202030_1631115484.mp3
754.9K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نوزدهم
نمونه انواع مد در روایت ورش
🌿 وَإِذَا عَلِمَ مِنْ ءَايَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴿جاثیه - ۹﴾
🌿 مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأرَائِكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِيرًا ﴿دهر - ۱۳﴾
🌿 فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَیهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا اُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ﴿اسراء – ۵﴾
🌿 ... وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الأكْمَهَ وَالأبْرَصَ بِإِذْنِي ... ﴿مائده - ۱۱۰﴾
#مد
#متصل
#منفصل
#لین
#بدل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت نخست
مقدمه:
🔸 تعداد حروف تهجی را ۲۸ یا ۲۹ حرف دانستهاند.
🔹 كسانى كه ۲۸ حرف دانستهاند، الف مدّى را جزء حروف حساب نكرده، فقط آن را صداى كشيدهاى مانند واو و ياء مدّى شمردهاند. زیرا صوت در واو و ياء مدّى تا حدّ زيادى ميل به مخرج واو و ياء غيرمدّى دارد. ولى در دستگاه تكلّم جايى نيست تا بتوان الف مدّى را به آن نسبت داد. پس الف به طور مطلق از جوف دستگاه تکلم ادا مىشود.
🔹 امّا آنان كه ۲۹ حرف دانستهاند، الف ممدود را نیز حرفى مستقل به شمار آوردهاند.
🔸 بنابراین درحروف الفبا اولين حرف، «الف» نام دارد و آن نيز بر دو نوع است:
🔹 الف ساكن: كه به آن «الف مدّى»، «الف ممدود»، «الف جَوْفِيَّه» يا «الف لَيِّنه» نیز گفته مىشود.
مانند: قَـالُوا – عَذَاب – ءَامَنَّـا
🔹 الف متحرك: كه به «الف مُجعَّد» یا «همزه» مشهور است.
مانند: يُؤَلِّفُ - إِنَّ - أَلِيم
🔶 و اما تفاوتهای الف و همزه ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به ف
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟
🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی همواره باید بر این امر مواظبت کند که به دلیل وقف و وصل نابجا یا حتی تکیههای لحنی و صوتی نادرست، کلمات و عبارات بیجهت عطف نگردد.
🔹 برای نمونه در آیه زیر از سوره مبارکه یونس:
🌿 وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۵۴﴾
🔸 در صورتی که عبارت «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» به عبارت پیشین خود عطف گردد معنای آیه این میشود:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند و میانشان به عدالت داورى شود پشیمانى خود را نهان مىدارند. و بر آنان ستمى نمىرود.
🔹 حال آن که ترجمه آیه چنین است:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند پشیمانى خود را نهان مىدارند. و میانشان به عدالت داورى مىشود و بر آنان ستمى نمىرود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1921837772.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» میشود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم میکند.
☝️ نکته مهم:
🔹 فواصل بین درجهای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم
و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای همزمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان میکند.
🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت دوم
🔹 و اما تفاوتهای الف و همزه:
☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مىشود در حالى كه الف، مورد اختلاف است.
☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مىشود. اما همزه انواع علامتها را مىپذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مىشود.
☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمىشود ولى همزه چنين نيست.
☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مىشود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مىآيد.
☑️ همزه به شكلهاى گوناگون نوشته مىشود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مىشود.
✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستم
⬅️ نقل و حذف
🔹 هرگاه کلمهای به ساکن ختم و کلمه بعد با همزه (قطع) ابتدا گردد ورش آن را به «نقل و حذف» ادا نموده، یعنی همزه را حذف و حرکتش را به حرف ماقبل (حرف ساکن) داده است.
🔸 مانند:
☑️ مِن أنفُسِهِم ⬅️ مِنَــنفُسِهِم
☑️ مَن أرادَ ⬅️ مَنَــرادَ
☑️ لَعَنَت اُختَها ⬅️ لَعَنَـتُــختَها
☝️ نکته:
ورش «الـ» تعریف را کلمهای مستقل به حساب آورده و نقل و حذف را در آن جاری نموده است.
🔸 مانند:
☑️ فِی الأرض ⬅️ فِـلَرض
☑️ لِلأنام ⬅️ لِــلَنام
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود)
🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا
خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمىكند.
🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مىشود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مىآيد كه مخالف غرض آيه مىباشد.
🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين
خداوند ظالمان را هدایت نمیکند.
🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مىآورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست.
بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_684676732.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل میشود. این انتقال فوقالعاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است.
🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقامهای سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!!
🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کمنظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز مینماید، بیآنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود.
❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا میشود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ...
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی میکنند.
👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافتهام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی
☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی.
⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونهای اجر مینماید که کمترین شوک به مستمع وارد میشود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل میمانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که میتوان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1321716180.mp3
771.4K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و یکم
نقل و حذف – نمونهها
🌿 ... وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿ابراهیم - ٢٥﴾
🌿 ... وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن كِتَابٍ ... ﴿شوری - ١٥﴾
🌿 يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَیكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿حجرات - ١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ... ﴿حجرات - ١٨﴾
🌿 وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿حجر - ٤﴾ مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿حجر - ٥﴾
🌿 وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿نجم - ٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿نجم - ٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿نجم - ٩﴾
🌿 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ ﴿ق - ٣٦﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق - ٣٧﴾
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است.
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...».
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند.
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است.
👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است و بد سیر و سرانجامی است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup