🌷تصویر سازی باطن گناه در قیامت🌷
🔷ﺗَﻠْﻔَﺢُ ﻭُﺟُﻮﻫَﻬُﻢُ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﻭَﻫُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻛَﺎﻟِﺤُﻮﻥَ
🔶ﺁﺗﺶ، ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﻱ (ﺯﺷﺖ ﻭ) ﻋﺒﻮﺱ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «١٠٤ مومنون»
✅" ﺗﻠﻔﺢ" : ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺿﺮﺑﻪ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺷﻌﻠﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﺗﺶ، ﻳﺎ ﻧﻮﺭ ﺷﺪﻳﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ، ﻭ ﺑﺎﺩ ﺳﻤﻮم، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺑﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﻄﻮﺭ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻴﺮﻭﺩ.
✅" ﻛﺎﻟﺢ": زشت رویان بد منظر ، ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ﻛﻠﻮﺡ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻏﺮﻭﺏ) به معناي جمع شدن و خشکيدن لبها است، به طوري که ديگر نتواند دندانها را بپوشاند.
💥آیه فوق گوشه ای از رابطه جرم و مجازات را بیان می کند. یعنی کسانی که در دنیا در برابر آیات الهی چهره عبوس دارند و با لب ها به سخن حق نیشخند می زنند، در قیامت باید صورتشان با شعله های آتش آنچنان بسوزد که لب هایشان بخشکد و دندانشان کاملا مشخص باشد، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺳﺮ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﻱ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ شود. لذا همان طوری که وقتی شمیشر به صورت بخورد آن را بریده بریده می کند ، آتش هم صورت را بریان و رشته رشته می کند. این یک حقیقت است نه تشبیه و حرف شاعرانه بلکه باطن گناه را به تصویر می کشد.
@qurnwords
🌺🌺وکیل مدافع مومنین🌺🌺
🌸🌸إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ كلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ(حج38)🌸🌸
✅خوّان ؛ "بسیار خیانتکار"
✅کفور ؛ "بسیار ناسپاس"
👈مومن در امان کامل است زیرا خدا مدافع اوست. آیا کسی که خدا از او دفاع کند کمترین ناراحتی برایش ممکن است؟ و نیاز به کس دیگری دارد؟
نفرمود «خائن کافر» بلکه «خوان کفور» یعنی قبول کرده که ممکن است ما گاهی خیانت کنیم و گاهی ناسپاسی ، اما فقط وقتی خیلی خائن و خیلی ناسپاس شویم، گلهمند میشود. واقعا چقدر ناسپاسیم؟! چه امانتی دادند که مواظب باشیم «خیانت» نکنیم؟ فقط یک قلب سالم! اگر این را سالم تحویل خدا دادیم، همه بهشت مال ماست، خود خدا مال ماست (سوره شعرا، آیه89). لیکن مشکل این است که شیطان همه افکار ما را میخواند و دل ما را میبرد. این دل نگهبان میخواهد که حریف شیطان بشود. خود خدا باید از ما دفاع کند. راهش هم این است که مومن شویم.
#وکیل
@qurnwords
🌹قضاوت مختلف دو پیامبر الهی🌹
🔷 وَ دَاوُودَ وَ سُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ كُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ (انبیاء / آیه 78)
🔶 و داود و سليمان را (بخاطر آور)، هنگامي كه درباره كشتزاري كه گوسفندان قوم آن را شبانه چريده (و خراب كرده) بودند داوري مي كردند، و ما شاهد قضاوت آنها بوديم.
✅نفش: به معناى چراندن حيوانات در شب است، نفش غنم و ابل آنست كه در شب پراكنده شده و بىچوپان بچرد.
