🔻#معانی_لغات_صفحه241🔻
#سوره_یوسف
#جزء_دوازدهم
#آیه_56
💫وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ ۚ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
✨وَ کَذلِکَ مَکّنّا (مَکَنَ) =و بدین گونه قدرت دادیم.
کَذلِکَ: این چنین
مَکّنّا(مَکَنَ): سلطه و جاه دادیم.
✨لِیُوسُفَ فِی الاَرض =یوسف را در (آن) سرزمین
✨یَتَبَوّاُ مِنها حَیثُ یَشاءُ =که در هر جا از آن می خواست منزل می کرد.
یَتَبَوّاُ (بَوء) : منزل می کند. حَیثُ :هرجا.
✨نُصیبُ بِرَحمَتِنا مَن نَشاء=
(و همه جا نفوذ داشت ) ما رحمت خود را به هر کس بخواهیم ارزانی می داریم.
یَشاء :می خواهد. نُصیبُ (صَوب): می رسانیم. نَشاء : می خواهیم.
✨وَ لا نُضیعُ اَجرَ المُحسِنینَ =و اجر نیکو کاران را ضایع نمی سازیم.
لا نُضیعُ (ضَیع) : ضایع ممی کنیم.
📚شرح واژگان استاد بهرام پور
🍃🌸🍃🌸🍃
پیام آیه 56 سوره یوسف
سنّت خداوند، عزّت بخشى به افراد پاكدامن وباتقوا است. «كَذلِكَ»
گرچه در ظاهر پادشاه مصر به يوسف گفت: «إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنا مَكِينٌ» ولى در واقع خداوند به يوسف مكنت داد. «مَكَّنَّا»
حقّ تصرّف، از شئون حكومت است. مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ ...
حكومتها در شرايط بحرانى كشور مىتوانند آزادى مردم را در تصرّف اموال و املاك خويش محدود ساخته آنان را به سمت مصالح همگانى سوق دهند.«يَتَبَوَّأُ مِنْها حَيْثُ يَشاءُ»
#حدیث_نور
✨حضرت صادق (علیهالسلام) فرمودند:
انسان سعادتمند، اندرزِ به تقوا را آويزه گوش خود مى كند، هرچند مخاطب آن اندرز كسى ديگر باشد.✨
📿 فضیلت تربت امام حسین علیه السلام
آیت الله ناصری (ره):
❇️ زمانی که به تربت امام حسین(علیه السلام) سجده میکنی، حجابها عقب میرود و در صورتی که شرایط دیگرش را داشته باشی، میتوانی عالم ملکوت را ببینی.
❇️ یکی دیگر از اختصاصات حضرت، ثواب و برکاتی است که در تسبیح تربت قرار داده شده است.
✅ حضرت بقیة الله روحی له الفداء فرمودند:
📃 از فضایل تربت حضرت سیّدالشهدا علیه السلام آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود، ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گر چه دعایى هم خوانده نشود.
📜 منْ فَضْلِه، أنَّ الرَّجُلَ یَنْسى التَّسْبیحَ وَ یُدیرُ السُّبْحَهَ فَیُکتَبُ لَهُ التَّسْبیحُ(۱).
✅ در حدیث دیگر می فرمایند:
📃 هرگاه ملائکه به زمین نازل میشوند، حورالعین از آنها خواهش میکنند تا تسبیح و تربت قبر حسین را برای آنها هدیه ببرند(۲).
✅ در روایت دیگری امام رضا علیه السلام می فرمایند:
📃 کسی که با تسبیح تربت حضرت سیدالشهدا ذکر «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» را بگوید، در مقابل هر عدد از دانههای تسبیح شش هزار حسنه برای او نوشته میشود و شش هزار گناه از او بخشیده میگردد و شش هزار درجه بر درجات او افزوده میشود(۳).
⬅️ منابع:
(۱). احتجاج، ج 2، ص 489.
(۲): بحارالانوار، ج 98، ص 134.
(۳): بحارالانوار، ج 98، ص 134.
