🌹گفتگو مجرمین با فرشتگان هنگام دیدن آنان🌹
🌸ﻳَﻮْمَ ﻳَﺮَﻭْﻥَ ﺍﻟْﻤَﻠﺂﺋِﻜَﺔَ ﻟَﺎ ﺑُﺸْﺮَﻱ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟِّﻠْﻤُﺠْﺮِﻣِﻴﻦَ ﻭَﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﺣِﺠْﺮﺍً ﻣَّﺤْﺠُﻮﺭﺍً «٢٢ فرقان».🌸
✅حجر: به معنى منع است محجور: ممنوع
✍در پاسخ به اعتراض کفار که چرا فرشتگان را نمی بینیم؟ خداوند می فرماید: شما روزی فرشتگان عذاب را می بینید که دارای خبر خوب و بشارت دهنده ای برای شما نیستند و می گویند: بهشت و لذتهای آن بر شما حرام و ممنوع است. احتمال دارد فاعل یقولون مجرمین باشند که به محض دیدن عزرائیل و همکارانش این ضرب المثل معروف (حجرا...) را می گویند. عرب وقتي در گذشته به كسي حرفي ميزدند كه آيا تو اين كار را كردي ميگفتند: «حِجراً محجورا»؛ يعني من به خدا پناه ميبرم از اين كار, هرگز من اين كار را نكردم. یعنی مجرمین هنگام دیدن فرشته ها دست به دامن آنها ميشوند و ميگويند: ما را رها كنيد که ... اين حَجْر موضوع فقهی است که آنجا بحث می شود، چه كسي محجور است سفيه، مفلّس، صبيّ و... محجورند که معامله یا...با آنها ممنوع است؛ یعنی با ما در حد یک دیوانه و بچه رفتار کنید و ما را عذاب و کیفر نکنید!!
@qurnwords
🌷بی مسئولیتی بعضی در برابر پیامبر اکرم 🌷
🔷لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا...(نور 63)
🔶صدا كردن پيامبر را بين خودتان مانند صدا كردن همديگر قرار ندهيد خداوند از شما، آنهايى را كه پنهانى فرار مى كنند مى شناسد..
✅ﻳﺘﺴﻠﻠﻮﻥ : ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﺎﭼﺎﻗﻰ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺰﻧﺪ.
✅ﻟﻮﺍﺫﺍ: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺳﺘﺘﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻤﻞ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.
✍حرمت پیامبر اکرم به عنوان شخص اول امت باید نگه داشته شود. دعوت کردن او از مردم با دعوت کردن شما فرق دارد، وقتی شما را دعوت می کند حتما امور مهم و حیاتی مثل؛ جهاد و ...در میان است و به بهانه های واهی از اطاعت و فرمانبرداری او شانه خالی نکنید و از میدان فرار نکنید یا خود را در پشت دیوار یا سخنان سست مخفی نکنید. الآن هم به شیوه های گوناگون این کار در جامعه رواج دارد مثلا در انجام كار خيري؛ مثل مسجد, مدرسه و... كسي عذر ميآورد من بيمارم، خانهام تنهاست و... كسي ممکن است معذور باشد ولی می بینیم که اين افراد هم پشت سرش بدون عذر ميروند .
@qurnwords
🌷مذاکره حضرت موسی و فرعون🌷
🔷ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻟَﻢْ ﻧُﺮَﺑِّﻚَ ﻓِﻴﻨَﺎ ولیدا ﻭَﻟَﺒِﺜْﺖَ ﻓِﻴﻨَﺎ ﻣِﻦْ ﻋُﻤُﺮِﻙَ ﺳِﻨِﻴﻦَ «١٨» ﻭَﻓَﻌَﻠْﺖَ ﻓَﻌْﻠَﺘَﻚَ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻓَﻌَﻠْﺖَ ﻭَﺃَﻧﺖَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ«١٩/ شعرا»
🔶(ﻓﺮﻋﻮﻥ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻣﺎ ﺗﻮﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻛﻲ ﻧﭙﺮﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﻧﻤﺎﻧﺪﻱ؟ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ ﺁﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ (ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺸﺖ ﻛﺸﺘﻲ)، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﺎﻧﻲ.