👈 آیه از یک پرونده قضایی سخن می گوید که در آن داود حکمی داد و سلیمان از باب مشورت حکم دیگری که به عدالت نزدیکتر بود و بنابر آیه بعد، خداوند آن حکم را به سلیمان فهماند. پرونده این بود که گوسفندان فردی شبانه به کشتزار فردی دیگر وارد شدند و محصولش را نابود کردند. داود گفت که صاحب کشتزار گوسفندان را برای خسارت بردارد. ولی سلیمان پیشنهاد داد که صرفا عواید گوسفندان مانند پشم، شیر و تا زمانی که اوضاع کشتزار روبه راه شود، به شاکی تعلق گیرد؛ چون گوسفندان منافع زمین را تلف کردند نه خود زمین. به هر حال در تاریخ انبیاء موارد زیادی داریم که خداوند صحنه هایی را ترتیب می دهد که در آن، گزینه های جانشینی انبیاء، شایستگی های خود را به دیگر مدعیان اثبات کنند. در این صحنه، شاهدان فهمیدند که اینکه صرفا سلیمان فرزند داود است، ملاکی برای جانشینی او نیست؛ بلکه حکم دادرسی او دقیق تر از پدرش داود بود که خداوند آن را تایید می کند.
https://eitaa.com/qurnwords
🌸🌸زیانکارترین افراد چه کسانی هستند؟🌸🌸
🌷ﻗُﻞْ ﻫَﻞَ ﻧُﻨَﺒِّﺌُﻜُﻢ ﺑِﺎﻟْﺄَﺧْﺴَﺮِﻳﻦَ ﺃَﻋْﻤَﺎﻟﺎً «١٠٣» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺿَﻞَّ ﺳَﻌْﻴُﻬُﻢْ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَﻫُﻢْ ﻳَﺤْﺴَﺒُﻮﻥَ ﺃَﻧَّﻬُﻢْ ﻳُﺤْﺴِﻨُﻮﻥَ ﺻُﻨْﻌﺎً «١٠٤کهف»
ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﻛﻴﺴﺖ؟ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﮔﻢ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ (ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ) ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﻴﻚ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ.🌷
✅صنع: کار نیکوی منظم
👌یکی از مشکلاتی که همه کم وبیش با آن مواجه هستیم، آن است که فکر میکنیم انسان بسیار خوبی هستیم؛ کارهایی را هم انجام میدهیم عالی است؛ فکر میکنیم که وسط بهشت جایگاه ما است. کمال و تمدن را جابجا کردیم . این اشتباه محاسباتی باعث غفلت و خسران ابدی می شود. در حالی که بزرگان فرمودند: هرشب با شاخص های دینی به حساب و کتاب خود رسیدگی کنید تا دچار وهم و خطا نشوید. خسران معمولا در جایی مطرح می شود که پای سود و زیان در میان است. انسان به قصد سود به کار و کسب می پردازد ولی نه تنها به سود نمی رسد ،سرمایه اش در معرض خطر و نابودی قرار می گیرد. خسارت غیر قابل جبران جایی است که انسان در معرض خطر و هدر دادن سرمایه، فکر کند در حال جمع آوری سود و منفعت است!
آری اگر انسان بدون تجربه و استاد وارد تجارت شود، زیان حتمی است. خداوند رسولان ماهر و خبره را با کتب آسمانی فرستاد تا روش تجارت واقعی را به بشر آموزش دهند تا سرمایه عمر، سلامتی ،عقل و...را مفت از دست ندهند.
#خسارت
@qurnwords
🌸رشد درخت دنیا در حد شکوفه🌸
🔶ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻤُﺪَّﻥَّ ﻋَﻴْﻨَﻴْﻚَ ﺇِﻟَﻲ ﻣَﺎ ﻣَﺘَّﻌْﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟﺎً ﻣِّﻨْﻬُﻢْ ﺯَﻫْﺮَﺓَ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻟِﻨَﻔْﺘِﻨَﻬُﻢْ ﻓِﻴﻪِ « طه ١٣١»
🔷ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻣﺘﺎﻋﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﭼﺸﻢ ﻣﺪﻭﺯ ﻛﻪ (ﺍﻳﻦ) ﺷﻜﻮﻓﻪ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ (ﻭ ﻣﺎ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ) ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﺋﻴﻢ .
✅ «زَهْره»: به معنی شکوفه و منظور از ﺯَﻫْﺮَﺓَ ﺍَﻟْﺤَﻴﺎﺓِ ﺍَﻟﺪُّﻧْﻴﺎ : ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺯﻳﻨﺖ های ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ.
👌خداوند یک هشدار جدی به پیامبر مکرم اسلام و به تبع آن به همه بشریت می دهد که درخت دنیا فقط شکوفه می دهد. هیچ وقت میوه دار نمی شود، اگر دنبال میوه هستید سراغش را در جایی دیگر بگیرید (بهشت)، پس مبادا چشم بدوزی به آنچه را که در دست دیگران است و دیگران هم بدانند آنچه در باغ شان هست، فقط شکوفه است. اگر دنبال پُست و مقام ، جاه و جلال هستید، قصه همین است تا کمی حواس ها بخواهد به این شکوفه جمع بشود ،میگویند: نوبت دیگری است. صندلی قرمز را واگذار کن و برو . غرض و هدف از این شکوفه های رنگارنگ دنیا امتحان مردم است؛ «لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» مال و زینت های گوناگون زندگى مثل یک غنچه، عمرى کوتاه دارد و با یک نسیم از بین مى رود.
@qurnwords
💥سرنوشت تلخ تکذیب کنندگان قیامت💥
❇️ﻳَﻮْمَ ﻳُﺪَﻋُّﻮﻥَ ﺇِﻟَﻲ ﻧَﺎﺭِ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ ﺩَﻋّﺎ «١٣» ﻫَﺬِﻩِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻛُﻨﺘُﻢ ﺑِﻬَﺎ ﺗُﻜَﺬِّﺑُﻮﻥَ ً «١٤ طور».
✳️ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﺗﺶ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. (ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ:) ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ.
✅ﻛﻠﻤﻪ «ﺩﻉّ» -با تشدید عین- ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﺍﻧﺪﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ یا پرت کردن با شدت ﺍﺳﺖ. « ﻳﺪﻉّ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ» سوره ماعون هم از این باب است.
👈ﺷﺎﻳﺪ تکذیب کنندگان معاد ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎ ﭘﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺁﻥ ﭘﻴﺶ ﻧﻤﻰ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ خشونت و پرت کردن با شدت ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﻰ ﺭﺍﻧﻨﺪ. ﺑﻪ آنها ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ را ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺁﺗﺶ، ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺧﺒﺮﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑوسیله ﻭﺣﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻥ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﺠﺮﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺁﺗﺶ ﻣﻌﺬﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
https://eitaa.com/qurnwords
🌷 عبرت گرفتن از نعمت سایه ها🌷
🔷 ﺃَﻭَﻟَﻢْ ﻳَﺮَﻭْﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣِﻦ ﺷَﻲْ ءٍ ﻳَﺘَﻔَﻴَّﺆُﺍْ ﻇِﻠَﺎﻟُﻪُ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻴَﻤِﻴﻦِ ﻭَ ﺍﻟﺸَّﻤَﺂﺋِﻞِ ﺳُﺠَّﺪﺍً ﻟِّﻠَّﻪِ ﻭَﻫُﻢْ ﺩَﺍﺧِﺮُﻭﻥَ «٤٨ نحل»
🔶ﺁﻳﺎ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﭗ ﺳﺎﻳﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﮔﺴﺘﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﺠﺪﻩ، ﻓﺮﻭﺗﻨﺎﻧﻪ ﺧﻀﻮﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
✅«ﻓﻴﻲ ء»: ﺑﻪ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺳﺖ.
✅«ﺩﺍﺧﺮ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﺎﺿﻊ ﺍﺳﺖ .
