمد (ص) 🌺وجود مبارك امام رضا علیه السلام به عنوان عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) معروف شده است. سخنی از رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده كه همان سخن در نهج‌البلاغه نیز از امیرالمومنین(علیه السلام) به زبانی دیگر بیان شده است و آن این است كه «لایقاس بهم احد»؛ یعنی هیچ كسی را نمی‌توان با اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) مقایسه كرد. این «احد» اختصاصی به انسانها ندارد، فرشته‌ها را هم در برمی‌گیرد؛ یعنی نه تنها در جوامع بشری هیچ كس را نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید بلکه هیچ فرشته‌‌‌ای را هم نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید برای اینكه اهل بیت خلیفة الله‌اند و انسان كاملند و خلیفة الله و انسان كامل معلم ملائكه است و هیچ شاگردی را هم با معلم نمی‌شود سنجید و چون هیچ كسی را نمی‌شود با اهل بیت عصمت و طهارت سنجید لذا اگر در بین ایشان وجود مبارك امام رضا(علیه السلام) به عنوان عالم اهل بیت ملقب شده است یعنی علوم اهل بیت به وسیله این حضرت ظهور می‌كند و منتشر می‌شود... @qurantehran
هر چند حال و روز زمین و زمان بد است یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای آنجا برای عشق شروعی مجدد است (ع)✨🌺 ✨🌺 @qurantehran
مداحی آنلاین - در هیجان آمد جهان - میثم مطیعی.mp3
6.96M
🌸 (ع) 💐در هیجان آمد جهان 💐به هوای تو یا ابالحسن 🎤 💠صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🌹🍃 @qurantehran
🌼 وساطت اهل بیت(ع) الامام الرضا(ع) : إذا نَزَلَت بِکم شِدَّةٌ فاستَعینوا بِنا عَلَى اللّهِ. امام رضا (ع) :هر گاه سختى اى به شما رسید، به واسطه ما از خدا کمک بجویید. تفسیر العیاشی: ج۲ ص۱۷۶ 🌺آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید... بار دیگر فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا علیه السلام را به همه عزیزان تبریک و شاد باش عرض میکنیم مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع) @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ابتدای سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔸نام سوره از اولين آيه گرفته شده و به معناى چهره درهم كشيدن است. 🔹گرچه شأن نزول آيات اوليه اين سوره، برخورد نامناسبى است كه با يك فرد نابينا صورت گرفته، امّا محور مطالب آن، همانند ديگر سوره‏ هاى مكّى، معاد و حوادث تكان دهنده قيامت و سرنوشتِ مؤمنان و كافران در آن روز است. 🔸بيان گوشه ‏اى از نعمت‏هاى خداوند به انسان و كفران و ناسپاسى او در برابر اين نعمت‏ها، بخشى ديگر از آيات اين سوره را تشكيل مى‏ دهد. 🔹بر اساس روايات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابينا بود، به مجلس پيامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قريش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مى‏ كرد. او كه نابينا بود و حاضران را نمى‏ ديد، مكرّر از پيامبر مى‏ خواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند. لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اينجا بود كه آيات اوليه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد. 🔸البتّه در آيات مورد بحث، دلالت روشنى بر اينكه شخص عبوس كننده، پيامبر بوده است وجود ندارد و روايات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روايتى كه از امام صادق عليه السلام رسيده، اين آيات در شأن مردى از بنى اميّه نازل شده كه در محضر پيامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشيد و روى بگرداند. 🔹مرحوم سيّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روايات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به ديگر آيات قرآن مى ‏فرمايد: خداوند اخلاق پيامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ» تو داراى خلق نيكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است، علاوه بر آنكه اگر پيامبر چنين اخلاقى داشت، بر اساس آيات ديگر قرآن، اصولًا در تبليغ توفيقى نداشت. چنانكه خداوند خطاب به پيامبرش مى ‏فرمايد: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مى‏ شدند. 🔸ده آيه انتقاد به خاطر چهره درهم كشيدن و عبوس كردن در برابر نابينايى كه براى او خنده و ترشرويى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسيت اسلام در برخورد با طبقه محروم است. 🔹مراد از «مَنِ اسْتَغْنى‏» يا بى‏ نيازى مالى است كه باعث مى ‏شود شخص خود را برتر از ديگران بداند و يا بى‏ نيازى از ارشاد و هدايت است كه شخص، ديگران را گمراه و منحرف ببيند. البتّه جمع ميان هردو نيز ممكن است، يعنى شخص در اثر ثروت زياد، گرفتار غرور شده و به سخن حق ديگران گوش فراندهد. 🔸 نقص عضو نشانه نقص شخصيّت نيست. (احترام نابينايان و معلولين و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‏» 🔹 ارزش اخلاق به خاطر كمال ذاتى آن است، نه خوشايند ديگران. (نابينا كه عبوس كننده را نمى‏ بيند تا شاد يا ناراحت شود.