🏷 #امام_حسین علیه السلام #تربت_کربلا #آیت_الله_ناصری (ره)
❇️ او در بهترین باغهای عالم برزخ است و هزار ملک به او خدمت میکنند ...
☑️ مرحوم شهید دستغیب(ره) حکایتی درباره برکت خواندن زیارت عاشورا را اینگونه نقل مینماید:
▫️ یکی از علما نجف حدود یکصد سال پیش، در خواب، حضرت عزراییل را می بیند، پس از سلام میپرسد:
🔹 از کجا می آیی؟
▫️ ملک الموت میفرماید:
🔸 از شیراز! روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم.
▫️ شیخ میپرسد:
🔹 روح او در چه حالی است؟
▫️ عرزاییل میفرماید:
🔸 در بهترین حالات و بهترین باغهای عالم برزخ، خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات شیخ قرار داده است.
▫️ آن عالم پرسید:
🔹 آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟
▫️ فرمود:
🔸 نه!
▫️ پرسید:
🔹 آیا برای نماز جماعت و بیان احکام؟
▫️ فرمود:
🔸 نه!
▫️ پرسید:
🔹 پس برای چه؟
▫️ فرمود:
🔸 «برای خواندن زیارت عاشورا.»
🔘 نقل است که مرحوم میرزا، سی سال آخر عمرش، زیارت عاشورا را ترک نکرد و هر روز که به سبب بیماری یا امر دیگری نمیتوانست بخواند، نایب میگرفت.
⬅️ داستان های شگفت، حکایت ١١٠
🏷 #عاشورا #زیارت_عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ در فتنهها و شدائد آخرالزمانی؛ میتوانید منتظران واقعی را از میزان آرامش و امیدشان، از مدعیان انتظار تفکیک کنید!
#کلیپ | #استاد_شجاعی
#امام_زمان
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
🔹#حکایت
🔸دو حکایت از جوانمردی
💎 مردي نزد جوانمردی آمد و گفت : تبرکي ميخواهم. جامه ات را به من بده تا من نيز همچون تو از جوانمردي بهره اي ببرم.
جوانمرد گفت: جامه ي مرا بهايي نيست. اما سوالي دارم؟
مرد گفت: بپرس.
جوانمرد گفت: اگر مردي چادر بر سر کند زن مي شود؟
🔹مرد گفت: نه
جوانمرد گفت اگر زني جامه ي مردانه بپوشد مرد مي شود؟
مرد گفت: نه
جوانمرد گفت: پس در پي آن نباش که جامه ي از جوانمردان را در بر کني که اگر پوست جوانمرد را هم در بر کشي جوانمرد نخواهي شد
زيرا جوانمردي به جان است نه به جامه
💎جوانمردی در خانواده
مردی زنی خواست. پیش از آنکه زن به خانه شوهر آید، وی را آبله برآمد و یک چشم وی به خلل شد.[ دچار آسیب شد] مرد نیز چون آن بشنید،
گفت: مرا چشم درد آمد.
پس از آن گفت:
🔸نابینا شدم. آن زن به خانه وی آوردند و بیست سال با آن زن بود.
آنگاه زن بمرد.
مرد چشم باز کرد،
گفتند: این چه حالست؟
گفت: خویشتن نابینا ساخته بودم تا آن زن از من اندوهگن نشود.
گفتند: تو بر همه جوانمردان سبقت کردی».
وحدت توحیدی یا وفاق تثلیثی؟!