✍عرب سايه موجودات را به هنگام صبحگاهان، "ظل" مىنامد و در عصرگاهان " فىء "،و اگر مىبينيم به قسمتى از غنائم و اموال فىء گفته مىشود، اشاره لطيفى به اين حقيقت است كه بهترين غنائم دنيا همچون سايه عصر گاه است كه بزودى زائل و فانى مىشود. آیه در مقام بیان هشدار و توبیخ مشرکان است که سر تسلیم و تواضع در برابر قدرت خداوند ندارند در حالی که مخلوقات نه تنها خودشان؛ بلکه سايه ها یشان هم در برابر خداوند خاضع و در حال سجده تکوینی اند. تفکر در این امور باعث تواضع انسان در برابر قدرت الهی می شود اما مستکبران عبرت نمی گیرند.
https://eitaa.com/qurnwords
🌷اهمیت گوش دادن در روابط اجتماعی🌷
🔶ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﺆْﺫُﻭﻥَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲَّ ﻭَﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻫُﻮَ ﺃُﺫُﻥٌ ﻗُﻞْ ﺃُﺫُﻥُ ﺧَﻴْﺮٍ ﻟَّﻜُﻢْ... «٦١ توبه »
🔷ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﮔﻮﺵ ﺍﺳﺖ. (ﻭ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻫﺮ ﻛﺲ ﮔﻮﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.) ﺑﮕﻮ: ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺷﻤﺎﺳﺖ.
✍هر چند منافقان یکی ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ غافل از این ﻛﻪ ﻳﻚ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺤﺒﻮﺏ، ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻟﻄﻒ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺣﺘﻰ ﺍﻟﺎﻣﻜﺎﻥ ﻋﺬﺭﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻴﻮﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﺩﻩ ﺩﺭﻯ ﻧﻜﻨﺪ. ﻟﺬﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ از متد گوش دادن پیامبر ص دفاع می کند و می فرماید : (ﻗُﻞْ ﺃُﺫُﻥُ ﺧَﻴْﺮٍ ﻟَﻜُﻢْ). ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺁﺑﺮﻭﻯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ و ﻋﻮﺍﻃﻒ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺮﻳﺤﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﺳﺎﺯﺩ.
این آیه به یکی از معضلات حاد فرهنگی جامعه ما میپردازد: گوش دادن به سخن دیگران و جدی گرفتن مخاطب حتی اگر همه چیز را میدانستیم – که نمیدانیم – یا مخاطب قصد سوء دارد باز ادب اقضا می کند که حرف او را گوش کنیم و به مخاطب توجه و اعتنا کنیم. بسیاری از ما بلدیم حرف بزنیم، اما بلد نیستیم گوش بدهیم. خوب گوش دادن باعث می شود که زمینه قبول یا رد منطقی سخن فراهم شود. از مشکلات جامعه و خانواده ها گوش ندادن و حتی انگشت در گوش فرو بردن است که زمینه اختلافات را تشدید می کند.
@qurnwords
🌷برخورد خشونت آمیز با منطق شعیب🌷
🔶ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻳَﺎ ﺷُﻌَﻴْﺐُ ﻣَﺎ ﻧَﻔْﻘَﻪُ ﻛَﺜِﻴﺮﺍً ﻣِّﻤَّﺎ ﺗَﻘُﻮﻝُ ﻭَﺇِﻧَّﺎ ﻟَﻨَﺮَﺍﻙَ ﻓِﻴﻨَﺎ ﺿَﻌِﻴﻔﺎً ﻭَ ﻟَﻮْﻟَﺎ ﺭَﻫْﻄُﻚَ ﻟَﺮَﺟَﻤْﻨَﺎﻙَ ﻭَﻣَﺂ ﺃَﻧﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻨَﺎ ﺑِﻌَﺰِﻳﺰٍ «٩١ هود»
🔷(ﻛﻔّﺎﺭ) ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻱ ﺷﻌﻴﺐ! ﻣﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﺨﺺ ﺿﻌﻴﻔﻲ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺗﻮ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﻨﮕﺴﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻣﺎ (ﻫﻴﭻ) ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻋﺰّﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﻱ.