✅ﻭَﻟِﻴﺪﺍً : در کودکی
✅ﻟَﺒِﺜْﺖَ: توقف کردی، ماندی
✍این آیات حاکی اولین مذاکرات رسمی حضرت موسی با فرعون است. بعد از نطق حضرت، فرعون با ادبیات تحریک عواطف همراه با سرزنش و شيطنت آمیز ﻧﺒﻮّﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﺳﺆﺍﻝ می برد. تو نمک پرورده ما بودی و بر سر خوان ما پرورش یافتی حالا به جای سپاس گذاری در برابر ما قد علم کردی؟! واقعا عجیب است! تو کجا و نبوت کجا؟! قاتل و پیامبری؟! " ﻛﻠﻤﻪ" ﻓﻌﻠﺔ"ﺻﻴﻐﻪ ﻣﺮﻩ ﺍﺯ ﻓﻌﻞ ﻭ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻣﺜﻞ " ﺿﺮﺑﺘﻪ ﺿﺮﺑﺔ" ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﺩم ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺯﺩﻥ، ﻭ ﻋﻠﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﻌﻠﻪ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺟﻤﻠﻪ " ﺍﻟَّﺘِﻰ ﻓَﻌَﻠْﺖَ - ﺁﻥ ﻳﻚ ﻋﻤﻠﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ" ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻔﻬﻤﺎﻧﺪ ﺁﻥ ﻳﻚ ﻋﻤﻠﺖ ﺟﺮم ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ است (قتل عمد). ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. پیام: اگر خدمتی برای کسی کردیم نباید بهانه شود که حرف حق او را نادیده بگیریم.
https://eitaa.com/qurnwords
🌷مبارزه واقعی پیامبران با خشونت طلب ها🌷
🔷ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺑَﻄَﺸْﺘُﻢ ﺑَﻄَﺸْﺘُﻢْ ﺟَﺒَّﺎﺭِﻳﻦَ «١٣٠/ شعرا»
🔶 ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻭﺭﮔﻮﻳﺎﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ؟
✅ﺑَﻄَﺸْﺘُﻢ: حمله ور شدید، مجازات کردید
✍این جمله نصحیت حضرت هود به قومش است. فرمود: اگر بخواهید کسی را مجازات کنید؛ مثل جبارین و زورگویان به او حمله ور می شوید و از حدود انسانی خارج می شوید. برای کمترین جرم سنگین ترین جریمه را اعمال می کنید. این کنایه از نهایت بی رحمی آن قوم است. امروز مصداق بارز آن استکبار جهانی است که با وسایل کشتار جمعی و بمب های اتمی و شیمیایی به کوچک و بزرگ رحم نمی کند. به بهانه جلوگيري از خشونت علیه زنان و کودکان، قتل عام بی سابقه از زنان و کودکان به راه انداخته است.
https://eitaa.com/qurnwords
🌷خطای محاسباتی فرعونیان🌷
🔶ﻓَﺎﻟْﺘَﻘَﻄَﻪُ ﺁﻝُ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥَ ﻟِﻴَﻜُﻮﻥَ ﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺪُﻭّﺍً ﻭَﺣَﺰَﻧﺎً ﺇِﻥَّ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥَ ﻭَﻫَﺎﻣَﺎﻥَ ﻭَ ﺟُﻨُﻮﺩَﻫُﻤَﺎ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﺧَﺎﻃِﺌِﻴﻦَ «٨ قصص».
🔷ﭘﺲ (ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻮﺳﻲ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﺮﺩ، ﭼﻴﺰﻱ ﻧﮕﺬﺷﺖ ﻛﻪ) ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ، ﺍﻭ ﺭﺍ (ﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺏ) ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم، ﺩﺷﻤﻦ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﺸﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻫﺎﻣﺎﻥ ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻄﺎﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
✅اﻟْﺘَﻘَﻄَ: (افتعال) پیدا کرد، به اشیاء گمشده ای که انسان پیدا می کند لقطه می گویند.
✍آری چنین است قدرت نمایی خداوند! خاندان فرعون موسی ع را از آب گرفتند، او را به آغوش فرعون سپردند تا خدمتکار دشمن خودش باشد با دست خودش او را پرورش دهد تا روزی در همان دریا که او را گرفتند، غرق کند!. خطا و جنایت فرعون به عنوان آمر، هامان به عنوان طراح و مشاور و لشکریانش به عنوان مجری و مباشر این بود برای اینکه موسی متولد نشود، هزاران نفر بی گناه را کشتند؛ ولی آنچه خدا خواهد همان می شود. این خطای محاسباتی همچنان از دشمنان دین و انقلاب مکرر سر می زند و خداوند نقشه آنها را نقش بر آب می کند.