🔹هفته وحدت، عنوانی است که بر ایام میلاد پیامبر اکرم نهاده شده؛ امری که یقیناً موردنیاز امروز امت اسلام است. اما ریشه وحدت چیست و چه تفاوتی با وفاق دارد؟
🔹وحدت، ناشی از توحید و معرفت توحیدی است. کسی که ملتزم به معرفت توحیدی باشد، از مولفههای باطل به مولفههای حق هجرت میکند. امام خمینی رمز پیروزی و دوام انقلاب را توحید کلمه و کلمه توحید میدانست. همچنین میفرمود اگر همه انبیاء در شهری با هم باشند هیچ اختلافی نخواهند داشت. لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ. این دقیقاً برخلاف آن چیزی است که در غرب تحت عنوان فیلسوف شناخته میشود. هر فیلسوف غربی، نظرش با فیلسوف قبل متفاوت است و باهم اختلاف دارند. نور یکی است اما ظلمات متکثر است. و کسی که در پارادایم نار باشد، تحت ظلمات متکثر و ولایت طواغیت مختلف است؛ طواغیتی که یکدیگر را لعن میکنند و باهم تخاصم دارند. زیرا طبق إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ ﴿ص: ٦٤﴾، تخاصم و اختلاف جزء ذات پارادایم نار است. آیه ۳۸ اعراف که بیانگر باطن دولت وفاق بود و توسط خود رئیس دولت، این آیه نمایش داده شد، حاکی از اختلاف و عدم اتحاد آنهاست زیرا فرمود كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا. اشعهی نور ذاتاً وحدت دارند و شرارههای نار ذاتاً دچار شقاقاند. اشعه نور مبیّن یکدیگرند و شرارههای نار محرّق یکدیگر. همه منادی وحدتیم؛ وحدت حول ارزشهای اصیل انقلاب نبوی و انقلاب خمینی. اما آیا این وحدت باعث میشود که با ضد ارزشها وفاق کنیم؟! هرگز!
🔹تلقی اینکه همه طیفها باهم وفاق کنند و تلقی اینکه امت انقلابی با فتنهگران وفاق کنند، ناشی از توجه صِرف به عالم ماده است. بله درست است که در عالم خلق، گرم و سرد، زن و مرد، نرم و سخت، شب و روز، خورشید و ماه، و سایر ثنویتها با هم اجماع و وفاق دارند تا نظام خلقت به هدفش برسد. حتی در نظریات فلسفی مختلف جهان، از تثلیث آیزیسی، تثلیث قبالایی و تثلیث ینویانگی تا تثلیث هگلی، این وفاق و اجماع در عالم خلقت مشهود است زیرا معتقدند دو امر متضاد در عالم خلقت، باید با هم اجماع و وفاق کنند تا به تعادل و اعتدال و سنتز جدیدی برسند. اما در عالم جعل (که ثنویتهای حق و باطل، نور و ظلمات، خیر و شر، سعادت و شقاوت در آن رقم میخورد) امکان اتحاد و وحدت این گزارهها وجود ندارد. و مبتنیبر همین نگاه عالم جعل است که امام خامنهای فرمود «باید مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام ایستاد».
🔹قرآن کریم به ما توصیه میکند که در برابر پایمال شدن حقوق شخصی، کینه و بغض شخصی به دل نگیرید اما در برابر پایمال شدن ارزشها، محکم در مقابل افراد فاسق بایستید. لذا با سلبریتیهایی که دستشان تا مرفق به خون روحالله عجمیان آلوده است نمیتوان وفاق کرد. با مسئولینی که مقصران اصلی شهادت آرمان علیوردی بودند و مجدداً روی کار آمدهاند نمیتوان وفاق کرد. با کسانی که با صورتیبازی و تلقیهای منحط اسلام رحمانی، جلوی بیحجابیها کوتاه آمدند و کار به اینجا کشید که به عیان میبینیم اندلسیزاسیون مجدداً رقم میخورد نمیتوان کوتاه آمد. همین عقبنشینیهاست که موجب میشود در امر فرج و ظهور، بداء و تأخیر حاصل شود. حکمت اینکه امام خامنهای در اردیبهشت امسال بحث بداء را مطرح کردند چه بود؟! چه کردیم که کار به اینجا کشید؟!
🔹هرجا در قرآن راجع به «جمع» شدن مردم در قیامت صحبت شده است، از «فصل» و جدایی آنها نیز صحبت شده است. ما نیاز به احیای سوره برائت در جامعه امروز داریم. برخی مذهبیها و افراد ظاهراً انقلابی، همسو با دولت لیبرال، مدعی وفاق شدهاند. این درحالی است که نتیجه حرفشان را نادیده میگیرند. تبعات حرفشان عقبنشینی از همه سنگرهای شریعت است. البته قطعاً ما مخالف هرگونه تهمت و اهانت و اتهام و تخریب اخلاقی هستیم، اما قاطعانه مقابل هر انحرافی میایستیم.