✅«ﺭَﻫْﻂ» ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻪ ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﻳﺎ ﺩﻩ ﻭ ﺣﺪ ﺍﻛﺜﺮ ﭼﻬﻞ ﻧﻔﺮﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
✍ﻛﻔّﺎﺭ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻌﻴﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﮕﺮ ﻛﻠﺎم ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭼﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ؟ مگر غیر از ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻭ حرف منطقی چیز دیگری بود! ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻭ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ باید ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشند و این و حرفها و هجمه ها حرف همیشگی طاغوت است.
@qurnwords
🌷اهمیت آزادی عقیده نزد استکبار🌷
🔷قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ۚ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ.(طه /۷۰)
✅خِلَاف: بعکس
🔶فرعون گفت: به موسى ايمان آورديد، قبل از اينكه من اجازه دهم ؟ دست و پاهاى شما را به طور مخالف قطع مى كنم و شما را به درخت خرما به دار مى آويزم و خواهيد فهميد كه مجازات من دردناك تر و پايدارتر است.
✍این تعبیر اوج زورگویی و دیکتاتوری فرعون و فرعون صفتان را نشان می دهد که حق انتخاب را به کلی از انسانها سلب می کنند. در حاليکه حق انتخاب بالاترین امتیاز انسانهاست و از آن بالاتر اینکه فرعون ها حتی اجازه فکر کردن به زیر دستان نمی دهند. استعمار فرهنگی با سرمایهگذاری در فضای مجازی و امپراتوری رسانه ای و تبلیغاتی از مردم جهان بخصوص جوانان می خواهند هر طوری آنها فکر مي کنند، فکر کنند . تهدید و بر چسب زدن و تهمت های ناجوانمردانه فکر و فرهنگ دیگران را خرافه و عقب افتاده می دانند.
https://eitaa.com/qurnwords
🌷دو کوه بزرگ آبی در قرآن 🌷
🔶ﻓَﺄَﻭْﺣَﻴْﻨَﺂ ﺇِﻟَﻲ ﻣُﻮﺳَﻲ ﺃَﻥِ ﺍﺿْﺮِﺏ ﺑِّﻌَﺼَﺎﻙَ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮَ ﻓَﺎﻧﻔَﻠَﻖَ ﻓَﻜَﺎﻥَ ﻛُﻞُّ ﻓِﺮْﻕٍ ﻛَﺎﻟﻄَّﻮْﺩِ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴﻢِ «٦٤ شعرا».
🔷ﭘﺲ (ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﻠﺎﻗﻲ،) ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻋﺼﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺰﻥ. ﺩﺭﻳﺎ ﺷﻜﺎﻓﺖ ﻭ ﻫﺮ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﻣﺜﻞ ﻛﻮﻫﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
✅«إنفَلَقَ»: از هم شکافت. از هم باز شد.
✅«فِرْقٍ»: قِسم. بخش.
✅«الطَّوْد»: کوه. کوه بزرگ.
عصای موسی عليه السلام معجزه چند منظوره بود. گاهی بر نیل می زد از وسط نصف می شد و جاده خاکی و خشک از میان دریا که مانند دو کوه بزرگ از آب در جلو چشم بنی اسرائیل قرار می داد و گاهی بر سنگی که خاصیت جوشش آب نداشت، زده و چشمه جاری می کرد. گویا می خواهد بفرماید: ای بشر به قدرت و اراده خداوند نظر و تفکر کن که چگونه ناممکن را ممکن می کند و از جایی که به ذهن هیچ بشری خطور نمی کند، دوستانش را نجات می دهد فاین تذهبون. این عصا هماکنون در دست امام عصر عج است با کارکرد بیشتر ...
@qurnwords