https://eitaa.com/qurnwords
🌸تجسم انفاق های آلوده به ریا و منت🌸
🔶 ﺃَﻳَﻮَﺩُّ ﺃَﺣَﺪُﻛُﻢْ ﺃَﻥ ﺗَﻜُﻮﻥَ ﻟَﻪُ ﺟَﻨَّﺔٌ ﻣِّﻦ ﻧَّﺨِﻴﻞٍ ﻭَﺃَﻋﻨَﺎﺏٍ ﺗَﺠْﺮِﻱ ﻣِﻦ ﺗَﺤْﺘِﻬَﺎ ﺍﻟْﺄَﻧْﻬَﺎﺭُ ﻟَﻪُ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣِﻦ ﻛُﻞِّ ﺍﻟﺜَّﻤَﺮﺍﺕِ ﻭَﺃَﺻَﺎﺑَﻪُ ﺍﻟْﻜِﺒَﺮُ ﻭَﻟَﻪُ ﺫُﺭِّﻳَّﺔٌ ﺿُﻌَﻔَﺂءُ ﻓَﺄَﺻَﺎﺑَﻬﺎ ﺇِﻋْﺼَﺎﺭٌ ﻓِﻴﻪِ ﻧَﺎﺭٌ ﻓَﺎﺣْﺘَﺮَﻗَﺖْ...َ (266بقره).
🔶ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺎﻏﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﻭﺍﻧﮕﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻭﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ (ﺑﺎﻍ) ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻦ ﭘﻴﺮﻱ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻭﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻲ (ﻛﻮﭼﻚ ﻭ) ﺿﻴﻌﻒ ﺩﺍﺭﺩ، ﮔﺮﺩﺑﺎﺩﻱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﺑﻮﺯﺩ ﻭ ﺑﺎﻍ ﺭﺍ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﺪ.
✅ﺍﻋﺼﺎﺭ: گرد باد ،ﻏﺒﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ می پیچد. عصر(فشردن) هم از این ماده است .
✍ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺮ ﻭ ﻋﻴﺎﻟﻤﻨﺪ ﺷﺪ، ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪﺵ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻭ ﻣﺼﺮﻓﺶ ﺷﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺒﻊ ﺩﺭﺁﻣﺪﺵ ﻧﻴﺰ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺫﻟّﺖ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯﺵ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺻﺎﻟﺤﺶ ﺑﺎ ﻣﻨّﺖ ﻭﺭﻳﺎ ﻣﺤﻮ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﭼﻪ ﺫﻟّﺘﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ.!!!
@qurnwords
🌷اهمیت رزق و روزی در بقاء موجودات🌷
🔶 ﺃﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﺭَﺯَﻗَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳُﻤِﻴﺘُﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳُﺤْﻴِﻴﻜُﻢْ ﻫَﻞْ ﻣِﻦ ﺷُﺮَﻛَﺂﺋِﻜُﻢْ ﻣَّﻦ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﻣِﻦ ﺫَ ﻟِﻜُﻢ ﻣِّﻦ ﺷَﻲْ ءٍ ﺳُﺒْﺤَﺎﻧَﻪُ ﻭَﺗَﻌَﺎﻟَﻲ ﻋَﻤَّﺎ ﻳُﺸْﺮِﻛُﻮﻥَ «٤٠/ روم».
👌چرا خداوند بعد از خلقت انسان موضوع رزق را مطرح کرده است؟
✍قاعده طبیعی در صنایع و کارخانجات این است که بعد از تولید به دنبال نگهداری و قطعه رسانی هستند تا دوام داشته باشند. مثلا افتتاح ماشین سازی برای تولید انبوه تازه نصف انجام کار است، نصف دیگر ایجاد تعمیر گاه های مجاز و فروشگاه های قطعات و...است تا بقای این تولیدات تامین شود. برای بقای موجودات خلقت به تنهایی کافی نیست، پشتوانه ربوبيت به عنوان علت مبقیعه نیاز است که روزی رسانی از جمله نیازی های فوری و ضروری موجودات است. لذا خداوند به بهانه های مختلف به تبیین این اصل ضروری پرداخته تا انسان کسی را شریک برای رازقیت قرار ندهد.
@qurnwords
🌺روانشناسی اجتماعی معاندان🌺
🔷ﻭَ ﻳَﺴْﺘَﻌْﺠِﻠُﻮﻧَﻚَ ﺑِﺎﻟﺴَّﻴِّﺌَﺔِ ﻗَﺒْﻞَ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨَﺔِ ﻭَ ﻗَﺪْ ﺧَﻠَﺖْ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻬِﻢُ ﺍﻟْﻤَﺜُﻠﺎَﺕُ ... «٦ رعد»
🔶ﻭﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﻧﻴﻜﻲ، ﺑﻪ ﺷﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺑﺪﻱ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
✅" ﺍﺳﺘﻌﺠﺎﻝ": ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻃﻠﺐ ﺗﻌﺠﻴﻞ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺗﻌﺠﻴﻞ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺟﻠﻮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺁﻧﺴﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﺶ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ.