🔹جهان همیشه شاهد دو طرف یک اتوبان بوده است: یک طرف از نور به ظلمات؛ و یک طرف از ظلمات به سمت نور. وفاق یک طرف اتوبان با طرف دیگر اتوبان اساساً معنا ندارد. اگر اینها با آنها وفاق کنند، اینها نیز به سمت ظلمات خواهند رفت. سوال دیگر این است که چرا همیشه از شریعتگراها خواسته میشود با سکولارها وفاق و آشتی کنند؟! چرا برعکس نباشد؟! چرا سلبریتیها و سکولارها و لیبرالها با قرآن و شریعت وفاق و آشتی نکنند؟! طبق روایت امیرالمومنین، کثرت وفاق ناشی از نفاق است و هیهات از موحدان که با نفاق آشتی کنند!
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
#پایگاه_نظامی_سجیل
@mensejjil
وحدت توحیدی یا وفاق تثلیثی؟!
🔹هفته وحدت، عنوانی است که بر ایام میلاد پیامبر اکرم نهاده شده؛ امری که یقیناً موردنیاز امروز امت اسلام است. اما ریشه وحدت چیست و چه تفاوتی با وفاق دارد؟
🔹وحدت، ناشی از توحید و معرفت توحیدی است. کسی که ملتزم به معرفت توحیدی باشد، از مولفههای باطل به مولفههای حق هجرت میکند. امام خمینی رمز پیروزی و دوام انقلاب را توحید کلمه و کلمه توحید میدانست. همچنین میفرمود اگر همه انبیاء در شهری با هم باشند هیچ اختلافی نخواهند داشت. لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ. این دقیقاً برخلاف آن چیزی است که در غرب تحت عنوان فیلسوف شناخته میشود. هر فیلسوف غربی، نظرش با فیلسوف قبل متفاوت است و باهم اختلاف دارند. نور یکی است اما ظلمات متکثر است. و کسی که در پارادایم نار باشد، تحت ظلمات متکثر و ولایت طواغیت مختلف است؛ طواغیتی که یکدیگر را لعن میکنند و باهم تخاصم دارند. زیرا طبق إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ ﴿ص: ٦٤﴾، تخاصم و اختلاف جزء ذات پارادایم نار است. آیه ۳۸ اعراف که بیانگر باطن دولت وفاق بود و توسط خود رئیس دولت، این آیه نمایش داده شد، حاکی از اختلاف و عدم اتحاد آنهاست زیرا فرمود كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا. اشعهی نور ذاتاً وحدت دارند و شرارههای نار ذاتاً دچار شقاقاند. اشعه نور مبیّن یکدیگرند و شرارههای نار محرّق یکدیگر. همه منادی وحدتیم؛ وحدت حول ارزشهای اصیل انقلاب نبوی و انقلاب خمینی. اما آیا این وحدت باعث میشود که با ضد ارزشها وفاق کنیم؟! هرگز!
🔹تلقی اینکه همه طیفها باهم وفاق کنند و تلقی اینکه امت انقلابی با فتنهگران وفاق کنند، ناشی از توجه صِرف به عالم ماده است. بله درست است که در عالم خلق، گرم و سرد، زن و مرد، نرم و سخت، شب و روز، خورشید و ماه، و سایر ثنویتها با هم اجماع و وفاق دارند تا نظام خلقت به هدفش برسد. حتی در نظریات فلسفی مختلف جهان، از تثلیث آیزیسی، تثلیث قبالایی و تثلیث ینویانگی تا تثلیث هگلی، این وفاق و اجماع در عالم خلقت مشهود است زیرا معتقدند دو امر متضاد در عالم خلقت، باید با هم اجماع و وفاق کنند تا به تعادل و اعتدال و سنتز جدیدی برسند. اما در عالم جعل (که ثنویتهای حق و باطل، نور و ظلمات، خیر و شر، سعادت و شقاوت در آن رقم میخورد) امکان اتحاد و وحدت این گزارهها وجود ندارد. و مبتنیبر همین نگاه عالم جعل است که امام خامنهای فرمود «باید مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام ایستاد».