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‏» 🔸 اسلام با روحيه استكبار و تحقير ديگران مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» 🔹 به ظاهر افراد نمى‏ توان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالب‏تر است) الْأَعْمى‏ ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى‏ 🔸 ميزان پذيرش افراد جامعه متفاوت است. در برابر ارشاد و دعوت پيامبر، گروهى تزكيه مى ‏شوند و گروهى در حدّ تذكّر سود مى ‏برند. «يَزَّكَّى أَوْ يَذَّكَّرُ» 🔹 تذكّر دادن، بى نتيجه نيست و اثر خود را مى‏ گذارد. «يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى‏» 🔸 اصل، ايمان انسان‏هاست نه ثروت و سرمايه آنها. أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى‏ أَمَّا مَنْ ... يَخْشى‏ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🎤🌸 یک برگرفته از سخنراني آيت الله ناصري (حفظه الله) 🔹گله نکن که چرا این ناراحتی‌ها وجود دارد؟ چرا این وضع اقتصاد ماست؟ چرا باران نمي‌بارد؟ چرا هر روز یک مرض تازه پيدا مي‌شود؟ 🔴👈 زيرا هر روز یک گناه تازه ای انجام مي‌دهی و اين مشكلات هم اثر عمل تو است. هر روز یک گناه تازه؛ درد تازه برایت مي‌فرستد. اين‌ها لازمة هم هستند. از علیه السلام روايت نقل شده است كه:🔻 كُلَّما أحدَثَ العِبادُ مِن الذُّنوبِ ما لَم يَكُونوا يَعمَلُونَ أحدَثَ اللّه ُ لَهُم مِن البَلاءِ ما لَم يَكُونُوا يَعرِفُونَ؛* 🔵هر گاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيش‌تر انجام نمى داده اند ، خداوند بلاهايى را برايشان پديد مي‌آورد كه سابقه نداشته است و آن را نمي‌شناسند 📒 كافي، ج ۲، ص ۲۷۵ 🔍 @qurantehran
معنای لقب پر افتخار رضا وجود مبارک امام هشتم(ع) که به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست که هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ کس کسی را راضی نمی‌کند مگر به افاضه رضوی هیچ کس از کسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره کسی کند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفة الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی کار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ کس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ کسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی. 🔸 از وجود مبارک (سلام الله علیه) رسیده است «منْ جَلَسَ مَجْلِساً یحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یمُتْ قَلْبُهُ یوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»؛ اگر کسی بنشیند در مجلسی که امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده می ‌شود، روزی که دل های دیگران می ‌میرد دل کسی که در مجلس ما نشسته است نمی ‌میرد! چه اینکه وجود مبارک (علیه السلام) در حدیثی دیگر می فرماید «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»؛ خداوند رحمت کند این بنده ‌ای را که امر ما را زنده نگه می‌ دارد، اباصلت هروی از وجود مبارک (علیه السلام) سؤال کرد چگونه امر شما را احیا می‌ کنیم؟ فرمود ما به این است که علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند؛ زیرا مردم اگر معارف ما را و زیبایی‌های معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی می‌ کنند، چنین مجلسی مایه حیات دل هاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) زنده می ‌شود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه می ‌دارد، آنگاه انسان زنده می‌ تواند که مایه حیات دل های دیگران بشود. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۶ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ابتدای سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔸اين سوره روز قيامت را با ذكر پاره ‏اى از مقدمات و نشاني هاى آن و پاره ‏اى از آنچه در آن روز واقع مى‏ شود متذكر و يادآور مى‏ شود و آن روز را چنين توصيف مى‏ كند كه: روزى است كه در آن عمل انسان هر چه باشد كشف مى ‏گردد، و سپس قرآن را توصيف مى ‏كند به اينكه از القائاتى است كه رسولى آسمانى كه فرشته وحى است آن را به رسول خدا (ص) القاء كرده، و از القائات شيطانى نيست، و رسول خدا (ص) هم ديوانه نيست، كه شيطانها او را دست انداخته باشند. 🔹و چنين به نظر مى‏ رسد كه اين سوره از سوره ‏هاى قديمى باشد كه در اوائل بعثت نازل شده، هم چنان كه در متن خود سوره شاهدى بر اين معنا ديده مى‏ شود، و آن اين است كه خداى تعالى رسول گراميش را از آنچه كه دشمنان در باره ‏اش مى‏ گفتند- مثلا ديوانه ‏اش مى‏ خواندند- منزه مى‏ دارد، و معلوم است كه اتهام‏ها مربوط به اوائل دعوت آن جناب است، هم چنان كه سوره نون هم كه مشتمل بر تنزيه آن جناب از اين تهمت‏ها است در اوائل بعثت نازل شده، پس سوره بدون هيچ حرف و ترديدى در مكه نازل شده است. 🔸" إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ" كلمه" تكوير" كه مصدر فعل" كورت" است به معناى پيچيدن چيزى، و به شكل مدور در آوردن آن است، نظير پيچيدن عمامه بر سر، و شايد تكوير خورشيد استعاره باشد از اينكه تاريكى بر جرم خورشيد احاطه پيدا مى ‏كند. 🔹" وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ" مصدر" انكدار" به معناى سقوط است، و انكدار مرغ از هوا، به معناى آمدنش به طرف زمين است، و بنا بر اين مراد از اين جمله اين است كه در آن روز ستارگان مى‏ ريزند، هم چنان كه آيه" وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ" نيز همين را مى ‏رساند، البته ممكن هم هست از باب كدورت و تيرگى باشد، و مراد اين باشد كه در آن روز ستارگان بى‏ نور مى ‏شوند @qurantehran