✅«ﻣَﺜُﻠﺎﺕ»: ﺟﻤﻊ «ﻣﺜﻠﻪ» ؛ یعنی ﻋﻘﻮبت سخت، وجه نام گذاری آن به خاطر اینکه این نوع گرفتاری ها و کیفرها انسان را ضرب المثل دیگران می کند.
👈این آیه به یک بعد اجتماعی و روانی مخالفان پیامبران و جانیشنان آنها می پردازد که درون تاریک و ظلمانی آنها را در معرض دید منصفان تاریخ قرار می دهد که چطور با روحیه جاهلانه و لجوجانه در برابر دعوت و نصایح پیامبران بر خورد می کنند؟! به جای اینکه مثبت نگر باشند و بگویند: اﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻲ ﺭﺣﻤﺖ ویژه ای از خدا برای ما طلب کن، ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. یعنی کار انسان به جایی می رسد که آرزو می کند نابود شود ولی زیر بار حق نرود. نمونه های آن در جامعه و تاریخ بویژه قرآن فراوان است . مثلا؛ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻭ ﺍﺫ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟّﻠﻬﻢ ﺍِﻥ ﻛﺎﻥ ﻫﺬﺍ ﻫﻮﺍﻟﺤﻖّ ﻣﻦ ﻋﻨﺪﻙ ﻓﺎﻣﻄﺮ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺣﺠﺎﺭﺓ ﻣﻦ ﺍﻟﺴّﻤﺎء ﺍﻭ ﺍﺋﺘﻨﺎ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﺍﻟﻴﻢ».
#لجاجت
@qurnwords
🌺تامل در عصای موسی علیه السلام🌺
🔶ﻭَﻣَﺎ ﺗِﻠْﻚَ ﺑِﻴَﻤِﻴﻨِﻚَ ﻳَﺎ ﻣُﻮﺳَﻲ «١٧» ﻗَﺎﻝَ ﻫِﻲَ ﻋَﺼَﺎﻱَ ﺃَﺗَﻮَﻛَّﺆُﺍْ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺃَﻫُﺶُّ ﺑِﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻏَﻨَﻤِﻲ ﻭَ ﻟِﻲَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﺂﺭِﺏُ ﺃُﺧْﺮَﻱ «١٨ طه»
🔷ﻭ (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:) ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ! ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺗﻮﺳﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ (ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻋﺼﺎﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻧﻢ (ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ) ﺑﺮﮒ ﻣﻲ ﺭﻳﺰم ﻭﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺩﻳﮕﺮﻱ (ﻧﻴﺰ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.
✅" ﺍﺗﻮﻛﺆ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ.
✅ " ﻫﺶ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﻮﺏ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺑﺮﮒ ﺗﺎ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ.
✅" ﻣﺎﺭﺏ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺍﺳﺖ.
🌴👈بهانه گفتگوی دوست داشتنی خداوند با حضرت موسی ع یک عصاست. خداوند با یک سوال کوتاه از چوب دستی حضرت می پرسد؛ ولی حضرت موسی ع که تشنه سخن گفتن با معشوق است از فرصت استفاده می کند و پاسخ مفصل تری می دهد. از منافع عمومی عصا می گوید؛ ریختن برگ برای گوسفندان ، تکیه دادن به آن ، برای اینکه به پر گویی متهم نشود، بعضی از منافع آن؛ یعنی دفاع در برابر درندگان و دشمنان ، به وسیله آن خوردنی ها را از زمین خارج کردن ، آذوقه خود را بوسیله آن حمل کردن و...را قلم می گیرد. گویا خداوند با این سوال که جوابش برای عام و خاص واضح است در پی یک منافع اختصاصی عصاست که در گذشته در ذهن کسی حتی حضرت موسی هم خطور نکرده است و آن تبدیل شدن به اژدهاست. در واقع سوال خداوند از حضرت موسی ع ، مقدمه چینی کردن برای منافع بزرگ و به یاد ماندنی عصاست. همان عصایی که پرونده سحر و ساحری را برای مدتها جمع کرد و فرعون را سرافکنده حضرت موسی ع کرد. به بشر دیروز و امروز هشدار دهد که اگرخداوند بخواهد قدرت نمایی کند یک چوب دستی ساده کافی است نیازی به لشکر کشی از آسمان و...نیست.!!!
@qurnwords
🌺الگوی قرآنی صنعتگران🌺
🌷 ﺃَﻥِ ﺍﻋْﻤَﻞْ ﺳَﺎﺑِﻐَﺎﺕٍ ﻭَﻗَﺪِّﺭْ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﺮْﺩِ ﻭَﺍﻋْﻤَﻠُﻮﺍْ ﺻَﺎﻟِﺤﺎً ﺇِﻧِّﻲ ﺑِﻤَﺎﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺑَﺼِﻴﺮٌ «١١ سبا».
🌷 (ﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ:) ﺯﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﺑﺴﺎﺯ ﻭ ﺑﺎﻓﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻛﻦ. ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻴﻨﺎ ﻫﺴﺘﻢ.
✅«ﺳﺎﺑﻐﺎﺕ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﺭﻩ های ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﺍﺳﺖ.
✅«ﺳﺮﺩ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺎﻓﺘﻦ اشیائ خشن مثل زره ﺍﺳﺖ.
👌 موضوع خطاب بالابردن سطح کیفیت در کار بخصوص صنعت سازی است؛ یعنی الگوی صنعتگران برای صنعت سازی باید حضرت داود باشد که ما دستور به محکم کاری و سایز بندی صنایع را با نهایت دقت و ظرافت به او گوشزد کردیم . هدف نباید فقط کسب در آمد و منفعت گرایی باشد؛ بلکه باید مقدمه عمل صالح و در خدمت مردم باشد. ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ استحکام داشته باشد ﻛﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ به ﺭﺍﺣﺘﻰ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ کنند. نه مثل بعضی از خودروهای بی کیفیت که قتلگاه مردم شدند. ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺯﺭﻩ ﺭﺍ ﮔﺸﺎﺩ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﻦ، ﺗﺎ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ اذیت ﻧﺸﻮند، نه ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻛﻮﭼﻚ، ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﺭﺷﺖ بلکه استانداردهای لازم را دارا ﺑﺎﺷﺪ. این مدل صنایع سازی خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد.
@qurnwords
🌸گفتگوی خداوند با پیامبر اکرم🌸
🌷ﻭَﻟَﻮْ ﺗَﺮَﻱ ﺇِﺫْ ﻓَﺰِﻋُﻮﺍْ ﻓَﻠَﺎ ﻓَﻮْﺕَ ﻭَﺃُﺧِﺬُﻭﺍْ ﻣِﻦ ﻣَّﻜَﺎﻥٍ ﻗَﺮِﻳﺐٍ «۵۱» ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺁﻣَﻨَّﺎ ﺑِﻪِ ﻭَﺃَﻧَّﻲ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﻟﺘَّﻨَﺎﻭُﺵُ ﻣِﻦ ﻣَّﻜَﺎﻥٍ ﺑَﻌِﻴﺪٍ«۵۲ سبا».
🌹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ (ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺖ) ﻓﺰﻉ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﻳﺰﻱ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﺷﻮﻧﺪ (ﺗﻌﺠﺐ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻛﺮﺩ). (ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ) ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﻛﺠﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ( کهﺗﻮﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ) ﺑﻪ ﺳﻮﺩﺷﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؟
✅ «ﺗﻨﺎﻭﺵ»: ﺍﺯ «ﻧﻮﺵ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ.
✍مطلبی را خداوند به طور خصوصی با پیامبر اسلام در میان می گذارد که تو نحوه جان دادن این منکران را می بینی. ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ " ﻭَ ﺃُﺧِﺬُﻭﺍ "، ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﭼﮕﻮﻧﻪ کسی ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍﺭ میﻛﻨﺪ؟ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ انسان همیشه در چنگ خداوند و از رگ کردن به او نزدیکتر است. احتمال دارد که خداوند هرکسی را با عامل اقتدارش هلاک کنند؛ مثل پدر بوسیله فرزند، پزشک را با تخصص اش؛ چنانچه فرعون به نیل و قارون به گنجش و سبأ به سیلبندش هلاک کرد. لذا تا آن فزع عظیم را می بینند اظهار ایمان می کنند؛ اما دستیابی به ایمان برای آنها ممکن نیست؛ زیرا فاصله زیاد است و دسترسی و تناوش ممکن نیست. ﴿وَأَنَّي لَهُمُ التَّنَاوُشُ﴾ چرا؟ زیرا﴿مِن مَكَانٍ بَعِيدٍ﴾ از مقام ایمان دورند. درحالی که ایمان در دنیا نزدیک و قابل دسترسی برای همه بود.
@qurnwords