🔹قرآن کریم به ما توصیه میکند که در برابر پایمال شدن حقوق شخصی، کینه و بغض شخصی به دل نگیرید اما در برابر پایمال شدن ارزشها، محکم در مقابل افراد فاسق بایستید. لذا با سلبریتیهایی که دستشان تا مرفق به خون روحالله عجمیان آلوده است نمیتوان وفاق کرد. با مسئولینی که مقصران اصلی شهادت آرمان علیوردی بودند و مجدداً روی کار آمدهاند نمیتوان وفاق کرد. با کسانی که با صورتیبازی و تلقیهای منحط اسلام رحمانی، جلوی بیحجابیها کوتاه آمدند و کار به اینجا کشید که به عیان میبینیم اندلسیزاسیون مجدداً رقم میخورد نمیتوان کوتاه آمد. همین عقبنشینیهاست که موجب میشود در امر فرج و ظهور، بداء و تأخیر حاصل شود. حکمت اینکه امام خامنهای در اردیبهشت امسال بحث بداء را مطرح کردند چه بود؟! چه کردیم که کار به اینجا کشید؟!
🔹هرجا در قرآن راجع به «جمع» شدن مردم در قیامت صحبت شده است، از «فصل» و جدایی آنها نیز صحبت شده است. ما نیاز به احیای سوره برائت در جامعه امروز داریم. برخی مذهبیها و افراد ظاهراً انقلابی، همسو با دولت لیبرال، مدعی وفاق شدهاند. این درحالی است که نتیجه حرفشان را نادیده میگیرند. تبعات حرفشان عقبنشینی از همه سنگرهای شریعت است. البته قطعاً ما مخالف هرگونه تهمت و اهانت و اتهام و تخریب اخلاقی هستیم، اما قاطعانه مقابل هر انحرافی میایستیم.
🔹جهان همیشه شاهد دو طرف یک اتوبان بوده است: یک طرف از نور به ظلمات؛ و یک طرف از ظلمات به سمت نور. وفاق یک طرف اتوبان با طرف دیگر اتوبان اساساً معنا ندارد. اگر اینها با آنها وفاق کنند، اینها نیز به سمت ظلمات خواهند رفت. سوال دیگر این است که چرا همیشه از شریعتگراها خواسته میشود با سکولارها وفاق و آشتی کنند؟! چرا برعکس نباشد؟! چرا سلبریتیها و سکولارها و لیبرالها با قرآن و شریعت وفاق و آشتی نکنند؟! طبق روایت امیرالمومنین، کثرت وفاق ناشی از نفاق است و هیهات از موحدان که با نفاق آشتی کنند!
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
#پایگاه_نظامی_سجیل
@mensejjil
🔻#معانی_لغات_صفحه 242🔻
#سوره_یوسف
#جزء_دوازدهم
#آیه_57
💫وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ
✨وَ لَاَجرُ الاخِرَه خَیر=و البته اجر آخرت بهتر است.
✨لِلِّذینَ ءامَنُوا =برای کسانی که ایمان آوردند.
✨وَ کانوا یَتَّقُونَ = و پرهیز کاری کردند.
کانوا یَتَّقُونَ ( وَقَیَ) : تقوا پیشه می کردند.
📚شرح واژگان استاد بهرام پور
🍃🌸🍃🌸🍃
پیام های آیه 57سوره یوسف
🌿پادشاهى و حكومت نيز در برابر اجر آخرت ناچيز است. لَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ...*
🌿امكانات مادى و حكومت ظاهرى براى مردان خدا لذّتآور نيست، آنچه براى آنان مطلوب و دوست داشتنى است آخرت است. «وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ»
🌿ايمان، همراه با تقوا چاره ساز است وگرنه سرنوشت مؤمن گناهكار، مبهم است. «آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ»